Renault Laguna Coupe - sokban különbözik a hagyományos, ötajtós Lagunától. Többről van szó, mint mínusz két oldalajtóról, többek között a frontrész sem csereszabatos az eltérő lámpák és lökhárító miatt
Ebből a szögből nézve úgy tűnik, az autó eleje törésmentes, lendületes ívvel folytatódik a tetőben - nem hétköznapi látvány, az biztos
Kupét alkotni nem egyszerű feladat. Sokan azt hiszik, ez amolyan kikapcsolódás a tervezőknek, mert nem kell ide tudás, sem más, elég megstuccolni a műszaki alapot adó, legtöbbször négyajtós limuzint, és készen is van a remekmű. Nos, ez óriási tévedés. Az igazi kupé külön világ, szükséges hozzá egy titkos varázsszer, ami pedig a klasszikus limuzin-kurtítást illeti, az véleményem szerint eddig csak a Jaguarnak sikerült, amikor a második generációs XJ-ből megszületett a hibátlan XJ C az 1970-es években – tudom, hogy mit beszélek, tiszavirág életű első autóm éppen egy ilyen kétajtós, 4,2-es nagymacska volt. Mindezt csak azért mondtam el, hogy hiteles alapot teremtsek annak az esetnek, amit a Renault Laguna Coupe művelt velem. Úgy hozta az élet, hogy én vettem át a tesztautót, amely teljesen kizökkentett a valóságból. Bevallom, engem az első pillanatban rabul ejtett, szinte önkívületben érkeztem meg vele a szerkesztőségbe, és amikor a kollégáim ebédelni indultak, azonnal rájuk is tukmáltam.
- Menjetek a Lagunával, nem bánjátok meg! Így is történt, de amit utána kaptam, azt nem tettem zsebre…
Sima úton nem bántó a rugózás keménysége, de a hazai úthálózat vacak állapotát figyelembe véve a Laguna Coupe menetkomfortja messze van a tökéletestől
Elegancia felső fokon - sötét színű 18 colos könnyűfém felniket kap a Monaco GP
Mielőtt a hideg zuhany következne, néhány szóban arról, mitől is különleges ez a kocsi. A jelen esetben nem négy, hanem ötajtós Lagunából kialakított Coupe a jól sikerült munkák közt említhető. Egy ilyen kétajtós modelltől azt várják a tulajdonosok, hogy sugározzon belőle az elegancia, hogy azonnal adja mindenki tudtára, ízlésvilágunkat tekintve nem vagyunk hétköznapi emberek, és rajongunk a szép dolgokért. A franciák megtették, amit meg kellett tenni, a tető könnyeden ívelő kupolája, a mesterien kialakított farrész, a jól eltalált arányok megteremtik az álomautós, ugyanakkor mégis hivalkodásmentes hangulatot, az emberek tekintetét mágnesként vonzza a karosszéria. A pillantások azonban nem irigységet, inkább csodálatot tükröznek. Nem, arra senki nem gondol, hogy ezzel a kocsival valaki gumit csikorogtatva közlekedik, hiszen az szentségtörés lenne. Ehhez a kocsihoz meglazított nyakkendő, valamint szivarfüst illik, továbbá halk zene, ami fülbemászóan duruzsolhat a prémium BOSE hangrendszeren, és lássunk csodát, megszűnik a külvilág. A stílus maga az ember, az ember pedig barátjáról, társáról ismerszik meg – adott esetben négykerekű társáról, és a Laguna Coupe olyan, mint álmaink asszonya. Kívánatos, ellenállhatatlan, amely birtoklási vágyat ébreszt mindenkiben.
Ez a belvilág - a karosszériával ellentétben - ismerős a normál Lagunából. A Monaco GP különlegessége a fehér betét, amelyből a középkonzolra és a kormányra is jutott - ízlés kérdése ez a megoldás, amely igényli a gondoskodó, autószerető törődést. A kárpitok fehér cérnás varrása ugyancsak díszítő elem. Érdekes, hogy a Laguna a kisebb és olcsóbb Renault típusok TomTom navigációjával fut, a nem igazán szép grafika nem illik az összképbe, ide már a Latitude komolyabb Carminat egysége kívánkozna
Fűthető, elektromosan állítható, memóriás ülés - a maximum a minimum
Még a levegőben jártam, amikor a visszatérő kollégák képletesen nyakon öntöttek egy vödör hideg vízzel.
