Voltaképpen mindent tud, amit tudni illik ebben a kategóriában, ehhez mérten a Premium kivitel alapára meghaladja a 15 millió forintot
Hátul oldalanként egy-egy vastag kipufogó duruzsol
A Nissan - pestiesen szólva - nagyon ráfeküdt a 4x4-es szegmensre, hiszen a crossoverek között ott a Juke és a kétféle méretben kínált
Qashqai, míg a komolyabb terepjárók csapatát erősíti az
X-Trail, a Pathfinder, és a munkaeszköznek is kiváló
Navara – más gyártók nem igazán tartanak fenn ekkora 4x4-es flottát. A Murano az előbbiek csoportjába tartozik, azaz nem kőkemény dagonyázó, ellenben ez a hab a többszeletes tortán: ebben van a legnagyobb hengerűrtartalmú, legerősebb, legkifinomultabb működésű motor, és ennek a legkülönlegesebb a megjelenése, valamint leggazdagabb a felszereltsége. Csupa leg-leg-leg, de a csúcsmodellek sorsa már csak ilyen, és ezek a felsorolások általában úgy zárulnak, hogy ez a legdrágább. Ez most is így van, és ha már az árat szóba hoztuk, kezdjük a pénz körül a vizsgálódást. Nem szeretnénk gonoszkodni, de sokszor megfordult a fejünkben a teszt alatt, hogy a 15,3 millió forintos Murano helyett, kvázi 15 százalékos felárral már komolyabb, erősebb Infinitiben (FX37) ülhet a SUV-kedvelő tulajdonos, és könnyen lehet, neki ennyit - szám szerint bő 2,7 millió forintot - megér, hogy inkább a Nissan luxusmárkáját válassza. Ne feledjük, ezen az árszinten könnyebben nyílnak meg a pénztárcák, és az is nyomhat a latban, hogy voltaképpen „házon belül” marad a vásárlás.
Középen a korábbi Murano, egy SL AWD, balra a modellfrissítésen átesett tesztautó, jobbra pedig egy Qashqai... Az új Murano hátulnézetben meglepően sok hasonlóságot mutat a kisebb és olcsóbb Nissan crossoverrel
Szokatlan megoldással kapcsolódik egymásba a fényszóró és a hűtőmaszk
Formáját tekintve a Murano eleje teljesen új arculatot kapott, döntően azzal, hogy az íves hűtőmaszk szerves részei lettek a fényszórók, amelyek szériában bi-xenon technikával világítanak. Oldalnézetből megmaradt a korábbról megismert sziluett, az átrajzolt hátsó rész viszont egyértelműen a Qashqai stílusát villantja meg, olyannyira, hogy amikor autót cseréltünk a szerkesztőség előtt, kollégánk kereste a Muranót a parkolóban, mert a bronzszínű Qashqai nem lehet a miénk… A képek talán nem érzékeltetik kellőképpen, de nagy autóról van szó. A karosszéria hosszúsága 4,8 méter fölé nyújtózik, a szélesség 188, a magasság 173 cm, míg a 2825 milliméteres tengelytávolságnak az utastérben érezni jótékony hatását. A fényezett 18 colos könnyűfém felni alapáron jár a Premium csomaghoz, és meglepő, hogy a hasznos terhelés csak 468 kg, azaz négy markos, izmos legénnyel a fedélzeten szinte ki is merül a gyárilag előírt keret.
Teljesen új, sok helyen puha borítású műszerfalat kapott az autó, ráadásul az anyagminőség is előnyére változott
650 ezer forint a DVD mozi, a filmek hangja a BOSE hangrendszeren keresztül élvezhető
A puha bőrrel bevont vezetőülésbe huppanva azonnal szembetűnik a vadonatúj műszerfal – korábban éppen emiatt kapott sok kritikát a típus. Középen széles kartámasz szeparálja el a vezetőt az utastól, innen érhető el a váltókar, a dupla pohártartó, a már szokásosnak mondható tároló doboz, illetve a hamutartó, de ez utóbbi inkább az utasnak szól, mert a felbillenő kis fedél jobbról balra nyílik, tehát a vezetőnek pont útban van. Sebaj, a dohányzás a cigarettásdobozok felirata szerint amúgy is halált, impotenciát, vagy rákot okoz, jobban járunk, ha füstmentes környezetben ülve élvezzük a Murano nyújtotta szolgáltatásokat. Őszintén szólva, az autó mindent elkövet azért, hogy ne a cigarettázás járjon az eszünkben, különösen a gazdagon kibélelt Premium változat esetén. Voltaképpen az összes extrának vélt tartozék széria adomány, az adaptív tempomattól kezdve a 11 hangszórós BOSE hangrendszeren át a hátul is fűthető bőrülésekig, így aztán nem csoda, hogy a 175 ezer forintos metálfényezésen, és a 650 ezres DVD lejátszón kívül szó szerint nincs opciós lista. A guruló házimozi a hátsó utasok szórakoztatását szolgálja, a képernyő a tetőről nyílik le, és szükség esetén fejhallgatóval is élvezhető a műsor, hogy másokat ne zavarjon a nyugodt utazásban – egyedüli kompromisszum, hogy a tetőablakról le kell mondani, mert az LCD kijelző éppen azt a helyet foglalja el, ahová az üveg becsúszna.
