Disznócska. Nissan Juke Nismo teszt

Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T 4WD CVT teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nehéz hova rakni a Nissan Juke-ot, pláne a Juke Nismót. Mindenesetre nagyon disznó. De egy kicsit biztosan. Összkerékhajtással, CVT-váltóval teszteltük.


Az elmúlt hónapokban, amikor sorra jöttek az újabb és újabb kisméretű crossoverek, mindenütt azt hallottuk, hogy a konkurencia (Chevrolet Trax/Opel Mokka, Peugeot 2008, Renault Captur) a Juke sikereit irigyelte meg. Azét a Juke-ét, amely alapból is annyira fura kinézetű, hogy nagyon. És erre itt ez a gyári tuningos Juke Nismo, az egyik Nismo. Az egyik, mert van már 370Z Nismo is és hamarost GT-R Nismo is érkezik a Nissan Motorsport boszorkánykonyhájából. Na, ők már igazán durva – és durván drága - játékoknak ígérkeznek (kiváltképp az istentelen GT-R), ám azért a 200 lóerő is jól hangzik egy ekkorka kis autóba, mint a Juke, nem? De igen, jól hangzik. És akkor biztos fel is tépi az aszfaltot, nem? Nem.
Hirdetés

Sajnos nem. Legott szögezzük is le, hogy a Juke Nismo nem hot hatch. Magas, nehéz, egyszerűen nem elég gyors, hogy leforrózzuk. Meleg, de nem forró. A Ford Fiesta ST, a Peugeot 208 GTi és a Renault Clio RS is jóval fürgébb és nagyságrendekkel élvezetesebben vezethető – ez van. Meg az, hogy állítólag később lesz Juke Nismo RS 230 ló körül. Mindegy, a tehetős lóerőhajhászoknak, őrült gyűjtőknek ott a hardcore Juke-R, mindenki más meg úgyis azért vesz Juke-ot, ahogy kinéz.

A Juke a Nissan második legnépszerűbb modellje az ugyancsak crossover, nemsoká teljesen megújuló Qashqai után, s ahogy a tanult kolléga ebben a korábbi tesztben írta: megjelenésével még az autóügyi analfabétákat is megmozgatja. És ezt a lámpaerdős, csöppet terepjárós, csöppet kupés, jobbra-balra domborodó, hátrafelé keskenyedő gombócformát fejeli meg a Nismo az ő 18 colos alukerekeivel, 10 cm átmérőjű fenyegető kipufogóvégével és übervagány spoilerezésével. Piros csíkjaival és piros tükrével. Az ajtókon túl velúr sportülés piros cérnás varrással, félig alcantara és hajgumis (középállás-jelzős) kormány piros cérnás varrással, alumínium pedál és alumínium lábtámasz, piros motorindító gomb és piros hátterű fordulatszámmérő teszi különlegessé az új generációnak, a szimulátorhuszároknak garantáltan világbajnok belteret.

Gyorsan rábökünk hát a piros indítógombra, de csak egy kis morgás a válasz. Hangból, hangélményből a tempóval sem jön több, remélhetőleg a Nismo RS teli torokból üvölti majd, hogy mi újság. Vagy valami művi ráhatással kizárólag az utasokat szórakoztatva, mint a trendeknek megfelelően számos pályatársa. A motor? Az ismert 1.6-os turbó megpiszkálva, 190 helyett 200 lóval, 240 helyett 250 Nm-rel. Ezt is, azt is magasabb fordulatszámon: percenkénti 5600 és 2000 helyett 6000-nél és 2400-nál.
Kárpótlásként csodás alcantarára markolhatunk - szépséghibája, hogy a tesztautóban már igencsak kopásnak indult. Az ülés is szuper, határozott oldaltartású, ellenben nem engedhető elég mélyre, s a kormány sem állítható, csak le-fel. Sebaj. Nem hangos a gép? Cserébe halk, autópályán is pihentetően. Helykínálat? Kisautós. Főképp hátul. A csomagtartó is pici, 251 literes, a rakodónyílás szűk, osztott támlahajtásos bővítés után a padló lépcsős. Nem probléma, ez esetben fontosabb az élmény. Amiből azzal együtt nagykanállal mér a Juke Nismo, hogy közel nem olyan gyors, mint a valóban forró ferdehátúak. És amiért a különben 200 LE és a 250 Nm nem szaggatja föl az aszfaltot, az a tömeg és a CVT-váltó. Előbbi 1,4 tonna – összkerekestül. Igen, mert 4x4 is jár a CVT-hez és fordítva. Automata váltó kéne a 6 sebességes manuális helyett. Van, ha nem is hagyományos vagy épp dupla kuplungos, mint a konszerntestvér Clio RS-nél. Ez egy fokozatmentes szerkezet, sport- vagy sportos autóba egyáltalán nem való. Kézzel is kapcsolgatható, s ilyenkor 7 fokozat közt válogathat a sofőr, de ez pusztán imitáció, nem más. És főleg nem élmény.
Abban az értelemben kicsit azért az, hogy városban kényelmes, hisz’ nem kell kuplungolni, és autópályán is alacsonyan tartja a fordulatszámot (130-nál úgy 2600-at pörög a turbómotor), de ettől nem alélunk el. A padlógáznál rántásoktól sem. Attól sem, hogy a kapcsolható összkerékhajtás nyomatékvektor-szabályzós, azaz a hátsó kerekek közt is osztogatja a max. 50% kraftot annak érdekében, hogy sperr híján is ideálisan gyorsíthassunk kifele. Nyilván van még előnye csúszós úton, hóban-fagyban, de súlyt és fogyasztást növel. Meg árat, jelentősen. Szimpla fronthajtással, manuális váltóval egészen bizonyosan mókásabb a Nismo. És sokkal, 900 ezer forinttal forinttal olcsóbb. És miért nincsenek a kormány mögött váltófülek? Érthetetlen.
Még az ár előtt foglalkozzunk a futóművel: elöl ugyanúgy MacPherson rugóstagos, mint a normál Juke-ban, hátul viszont csatolt lengőkaros helyett multilink. És persze feszesebbre hangolt. A gyakorlatban mindebből azt érezzük, hogy kevésbé dől a bódé, s igen komoly kanyartempó vállalható be bármi fölösleges kockázatvállalás nélkül. És kikapcsolt biztonsági elektronikával némi marhulásban is partner a gép. De lássuk be, többet, sokkal többet autózunk csak úgy, munkába és hazafele menet, barátok szabályok közt, és hát gyalázatos minőségű utakon. És akkor a Nismo ráz, mint a fene.

