Olcsó Golf-konkurens a Chevy-től

Ötajtós Chevrolet Cruze miniteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Benzin- és dízelmotorral egyaránt kipróbáltuk, mit tud az új, ötajtós Chevrolet Cruze.


Idestova két év telt a Chevrolet Cruze bemutatkozása óta, és anno meglepetésre lépcsőshátúként debütált a típus. Korábban nekünk is volt hozzá szerencsénk, most azonban megérkezett a kompakt szegmens legfontosabb variánsa, az ötajtós, amelyet az elsők között vezettünk a Horvátországban tartott nemzetközi bemutatón. A karosszérián kívül a motorok is korszerűsödtek, mind az 1,6-os és 1,8-as benzines, mind a 2,0 literes dízel teljesíti az Euro5 normát, és az 1,6-oson kívül automata sebességváltóval egyaránt elérhetők – kötöttséget csak a különféle komfortfokozatok jelentenek.

A tervezők szerint bármilyen egyszerűnek is tűnhet, de nem volt az megalkotni a Cruze limuzin alapján az ötajtós formáját, ugyanis ennek a kocsinak igen széles réteg igényeit kell kiszolgálnia, és mindenkinek tetszetős, praktikus megoldást találni bizony a legnehezebb kihívás. A B oszlopig éppen ezért nem fedezhető fel komolyabb változás, szemből az ötajtós Cruze beazonosíthatatlan, míg hátul bevallottan dinamizmust sugárzó látványra törekedtek a dizájnerek. A teljes hosszúság 87 milliméterrel rövidebb a limuzinnál, és valamelyest kisebb a csomagtartó is, de a magasra nyíló ajtó miatt sokkal jobb a pakolhatóság, illetve további jó hír, hogy a hátsó üléseknél nagyobb a fejtér. Alaphelyzetben 414 literes a sportos fazonú kompakt Chevy raktere, az ülések döntésével pedig bőven duplázható, konkrétan 883 literesre bővíthető a kapacitás. Az utastérben nem változott a jól ismert műszerfal, sem az ülések kialakítása, és a komfortszintek is a már bevett gyakorlatot követik az LS, LT, valamint LTZ jelzésekkel, illetve ezek „pluszos” variánsaival.
Műszaki adatok
Motor 1.6 1.8 2.0 D
Teljesítmény 124 LE 141 LE 163 LE
Nyomaték 154 Nm 176 Nm 360 Nm
Sebességváltó 5 fokozatú manuális 5 fokozatú manuális / 6 fokozatú automata 6 fokozatú manuális / 6 fokozatú automata
Gyorsulás - 0-100 km/h 12,0 s 10,1 (10,4) s 8,5 (9,8) s
Végsebesség 190 km/h 200 (195) km/h 205 (209) km/h
Vegyes fogyasztás [l/100 km] 6,6 6,6 (7,4) 5,6 (6,3)
CO2 [g/km] 153 155 (174) 147 (167)

( ): automata sebességváltóval

A két vezérműtengelyes (DOHC), alumínium hengerfejes benzinmotorok változó szívórendszerrel és új vezérléssel eregetnek kevesebb szén-dioxidot, míg a szintén DOHC dízelnél a szervizköltség csökkentéséért lánc váltotta fel a korábbi vezérműszíjat. A gázolajos motor teljesítménye és nyomatéka nagyobb lett – 150 helyett 163 lóerővel mozog a Cruze, míg a 360 Nm forgatónyomaték már alacsony, 1750 1/min fordulatszámtól hadra fogható. A sebességváltók alapáron a benzinesekhez öt-, a dízelhez hatfokozatú manuálisak, míg az alapmotor felett kérhető automata hatgangos. És akkor a titok, ami mostantól már nem az: jövőre vadonatúj fejlesztésű, minden tekintetben korszerű, takarékos, 1,7 literes turbódízellel is kapható lesz a típus, amelytől igen kedvező fogyasztást és károsanyag-kibocsátást várnak a mérnökök.

A bemutatón csakis az erősebb benzinest és a dízelt lehetett kipróbálni, mindkettőt kézi váltóval. Az 1,8 literes, 141 lóerős Cruze nem volt igazán meggyőző, alacsony fordulaton nem brillírozik a motor, csak pörgetve, 4000 1/min fordulat fölött kezd el igazán dolgozni – talán nem volt véletlen, hogy az 1,6-os eleve kimaradt a tesztflottából. Magas fordulaton már a zajszint is jelentős az utastérben, nem beszélve a fogyasztásról. Bár pontos mérésre nem volt lehetőségünk, de lendületesen, szerpentineken autózva 12,2 litert mutatott a fedélzeti számítógép. A futómű hangolása határozottan „németautós”, azaz feszes, rossz úton kissé rázós, a keresztbordákon jókora ütéssel, ám jó minőségű burkolaton komfortos a Cruze haladása, és a kormányzást, illetve az amúgy hosszú áttételezésű váltó kapcsolhatóságát sem érheti különösebb panasz.

