Ez már veszélyes! Peugeot 508 1.6 THP teszt
Peugeot 508 1.6 THP Active teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Legnépszerűbbnek ígérkező turbódízele után belépő feletti, és egyben csúcsnak is számító turbós benzinesével tehettük próbára a vadonatúj Peugeot 508-ast. Vajon melyik az ízletesebb?
Időnként újra és újra meglepődünk, micsoda különbségek fedezhetők fel ugyanazon modellsorozatok egy-egy eltérő kivitelei között. Ilyen például a Peugeot 407-est váltó, s jelenleg a 607-est is helyettesítő 508, ami a középkategóriában legnépszerűbbnek ígérkező, 2,0 literes, 140 lóerős HDi turbódízelével járt ugyan már nálunk, de túlzottan senkiben sem hagyott pozitív nyomokat. Kissé nehézkesen mozgott, kelletlenül lódult meg, az úthibákat pedig keményen közvetítette. Igaz, azzal alig 40 kilométert mentem, ám utóbbi élményekkel ültem bele a benzines paletta második és egyben csúcsszintjét képviselő, a motorhoz alapáras, Active ellátmányú 1,6 THP-be – a típusnak mintegy második esélyt adva arra, hogy meggyőzzön: jó autó lett a középkategóriásnak méretes, szándékosan nagyautós jegyeket is tartogató limuzin. Aki benzines 508-ast választ, az vélhetően e motor mellett dönt majd, az öt fokozatú manuális váltós, 120 lóerős alapgép csak a legkimértebb sofőröknek ajánlható az 1,4 tonnás autóhoz. Az 508 formáját nem elemezném hosszan: kétségtelenül egyedi, feltűnő. Ízlés kérdése, hogy kinek mennyire jön be, szerintem kellemes rá pillantani és nem egy kommersz dobozt látni. A hűtőmaszk végre nem cápaszáj-szerű, van benne tartalom, az embléma alatt például ódon Peugeot-felirat. A fényszórókban technika: kanyarkövető Xenon- és LED-es menetfény - 270 ezer forintos opcióként. A külső tükrök LED-es oldalvillogósak és az első átlós kilátást javítandóan nem az ablak első sarkába, hanem az ajtóba szerelt lábra építettek. A kilátás előre nem csak ezért feltűnően jobb, mint a többi irányba, oldalra a vaskos középső, hátra a szintén vállas hátsó tetőoszlop miatt nagyon korlátozott ugyanis.
Az elegáns külső után az utastér sem okoz csalódást. A kéttónusú, de leginkább világos (felármentes, „Beige Aries”) szövetkárpit nagyon kellemes hangulatot áraszt, de a padlószőnyegen már az alig több mint 10 ezer kilométert futott tesztautóban is látszik: könnyen koszolódik. A műanyagok zöme puha, a plasztikok nem csak tapintásukkal, megjelenésükkel is minőségiek. Az összeszerelés alapvetően jó, de azért néhány kritikai észrevétel illetheti a csupán menetrezonancia miatt is időnként megzörrenő elemeket, vagy a középkonzolból elővarázsolható pohártartók egyenetlen illesztési hézagát. Több azonban a dicséret: az alapáras tempomat a sportosság jegyében enyhén lapított aljú kormánykerékről kapcsolható és ugyanonnan vezérelhető a CD-rádió is. Opciós ugyan (az audio-interface-es Bluetooth-kihangosítóval együtt 215 000 forintos tételt jelentő) a sebességmérőt látványosan előbújó plexilapra vetítő head-up display, ám legalább választható, és a műszereknél sokkal könnyebben olvasható. Nem mintha utóbbiakkal bármi gond lenne, sőt, igazi különlegesség, hogy a vízhőfokmérő mellé még olajhőmérő is került, de mégis sokkal kisebb fókuszváltást igényel így a sebesség leolvasása.
Legkevésbé kényelmi szempontból hagy támadási felületet az 508. Az első ülések tömése, formázása és tartása egyaránt korrekt, a hátsóké is jó, de ott a helykínálat az, ami egyenesen fényűző. A 4,79 méteres hosszt néhány éve még gond nélkül nagyautósnak tarthattuk, s noha az igaz, hogy az 508 a 407-hez mérten valóban felmutat bő 10 cm többletet, de ha a mai, méretesebb konkurensekre pillantunk, bizony a Ford Mondeo és az Opel Insignia is hosszabb nála 1-2 cm-rel, a Volkswagen Passat pedig mindössze kettővel rövidebb. Ennek ellenére az 508 kifejezetten nagyautós megjelenése az utastérben, hátul is egyértelműen visszaköszön. A hátsó lábtér (részint az átlagosnál hajszálnyit, de azért nem túlzottan rövidebb ülőlap miatt) egészen luxusautós (még a 7-es BMW-énél is nagyobb, a padlólemez szinte sík, s nem hiányoznak a légbeömlők, valamint a stílusos, oldalsó világítóegységek sem. A középső, a szélsők kényelmét ugyan nem kínáló, de azért egészen vállalható hely háttámlája dupla pohártartós kartámasznak hajtható le, és felármentesen jár a kardánalagút is. A gyomrában teljes értékű pótkereket utaztató (a kulcsról és a műszerfalról egyaránt távnyitható) csomagtér 473 literével nem rekorder, de a szedánok között legalább viszonylag széles nyíláson keresztül pakolható.
Így aztán már elmondható, a stílusos megjelenésű, turbós benzinmotorjával élvezetesen vezethető 508 1.6 THP Active bizony jelenthet veszélyt konkurenseire. A 6 970 000 forintos vételár ugyanis a gazdag (sok egyéb mellett kétzónás légkondicionáló, 6 légzsák, ESP, kanyarfényt adó ködfényszórók, eső és lámpaszenzor, elektromos ablak, tükör, központi zár, CD-rádió, 16” alufelni) ellátmánnyal, s ami a legfontosabb, az 508 1.6 THP kellemes és viszonylag takarékos vezethetőségével sokak számára csábító lehet.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
115 kW (156 LE) 240 1/min-nél
Nyomaték:
6000 Nm 1400-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,6 s
Végsebesség:
222 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4792 mm
Szélesség:
1920 mm
Magasság:
1456 mm
Saját tömeg:
1400 kg
Össztömeg:
1995 kg
Tengelytáv:
2817 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
515 l
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
250 mm
Ülőlap hossza elöl:
505 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1480 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
1015 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
800-1200 mm
Raktérnyílás magassága:
470 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
6000 Nm 1400-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
115 kW (156 LE) 240 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
222 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,6 s
CO2-kibocsátás:
144 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
IMÁDOM EZT AZ AUTÓT!!!!!!!!!!!
Kellemes komfortos autó, már már a prémium szintjét súrolja. A motorja pedig ebből a palettából a legracionálisabb választás. Erős nyomatékos, s ha kell egy óvatos lábbal még takarékos is tud lenni.