Későn jött, mégsem lett a legjobb
Renault Koleos 4x4 Dynamique 2.0 dCi 175 LE
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha már a Nissan és a Samsung Motors bekebelezte, a Renault sem maradhatott ki a manapság oly divatos, és főleg tisztes profittal kecsegtető SUVopoly társasjátékból
Igaz, szegény Koleos-t aztán alaposan ellátták családfával. Minden van benne, csak épp túl sok Renault nem. Valójában egy Samsunggal van dolgunk. Dél-Korea legnagyobb, 1938-ban alapított cégcsoportja '98 óta gyárt autókat, persze főleg hazai piacra, hathatós Nissan segítséggel. Amikor a franciák átvették az irányítást a japán cégnél, az egyesülés hozományaként jött a Samsung csomag is. Külsőre tehát a Koleos egy hűtőrács-emblémacserével rombuszos fazonra igazított Samsung QM5. De azért hivatalosan az alkatrészek 60,4 százaléka a Nissan Qashqaitól és az új X-Trailtől származik. Ja, és a Koleos Dél-Koreában készül. Ez van. A világméretű konszernélet szépségei.
De igazából mindegy is. Mert valójában csak az számít, mindez milyen autót eredményez. És a Koleos, ha nem is egy felejthetetlen, utolérhetetlen, utánozhatatlan és pótolhatatlan darab, azért nem egy rossz autó. Sőt. Egészen élhető. Néhány jellegzetes apróságnak köszönhetően pedig egész renault-s is. Kártyakulcs, nyomógombos indítás, kihajtható hátsó kisasztalkák, padló alatti rekeszkék, anyósülés alatti fiók, a műszerek és a középkonzol rajzolata... ilyesmi. Ne feledkezzünk meg a kényelemről sem! Sok mai modern autóval ellentétben a Koleos rugózik! Méghozzá igen ügyesen. Jó, nem hozza mondjuk egy Ford Kuga agilitását, de kifejezetten remek úthiba-elnyelőképességel bír, ebben a bő 1,8 tonnás saját tömeg és a 225/60 17-es gumik is sokat segítenek. Motorja pedig egyenesen pompás. A legerősebb változat, a kétliteres dCi dízel kifejezetten csendes, 173 lóerős blokkja 360 Nm-t tud, városi kínlódásban is megáll 10 liter környékén, országúton/autópályán 8 liter táján, és alig tíz másodperc alatt százra rántja a már két utassal is két tonna körüli súlyú, de csupán 4,52 méter hosszú kocsitestet. És aminek a legjobban örültem: a váltó végre érezhetően nem Renault, hanem Nissan vérvonal: egész pontos, határozott reteszelésű, férfiasan keményen bekattanó, semmi lötyögés, bizonytalanság.
A háromállású (2WD-AUTO-LOCK) hajtáslánckapcsolót érdemes automata állásban hagyni, mert pusztán elsőkerékhajtással hajlamos némi kellemetlen kormánycsavargatásra. Persze akár fixre is összezárható az alaphelyzetben csak az első kerekeket hajtó, megcsúszáskor nyomatékot hátra juttató többkuplungos rendszer, de csak 40 km/h-ás sebességig. Egész jó terepszögeinek (elöl 27, hátul 31 fok) és 19 centis hasmagasságának köszönhetően könnyebb terepen tűrhetően boldogul, de mivel a kerekek kipörgésének nem hagyományos és zárható difizárral próbálja elejét venni, hanem a fékrendszer beavatkozásával, így nagyon forszírozni nem érdemes.
A nálunk járt modell listaára 7,56 millió forint volt, de papíron ötmilliótól indul a Koleos. A messzi gyártási hely egyik előnye, hogy igen gazdag az alapfelszereltség és egész rövid az extralista. Ami manapság egy modern SUV-tól elvárható felszereltségben és variálhatóságban, azt a Koleos hozza. Nem egy tipikus Renault, nem is a franciák egyik legjobban sikerült modellje, de korrekt árú, erős közepes kezdésként egy egyre népszerűbb, és igen sokoldalú és nagytudású ellenfelekkel zsúfolt mezőnyben nem is rossz.