Szinte elvesznek a 18 colos felnik, pedig a 3008-as nem drabális, rövidebb, mint a 308 SW
Fényezetlen a hátsó lökhárító betétje
Mindenki előtt közismert termék a 3 in 1 sampon, amely egyszerre véd a korpától, vitalizálja a fejbőrt és szép csillogást ad a hajnak - elvileg. A gyakorlat azonban sántít, mert vagy marad a kínos küzdelem a korpával, vagy az ígért csillogás tűnik hamis ábrándnak, de a lényeg, hogy a megoldás közel sem tökéletes. A Peugeot ötletgazdái úgy gondolták, a samponos módszer átültethető az autógyártásba, így a kiinduláshoz alapul vették az egyre sikeresebb Golf-osztályos típusukat (308), amihez hozzáadtak egy csipetnyi - de inkább teáskanálnyi - sportos szabadidő-terepjárót (SUV), valamint ugyanennyi többcélú autóra (MPV) jellemző vonást, és lássunk csodát, megszületett a 3008, amit szigorúan crossover jelzővel illetnek. Tehát kompakt, ugyanakkor sportos, a belseje praktikusan variálható, és még szelíd terepen sem jön zavarba – vajon hol lehet a trükk? Nem volt nehéz rájönni, de mindent a maga idejében.
Akár tengeri csillag is lehetne
A formaterv a maga nemében különleges, mivel a Peugeot új területre lépett. A karosszéria igazából egy alaposan felfújt 308-asnak tűnik, számos egyedi részlettel; ilyen az első ködlámpa körüli műanyag burkolat, a tengeri csillagot idéző hátsó lámpa vagy a kerékjáratoknál a simára vasalt lemezfelület, amely a képeken látható feketében nem feltűnő, ám világos fényezés esetén fura oldalnézetet szül. A hatalmas oroszlános embléma, a frontrész szerves részét képező fényszóró, valamint a karakteres, rácsos hűtőmaszk nem újdonság a márkától. Gyanakodásra adott okot, hogy a magas, terepjárós építésmódnak nem igazán találtuk határozott jelét, azaz már az elején szimatot fogtunk az imént említett trükkel kapcsolatban.
Még soha nem volt ennyire vezetőközpontú egy széria-Peugeot műszerfala. A minőség is rendben van
Egy ötlet a sok közül: kapaszkodó az utasnak
Helyet foglalva a vezetőülésben új, Peugeot-tól eddig ismeretlen dimenzió fogadja a beülőt. Nagyon szépek a műszerek, este kellemes a megvilágítás, és a sok gomb ellenére viszonylag hamar rá lehet jönni, mi mire való. A vezető gyakorlatilag teljesen el van szeparálva az útitárstól, a műszerfalról leomló középkonzol széles válaszfalként tornyosulva folytatódik a két ülés között – talán ezzel az intim hangulatú vezetői környezettel kívánták hangsúlyozni a sportosságot? Akár igen, akár nem, mindenképpen jó dolog a 3008-as fedélzetén lenni, mert érezhetően sok figyelmet fordítottak az anyagok kiválogatására, az összeszerelésre; kvázi mondjuk ki, a teszt során úgy tűnt, ez nem csak a gyár által minőséginek mondott, hanem valóban minőségi terméknek érezhető autó. Apró észrevétel, hogy a világosszürke szövetkárpitot tisztaságmániás tulajdonosoknak nem ajánljuk, látván a sokat nyúzott tesztautót, főleg az ajtóburkolatok hajlamosak piszkolódni.
Stílusosak a gombok. Nem kidobott pénz az üvegtető. Napellenző hálót rejt a hátsó ajtó burkolata
Nem a szélvédőre, hanem plexire vetít a HUD
Férőhelyben nincs hiány, különösen a fejtér bőséges, és vásárláskor nem érdemes spórolni a 125 ezer forintos opciót jelentő panoráma üvegtetővel, mert ezzel sokat javul az amúgy sem rossz komfortérzet. Tetszett, ahogy tárolóvá alakították a kormány alatti kihasználatlan zugot, lenyűgözött az első könyöklő alatti barlang, amely nyelte a másfél literes palackokat, és a csomagtérbe is jutott néhány filléres műanyag fül, amelyek segítségével két pozícióban rögzíthető a kárpitozott padlólap, okosan kihasználva az osztott hátsó ajtóban rejlő lehetőséget. A Premium szint már kellően nagyvonalú ahhoz, hogy ne kelljen súlyos százezrekért utólag rendelni apróságokat; persze az importőr igyekezett komplett felszereltséggel bíró, minden igényt kielégítő járművet összehozni. A vevőbolondítónak tűnő, de hasznos extrák egyike a 177 ezer forintos, több tételt egyesítő Cockpit csomagban kínált head-up display (HUD), amely a műszerfal mögül kiemelkedő plexilapra vetíti a sebességet, a tempomat beállítását, és a követési távolságjelző figyelmeztetését – ez utóbbival sok ráfutásos baleset lenne megelőzhető autópályán, ha általánosan elterjedtté válna.
