Legerősebb dízelmotorjával, összkerékhajtásával, és igényes bőrkárpittal feldobott utasterével egyértelműen a prémiumautók vásárlóit célozza meg az általunk tesztelt Insignia, de vajon milyen eséllyel? A
turbómotoros, E85 üzemre is alkalmas változat után elsősorban erre a kérdésre kerestük a választ a 2.0 CDTI Sport 4x4 próbája során.
Elődjéhez, a Vectrához képest sokkal komolyabb és látványosabb autó az Insignia - a tesztpéldány különleges, Mahagóni fényezést és OPC Line kiegészítőket is kapott, például 19 colos könnyűfém felniket. A nagy kerekek a peres gumikkal rontják a menetkomfortot, ellenben pici kerekkel nevetségessé válna az autó
Az Insignia volt az első olyan újdonság az Opeltől, amelynél érezhető volt egy határozott, és nagyon komoly szándékú változás a gyártól. A körbe zárt villámosok valószínűleg már unhatták, hogy a Vectra az unalmas cégautó szinonimája lett az évek során, így aztán minden területen egészpályás letámadást indítottak. A dögös formájú karosszériát háromféle kivitelben álmodták meg (4 és 5 ajtós, valamint kombi), és a tervezői lendület szerencsére kitartott a belső tér megrajzolásánál is. Mindent egybevetve, az Insignia nem említhető egy lapon a korábbi középkategóriás Opelekkel, sem formai, sem műszaki téren, és önmagában már ez is dicséretes – lenne. Ám a kínálat valósággal kényeztet, a karosszériákon kívül bőséges az opciós választék, sok innovatív, nem csak biztonság- és komfortfokozó, de egyben presztízsnövelő tétel sorakozik a listán (táblafelismerő, sávelhagyásra figyelmeztető, aktív lengéscsillapító szabályozás, stb.), és hab a tortán az OPC Line lehetősége, amely külön tartozékokkal - lökhárítókkal, küszöbökkel, akár 19 vagy 20 colos könnyűfém felnikkel - látvány szempontjából is megvillantja az Insigniában rejlő lehetőségeket.
Gombokkal zsúfolt a középkonzol, de az ezzel kapcsolatos kritika kissé mindig relatív, hiszen az élet nem egyhetes teszt, a kezelés megtanulható. A sportkormány kellően vastag, a váltókar szintén jó fogású - utóbbinál maga a szerkezet sem rossz, pontosan, talán csak kissé hosszú utakon kapcsolható a hat fokozat. Nem lehet panasz az összeszerelésre, zörgést, nyöszörgést nem hallottunk
Jó ötlet, hogy vannak közvetlen elérést biztosító gombok a menüben, de a nagy tekerőt sokszor akaratlanul is megnyomhatja a váltást végző kar. Jobbra az elektromos rögzítőfék kapcsolója
A formán tehát nem érdemes vitatkozni, az Opel személyautós kínálatának jelenlegi zászlóshajója tekintélyt parancsoló jelenség, a belső tér azonban közel sem kompromisszummentes. Kezdjük az örömteli dolgokkal. Kidolgozott részleteivel nyoma sincs a korábban megszokott elnagyoltságnak, sematikusságnak, az első utasok szép vonalú műszerfal mögött ülnek, férőhely minden irányban van, így az összkép nagyon tetszetős. Az OPC csomagból nem csak kívülre jutottak alkatrészek, a vastag, jó fogású kormány, a combtámaszos ülés sportos húrokat penget, és akárcsak az Astránál, a FlexRide futómű állítás függvényében itt is fehérről pirosra vált a műszerfal megvilágítása – akinek persze ez nem tetszik, kikapcsolhatja. Meggyőző az összeszerelési minőség, döntően kellemesek az anyagok, ráadásul a tesztautót 850 ezer forintos, Indian Summer névre hallgató prémium bőrkárpittal látták el, amely remekül passzolt a karosszéria sötét Mahagóni gyöngyház dukkójához. Ettől függetlenül nem fenékig tejfel az élet. Akárcsak a 2.0 Turbo esetében, itt is nyöszörgött a volán műanyag betétje, a középső, állíthatatlan kartámasz kialakítása nem szerencsés, ráadásul a váltókart kicsit lezserebbül mozgató kézzel könnyű a két ülés közé tett menürendszer nagy gombjának a véletlenszerű nyomogatása. A hátsó fejtér a forma áldozata, a valóban szépen ívelő kupés tetővonal miatt maximum átlagos, 170-175 centis alkattal lehet úgy elférni, hogy a frizura ne érjen hozzá a plafonhoz.
