Ugyanúgy a CMA platformra épül a C40, ahogyan az XC40 is, vele közös gyártósoron, a belgiumi Gentben készül, ám csakis elektromosként, ez a Volvo első dedikált villanyautója
A Volvo hallatán alighanem a legtöbbeknek egy stílusos és kényelmes utazóautó képe ugrik be. Persze voltak kifejezetten sportos modelljei is a ma már kínai tulajdonban lévő svéd márkának, ám imidzse leginkább a higgadtságot, a komfortot és persze a biztonságot sugározza. A villanyautók kapcsán ugyanakkor sokan úgy gondolják, sem a komfort, sem pedig a biztonság, a biztonságos célba érés nem feltétlenül említhető az elsődleges jellemzők között. Vajon hogyan egyeztethető össze a márkakép és a tény, hogy a Volvo 2030-tól már csakis villanyautókat fog kínálni? Mennyire ijesztő, hogy a márka genti gyára, ahol első dedikált villanyautójuk, a C40 is készül, az idei évben már túlnyomórészt elektromos modelleket készít?
Nem csak kupés farával különbözik az XC40-től, tetőmagassága, hasmagassága is szerényebb, tömegközéppontja alacsonyabb, ami jót tesz vezethetőségének
Nos, olyan nagyon nem kell aggódni, a C40 bár a márka első dedikált villanyautója, valójában nem áll messze a 2018-ban Év Autójának választott XC40-től, amiből már készül elektromos változat is, persze a benzines és dízel verziók mellett. X nélkül a C40 kupésabb lett, de távol áll az egykori C30-tól, vagy a szuperkecses C70-től. Ez egy igazi crossover kupé, igaz 6,5 centivel alacsonyabb az XC40-nél.
Nem csak a teteje, az egész karosszériája, tömegközéppontja is lejjebb került, ami egyértelműen kedvez vezethetőségének.
És mi van azzal a nagyra becsült Volvo stílussal? Nos, nem torzult, aki a Volvókat szereti, azon túl, hogy rossz ember nem lehet, a C40-est is szeretni fogja.
A LED-fények legalább annyira meghatározó márkajegyek, mint a vállas sárvédők
A megszokott skandináv dizájnt kapjuk kívül, hátul a kupés farral kerek egészet alkotó vállakkal, apró légterelővel, az oldalnézetet pedig meghatározza a lejtő tetőív. A karosszéria praktikusan körbeműanyagozott, az ajtók szépen rá is zárnak a küszöbökre, hogy ne a nadrágszárunkkal töröljük a koszt. A minőségérzet úgy is tökéletes, hogy ez az első Volvo, ami teljes egészében mentes az állati eredetű bőröktől. A beltér volvós hangulata így is sértetlen, a kormánykerék és az ülések szélei, az ajtókárpitok bőrhuzata szintetikus, az ülésfelületek zöme felárért (hasított bőr jellegű) nubuk borítású, ez sokkal kellemesebb anyag, mint a szélein lévő műbőr, a kedvencem pedig a megszokott szürke/fekete helyett a kék padlószőnyeg, ami a középkonzol széleit és az ajtók túlnyomó részét is borítja. Ezt persze felárért, 593 ezer forintért kapjuk a nubuk/műbőr kárpittal, de kiválóan illik a 370 ezer forintos fjord kék külső színhez, amit fekete tetővel kapunk.
A jól megszokott Volvo beltér, legalábbis dizájn kapcsán, a C40 ugyanakkor nem csak hajtásával, Google alapú infotainmentjével és állati eredetű anyagoktól mentes belsejével is úttörő a Volvók között
Meglepően nagy a hátsó lábtér, a középső ülés érezhetően szerényebb, mint a két szélső, de négy felnőttnek (átlagos testmagasságig) kényelmes a C40
Itt már nem csak a zsebben hordható kulcs jelent kényelmet, az is, hogy az autó nyitásra éled, utána már csak menetirányt kell választani - szépséghiba ugyanakkor, hogy a műszerfali indítógomb helye megmaradt. Légbeömlőket hátra is kapunk, a műszerfali betétek stilizált térképek, amelyek éjszaka háttérvilágítással is szolgálnak
A panorámatető alapáron jár, de nem nyitható. Így is jót tesz a belmagasságnak, ami főként hátul jön jól, ellenben a lábtér ott is hatalmas, elöl a belső szélesség feltűnően nagy.
A C40 csodája, hogy elektromos hajtásának és persze 2,7 méteres tengelytávjának köszönhetően belül nagyobbnak tűnik, mint azt 4,43 méteres külső mérete sejteti.
Hajtása sem szerény, már az egymotoros, csak elöl hajtó, 231 lóerős, 330 Nm nyomatékú Single alapverzió is untig elegendő lehet 7,4 másodperces 100-as sprintjével, ám a tesztautó (mivel eleinte csak így készült a C40) az első-hátsó villanymotoros, 408 lóerős, 660 Nm nyomatékú Twin, ami 4,7 másodperces, szó szerint fájdalmas és váratlanul gyors 100-as sprintet tud, "gázreakciója" azonnali. Ezzel már észnél kell lenni, amiben némi segítség a Volvo 180 km/órás végsebesség-korlátja, de az sem szerény tempó.
