Szubjektív fogalom a szépség, de az Astra J szerintünk kifejezetten jól néz ki
Jelen esetben 140 lóerőt jelent a felirat
Szépen menetelünk fölfelé az új, J betűs kódnál tartó Astra ranglistáján, hiszen a gyengébbik
1,7-es dízel, és az
1,6-os alap benzines után most az 1.4 ECOTEC Turbo Sport járt nálunk. Amikor az első nap estéjén, otthon letöltöttem az Opel árlistát, és elkezdtem kutatni az opciókat, nem gondoltam, hogy bő kétmillió forintot hozok össze, pedig így lett: az 5,74 millió forintos alapáron kínált 140 lovas Astra az általunk kipróbált konfigurációban - néhány ezres híján - ütötte a 8 milliót. Ehhez mérten majdnem mindent megkapott a gyári kívánságlistáról, a DVD-lejátszós, Infinity hifitől kezdve a táblafelismerő berendezésen át a bőrkárpitozású sportülésekig. Egyébként, éppen azt vitattuk a szerkesztőségben, hogy a drága extrák nélkül szemlélve is felismerhetően változott a helyzet Európában. A relatíve olcsó, családi használatra tökéletesen alkalmas kompaktokat jelenleg a dél-koreai márkák kínálják, a régi harcosok - például az Opel - pedig próbálnak prémium irányba elmozdulni, minden szinten többet adni, minőségben, formában, vezetési élményben egyaránt, és vállalják, hogy emiatt magasabb árszintről indulnak. Ilyen az Astra is, látszik, érződik rajta, hogy kívül-belül ki van találva, az új formanyelvvel jó irányba mozdultak el Rüsselsheimben, de már nem a vékony bukszásoknak szól a régi reklám, hogy igaz barátja, Opel Astra.
Látszik, hogy minden részlettel aprólékosan foglalkoztak
Két probléma egy helyen: a műszerfali fényerő-szabályozó, és a bugyuta automata lámpakapcsoló
Bár ki merjük jelenteni, hogy az Astra J igen jó autó, azért nem tökéletes. Talán úgy foglalhatnánk össze röviden a tapasztalatainkat, hogy vélhetően remek csapatok dolgoztak egy-egy részegység fejlesztésén, de amikor összeállt a kirakós, nem mindenhol passzoltak egymással az elemek. Valahogy nem egységes az utastér különböző elemeinek a formavilága, a vörös fényes hangulatvilágítások, a középkonzol gombrengetege pedig inkább zavarba ejtően erőltetett, semmint németes perfekcionizmust sugárzó. Sok aprósággal bosszantani is képes minket az Astra, amelyek nem komoly hibák ugyan, tartós használattal megszokhatók, de nem értettük, miért kell mindenben új logikát kitalálni, miközben a változtatással nem lesz könnyebb az életünk, kvázi az autó ugyanúgy „dolgoztat” minket. Nézzünk példákat. Műszerfal világítása. A legtöbb autóban egy potméter, egy laza bal hüvelykujjas mozdulat, és máris nem folyik ki este a szemünk. Az Opel egy gumírozott, kimondottan igényes, de csak potméternek tűnő tárcsát ad, amit folyamatosan - döntően ugye menet közben - hosszú másodperceken keresztül nyomni kell, irányban attól függően, hogy erősebb, vagy gyengébb világítást akarunk-e. Aztán, jöjjön az automata világításkapcsoló. Alaphelyzet az AUTO állás, ez remek, ettől balra tekerve van a be- és kikapcsoló, csakhogy, ha kikapcsolunk, a gomb megtévesztően ugyanúgy AUTO állásba ugrik vissza, pedig nem fog bekapcsolni a tompított fény... És, hogy a fényeknél maradjunk, kikapcsolt fényszóró mellett csak egyet, kábé egy másodpercig villan a reflektor, hiába húzzuk folyamatosan a kart – ez akár balesetveszélyes félreértést is előidézhet. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer diszkrét pittyegése legfeljebb az utasokat idegesíti (vagy ijeszti?), de egy elalvó sofőrt aligha ébreszt fel. Jó ötlet továbbá az állítható padlójú csomagtartó (FlexFloor), de amíg a franciák megoldották a kezelhetőséget egy csuklómozdulattal, addig az Astrában hajtogatunk, rugóerő ellen dolgozunk, és így éppen az a könnyedség vész el, ami praktikussá tenné az egészet.
Okos dolog a FlexFloor padló, de léteznek egyszerűbben kezelhetők is. Nem ér meg 400 ezer forintot a bőrkárpit. Az ülésmagasság állító karral könnyű odacsípni az ujjunkat
Hasznos a csak csipogással jelző berendezés, a "nem működik" helyett azonban szerencsésebb lenne a "kikapcsolva" felirat
Nem ragozván tovább a dolgokat, csak címszavakban írjuk le a hol hármat villanó, hol nem villanó indexet (attól függően, hogy az ujjunk rajta maradt-e a karon), és örültünk ugyan a magyarul tudó fedélzeti számítógépnek, de a
fordításokban lehettek volna precízebbek a németek. Különösen a sávelhagyásra figyelmeztetőnél lőttek bakot, mert kikapcsolt állapotban az olvasható a kijelzőn, hogy „nem működik” – a két fogalom között azért van némi különbség. Apropó, fedélzeti számítógép. Sok márkához hasonlóan az Opel sem híve a központosított nullázásnak, a funkcióknál szigorúan egyesével végezhető a „rezetelés”, és minden indításnál alaphelyzetre ugrik a menü. Azért mindezen bénaságok mellett az Astra ad bőven okot arra, hogy szeressük.