Variációk a többféle módon változtatható csomagtartóra. A lenyíló ajtórészre akár rá is lehet ülni
Pörög, húz és nem túlzottan torkos a THP motor
Ilyen egy jó benzines autó! – ezzel a rövid mondattal vettem át kollégámtól a tesztautót az éppen aktuális szerkesztőségi értekezletet követően, miután kiderült, nekem kell majd a cikket megírnom. És tényleg! Az 1,6 literes, BMW-PSA közös fejlesztésű turbómotor vidáman veszi a hátára a 3008-as nem csekély másfél tonnáját, olyannyira, hogy hajszállal 9 másodperc alatt gyorsítja a kocsit álló helyzetből százas tempóra. Szimpatikus, hogy a 150 lovas erőforrás karakterisztikája nem a csúcsteljesítményre van kihegyezve, a 240 newtonméteres forgatónyomaték már 1400-as fordulaton rendelkezésre áll, azaz a Peugeot crossover pincétől a padlásig egyenletesen húz. Ugyan elmarad a turbótól várt drasztikus hátbarúgás, mint erőfitogtatás, de cserébe nincsenek megtorpanások, az erő - kezelhető, megzabolázható formában - gyakorlatilag alapjárattól végig jelen van, és a hétköznapi életben ez sokkal fontosabb. A futómű szerencsére nincs alulméretezve, a tervezők eltalálták a komfort és a sportosság közötti arany középutat; a karosszéria oldalirányú billegését pedig a Dynamic Rolling Control rendszer hivatott csökkenteni, ami alapáron jár az 1.6 THP modellhez. Persze, ettől a 3008 még nem lett sem szélsőségesen sportos, sem légpárnásan kényelmes, viszont jó vele menni, sőt kanyarodni is, és a valóságban ez számít. A kormány középállásban kicsit döglöttnek, lassúnak tűnt, talán az áttételezésben van a hiba, ellenben hatásos a fék, és igen, ezt is le lehet végre írni egy Peugeot-ról: nagyon jó a hatfokozatú, manuális sebességváltó.
Le lehet térni az aszfaltról, de dagonyás Camel Trophy túrának ne ezzel az autóval vágjunk neki
Menetközben alapvetően csendes az utastér
Nézzük sorjában, mit is tud az innen-onnan vett tulajdonságokból összegyúrt Peugeot crossover. Kompakt? Igen, hiszen az autó teljes hosszúsága 4,36 méter, tehát arasznyival rövidebb, mint a 308 SW. Biztonságos? Igen, az Euro NCAP vizsgálaton 5 csillagos eredmény született. Multifunkcionális? Abszolút, tele van praktikus részletmegoldásokkal, bár a hátsó ülések tologathatóságát hiányoltuk. Sportos? Bizonyos értelemben véve igen, a turbó ellenére sosem tolakodó a motor ereje, de az autó jól megy, és a kanyarok előtt sem kell frászt kapni. Terepjáró? Na, itt a trükk, mert aki ennek reményében vásárolja meg, vessen magára. Széles körű piackutatás után a Peugeot úgy döntött, eleve 4x4 hajtás nélkül dobja piacra a modellt, ugyanis nincs rá valós igény. A bonyolult mechanika elriasztja a vevőket, akik használat híján csak a magasabb fogyasztást érzékelik, mert terepre soha nem mennek, maximum kirándulni a családdal. A kirándulás azonban nem terepjárás, és földúton a megemelt hasú 3008-as vígan elmegy, két hajtott kerékkel kevesebbel is. Hogy legyen neve a gyereknek, a mérnökök kitalálták a Grip Control névre keresztelt kütyüt, ami valójában egy programozható kipörgésgátló. A kizárólag 16 colos felnivel, sárra és hóra alkalmas M+S gumiabronccsal kérhető, 26 ezer forintos berendezés ötféle üzemmódba kapcsolható, de kétségünk ne legyen, ez a crossover ettől még nem lesz terepjáró – a tesztautóból ki is hagyták.
Állítólag a nőknek jobban bejön ez az ábrázat, mint a férfiaknak, mert olyan kis édes...
Költségek vonatkozásában a fogyasztás nem horrorszerű, városban max. 10-11 liter körül jártunk, ez a teljesítményt és a saját tömeget figyelembe véve reálisnak mondható, míg a teljes átlag vezetőtől függően 7,9-8,5 literre adódott, 100 kilométerre vetítve. A Peugeot 3008 listaára ezzel a remek benzinmotorral, valamint az alapnál gazdagabb Premium felszereléssel 6,27 millió forint, amellyel versenyképes lehet azon jó keresettel rendelkező, igényes, többcélú járművet kereső családoknál, akik nem szeretnének tucatszerű, hagyományos felépítésű autót a garázsukba beállítani.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
115 kW (156 LE)
Méretek
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Teljesítmény:
115 kW (156 LE)
Ezek a franciak amilyen igenytelenek, pont olyan ronda autokat tudnak gyartani lsd Dacia is.