Igaz barátja, Opel Astra. - a régi reklámszlogen talán most a legaktuálisabb, az új Astra hűséges, szerethető társ lehet a hétköznapokon
Szép megoldás: az oldalablakok íve a hátsó szélvédő vonalában folytatódik
Az Opel Astra népszerű, megítélését tekintve pedig
egyértelműen javuló tendenciát mutató autótípus, amelyet saját statisztikánk is alátámaszt. 23 ezernél több
használói véleményünk között e teszt írásakor 1217 Astra-tulajdonos szerepelt, a 10 éves átlagéletkor, valamint a 150 ezer kilométeres futásteljesítmény pedig elegendő idő és távolság a valós tapasztalatok megszerzésére, illetve átadására. Az új, J generációs Astra korábban a gyengébbik
1,7-es dízelmotorral járt nálunk, Enjoy komfortszintű kivitelben. Ennek az ugyancsak Enjoy szintű, benzines 1,6-osnak dupla apropója volt, amikor tesztautót kértünk az Opeltől: egyrészt az 1,4-es helyett ezt a szívómotort éreztük leginkább életképesnek a magyar piacon, másrészt kíváncsiak voltunk az opcionális FlexRide rendszerre, amely gombnyomásra képes eltérő karakterekkel felruházni a kocsit – láttunk már ehhez hasonló mutatványt
Alfa Romeóban. A FlexRide nyújtotta élmény azonban motorfüggő, a legkisebb benzineshez és dízelhez (1.4 ECOTEC, 1.3 CDTI) nem kapható, és ha ennél az 1,6-os szívó benzinesnél ragaszkodunk az automataváltóhoz, akkor ugyancsak nem rendelhető.
Meglepően hosszú az első túlnyúlás. A tető trükkös, hátrafelé csak az ablakok íve lejt a dinamikus megjelenés miatt, de a lemez nem csap le a hátul ülők fejére
Színes betétekkel nem kísért a fekete belvilág komorsága. Az anyagminőség és az összeszerelés is jó
Az Astra formatervére, megjelenésére nem pazarolnánk felesleges mondatokat, mert vállaljuk azon korábban tett kijelentéseinket, miszerint a J-sorozat minden tekintetben sokkal komolyabb autó benyomását kelti, mint a leváltott H-generáció, a még régebbi G-vel összehasonlítva pedig egyenesen fényévnyi a különbség. Egyelőre csak standard ötajtós karosszériával kapható, de már a küszöbön áll a
Sports Tourer kombi, és készülőben a háromajtós
GTC, amely remekül eltalált arányaival a képeken nézve is szemet gyönyörködtető látványt nyújt. Az
Insigniával kezdett formai megújulás előnyére vált az Astrának, és ez a megjegyzésünk a külső mellett az utastérre is abszolút érvényes. Az elnagyolt, sematikus felületek, az igénytelen anyagok helyét végre aprólékosan kidolgozott részletek és mind szemre, mind tapintásra kellemes burkolatok vették át – egyértelmű, hogy Rüsselsheimben összekapták magukat, de erre szükség is volt, a jutalom pedig az a nemzetközi általános vélemény, hogy az Astra nem a divat után kullog, hanem képviseli, sőt, most bizonyos esetekben maga teremti a trendet. A felszerelés már az alapot jelentő Essentia esetében sem fapados - széria az ESP, a négy hangszórós CD rádió, a manuális klíma, az első elektromos ablakemelő, a karosszéria színére fényezett tükör és kilincs -, ezt a következő lépcsőt jelentő Enjoy tempomattal, hét hangszórós, grafikus kijelzős hifivel, első aktív fejtámlával, valamint belső világítás csomaggal fejeli meg.
15 ezer forintot mindenképpen megér a FlexFloor opció az alapból 370 literes csomagtérben. Nem érheti különösebb panasz az utasteret, sem kidolgozását, sem helykínálatát tekintve. Este látványos a középkonzol vörös hangulatvilágítása
1.6 ECOTEC - lehet ennél sokkal jobbat is választani a palettáról
Az új Astra minősége, kidolgozása meggyőző, a helykínálattal és a praktikussággal sincs különösebb gond, ám korábbi tesztünkben úgy tűnt, a 110 lóerős dízel maximum átlagos vezetői igényeket képes kielégíteni, holott
a használói véleményekben a tulajdonosok 48 százaléka dinamikus stílusú vezetőnek állítja be magát. Ennek tükrében izgalomba jöttünk: vajon mire elegendő a 115 lóerős, az 1.7 CDTI dízelhez képest nyomatékát tekintve bő 100 Nm hátrányban lévő benzines? A papírforma a motor mellett szólt, a turbó hiányára csak legyintettünk, a futóműről, a rugózásról pedig már tudtuk, hogy remekül sikerült részei az autónak. Ehhez képest a valóság némi csalódást okozott, mert hiába a sok trükk, az 1.6 ECOTEC nem nyűgözött le minket. A változó vezérléstől többet vártunk, ennek a feladata lenne, hogy széles fordulatszám-tartományban használható legyen az erőforrás, de ilyesmit nem tapasztaltunk, a motor közepes fordulaton él, alul és felül viszont nem brillírozik, ráadásul pörgetve zajossá is válik. Egyébként a tesztautónak lehetett valami gyári hibája, a kissé nehezen járó váltóval végzett visszakapcsolásoknál furcsa megtorpanásokat produkált, valamint a tempomat is megkergült, mert néhány másodperc után rendre „ledobta” a beállított értékeket. A fogyasztással nem tudtuk hozni a gyár által ígért 6,4 l/100 km körüli átlagot, a mért 8,8 liter túlnyomó részben városi használattal adódott.