Gombokkal zsúfolt a műszerfal, a rádió és a légkondicionáló kezelése megszokást igényel, a tükörállító pedig nem igazán esik kézre az ajtón. A tekerők igényes gumírozása prémium márkás érzetet kelt
Jól láthatók a különféle műanyagok. A hézagokon, az elemek illesztésén még lenne mit finomítani
Az autó vezethetősége, a futómű hangolása újfent mosolyt csalt az arcunkra. Kár, hogy csak a Sport üzemmódban állíthatjuk be azokat a paramétereket (lengéscsillapítás, kormányzás, gázpedál érzékenység), amelyek gombnyomásra megváltoznak, Tour állásban erre nincs lehetőség. Hogy mennyire is jó a futómű, jellemzi azon szerkesztőségi szokásunk, hogy Sportban szinte minden kollégánk kilőtte a FlexRide kemény, rázósabb csillapítását, mert nem érezte szükségét – az Astra már alaphelyzetben is kiváló. A nyomatékos 1.4 ECOTEC turbómotor kissé ideges jellem, működése nem igazán kifinomult. Városban is lehet, de nehéz vele finoman menni, ám elsősorban autópályára való, különösen a hosszú 6. váltófokozattal. Vidéki, külföldi utakon, nagy sebességnél halkan és magabiztosan teszi a motor a dolgát, ilyenkor kedvező a fogyasztása, míg a munkába járós, rövid szakaszos napi őrlődést nem ezeknek a turbósoknak találták ki – ilyenkor 9-10 liter is gond nélkül elfogy 100 kilométeren. Az egyetlen árnyékot a sebességváltó veti a vezetési élményre, igaz, nem minden esetben: hirtelen, erős mozdulattal nem lehet kettesbe kapcsolni, mert a kar balra túlszalad az egyes-kettes fokozat síkján, megakad, és nem ugrik be azonnal a helyére.
Gazdagon felszerelve okos autó az új Astra, a tesztpéldány például táblafelismerővel is rendelkezett. Megesett, hogy a berendezés hibázott, a parkolóban lévő 10-est 70-esnek látta, a 30-ast 80-asnak, és az is előfordult, hogy a buszok, kamionok hátuljáról olvasta le a matricákat. De az arány nem volt rossz, nagyjából 70 százalékosnak éreztük a megbízhatóságát, igaz, a feloldásokat és az előzni tilos jelzéseket éppen fordított aránnyal érzékelte
Az extrákkal kitömött tesztautó nem reális ajánlat, ennyi pénzért már sokkal nagyobb és komolyabb autókat lehet venni, ám az importőr meggyőzően demonstrálta, hogy az új Astrában milyen lehetőségek rejlenek, elsősorban kényelem és biztonság terén. Egy-két apróságtól eltekintve, minket sikerült meggyőzni arról, hogy a J-generációval új időszámítás kezdődött a típus életében.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1364 cm3
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 4900-6000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 1850-4900 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,9 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1364 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
200 Nm 1850-4900 1/min-nél
Teljesítmény:
103 kW (140 LE) 4900-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,9 l/100km
ÖÖÖö ez is igaz. De ha azt nézzük régen se voltak olcsók az opelok 98 ban egy diesel vectrát 6milláé lehetett venni.
Teljesen egyetértek veled,valóban szép autókat gyárt az Opel,csak tudod pont azt lehetett szeretni benne,hogy mind amellett,hogy szép és jó,olcsó is volt.Most meg kezd elmozdulni olyan irányba,mint a többi német autó,hogy jók és szépek,viszont roppant borsos az áruk.Na ez nem igazán tetszik.Az átlagember teljesen lecsúszik róla igy.Vesznek majd helyette Renault-kat vagy Fiatot, esetleg Daciat,mert ezek most sokkal jobb ár/érték arányban vannak.
Lehet hogy drága az autó, viszont sokak szerint is szép. Az Opel mostanában kimondottan szép autókat gyárt, Pl Corsa, Insignia…
Próbál betörni a piacra, és az emberekben megerősíteni a tudatot, hogy az Opel is lehet olyan jó mint akár egy Volkswagen, vagy egy Audi.
8 millió egy Astráért.Viccnek is rossz.Ha ezt folytatja az Opel,nemsokára lehúzhatja a rolót.Soha nem lesz prémium kategória az Opel,lássuk be.Az emberek eddig azért vették,mert ár érték arányban jó volt.Nézzük meg az eddigi Astra típusból mennyit eladtak,ez a széria nemigen lesz ilyen sikeres.És ennek csak a vételár az oka.A kereskedésben néztem egy 1.6-os darabot,ha jól emlékszem 5.7milliós alapáron.Rossz vicc.Ebben a kategóriában sokkal jobb ajánlatok is vannak.