530 literrel családbarát az ötajtós karosszéria miatt jól is pakolható csomagtér. Az üléstámla osztása a szokásos 1/3-2/3 arányban kivitelezhető, és van kisajtós alagút a hosszabb tárgyak, például a sílécek számára - téli kirándulásokhoz, túrákhoz amúgy is ideális a 4x4-es dízelváltozat. A mogyoró színű bőrkárpit nagyon barátságossá teszi a hátul kissé szűk fejterű utasteret
Csúszós utakon mutatkozik meg igazából a 4x4 hajtás előnye, amely szerényebb menetteljesítményeket és valamivel magasabb fogyasztást eredményez, ám a kétliteres, 160 lóerős dízellel még így is minden szempontból kellemesnek mondható a négykerekes Insignia
A 2.0 CDTI dízelmotor 110, 130 és 160 lóerővel választható, a két erősebbik hatgangos automataváltóval is párosítható, ám a 4x4 hajtás csak a legcombosabb verzió privilégiuma – akár manuális, akár automata sebességváltóval. A Haldex-rendszerű, hivatalos Opel elnevezéssel adaptív összkerékhajtás elsősorban a biztonság növelését szolgálja. A gyári anyagok szerint "
A stabil gyorsulás és a maximális tapadás érdekében a nyomatékátviteli berendezés (TTD) mind a négy kereket meghajtja, míg normál körülmények között - az üzemanyag-takarékos működés érdekében - a meghajtás nagyobb része az első tengelyre jut. Gyorsításkor vagy kanyarokban azonban a változó, első és hátsó tengely közötti nyomatékelosztás már inkább a hátsókerék-meghajtás érzetét kelti, a részlegesen önzáró, elektronikus differenciálmű (eLSD) a hátsó tengelyhez irányított nyomatékot ahhoz a kerékhez továbbítja, amelynél arra a leginkább szükség van." Mi ebből a hókuszpókuszból annyit éreztünk, hogy az Insignia 4x4 kanyarról kanyarra ugyan magabiztosan terelgethető, és ez bizalomgerjesztő, de valahogy eszünkbe sem jutott az a jelző, hogy könnyedség. Persze, alaphelyzetben is másfél tonnás autóról beszélünk, hatalmas, jelen konfigurációban 19 colos kerekekkel.
