Ajtó mínusz, érték plusz: Opel Astra GTC miniteszt
Opel Astra GTC 1.6 Turbo és 2.0 CDTI miniteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kezdeti kínálatának csúcsverzióival, 180 lóerős benzines és 165 lóerős turbódízel motorjával vezettük az Opel Astra GTC-t, azaz a sikeres Astra-sorozat kupéját.
Az első tapasztalatok alapján a rendszer tényleg meggyőző: jó terelgetni az amúgy elektromos kormányszervós GTC-t, útfogása hibátlan. Csillapításáról egyelőre csak azt tudjuk, hogy jó úton jó, de az opcionális, adaptív és hangolható, FlexRide lengéscsillapítókkal akár a hazai gyatrákon is meggyőző lehet – ezt majd jövőre fogjuk tudni kideríteni. Az viszont teljességgel bizonyos, hogy a lejtős tetőívű, háromajtós GTC tervezésekor úgy zsonglőrködtek az opeles tervezők a vonalakkal, hogy az ne menjen a funkcionalitás rovására. Elöl minden irányba bőven lehet nyújtózkodni, tér bőven van. A nyújtózkodásra egyébként minden indulás előtt szükség van: nem azért, mert olyan munkás lenne a GTC vezetése, hogy ahhoz fel kell készíteni izmainkat, hanem mert a távoli B-oszlopon az első ülésektől messze esik a biztonsági öv. A hátra tolt középső ajtóoszlop miatt azonban – ha van tér kitárni a hatalmas első ajtókat – óriási nyílás tárulkozik a hátsó sorhoz. Ránézésre nem is hinné az ember, de a helykínálat ott is hibátlan – a szélső helyeken –, fej- és lábtér még 180 cm-es vezető mögé, hasonló mérettel ülve is sok van, középre mondjuk nem szívesen ülnénk.
Az Opel Astra GTC kezdeti kínálata
Berendezés szempontjából nem sok újdonságot rejt a GTC – az ötajtós Astrához mérten. A korábbihoz viszonyítva azonban teljesen új, a pakolóhelyek száma 50 százalékkal nőtt, ez persze rá is fért. Ismerős az Astra-műszerfal és a szokásosan, gombokkal zsúfolt középkonzol – akár színes betétekkel, valamint a kényelmes, (opcióként mért) az Egészséges Hát Munkacsoport (AGR - Aktion Gesunder Rücken) bizonyítványát is elnyert ergonomikus ülés. A bunkeres hangulat oldására jövő tavasztól rendelhető lesz a már az előző (2005-2010 között 400 ezer példányban elkelt) Astra GTC-ből ismert, egészen a B-oszlopig húzott panorámaszélvédő, ami bizonyára kiváló látványelem lesz, de a vaskos tetőoszlopok miatti átlós kilátási problémákon aligha segít majd.
1.4 Turbo | 1.4 Turbo | 1.6 Turbo | 2.0 CDTI | |
Lökettérfogat (ccm) | 1364 | 1364 | 1598 | 1956 |
Max. teljesítmény (LE/ford.) | 120 / 4200-6000 | 140 / 4900-6000 | 180 / 5500 | 165 / 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 200 / 1850-4200 | 200 / 1850-4900 | 230 / 2200-5400 | 380 / 1750-2500 |
Végsebesség (km/h) | 192 | 201 | 220 | 210 |
Gyorsulás 0-100 km/h (s) | 10,9 | 9,9 | 8,3 | 8,9 |
Fogyasztás - város/országút/vegyes (l/100 km) | 7,6/4,9/5,9 | 7,6/4,9/5,9 | 9,3/5,9/7,2 | 5,7/4,3/4,8 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 139 | 139 | 168 | 127 |
Fokozza a prémiumhangulatot, hogy a tervek szerint a hazai piacra csakis turbós motorokkal jön majd a GTC, szívóként egyébként kizárólag az 1,4 literes, 100 lóerős készül majd, ám itthon – a jelenlegi tervek szerint – a turbós, 120 lóerős lesz az alapgép, 6 fokozatú manuális váltóval és Start/Stop-rendszerrel (amit csak a csúcs-benzines nem kap meg). Ez a motor 140 lóerős teljesítménnyel is választható lesz, ám nyomatékban egységesen 200 Newtonmétert tudnak. A kezdeti kínálat csúcsa a 180 lóerős 1,6-os Turbo, 8,3 másodperces 100 km/órára gyorsulással és 220 km/órás végsebességgel. Dízelből kezdetben csakis a majdani csúcs, a 2,0 literes, 165 lóerős, átmeneti túltöltéssel 380 Nm nyomatékú áll rendelkezésre. A kínálat azonban folyamatosan bővülni fog, januárban jön 6 fokozatú automata váltó a 140 lóerős 1,4 Turbóhoz, kevéssel később befut a 110 és 130 lóerős 1,7 literes, 4,5 l/100 km vegyes fogyasztású CDTI dízel, majd azután minden idők legerősebb, 280 lóerős, 2,0 literes turbós Astra OPC-je. Utóbbi nem csak erő-, 250 km/órás csúcstempójával sebességbajnok is, alapáras FlexRide rendszere a hagyományos (normál, Tour, Sport) módok helyett Sport és OPC lehetőségeket kínál, fronthajtását önzáró differenciálmű segíti a kanyarokból való erőteljes kigyorsításokkor.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Teljesítmény:
121 kW (165 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
380 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
Végsebesség:
210 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4466 mm
Szélesség:
1840 mm
Magasság:
1482 mm
Saját tömeg:
1503 kg
Össztömeg:
2025 kg
Tengelytáv:
2695 mm
Karosszéria-kivitel:
Coupe
Csomagtér:
380 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
380 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
121 kW (165 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
210 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,9 s
CO2-kibocsátás:
127 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,8 l/100km
nekem kicsit volkswagen sciroccos lett….