Mintha tényleg lett volna Astra I
Opel Astra J teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Opel Astra következő, J generációját jobb összeszerelés, igényesebb anyagok, több kényelem és kellemes vezethetőség jellemzik.
Az új modell opeles jegyei mellett természetesen megtaláljuk a finom, egyedi részleteket: fontos, hogy egy Astránál legyenek ilyenek. Az első lökhárítótól, a lámpák sarkából elindul két vonal hátra, kis törés után végigívelnek az ablakkeret fölött, a hátfalba úgy vágnak bele, hogy egyben a hátsó ablak szélét is meghatározzák, majd a lámpákat végigsimítva a lökhárítónál végződnek. Direkt megnéztem az emeletről, onnan is szépen mutat. A tervezők játszottak a lámpákkal is, amelyek elöl-hátul egyforma sziluettet mutatnak. Összességében egységes formájú, tetszetős képet mutat az Astra, de még egy kis spiritusz hiányzott ahhoz, hogy valami „tökösen” újat rakjanak elénk – vagy a piaci és gazdasági körülmények nem indokolták a nagyobb merészséget, így aztán a főnökség lefogta a Herr Dizájner kezét.
Az új Astrából a jobb minőség és a komfort köszön ránk, a külső illesztésektől kezdve a beltér kialakításán át a vezetési élmény jellegéig. Nem kérdés, hogy az elődjénél 17 centiméterrel hosszabb autó már fizikai nagyságában is felfelé igyekszik, nyolc-kilenc éve még egy középkategóriás szedán volt ekkora. A biztonságos építési mód kortünete, a gyenge kilátás az Astrát is jellemzi, de itt még inkább érezni, hogy az oszlopok sokat takarnak. A kocsi motorháztetejét az A-oszlop tövével együtt megemelték, így az orra valahol lenn van, láthatatlanul. Arrafelé csak találgatunk, a jobbkezes utcákban vagy íven kanyarodva meg hajolgatunk a kilátás érdekében. Sávváltáskor ugyanezt tesszük a széles B-oszlop miatt, majd az autó átlójába meredve és parkoláskor örülünk, ha esetleg tolatóradarral rendeltük a kocsit. A lecsapott szélű, ezért kisebb képet adó visszapillantó tükrök meg éppen hogy nem könnyítenek a helyzeten.
Szerencsére legtöbbször előre megyünk, amit az Astrában mostantól kényelmesebben, nagyautósabban tehetünk, hiszen jól rugózik, és igazán kellemes vezetni. Az 1,7 literes dízelmotor két változata közül a tesztelt, kisebb teljesítményű nem kiugróan dinamikus, de megfelel a nyugodt, takarékos vezetéshez. Nem csak papíron tűnik elégnek a 110 lóerő és a 260 Nm, de a valóságban az is kiderül, hogy a motorkarakterisztika nem igazán kellemes, kis fordulaton kevés a kakaó, de a kicsit 2000-es fordulat alatt kezdődő élénkebb tartomány sem akar feltétlenül kitűnni. A motor csak annyira húz, amennyitől még nem dőlünk bele az ülésbe, a családos tempón túli régiókat pedig nem ezzel a sportcsomag nélküli dízellel fogjuk bejárni. Szerényebb dinamikája ellenére is népszerű lehet majd ez a motor, mely egyértelműen csendes, autópálya-tempónál még a szél is erősebben zúg nála. Fogyasztása városban 6,5-7 liter, városon kívül 5-6.
Jó pontot kap a váltó tervezőcsapata, ezt azon mértük le a szerkesztőségben, hogy nem kezdtünk mindjárt panaszkodni a szerkezetre. Az előző Astrák váltójánál kezesebben működik, pontos, nem laza, átlagos erőt igényel. Hat fokozat osztozik a motor nyomatékán: a kiosztás alapján a negyedik még épp elmegy városi sebességtartományban, az ötödik hetventől, a hatodik kilencventől használható. Szívbaj nélkül elgurulgat ötödikben ötvennel is, de ilyenkor a jócskán 1500-as fordulatszám alatt punnyadó mutató nagyon lassú mozdulással válaszol egy visszakapcsolás nélküli gázadásra.
A legolcsóbb új Astra a benzines 1.4 100 LE Enjoy 4,75 millió forintért. A 6,2 millióba kerülő tesztautó Cosmo-szintű felszereltsége lényegében a csúcs is, semmivel sem több vagy kevesebb, mint a Sport, furcsa módon mégis drágább annál 88 ezer forinttal. Ehhez a felszereltségéhez ésszerű megfontolásból legalább a hátsó ablakemelők és a tolatóradar tételét hozzátenném. A menetstabilizáló, a hat légzsák, és a kétzónás automata légkondi megvannak, a feláras listán szerepel többek között prémium hifi, kanyarfény, xenonlámpa és sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. Lehetne alap a Bluetooth, és kellene, de nem elérhető a ma már evidensnek számító USB-csatlakoztatás lehetősége az AUX mellé. A látvány emelése érdekében lehet gyűjteni a nagyobb kerekekre, ám az eléggé feltűnő 17-es kerekeket is megbámulták az utcán, semmi szükségét nem látom az akár 19-es (!) méretűnek /40-es gumikkal ezeken az utakon, jó rugózás ide vagy oda. Összességében az „örültünk a lehetőségnek” mondattal adtuk vissza a slusszkulcsot. Az új Astra jó alapot jelent a következő évekre, mert kulturált, kellemesen vezethető, minőségi benyomást keltő autó. Szívesebben írtam volna, hogy forradalmi, és, hogy a ráncfelvarráskor semmi dolga nem lesz az Opelnek, de egyik sem igaz. Mindenesetre az új Astra a középszintről felemelkedett az alsó-középkategória nevesebb képviselői közé, megtapsoltuk, mert végre nem csak középszerű, „jó ez, ha nincs más” típusként gondolhatunk rá, hanem mint a mindennapi kérdésekre adott igényes válaszra.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1686 cm3
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 3800 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,6 s
Végsebesség:
181 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4419 mm
Szélesség:
1814 mm
Magasság:
1510 mm
Saját tömeg:
1373 kg
Össztömeg:
1870 kg
Terhelhetőség:
475 kg
Tengelytáv:
2685 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
370 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1686 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
260 Nm 1800 1/min-nél
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 3800 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
181 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12,6 s
CO2-kibocsátás:
124 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7 l/100km
Ezt hívják a “Kis Insigniának”! Ahogy a Vectra “C”-nek megcsinálták az 5 ajtós változatát és elnevezték Signumnak , ugy csinálták ezt is!