Apró hiba: igényesnek tűnik a divatosan lapított, perforált bőrrel borított OPC Line sportkormány, de az ezüst betétek fogásra nyöszörögnek. Érdekes a tempomat be- és kikapcsolja, talán más autóban nem is láttunk még billenőkapcsolót a kormányon
A menetteljesítményeken alig, a fogyasztáson már komolyabban tetten érhető az összkerékhajtás, amelynek felára egyébként 520 ezer forint. Konkrét számokkal, a 0-100-ig tartó gyorsulásban hét tizeddel lomhább a 4x4-es, ám városi fogyasztása akár egy literrel is megfejelheti a normál kivitel étvágyát. A hihetetlen hosszú hatodik fokozattal, bekapcsolt tempomattal szinte ideálisan lehet autópályázni, és tartva a szabályos 130 km/órás tempót, 6,5 liter gázolajjal suhan az Insignia 100 kilométerenként. A futómű hangolása jó, a széria FlexRide a szokásos Tour és Sport üzemmódokkal dolgozhat, ám egy tőről metszett prémiumautóval közvetlenül összehasonlítva azért alul marad az Opel, a rugózás és a csillapítás összhangja nem tökéletes. És akkor a prémiumautók említésével vissza is térhetünk a cikk elején feltett alapkérdéshez. Az alapáron 8,63 millió forintos Insignia 2.0 CDTI bizony egészen más ársávba kúszik fel, ha mind a négy kereke részesül a motor 350 newtonméteres nyomatékából, ha OPC Line csomaggal van megspékelve a karosszéria és a belső, ha a különleges bőrkárpittal kényeztetnek az ülések, és ha nagyvonalúan pipálgatjuk a megrendeléskor az olyan opciókat, mint az Infinity hangrendszer, vagy éppen a DVD lejátszós, színes navigációs multimédiás berendezés. Ezzel a gazdag és látványos stafírunggal cirka 11,5 millió forintnál kattan a pénztárgép, és itt már képbe kerülnek a legveszélyesebb ellenfelek.
Ha másért nem is, de a tökéletes látvány érdekében jól jönne még egy kipufogócső a jobb oldalra. 11 millió forint felett már a prémiummárkák is képbe kerülnek a gazdagon felszerelt Insignia 4x4 mellett, de ahol az Opel már rengeteg tartozékkal kényeztet, ott a nagy neveknél még alapellátmánnyal kell szembesülni, és az összkerékhajtás sem mindenhol érhető el. Aki nem márka-fanatikus, az bizony nem vesz zsákbamacskát a Insigniával, amely méretével és kisugárzásával is hozza a prémiumos hangulatot
A 170 lóerős Audi A4 2.0 TDI quattro ára hajszállal 10 millió felett kezdődik, míg a 184 lovas BMW 320d xDrive ugyancsak minimálisan kerül többe 11 millió forintnál, és ezek is 4x4-esek. A Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEfficiency szinte jutányos áron, 10,4 millióért adja a 170 lóerőt, igaz, a 4MATIC összkerékhajtás ehhez nem elérhető. A mérleg nyelve mégis billeg, és aki nem szenved sznobizmusban, akár az Opel mellett is voksolhat, hiszen ne feledjük: az Insignia extrákkal kitömve kelleti magát, az Audi-BMW-Mercedes trió tagjai viszont ennyiért szigorúan alapárasak. Ha a 4x4 hajtás nem létszükséglet, még a Lexus is képbe kerül, mert a 177 lóerős IS 220d bőrrel és navigációval kerül 11,1 millió forintba, ami szintén nem rossz ajánlat. Az Opel Insignia 2.0 CDTI Sport 4x4 voltaképpen azoknak érheti meg, akik egy jó kiállású - mondhatni prémiumos hangulatú -, tetszetős, nagy csomagterű (530 liter) autóra vágynak, tisztességes kidolgozással, helyenként igényes részletmegoldásokkal; és nem kívánnak horribilis összegeket kiadni tankolásra, ha például télen külföldre megy síelni a család, vagy olyan helyen laknak, ahol télen az összkerékhajtás hóbort helyett biztonságot jelentő tényező.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Teljesítmény:
118 kW (160 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
350 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
350 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
118 kW (160 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Isten tartsa meg jó szokását, írjon csak nyugodtan korai cikkeket, kevés a nagyobb élvezet a magam fajta számára, mint reggel a kávét azzal fogyasztani, hogy tartalmas technikai olvasmány van előttem! (Még azt is megbocsátom ha nem olvadozik az Opelektől!) :))
Érdekes amit ír, egyszer volt egy kisebb vitám egy szakmabelivel (motor tervező mérnök egy prémiummárkánál).
