Magyar motor, nagy tér, szerény étvágy: Opel Zafira Tourer teszt
Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI Cosmo teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Opel Zafira Tourer önmagában nem újdonság, szentgotthárdi 1,6 literes dízelmotorjával viszont az. Kipróbáltuk, így milyen.
És milyen az életben? Az Opel korábbi dízeleihez, az Isuzu-eredetű, de természetesen már temérdek alkalommal finomított 1,7 és az olasz VM-Motorihoz köthető 2,0 literes dízelnél is nagyságrendekkel kulturáltabb. Alapjárata egészen halk és egyenletes, de van hozzá jól működő stop-start rendszer is. Turbója változó geometriájú, befecskendezési nyomása pedig magas, 2000 bar nyomású. Az eredmény az 1,6 literes dízelek körében rekorder 135 lóerős teljesítmény és 320 newtonméteres nyomaték. Ezek jó számok, ám a 4,66 méter hosszú, extrákkal teletömött tesztautó több mint 1,85 tonnás volt. És ezt azért álló helyzetből nehezen mozdítja meg a kisméretű motor. Kell a kuplungcsúsztatás, érezni is, hogy izzad a gép.
Városban ne is számítsunk aszkéta étvágyra, a katalógus által írt 4,6 literes szám igencsak mosolyra fakasztó a még nem is igazi hidegben (november végén) mért 8 literes értékhez képest. Ha viszont már lendületben van az autó, akkor az 1.6 CDTI tényleg takarékos. Országúton laborkörülmények között nyilván el lehet érni az oda írt 3,8 literes gyári értéket, s alighanem van a csillagoknak azon együttállása, amikor a 4,1 literes vegyes szám is kijön. Tesztünk átlaga teljesen vegyes üzemmel, 200 kilométer autópályázással, ugyanennyi országúti menettel és 120 kilométernyi rövid távokkal járó (5 munkanapos) városi használattal 5,9 liter lett. Ez a gyári értékhez képest nem szép, a hétüléses, bő 1,8 tonnás, 100 km/órára 12,1 másodperc alatt gyorsuló, akár 193 km/órás végsebességre képes egyterűhöz mérten egyáltalán nem rossz.
A Zafira Tourer legtakarékosabbnak hirdetett konfigurációja nem kompromisszumos, hanem remek utazóautó. Az tény, hogy álló helyzetből alacsony fordulaton valóban nem szívesen indul, ha viszont a 320 newtonméteres csúcsnyomatékot adó 2000/perc fordulatszám közelébe forgatjuk a motort, már jól startolunk, s a fordulatszámot ott tartva menet közben sem fogunk erőhiányra panaszkodni. A hatfokozatú váltó jól megvezetett úton kapcsolható, áttételezése átgondolt, a 130 km/órás tempó 2200 1/perccel, minő véletlen, épp a nyomatékcsúcson autózható. Így pedig autópályán is egészen takarékos az országúton tényleg nevetségesen alacsony, 3-4 literes fogyasztási értékeket író egyterű. És nem csak takarékos, csendes is. A téli gumikkal kapott, ám magas építésű egyterűben a 130 km/órás tempó épp olyan halkan volt futható, mint a nemrég próbált, uszkve kétszer ennyibe kerülő, s fele ilyen tágas belteret sem adó Mercedes-Benz E-osztályban, vagy az ahhoz hasonlóan benzines Skoda Octavia Combiban.
Bár a külső méretek már nem kompakt egyterűsek (hanem nagyobbak), hétülésesként nem profibb a Zafira Tourer, mint azon szegmens jobb képviselői. A hatodik-hetedik ülőhely székméretben nem rossz, ám azok nagyon a padlóra szereltek, a fejtér pedig így is csak 175 cm-es magasságig jó. Ezzel persze bőven megfelel az általános igényeknek. A hét ülés mögött maradó 152 literes csomagtér viszont kicsi, s a kalaptartó csomagtérroló utastéri elhelyezése sem megoldott. Ha viszont épp csak kétülésesként használnánk a Tourert, óriási, több mint 1,85 méter hosszú, 1860 literes teret kapunk. Kerékpárt nem csak a hatalmas bővített csomagtérben, a 214 000 forintos, hátsó lökhárítóból előhúzható FlexFix bringaszállítóval is vihetünk, egy adapterrel nem csupán kettőt, hanem négyet is.