Hasonló stílusú a műszerfal, mint az Insigniában. A középkonzol kissé gombokkal zsúfolt, ellenben szemet gyönyörködtető, ahogy a szélek az ajtóra ráfordulnak. A piros szín nem mindenkinek tetszett, de nem is annyira zavaró, mint korábban képzeltük
Balra a Sport, jobb szélen a komfortos Tour üzemmód kapcsolója. Előbbinél a műszerek körüli megvilágítás fehérről vörösre vált...
A „flexezés” uralkodó divatirányzat lett az Opelnél: a
Flex-Fix a fiókszerűen kihúzható egyedi kerékpártartót jelenti, a
FlexFloor a magasságát tekintve több szinten állítható csomagtér padló (15 ezer Ft), de a legizgalmasabb kétségtelenül a 250 ezer forintért rendelhető
FlexRide, amely igény szerint a dinamikus, vagy a komfortos vezetési stílust támogatja. A rendszer működéséről oldalakat lehetne írni, ám a lényeg az elektronikusan vezérelt, a változó körülményekhez folyamatosan igazodó lengéscsillapítás (CDC), amely a
Sport vagy a
Tour gombbal aktiválható a középkonzolon – utóbbi a kényelmes haladást szolgálja. A rendszer hatással van a gázpedál, illetve a normál állapotban sem szokásosan döglött kormánymű érzékenységére, és nem mese, hogy érzékelhetők a beállítások közötti különbségek. Sport üzemmódban feszesen tartja magát az Astra, sokkal később kezdi alulkormányozottan kifelé tolni az orrát a kanyarban, míg Tour állásban például ugyanaz a fekvőrendőr, ami Sportban koppan, szinte csak apró bukkanónak érződik. A játszadozás azonban hajítófát sem érne, ha az elől MacPherson, hátul Watt-rudas futómű önmagában nem lenne olyan jó, mint amilyen valójában, így aki megspórolná, vagy inkább másra költené a FlexRide negyedmillióját, nyugodtan tegye, nem követ el főbenjáró bűnt. Akinél viszont nem számít a pénz, annak kötelező ezt a kockát kipipálni a megrendelőlapon.
Kanyarban már az alap futóművel is jobb az átlagnál az Astra J, éppen ezért a FlexRide nem kihagyhatatlan extra, de aki megteheti, nem fogja megbánni a ráköltött negyedmilliót. A tesztautót 17 colos felnikkel kaptuk, az opciós 19 colos malomkerekek azonban az Enjoy kivitelnél is rendelhetők
Korábban kedvező árú átlagautó volt az Astra, most sokkal jobb az átlagnál, de már szó sincs olcsóságról
A pénz emlegetésével elérkeztünk az új Astra legkínosabb pontjához, az árakhoz. Ki kell mondani, bármilyen fájó, az Opel kompaktja kilépett abból a körből, amelyben az átlagemberek, a hétköznapi magyar családok vadásztak univerzális, minden célra megfelelő autóra. A mínuszos leg-leg-leg, tehát a leggyengébb, legszerényebben felszerelt, legolcsóbb Astra, a benzines
1.4 ECOTEC Essentia 4,83 millió forinttól vihető haza, míg az általunk próbált, motorját tekintve szintén nem túl acélos
1.6 ECOTEC Enjoy alapára 5,2 millió Ft. Erre a tesztautó nem is túl nagy marokkal szórt extráinak köszönhetően még több százezret kell rászámolnunk, kvázi egy minden szempontból közepes Astra üti a 6 milliót – úgy véljük, ez minden, de már közel sem a magyar átlag lehetőségeinek a valósága. Tény és való, az Opel értéket ad a pénzünkért, szép formát, tágas és praktikus utasteret, jó minőséget, remek vezethetőséget, ám ezek élvezetéért mélyen a zsebünkbe nyúlhatunk. Akinek nincs erre lehetősége, annak marad az álmodozás, aki pedig vásárol, annak szívesen adunk egy jó tanácsot: ha már benzines Astra mellett dönt, akkor válassza az 1,6-osnál 110 ezer forinttal többe kerülő
1.4 ECOTEC TURBO motort, 140 lóerővel, 200 Nm nyomatékkal. Ennyit látatlanban is megér!
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
155 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
8,8 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Nyomaték:
155 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
8,8 l/100km
Picit jobban tessék megnézni az Opel árlistát! 140 lovas Astra 1.4 ECOTEC az említett Sport kivitelben 5 742 000 Ft, míg az alap Essentia ugyanezzel a motorral 5 140 000 Ft – értelemszerűen extrák nélkül. A legolcsóbb Astra ára pedig ott van a cikkben, és az sem 4,6 millió. A kereskedői alkukba nem mennék bele, de a 4,6 millió az Ön által említett konfigurációért kevésnek tűnik. Üdv: KZ
Akkor már inkább az [URL=http://www.autopult.hu/index.php/tesztek/tesztek/1208-summa-cum-laude-opel-astra-14-turbo-sport-teszt]1.4-es Astra Turbo Spor[/URL]. Alapáron 4,6 millióba fáj, és úgy gondolom sokkal jobban megéri.