Fürge és stabil, de nem túlkeményített futóművű a 100 km/órás tempót 4,7 másodperc alatt elérő C40 Twin (Fotó: Katona Mózes)
Száguldozni tehát tud a C40, de nem érdemes vele, már 130 km/órás tempónál is 30 kWh/100 km körüli a fogyasztása, úgy pedig alig több mint 200 kilométerre elegendő a bruttó 78, nettó 75 kWh kapacitású akkumulátor. A WLTP szerinti étvágy 20,7-22,3 kWh közötti, amivel elvileg 440 kilométeres hatótáv is elérhető vegyes ciklusban, városi használatban pedig még többet ígér a Volvo. A téli teszten ugyanakkor komoly spórolással és az egypedálos mód adta jelentős visszatöltéssel is éppen csak sikerült 25 kWh alá vinni a C40 étvágyát, amivel 300 kilométeres hatótáv hozható. Segítség, hogy az integrált Google alapú, teljesen Android fedélzeti rendszer nem csak az aktuális töltöttséget és hatótávot mutatja, hanem azt is, hogy a kiválasztott célhoz milyen töltöttséggel fogunk érkezni (az addigi vezetési stílus és étvágy alapján). A rendszer tökéletesen és a kapcsolt Google-fiókkal szervesen összekapcsolva működik, magyarán az autó is azokkal az "utoljára keresett" címekkel segít, amit akár számítógépünkről, telefonunkról néztünk.
Az integrált Google navigáció az autó töltöttségével is számol, pontosan
A Google alapú infotainment természetesen töltőt keresni is segít, ha pedig tölteni kell, 11 kW-os AC és 150 kW-os DC teljesítménnyel számolhatunk. Az AC töltés kapcsán észrevétel, hogy már 97%-os szintnél meglehetősen belassult, a DC-t 150 kW-os oszlopon nem volt módom próbálni, a 75 kW teljesítményű velencei EV Direct töltőn 72 kW-tal szívta magába az áramot a C40.
A Google navigáció itt a 12,3 colos műszerblokkban is megjelenhet, a 9 colos, állított formátumú központi kijelző valós felülnézeti képpel segíthet a parkolásban, manőverezésben
Bár teljesítmény bőségesen van benne, vezetési élményét nyilván meghatározza 2 tonnás saját tömege. A szerényebb teljesítményű, ám szerényebb fogyasztású, kisebb, 69 kWh kapacitású akkujával is hasonló hatótávot 2,4 millió forinttal olcsóbban adó alapverzió kerekebb történetnek tűnik, mint a sok esetben túl erősnek, ám könnyedén elszaladó fogyasztásúnak tűnő Twin.
Alaphelyzetben 413, a támlák síkba fektetésével 1205 literes és 1,7 méter hosszú a csomagtér
A szatyorakasztó, a szeparálóvá hajtogatható raktérpadló és persze az alatta lévő rekesz is hasznos részlet
Elöl a 31 literes rekesz épp elég ahhoz, hogy a töltőkábelek oda is beférjenek
Elismerésre méltó, hogy az utastér kényelmes és tágas, a 413 literes alapméretű csomagtér padlórekeszével gond nélkül elnyeli a töltőkábeleket, a hátsó támlák ledöntésével sík padlóval bővíthető, és a Volvo modelljeitől megszokott szeparálót is megtaláljuk benne. A töltőkábelek nem mellesleg a 31 literes, a defektjavítót (és a vonószemet) is rejtő első tárolóban is elhelyezhetők, így azok telepakolt csomagtérrel is könnyedén elérhetők, ami kétségtelenül kényelmes megoldás. Kényelmes az elöl-hátul független futómű is, még a feláras 20 colos felnikkel is, az alap 19 colosakkal pedig vélhetően még inkább.
A feláras 20 colos felnikkel is kényelmes a futás, a C40 egyértelműen közútra való
A C40 ára a márkához illő, nem szerény, de teljesítményéhez és felszereltségéhez mérten nem is eltúlzott. A 23,19 milliós nagyobbik akkus és csúcsfelszerelt Ultimate sok más mellett már 12 hangszórós, valóban remekül szóló Harman Kardon hifis, vakításmentes távfényt adó pixel LED fényszórós, és persze távtartós tempomatot, sávtartót is adó . A C40, szintén korrektül felszerelt, de az előbbieket azért még nem tartalmazó, csak egymotoros verziója - jelenleg - 18,476 millió forinttól, a nagyobbik akkus és összkerekes, 408 lóerős 20,89 millió forinttól érhető el.
Az első elektromos Volvo kapcsán még egy további elsőség említhető: ez a márka első kupé SUV-ja
Ilyen árú villanyautónál inkább ügyes fogás, mint valódi érték a 3 év/100 ezer kilométeres ingyenes karbantartás, ám az ugyanennyi időre adott casco biztosítás már egy fontos kedvezmény. A C40 összességében valóban ügyes kezdés a Volvo villanyautóinál, még akkor is, ha valójában egy kupé XC40, de ha önálló modellt nézünk, az elsőség kétség kívül az övé. Ha ilyen villanyautókat kapunk majd a Volvótól, nem panaszkodhatunk. Legfeljebb azért, mert egyre drágábbak lesznek, de ez a konkurenseknél sem alakul másképp. A választási lehetőség egyre sokrétűbb, kb. ugyanennyiért kaphatjuk meg az
Opel fullextrás elektromos családszállítóját, vagy a
Tesla Model Y-t is.
Árak
Tesztmodell alapára
23 190 000 Ft (2022.03.21.)
Tesztautó ára
24 696 000 Ft (2022.03.21.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
300 kW (408 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,7 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belső szélesség hátul:
1490 mm
Belmagasság elöl:
890-970 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
280 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-565 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1260 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Sebességváltó:
irányváltó
Teljesítmény:
300 kW (408 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,7 s