Persze, hogy drága. Opel Adam teszt
Opel Adam 1.4 Ecotec Start/Stop Slam teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az Opel is rájött, hogy van értelme jó sok pénzért ezerféleképp variálható szuperminit árulni, hát itt a vagány Adam, amit legizmosabb motorjával, 100 lóerősen teszteltünk.
Elöl még nem is annyira érezni a törpeséget (mert Corsa-szélességű az autó), de hátul csak gyerekeknek kellemesek az Adamban töltött percek/órák/kilométerek (gyerekülés felső feszítős Isofixszel rögzíthető). Sebaj, egy ilyen autócskában általában egyedül vagy kettecskén fognak közlekedni a garantáltan trendi, az olcsónak mondott hipermarketek akciós polcait messze elkerülő, magukat márkás butikokból kistafírungozó lányok és fiúk. Na meg az idősebb hölgyek.
Az első ülések egész kényelmesek (csak hát nem engedhetők elég mélyre), a második sor se helyben, se komfortban nem éri el a példánál maradva Corsa-féle átlagot. Kárpótol a nem egyen-Opel műszerfal és hangulat, s az anyag-, valamint összeszerelési minőségérzetet sem érheti kritika. A kormányoszlop – a fapados belépőt leszámítva - magasságában és mélységében is állítható, a biztonsági övért háromajtós módra magunk mögé muszáj nyújtózni. Nyilván a hátulról/hátra ki/beszállás sem a legegyszerűbb, na de ez már csak így megy ebben a kategóriában. Pakolórekeszekben nincs hiány, külön dicséretes a középkonzol aljában kialakított USB- és AUX-portos, 12V-os dugót is rejtő méretes mélyedés egy kis műanyag, használaton kívül oldalra húzható határolóval. Nem borul ki semmi, ötletes, jó.
És hát a fogyasztástól sem voltam elájulva, mert a fedélzeti computer-féle 7,1 sem gyújtott szívemben örömtüzeket, de a tankolást követően számolt 7,5 l/100 km még kevésbé kiváló egy ekkorka és ennyire nem a teljesítményről szóló autótól. Széthajtottam volna? Nem. Kikapcsolt stop-starttal araszolgattam naphosszat a dugóban? Nem. Csakis sztrádán döngettem? Sem. Százharmincnál egyébként közel 4000-et forog a motor, s van zaj bőséggel.
Az 5 fokozatú váltó kapcsolási érzetre és pontosságra is közepes, az elöl MacPherson rugóstagos, hátul csatolt lengőkaros, a Slamnél picit ültetett és keményített felfüggesztés rossz úton pattog, dobál, ráz, mint a kettőhúsz. Túlélhető, de nem kellemes. És Opel-szokás szerint félelmetes, de még durvább, 18 colos felniméret is kérhető. Tartok tőle, hogy jó utakat sajnos felárért sem adnak hozzá. Nem tetszett a fék sem. Nem az a gond, hogy hátul csak dobfék van, s hogy ne lenne elegendő a fékerő. Az adagolhatóságával volt problémám, olyan nyúlósnak találtatott. A kormány ellenben egész közvetlen, a feszes futómű és a rövid tengelytáv pedig szórakoztató kanyarodási jellemzőkkel ruházza fel a raliváltozatával persze igen kívánatos Adamot. Mármint szűk fordulókban és minőségi aszfalton.
Mindegy, térünk ezzel vissza a felvezetőben taglalt filozófiához, mert az Adamot a formája, a cukisága és a testreszabási kánaánja adja el. Vagy épp egy olyan extra, mint a LED-ekkel csillagos eget imitáló tetővilágítás. Tesztautónkban mondjuk nem csillagokat, hanem kockákat láttunk. Volna, ha azt néztük volna, s nem az utat. Az árlistát böngészve meg már meg sem lepődtünk azon, hogy a stop-startos 100 lóért minimum 3,67 millió forintot kér az Opel, s a Slam szint már majdnem 4 millióba fáj. Amit aztán prémiumos módra hamar és könnyen megfejelhetünk az extrákkal - a tesztautó-féle konfiguráció bizony 5,4 milliót kóstál. Ez van, persze, hogy drága az Adam. Ahogy nem olcsók a konkurensek sem. Na de akkor a dizájnon túl nem lehetett volna egy kis pénzt költeni még a műszaki fejlesztésre is? Vagy majd akkor lesz fejlesztés, ha bejön az embereknek a kis drágaság? Meglátjuk. Azt én azért már most ki merem jelenteni, hogy az Adam nem lesz, nem lehet olyan sikeres, mint a Fiat 500, de drukkolok.