- Neked ez jó kocsi?! Elment az eszed?! Kerreg és rezonál a motor, a váltó pontatlan, a futómű pedig szétrázza a lelked, a rugózást hírből sem ismeri, pokolba az egésszel. Nem tagadom, megijedtem, egyrészt szégyelltem magam, hogy évek tapasztalatával a hátam mögött így benézzek egy autót, másrészt mi van, ha nem ugratnak, és igazak a kritikák. Furcsa érzés kerített hatalmába. Bíztam benne, hogy a Laguna Coupe nem hagy cserben, és innentől kezdve megpróbáltam figyelni mindarra, amit felróttak a számlájára. Aztán eltelt a szokásos teszthét, majd a szomorú konklúzió levonása: szép autó, szép autó ez a kétajtós Renault, ehhez kétség sem férhet, de messze nem tökéletes. A fiúk pedig igazat mondtak – fájt, egy világ omlott össze bennem. Azon nem érdemes vitázni, hogy szabad-e négyhengeres dízelmotort szerelni ilyen kocsiba, szerintem nem, és maradjunk annyiban, a Renault most sem tudott meggyőzni, hogy tévedek. De a piac diktál, a kereslet pedig a gyári elméletet igazolja, így a kétliteres, 180 lóerős dCi bekerülhet a gépházba, ahol hidegen csúnyán, az elegancia legcsekélyebb jele nélkül kerreg, és később is beszűrődik a rezonanciája.
Egy kupétól nem vár el az ember családi autós csomagteret és variálhatóságot, de a Laguna Coupe jól vizsgázik ezen a téren, nem csak szép, de használható is. Átlagos alkattal hátul sem rémálom az utazás, az első üléseket villanymotor húzza előre a kényelmes beszállás érdekében. Nem rossz az első sor, az üléstámlák felirata azonnal beazonosítja a limitált szériát
Erős a 2.0 dCi dízel, de csak észérvek szólnak mellette, aki teheti válassza a V6-os gázolajost, de még inkább a 3,5 literes benzinest - utóbbi egyszerre szól a szívnek és a léleknek
Nyomatékból nincs hiány, a menetteljesítmények hozzák az elvárt papírformát, ám a váltó belerondít az összképbe: hiába a tenyérbe illő alumíniumgomb, a kar hosszú úton mozog, a mozgathatóság pedig olyan, mintha lágy zselét kavargatnánk egy fazékban – határozottságról szó sincs. Persze, aki ezt a hajtásláncot választja, eleve vessen magára, hiszen egy ilyen kényelmes utazó kupéhoz automata illik, semmi más. A futóműről csak annyit, hogy mostanában ódákat zengünk azokról a Renault
modellekről, amelyek hátulján a Renaultsport felirat olvasható, ám úgy tűnik, a szimplán „sportos Renault” másik dimenzióban mozog. A rugózás - az autó jellegéhez mérten - elképesztően sprőd, a Laguna Coupe ráz, még sima burkolatú autópályán is érezhető a túlzott feszesség, de a városi zötyögés miatt veseköveseknek receptre kellene felírni. Az irányíthatóság ellenben fantasztikus, a villanymotorokkal dolgozó
4Control összkerék-kormányzás mind alacsony, mind nagy sebességnél csodát tesz, előbbi esetben az autó hihetetlenül könnyen fordul, míg utóbbinál átlagon felüli stabilitást mutat.
Azt mondják, hátulról van benne némi Aston Martin beütés. Lehet, mindenesetre ahogy a leomló tetővonalat átvezették a csomagtartóra, azt tanítani kellene
Monaco GP - különleges autó különleges embereknek. Ebben a kategóriában nehéz ennél stílusosabb kétajtós modellt találni
A Monaco GP egy különleges széria, voltaképpen egy opciós csomag, amelyben külső és belső kiegészítő tartozékok foglaltaknak benne. Ilyenek a sportosabb külsőt kölcsönző karosszériaelemek, a sötét színű, 18 colos felnik, a Monaco GP feliratos kárpitozás, a kontrasztos cérnával varrt tűzések, és még jó néhány apróság. A tízezer forint híján 9 millió forintos alapárban sok minden benne foglaltatik, de a lényegi mondanivaló hasonlít a közismert Master Card reklámhoz, amely arról szól, hogy pénzért szinte bármit könnyedén meg lehet vásárolni, ám az érzés megfizethetetlen. Nem tagadom, engem első találkozásra alaposan elvarázsolt a Renault Laguna Coupe, a kisugárzása úgy rabul ejtett, hogy könnyedén elsiklottam nyilvánvaló hibái felett, és most biztosan sokan furcsának találják majd, amit mondok, de az igazi kupé, egy igazi Gran Turismo éppen erről szól. Érzékekre ható varázserővel bír, képes az embert szinte észrevétlenül a hatalmába keríteni, azonnal levenni a lábáról, és aki szeret ilyen lebegő, fehér pillangókat kergető lelkivilágban élni, az alighanem megtalálta magának az ideális autót. Ha viszont eljön a kijózanodás pillanata, akkor ne csodálkozzunk, hogy kiderül, a pillangó is csak egy állat…
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
131 kW (178 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kupé
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
131 kW (178 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Ha lehetek szubjektív, a benzines nézőponttal én is egyetértek, de a cégek tesztautó flottáját nem mi állítjuk össze, csak azt tesztelhetjük, ami rendelkezésre áll. Üdv: KZ
Állat ez az autó, csak inkább a 2.0Turbó motorral kellett volna tesztelni, mivel az ilyen verdák benzin mocival az igaziak!