Flex-szel vág fel az Opel: Zafira Tourer miniteszt
Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI miniteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Jövőre felfelé bővül az Opel piacvezető egyterű-kínálata, hiszen a Zafira Tourer nem nyugdíjazza, hanem kiegészíti a 2005-ben érkezett Zafira B kínálatát. Kipróbáltuk!
Történelmet írt 1999-ben az Opel, az Astra G-alapú első, azaz Opel-terminológia szerint „A” Zafira az első hétüléses kompakt egyterű volt, ráadásul úgy, hogy ülései mindig is az utastérben maradhattak. Ez azóta is védjegy, ráadásul az Opel sosem kért felárat a hétüléses kialakításért, a 12 év alatt elkelt 2,2 millió példány mindegyike hétszemélyes. Ahogyan 2005-ben eljött a Zafira A váltásának ideje, idén már a második generáció is hatodik életévét tapossa, az Opel mégsem cseréli le azt, hanem megtartja „józan választásnak”, aki pedig innovációt szeretne, az jövő év elejétől rendelheti a Zafira Tourert. Az újdonság tehát nem csupán egy új Zafira-nemzedék, hanem egy teljesen új modell, mellyel nem titkoltan a középkategóriás egyterűek vevőiből is kíván majd szipkázni az Opel.
A kilátásra panasz amúgy sem lehet, az elegánsan, alul krómszegéllyel cizellált oldalsó ablaksorú Zafirából mindegyik üléssorból, hátulról és elölről is nagyon jó a kilátás, az első szélvédő tövében két oldalsó kisablak növeli az üvegezett felületet, a tetőoszlopok mai szemmel keskenyek. Utóbbi nem ment a biztonsági rovására, hiszen a Zafira Tourer a héten kapta meg 5 Euro NCAP csillagos minősítését. Opcióként kérhető az Astra GTC-ből ismerős panoráma-szélvédő az első utasok feje fölé, a hátsókhoz pedig üvegtető. Utóbbi sem nyitható, de elektromos rolóval árnyékolható. Az első „homloküveg” is sötétíthető – utóbbi rendszer előnye, hogy a takarórész lehajtott napellenzőkkel is tologatható.
Az utastér természetesen formavilágával is teljesen új, az Opel mai, modern stílusát képviseli, de ülésrendszerében is van újdonság. A Flex7 névre hallgató rendszer a Zafirában elsőként ad három különálló ülést a Zafira második üléssorába. A székek nem csak egyenként tologathatók, a Merivából ismert elv szerint a középső egy óriási könyöktámasszá alakítható, majd a két szélső ülés az utastér közepe felé 5 cm-t tolható, s úgy az alaphelyzetben is elérhető 21 helyett 28 centiméterrel taszítható hátrébb, mellyel gigászi lábtér alakítható ki. Leghátul ilyenkor persze semmi lábtér nem marad, s az első tapasztalatok után úgy tűnik, ha hét felnőttet szeretnénk a Zafira Tourerbe ültetni, egyik sorban sem lesz bőséges tér, ellenben marad még viszonylag kihasználható, már-már kisautónyi, 152 literes csomagtér. A hét üléssel mért 710 literes tér a korábbinál 65, az 1860 literes teljes pedig 40 literrel több.
Flex a pakolórendszerek közé is bőven jutott, az első ülések közötti FlexRail sínrendszeren FlexConsole néven utazik a tologatható, három szintjével viszonylag sok apró tárgyat elnyelő tárolódoboz, a hátsó lökhárítóból kihúzható bringa-tartó pedig FlexFix névvel fut. Utóbbi immár akár 100 kilogrammig, 4 bringát is elvihet, de az egy-egy kerékpár maximális tömege is 20-ról 30 kilogrammra nőtt, így az egyre divatosabb elektromos kerékpárok is felrakhatók rá. A rendszer további újdonsága, hogy a csomagtérajtó nyitásához megpakoltan is hátrabillenthető, valamint, mivel a Zafira lökhárítója helyett csomagtér-ajtaján hordja rendszámtábláját, a tartóra külön rendszámot kell szerelni, ami itthon hivatalosan nincs.
A Zafira kezdeti kínálata 1,8, 115 lóerős szívó és 1,4-es, 120 és 140 lóerős turbós benzineseket sorol. A paletta egyedüli ötfokozatú manuális váltójával, legrosszabb fogyasztásával és menetdinamikájával az alap valóban szívó lehet, jövőre azonban érkezik az 1,6 CNG Turbo, földgáz hajtású kivitel, mely a kínálat legolcsóbban tankolhatója lesz, s a 140 lóerős 1,4 turbóból is jön majd LPG-s verzió, egyébiránt automata váltós is csak abból létezik a benzines modellsoron. A dízelek mind 2,0 literesek, az Insigniából, Astrából, Antarából ismerős CDTI 110, 130 és 165 lóerővel, 6 sebességes manuális vagy a csúcsnál ugyanilyen automata váltóval szerepelhet. A jövőre érkező EcoFlex verzió a 130 lóerősre épül, Start/Stop-elektronikával 4,5 l/100 km vegyes fogyasztást és 119 g/km szén-dioxid emissziót ígér.
A nemzetközi tesztvezetésen a mindennel teletömött, 165 lóerős CDTI csúcsverziót tehettük próbára. Alapjárata kissé zajos, amit jók leplez motormegállító-rendszere, ám az indítások sem csendesek, s városban gurulva is hangosnak tűnik a dízel – egyéb menetzaj ugyanis nincs. Országúti tempóhoz közeledve kisimul a menet, a 130-140 km/órás autópályás utazótempó is csendes, de ami az igazán döbbenetes, hogy a (német, korlátozásmentes autópályán tapasztalt) 180 km/óra is séta a Zafira Tourernek. Ott ugyanis érzetre semmivel sem zajosabb, mint 130-nál. Ha kell, simán viszi a 200-at is, futó- és kormányműve ott is stabil, így nem csak helykínálatával, menetdinamikájával is nagyon kellemes utazóautó a Tourer. A 2,0 literes motor alacsony fordulatról is jól, a 165 lóerős 9,8 másodperces százas sprintje már-már sportos, vegyes fogyasztása elvileg 5,2 l/100 km, de a hajszolt vezetés közben tapasztalt 7 l/100 km alatti érték is kedvező. Négy üléssel és a távolságtartós tempomattal bármilyen táv leküzdhetőnek tűnik a Tourerrel, miközben csomagból is temérdek fér gyomrába. Utastere a variálhatóság mellett prémiumos jegyeket is hoz, például az ajtókra és a középső, FlexRail rendszerre egyaránt jutott LED-es hangulatfény.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Teljesítmény:
121 kW (165 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Végsebesség:
208 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4658 mm
Szélesség:
1928 mm
Magasság:
1685 mm
Tengelytáv:
2760 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
152-710-18 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
350 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
121 kW (165 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
208 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
CO2-kibocsátás:
137 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Köszönjük az észrevételt, ez valóban elírás volt!
Nem kötözködni akarok, de a Tsi motort a Volkswagen használja.