A kormány közvetlen (alig 2,6-ot fordul az egyik végállástól a másikig), de a vártnál könnyebb, nőiesebbre szervózott, ha lehet ilyet mondani (ahogy egyesek szerint a Juke-nak is van egy feminin beütése). A fék elsőrangú. A 100-ra gyorsulás 8,2 mp (a kézi/front kombóval 4 tizeddel jobb), a végsebesség 200 km/óra (a kézi/front kombóval 15-tel több). Addig nem kergettük, de 160-170-nél még zokszó nélkül zúzott, stabilan fogta az utat, nem éreztette, hogy száguldanánk.

Kilátni jól ki lehet a legmélyebben is magas ülésből (csak a tükrök takarnak nem keveset), s ha valaki erre gerjed, G-erőkről meg töltőnyomásról tájékoztatja a computer. Gazdaságos üzemmód is van meg élesebb gázreakciós, a motort fentebb használó Sport program, illetve gyárilag 7,4 l/100 km-es fogyasztás (a kézi/front kombóval 6,9). Jobbára országúton andalogva bőven 7 alatti értékeket mutogatott a fedélzeti, majd egy kiadós hajtás és a videózással járó pörgés-forgás már 8 fölé vitte – a végső 8,5 sem rossz azért.
A Juke Nismo ára fronthajtással és manuális váltóval 7,5 millió forint, 4x4-esen és CVT-vel 8,4 millió forint. Sok, igen. Japános bohócsága megérhet ennyit? A mesés felszereltséggel (pl. kulcs nélküli nyitás, navigáció, ülésfűtés, tempomat, automata klíma, telefonkihangosító, tolatókamera) néhányaknak meg. Mert úgy csúnya, hogy szép, állat, disznó. Na jó, disznócska, de egy csüngőhasú malac úgyis aranyosabb, mint egy böszme vadkan.
Értékelés
Pozitív
Vagány forma, ülés, kormány, hangulat, felszereltség
Negatív
Hátul szűk, kicsi a csomagtartó, a CVT-váltó nem való hozzá, semmi hangja, drága, sokat fogyaszt
Árak
Tesztmodell alapára
8 420 000 Ft (2013.09.11.)
Tesztautó ára
8 420 000 Ft (2013.09.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1618 cm3
Teljesítmény:
147 kW (200 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
250 Nm 2400-4800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,2 s
Végsebesség:
200 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
7,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4135 mm
Szélesség:
1765 mm
Magasság:
1570 mm
Saját tömeg:
1430 kg
Tengelytáv:
2530 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
251-830 l
Belső szélesség elöl:
1370 mm
Belső szélesség hátul:
1280 mm
Belmagasság elöl:
910-980 mm
Belmagasság hátul:
890 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
150 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
890 mm
Csomagtér magassága:
370-680 mm
Csomagtér hossza:
660 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
5
Hengerűrtartalom:
1618 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
fokozatmentes automata
Nyomaték:
250 Nm 2400-4800 1/min-nél
Teljesítmény:
147 kW (200 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,2 s
CO2-kibocsátás:
169 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?