Árak
Tesztmodell alapára
3 670 000 Ft (2013.06.09.)
Tesztautó ára
5 407 000 Ft (2013.06.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1398 cm3
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
130 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
Végsebesség:
185 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3698 mm
Szélesség:
1720 mm
Magasság:
1484 mm
Saját tömeg:
1124 kg
Tengelytáv:
2311 mm
Karosszéria-kivitel:
Háromajtós
Csomagtér:
170-663 l
Belső szélesség elöl:
1320 mm
Belső szélesség hátul:
1230 mm
Belmagasság elöl:
900-970 mm
Belmagasság hátul:
860 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
100 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
950 mm
Csomagtér magassága:
510 mm
Csomagtér hossza:
400 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1000 mm
Raktérnyílás szélessége:
930 mm
Raktérnyílás magassága:
690 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1398 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
130 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
74 kW (101 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
185 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
CO2-kibocsátás:
119 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
bár az Ibiza inkább a Corsa kategória bár ki tudja .
Feketében se mondanám szépnek elég ronda autó manapság nem nagyon tudnak normális autót gyártani ebben a kategóriában Seat Ibiza Cupra 1.4turbo dsg 180LE 🙂
A feleségemnek régről (2007) Renault Cliója van Monaco verzió (félből ülés, sok extra) 1,2-es turbó 100 LE-s motorral. Na, ez sem fogyasztott még 7,5 liternél kevesebbet. Nem vagyok híve a kicsi, de felturbózott motoroknak. A 140 LE-s Superb-m 5,9 l-el megy közel 2000 cm3, igaz diesel üzemanyaggal hatalmas kasznival, csomagtartóval és hátul is főúri kényelemmel.
Egy Fiat 500-nak van hagyománya, ennek nincs, csak próbálták lemásolni, nevet is kell változtatnom 🙂
Korrekt válasz, köszönöm!
Köszönet az észrevételekért! Nem az erővel van a baj, hanem az erő leadásával. Sajnos az áttételezés és főleg az eu-normának megfelelés valahogy elveszi az élét… Fiat 500 TwinAir fogyasztással abszolút egyetértek, bizony az is sokat fogyaszt. A helykínálattal kapcsolatban írom is, hogy ettől a méretosztálytól többet várni hiba lenne, de azért mégiscsak meg kell említeni, hogy milyen kevés a hely. Magánvéleményem amúgy, hogy az 500-as semmivel sem jobb, legfeljebb hangulatosabb, ennyi.
Kedves Szerző Úr!
A negatív kritikákhoz pár szó…gyenge és szomjas motor: azt aláírom, hogy tényleg elég szar ez a motor, de melyik ilyen gokartban van ennél erősebb?
Talán a Cooperben 2x ennyiért, de az egy más kategória 10-12m-ért.
Esetleg az 500as wartburg motorja jobb lenne, csak mert turbós? Nem hiszem, főleg, ha fennakadt a 7,5-es fogyin, mert az bever 9et is.
A Skoda Citigo jut még eszembe, de nem hiszem, hogy az a 75 ló feltépi az aszfaltot.
Hátul csak gyerekeknek jó, mini csomagtér: mit vár egy mini autótól? Talán a konkurencia nagyobb?
Írta még a nagy fordulókör hátrányát. Tényleg vicces, de erre is csak a konkurenciával példálóznék: (F500:Aki azért venné meg ezt a kocsit, mert ügyetlenkedni szokott parkoláskor, és a dodzsemnyi méretű 500-astól várja a megváltást, az csalódni fog. Elámultam, mekkora a fordulókör, gyári adat szerint 9,2 méter az átmérője, de mérésünk 10,7-et mutatott, míg például a Fiat Cromáé alig nagyobb ennél, 10,9 méter.)
Egyszóval, kicsit át kéne gondolni és mondjuk a konkurenciához hasonlítani egy ilyen tesztet, mielőtt ilyen badarságokat leír.
Köszönöm.