A dízel teljesen más világ. Egyrészt ennek még jobb a váltója, másrészt a motor rendkívül rugalmas, akár 1200 1/min fordulattól problémamentesen terhelhető, de 2000-től válik nagyon ütőssé. A hegyi utakon meglepetésre úgy tűnt, a nehezebb erőforrás jót tett a Cruze útfekvésének, élveztük fűzni a 2.0 D modellel a kanyarokat, és ugyan a hangja jellegzetesen dízeles, a hangszigetelés szerencsére kihúzza a kritikák méregfogát. Persze, az úthibákra ez is éppen úgy reagált, mint a benzines, ezen a téren maximum közepes osztályzat adható, de összességében egyértelműen pozitív benyomást kelt a Chevrolet dízel kompaktja, tetszetős formával, élhető belsőtérrel, kellemes karakterisztikájú motorral. A gázolajos fogyasztásmérője 7,8 liternél stabilan beállt, majd egy sportosabb kör végén egy tizeddel feljebb kúszott.
Az ötajtós Chevrolet Cruze bevezető árai
  1. 1.6 LS - 3 646 000 Ft
  2. 1.6 LS+ - 3 599 000 Ft
  3. 1.6 LT+ WTCC - 4 579 000 Ft
  4. 1.8 LT+ - 4 419 000 Ft
  5. 1.8 LT+ aut. - 4 819 000 Ft
  6. 1.8 LTZ+ Brick Body Kit - 5 449 000 Ft
  7. 2.0 D LT+ - 5 395 000 Ft
  8. 2.0 D LTZ aut. - 5 749 000 Ft
  9. 2.0 D LTZ+ - 6 154 000 Ft


Az ötajtós Chevrolet Cruze már itthon is kapható, az 1.6 LS+ bevezető ára 3 599 000 forint, kiemelkedő biztonsággal (6 légzsák, ESP, ABS), sok kényelmi tartozékkal, köztük manuális légkondicionálóval, elektromos ablakkal, elektromosan állítható és fűthető külső tükörrel, fedélzeti számítógéppel, CD rádióval. A legolcsóbb 1,8 literes benzines az LT+ felszereléstől, 4 419 000 forinttól rendelhető, míg ugyanezen kivitelben a dízel indulóára 5 395 000 forint. A hazai importőr reményei szerint a válság ellenére nagy érdeklődés övezi majd az akár flották számára is szóba jöhető újdonságot, így még ebben az évben 200 darab Cruze értékesítése a cél.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1796 cm3
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 5200 1/min-nél
Nyomaték:
176 Nm 3800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4510 mm
Szélesség:
1797 mm
Magasság:
1477 mm
Saját tömeg:
1310 kg
Össztömeg:
1823 kg
Tengelytáv:
2685 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
413-833 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1796 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
176 Nm 3800 1/min-nél
Teljesítmény:
104 kW (141 LE) 5200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
CO2-kibocsátás:
155 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 11:25
    Permalink

    Nekem olyan érzésem van ezzel az autóval illetően, mintha az előző generációs Astra átmentése lenne. Persze nincs ezzel semmi baj, elvégre az egy jó autó!

  • 2017.10.31. at 11:25
    Permalink

    Az lenne a jó, ha a Chevrolet megkaphatná az 1.6-os turbó benzines motort. Persze a GM-nek nem célja, hogy házon belüli ellenfelet teremtsen az Opelnak. És az is kérdés, hogy azzal a motorral mennyi lenne az ára.

  • 2017.10.31. at 11:25
    Permalink

    Nekem nem nagyon tetszik ennek a kocsinak a hátulja. Mintha gyors munkával lecsapták volna a sedan végét, és csak úgy rádobtak volna egy ötödik ajtót. Persze ízlések,éspofonok kérdése. A 4 ajtós sedanok alapból sokkal szebbek általában, és praktikusabbak a nagyobb csomagtartóval. Persze ha valaki egy nagy kockát akar bepakolni, akkor kicsi az ajtó, de egy családi nyaraláshozszükséges sporttáska mennyiséget azért jobb egy sedanba rakni. És azt hiszen ez utóbbi a gyakoribb.
    A Chevroletnél (korábban Daewoo) valahogy a sedanok mindig szebbek. Pl. a Daewoo Nexia,és a Lanos is szebb volt 4 ajtósban, és így van ez a Chevrolet Aveonál,Lacettinél,és most a Cruze-nál is.
    Persze sok ellenpélda is van. Pl. a Thalia nem szép egy Cliohoz képest,és a C4 sedan is furcsa jószág. De mégegyszer mindom kinek a pap, kinek a papné…..

  • 2017.10.31. at 11:25
    Permalink

    Valahogyan sejtem,hogy az 1,7 dízel majd az Opelből fog átkerülni a Cruze-ba:-)De nincs ezzel semmi baj.Bevált,takarékos motor,nekem is ilyen van az Astrában.

Vélemény, hozzászólás?