A Zafira Tourer összességében remek családi autó. Elöl-hátul nagyok, palacktartósak az ajtózsebei, többszintű tárolórendszer utazik az első ülések között, kesztyűtartóból is kettő van benne (bár egyik sem túl nagy), csempészrekesz kínálkozik az első utasülés alatt, pohártartós tárolója pedig még a leghátsó utasoknak is van. Négyüléses utazóautóként komfortosabb, mint vetélytársai, de vihet akár hét utast, akár felnőttet is. Sofőrjét hasznos segédrendszerekkel támogathatja. Például a 460 000 forintos „Cosmo helyi csomag” által adott adaptív bi-xenon fényszóró iszonyatosan jó világítást ad sötét éjszakában is, van benne továbbá első-hátsó parkolóradar, riasztó, és jó megjelenést adó 18 colos alufelni is. A 143 000 forintos „Vezető Segítő csomag 1” ráfutásos balesetek veszélyére figyelmeztető követésitávolság-érzékelőt, sávelhagyársa figyelmeztetést, valamint közlekedésitábla-felismerést és műszerfalra vetítést sorol. Nem drága a „Park and Go” technikai csomag sem elektromos, maguktól behajló, fényes fekete borítású külső tükrökkel, navigációs rendszerrel, holttérfigyelővel, tolatókamerával, s ha amúgy nem kapnánk meg, szintén első-hátsó radarral.
Az előbbieken túl egyebek mellett 305 000 forintos felárért panorámatetős, 346 000-ért teljes Európában élő, nagykijelzős navigációjú tesztautó olcsónak persze nem nevezhető, még az 550 000 forintos kiskereskedelmi kedvezménnyel is 10 358 000 forintba kerül. A legkisebb dízelmotoros, Cosmo csúcsfelszereltségű Zafira Tourer amúgy „csak” 8 260 000 forint; sok egyéb mellett kétzónás automata légkondival, eső- és fényszenzorral, ködfényszórókkal, alapból hét üléssel, ESP-vel, 17 colos alufelnivel, 6 légzsákkal. Nem olcsó, de a családi igényeket nem csak kielégítő, azokon túl is mutató, üzleti felhasználásra is alkalmas, komfortos utazóautó a Zafira Tourer. Még legkisebb, magyar dízelmotorjával is.
Árak
Tesztmodell alapára
8 260 000 Ft (2013.12.14.)
Tesztautó ára
10 358 000 Ft (2013.12.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
99 kW (135 LE) 3500-4000 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 2000-2250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,1 s
Végsebesség:
193 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4658 mm
Szélesség:
1928 mm
Magasság:
1685 mm
Saját tömeg:
1856 kg
Össztömeg:
2410 kg
Terhelhetőség:
554 kg
Tengelytáv:
2760 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
152 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
980 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
70-340 mm
Ülőlap hossza elöl:
535 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1060 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
440-870 mm
Csomagtér hossza:
390-1060 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1850 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 2000-2250 1/min-nél
Teljesítmény:
99 kW (135 LE) 3500-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
193 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,1 s
CO2-kibocsátás:
109 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
55 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
Az Opelnél általánosságban elmondható a magas önsúly probléma. Igaz ez az Insigniára, Astrára is.
Tanulhatnának már valami égi aktív technológiát.
Én ebben nem kínoznám az 1.6-os motort, csak a 2 literes való bele.
A motor nyomaték görbéje is furcsa (púpos) lehet, 320 Nm 2000 és 2250 között?
Akkor lehet, hogy 1500-nál még 200 Nm sincs? Ezért kell kövér gázzal indulni?
Igaz kisebb, de sokkal inkább egy Mazda CX5.
4,1 liter/1850 kg fogyasztás? ? ?Ja persze,hiszem ha látom.Egy opeles ismerős még csak panaszkodott a fogyasztásra /2.0 cdti/városban MÉG nem ment 10,5 alá,pedig hihetetlenül nyugodt sofőr.
***
“Ha ellenben mindenféle tudományosság nélkül beülünk egy benzines, 170 lovas 1,6 SIDI Insigniába, hogy Mainzot elhagyva felkeressük az egykor közúti versenypályaként működő, ma már csak elképesztően izgalmas vonalvezetése és alacsony forgalma miatt a naviba programozott útszakaszt, azt tapasztaljuk, hogy kényelmes országúti poroszkálással is simán 10 liter felett fogyaszt az autónk. 6,1 liter volna a vegyes normája, de ez, amit futunk, inkább egy országúti ciklus, kevés faluval, és Mainzból kifelé sem volt dugó.”-totalcar