Először fitymálta, és sokallta az OPC Insignia árát…. aztán amikor beleásta magát jobban a kérdésbe, belátta, hogy egy adott technikai, műszaki tartalmat nem lehet bizonyos összeg alatt odaadni. Gondolok itt a Haldex-re, a Brembo fékekre…etc…
a BMW 335IX mint kiderült 2 millióval drágább, ami nem kevés, és talán éppen annyival ér többet az Insignia OPC-nél. Viszont első körbenha valaki meglát egy 12 – 13 milliós árcédulát egy tömeggyártónál azonnal “lehidal”. Pedig nincs miért.
Így aztán nem lepődöm meg azon sem, ha Ön azt állítja, nem rossz a 11,5 millió körüli ár ezért az Insigniáért.
Én meg megtoldanám talán annyival: Ha németországi vásárlóerőt tudnánk felmutatni teljesen okafogyottá válna ez az egész kérdés felvetés. Látnunk kell, ezt az autót nem nekünk gyártották.
Ez a szín, és ez a bőr…. nagyon tetszik! Lehet, hogy öregszem?
Nem tehetek róla, de én bevállalnám Sports Tourer változatban…
Üdv!
Alex
Üdv Alex! Őszintén szólva, nem okozott álmatlan éjszakát az Insignia, sem maga az autó, sem a cikkírás – utóbbinál besegít a modern technika is 🙂 A tökéletes autó biztosan létezik, de kizárólag szubjektív, nekem is van ilyen, mint ahogy szerintem az autóbolondok zömének. Egyébként nehéz kérdés ez a prémiumnak látszó kontra prémium kérdés, vevője válogatja, de mi pont azért hegyeztük ki erre a cikket, hogy ezt érzékeltessük. Tekintettel arra, hogy ez teszt, nem pedig piaci körképes anyag, a felszereltség elemzését szándékosan nem bonyolítottuk túl, de jómagam azért végeztem egy két ellenőrzést, és állíthatom: nagy felnis sportcsomagokkal, igényesebb bőrbelsővel, DVD-vel, komolyabb hifivel, és a még szükséges tartozékokkal igencsak elszállnak az “igazi prémiumautók” árai, az Opel bizony nem rossz ajánlat. Ha van kedve, játsszon el a honlapok kalkulátorával. Hogy aztán az embléma kinek mennyit ér, azt megtippelni sem szeretném. Üdv: KZ
Kedves Zoltán!
Nem tudott aludni? vagy ennyire izgalmas az Insignia, hogy hajnalban is megéri felkelni a cikkíráshoz? :))
A cikk amúgy jó, megtudhatjuk, hogy 11 millióért sem árulnak tökéletes autót. Az a gyanúm, hogy nem ez lesz Opelék legnagyobb darabszámban eladott Insigniája.
És valóban, ha eljátszom a gondolattal, hogy vajon én mit tennék ha potenciális vásárlója lehetnék egy ilyen autónak, bizony gondban lennék. Mint Opelest valószínűleg könnyebben rá lehetne beszélni mint sok más embert, de azért az a tudat, hogy lehetne Audim, Mercim, vagy BMW-m is … de a Volvo, Lexus, Passat is hasonló áron.
Nekem az nem tűnt ki a cikkből, hogy a felsorolt alapáras prémium típusok hasonlóra felextrázva mint a nevezett Insignia mekkora összegből jönnének ki!?
Ha 13-14 millió, akkor azért az Insignia nem rossz vétel ám!!! Főleg ha tekintetbe vesszük, hogy a szervizelési, és alkatrész költségei nem “prémiumosak”.
Ha nem több a különbözet másfél – két milliónál akkor viszont tényleg bajban az Opel zászlósa. Úgy gondolom, hogy akinek van 11 milliója autóra az nem néz plusz 1 – 1,5 milliót. Viszont ha ennél több a különbözet akkor vélhetőleg egy tehetősebb is elgondolkodik.
Vagy az a vásárlókör akik ilyen magasságban költenek autóra nem így gondolkodik ahogy én?
Na és vajon ha kivesszük az összkereket, hogy összehasonlítható legyen a Lexus-szal vagy a Volvóval akkor mire jutunk? …..