Alaphelyzetben csupán 402 literes a csomagtartó. A méretes tengelytáv miatt hátul sincs ok panaszra, bőséges férőhely és kényelem várja az utasokat. Az ülések oldaltartása jelképes
Nem véletlenül 82 literes az üzemanyag tartály, városban 20 litert is elkortyolhat az amúgy megdöbbentően finom járású V6-os benzinmotor
A 3,5 literes, 252 lóerős V6-os benzinmotor gombnyomásra kel életre, és a 334 newtonméteres forgatónyomaték alaphelyzetben csak az első kerekekre szabadul rá. A fokozatmentes X-Tronic CVT sebességváltó észrevétlenül látja el feladatát, és ha szükséges, a vezető hat rögzített áttételt választhat a váltókar D-ből történő balra mozdításával. A katalógus adatai szerint a 0-100-ig tartó gyorsulás kereken 8 másodperc, de az 1,9 tonnás járművet mi soha nem éreztük kiugróan robbanékonynak. Nem tetszett a kormányzás sem, csóváltuk a fejünket a pontosságon, illetve éppen azon, hogy a szervóval túlságosan könnyűvé tett volánnal mennyire pontatlan az irányíthatóság. A Murano futóműve is egyértelműen kényelemre lett hangolva, az autó puhán billeg ide-oda, a kanyarokban megdől a felépítmény, azaz semmi nem csábít a sportos stílusra. Cserébe fejedelmi módon lehet megtenni hosszú utakat, autópályán úgy suhan ez a nagy Nissan, hogy a hangját szinte nem is hallani, a váltó a leghosszabb áttételt választja, ami elviekben kedvező hatással van a fogyasztásra. Az ALL-MODE összkerékhajtás a különféle érzékelők jelentése alapján küld nyomatékot a hátsó kerekekre, de ha a szükség megkívánja, egy gombnyomással fix 50:50 százalékos állást lehet kapcsolni. Ettől függetlenül a Murano nem való terepre, maximum aszfaltmentes talajon való közlekedésre, hogy eljussunk vele egy lovardához, egy golfpályához, netán egy hangulatos horgásztóhoz.
Inkább az utasnak szól a hamutartó. Gombbal zárható fixre a 4x4 hajtás. Nem mindennapi extra a fűthető hátsó ülés
Nem csak a bokrok, de a prémium márkákhoz tartozó konkurensek mögött is megbújik a Murano. Az Infiniti képében házon belül is akad ellenfele
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Nissan Murano 3.5 V6 Premium amerikai recept szerint próbálja velünk megízleltetni, miről is szól az autózás. Jelen esetben adott egy méretes, erős, komfortos jármű, amelynek viszont az irányíthatósága és a futóműve jóformán köszönőviszonyban sincs azzal, amit az európai emberek többsége szeret. A Murano tipikus „cruise car”, azaz nem szereti a túlzott száguldást, nem szeret kanyarodni, ellenben puhán siklik, halkan duruzsolva kimegy a világból, a seregnyi extrával mindenkit levesz a lábáról, és képletesen így hordozza a tenyerén az utasokat. A 350Z-ből ismert V6-os fogyasztása nem az átlagos keresettel rendelkezők pénztárcájához igazodik (ezt azoknak súgjuk, akik használt példány megvásárlásával kacérkodnak), és a sok-sok lenyelt liter benzinért cserébe igazából nem nyújt döbbenetes élményt akkor sem, ha teli talppal tiporjuk a gázpedált. Pozitív tulajdonságai ellenére a Nissan leg-leg-leg crossovere egyáltalán nincs könnyű piaci helyzetben, mert 15 millió forint feletti alapárával bőven túl van azon a fájdalomhatáron, hogy széles vásárlókört célozzon meg, akik viszont ennyit tudnak áldozni autóra, azok általában már a magasabb presztízsértékű márkák felé fordulnak, az emblémák státuszszimbólumáért olykor vállalva az alacsonyabb felszereltséget is.
Árak
Tesztmodell alapára
15 Ft (2010.07.11.)
Tesztautó ára
16 Ft (2010.07.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
3498 cm3
Teljesítmény:
188 kW (256 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
334 Nm 4400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
15,8 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
3498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
fokozatmentes automata
Nyomaték:
334 Nm 4400 1/min-nél
Teljesítmény:
188 kW (256 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
15,8 l/100km
[i]“Nem véletlenül 82 literes az üzemanyag tartály, városban 20 litert is elkortyolhat az amúgy megdöbbentően finom járású V6-os benzinmotor”[/i]
Nekünk (lányomnak) 4 éve van meg. Állandó városi forgalomban, folyamatos klímával a fogyasztása 12.5 liter/100 km.