Nem para, ha megindul a fara – Renault Laguna 4Control teszt
Renault Laguna 2.0 dCi 4Control teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Frissítése után már nem csak sportmodellként kapható négykerék-kormányzással a Laguna, mégis csúcsdízelével járt nálunk. Jó autó lett!
A Laguna tavaly év végi frissítésekor azt ajánlottam a középkategóriás autót keresőknek, hogy mindenképp próbálják ki! Mi is így tettünk, hogy választ adjunk a „Milyen is a frissített Renault Laguna?” kérdésre. Ha bekötött szemmel ültem volna az autóba, bizony nem tudtam volna megmondani, hogy francia autóhoz van szerencsém. Kifogástalan összeszerelés, rossz úton sincs nyöszörgés, minden úgy összerakott, mintha a legkiválóbb japán vagy német autókhoz lenne szerencsénk.
Ízléses műszerfal, puha plasztikból, jól átlátható középkonzol, finoman szabályozható légkondicionáló, a sportos 4Control-felszereltséggel vágott aljú, tempomat-kapcsolókkal tarkított, jó fogású, stílusosan, fehér cérnával varrott bőr borítású kormánykerék és viszonylag kevés pakolóhely vár az utastérben. Az ajtózsebek elöl-hátul keskenyek, a telefonomat legfeljebb a hamutartóba tudtam letenni vagy persze be tudtam volna dobni a mély, USB-csatlakozót is rejtő kartámasz-rekeszbe, de úgy tuti, hogy mindig bent is felejtettem volna. Aranyat ér viszont az okos Renault-kártya és a gombos motorindítás, nem kell törődni a kulccsal.
Elöl hibátlan a helykínálat, hátul a lejtő tető miatt 180 centiméteres magasság felett már kevés a fejtér, a lábtér ellenben bőséges, a padló törésmentes. Az ülések picivel lehetnének hosszabb ülőlapúak, de összességében így sem rosszak, hátul a középső hely a szélsőknél soványabb, de nem tragikusan csenevész. A 4Control sötétszürke szövetkárpitozása az ülések műbőr szélével minőségi és nem is izzasztó. A hátsó, háttámlára tolható fejtámaszok leengedett állapotban nem nehezítik a hátralátást, a tolatáshoz persze nagy segítség az alapáras tolatóradar.
Kellemes a 2,0 literes, 180 lóerős turbódízel, alapjárata ugyan picit remegteti a karosszériát, járása viszont kifejezetten csendes. Magas teljesítménye ellenére turbólyuka minimális, alacsony fordulaton is könnyedén lehet vele autózni, 1500 1/perctől terhelhető, 1700-tól pedig vehemensen kezd gyorsítani, s egészen 4500/percig vehemensen húz. Meglepő, de a gázolajos erőforrás sportos benzineshez méltó módon, könnyedén és gyorsan pörög fel. Hatfokozatú váltója lehetne jobban kapcsolható, karja ugyanis hosszú utakon jár, nem klattyan magától a fokozatokba. Noha az áttételezés nem túlzottan hosszú, az autópályás, 130 km/órás utazótempó (hatodikban 2500/perc fordulattal) is csendes, ilyenkor mindössze halk szélzaj hallható a tükrök felöl. A váltó kiosztását dicséri, hogy a negyedik városban bármikor kapcsolható, a 70-es szakaszokon pedig mindenképp mehet az ötödik, sőt, hosszú, sík úton gurulásnál akár a hatodik is. Ha valakit a Laguna fogyasztása érdekel, azt sajnos le kell lombozzam, egy éjszakai vegyes méréssel tudtam ugyan 6,3 l/100 km-es értéket is elérni, ám a teljes teszt átlaga, sok városi szakasszal ugyan, 8 l/100 km körül alakult. Persze ez sem rossz érték, hiszen a Laguna-paletta legizmosabb, legdinamikusabb modelljéről beszélünk, 8,5 másodperces 0-100 km/óra gyorsulással, 222 km/órás végsebességgel.
Ha a Laguna legjobb pontját kellene megnevezni, egyértelműen a futómű lenne az. Pedig francia autótól teljesen szokatlanul feszes, a feláras, 18 colos, 225/45 R18-as abroncsokat hordó grafitszürke felnikkel a határán van annak, hogy vesét rázónak nevezzem, de még épp nem az. Keménysége teljes mértékben megbocsájtható, ugyanis a 4Control négykerék-kormányzással olyan mesésen kanyarodik, hogy az valami elképesztő! Alacsony tempónál (60 km/óráig) a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétesen fordulva csökkentik a kanyarívet, tényleg mesésen, kisautónyi helyen meg lehet fordulni a 4,7 méteres ötajtóssal és mivel 60 km/óra felett az első kerekekkel azonos irányban mozognak a hátsók is, nagy tempónál is elképesztően stabilan, amúgy gyakorlatilag oldaldőlés nélkül fordul a Laguna. Nincs másik középkategóriás ami ezt tudná!
A Laguna egyedi képességét ráadásul nem is adja drágán a Renault. A négykerék-kormányzású csúcsdízel ugyan 1,8 millió forinttal drágább a belépő (szintén gázolajos, 6 fokozatú váltós, korrekt ellátmányú) Lagunánál, ám 7 490 000 forintos ára a meglehetősen gazdag (sok egyéb mellett 17 colos alufelni, 6 légzsák, ESP, Bi-Xenon kanyarfényszóró, ködfényszóró, elektromos, behajtható külső tükrök, 4 automata elektromos ablak, automatikus nyitású Renault-kártya, eső- és fényszenzor, tolatóradar, elektromos rögzítőfék, fűthető első ülések, kétzónás automata légkondi, Bluetooth-kihangosító, kormányról vezérelhető CD-rádió, 35 európai ország térképét tartalmazó TomTom navigáció) ellátmánnyal nagyon kedvező. Akinek bejön a sportos vezethetőség és nem bántja az ahhoz passzolóan feszes futómű, annak bizony a kategória legjobb ajánlata a Laguna!
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
131 kW (178 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
Végsebesség:
222 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4695 mm
Szélesség:
1811 mm
Magasság:
1445 mm
Saját tömeg:
1586 kg
Össztömeg:
2045 kg
Tengelytáv:
2756 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
450-1377 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
400 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
131 kW (178 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
222 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,5 s
CO2-kibocsátás:
150 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7 l/100km