Hívj csak hot hatchnek! – Mini Countryman JCW teszt
Mini Countryman John Cooper Works teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Terepralis gyökerekkel a háta mögött nagyot domborít szegmensében a Countryman JCW, utóbbi betűtrió pedig garancia a valódi tudásra.
Valamiért úgy adódott, hogy csak kollégáim után, a veszprémi lőtéren láttam élőben először az új Mini Countryman JCW-t. No, semmi rosszra nem kell gondolni, nem én voltam a célkeresztben, csupán a Hungarian Baja tereprali világkupa miatt látogattam el a hadsereg gyakorlóterepére, ahol bizony a gyári hátterű X-Raid csapat is versengett a Mini sport-crossoverekkel. Akkor még nem sejtettem, hogy egyszer közelebbről is átélhetem a tereprali közútra kompatibilis változatát a négyszeres Dakar Rali győztes Countryman John Cooper Works utcai változatában. Azóta persze járt a kezeim között konnektoros hibridként is a második generációs Countryman, de azért autósportban nevelt szívem mégis csak jobban várta a legkihegyezettebb változatot.
Prémiumgyártó lévén a Mini is igyekszik minden igényt kielégíteni, talán ez lehet azon szokatlan elgondolás mögött, hogy egy ekkora crossoverből is hot hatcht faragjanak. A Countryman nem csak hosszú, magas is, ráadásul a legnehezebb John Cooper Works modell, és valljuk be, nem az a kép, amit egy sportautóról kialakítunk magunkban. Cserébe van tágas utas- és csomagtér. Majd jön a képzavar. Nem várt bizsergés kerít minket hatalmába a gyönyörű sötétzöld fényezésre tekintve – pedig ez nem is a legendás British Racing Green, hanem a még költségesebb Rebel Green –, amit vörös sportcsíkokkal és tetővel törtek meg. Crossoveres hasmagasság ide vagy oda, a 19 colos egyedi JCW felnikkel masszív a kiállása, amiken kollégám Michelin tesztje után ismét Pirelli P-Zero abroncsok feszülnek.
Belül ügyesen emelik még tovább a pulzusunkat az autósport világából ismerős alcantara borításokkal az ajtókon és az eszméletlen oldaltartású sportüléseken. Bár többen túl keménynek találták a sportüléseket, szerintem pont ez kell a sportos érzethez. Itt-ott elrejtett kockás-zászlók és vörös varrások, mindez prémium anyaghasználattal és a Minitől megszokott fiatalos, színes, kissé szeleburdi körítéssel párosul. Jópofa például, hogy a középkonzol hangulatvilágítás-gyűrűjét lehet fordulatszámmérőnek is használni. Sport módban alapból átvált rá, a head-up display pedig fokozatjelzővé alakulhat, ami narancs wifi-jeleket villogtat, ha eljött a váltás ideje. Hátul is bőséges a hely, így másokkal is kompromisszum nélkül oszthatjuk meg az élményt, és tulajdonképpen ez a Countryman JCW egyik legfőbb erénye. Közben vörösen pulzál a startgomb, indítsd már be!
Gombnyomásra rekedtesen felhörög, majd három durrantással pofán vág. Csak, hogy tudjuk, hol vagyunk. A Countryman JCW is azt a turbós négyhengeres tuningmotort kapja, ami csak a John Cooper Works modellek sajátja. 231 lóerőt és a crossoverek esetében 350 Nm nyomatékot csikartak ki a BMW 2,0 literes motorjából, többek között a turbónyomás 2,2 barra emelésével. Ennyi erő különösen jól tekeri az ALL4 összkerékhajtást is, a Countryman JCW úgy fordul meg homokban a tengelye körül, hogy azt sem tudjuk, merre van az előre. Az ígért 6,5 másodperces 0-100-as gyorsulás acélos egy 1,6 tonnás crossovertől – amely érték egyébként még a kabrió Coopernél is egy tizeddel jobb –, elérésében pedig Launch Control segít.
Az anyacég nevéhez hűen nem kamuznak semmivel. Ez tényleg egy teljesítménymodell, dedikált hűtőkkel a nagyobb légbeömlők mögött és leszorítóerőt generáló hátsó szárnnyal. Ugyanakkor ez még mindig egy böhöm nagy test sportautó mércével, ezért nyertek néhány kilót, és a többi modellnél komolyabb, külön a Countrymanhez fejlesztett Brembo kerámia fékrendszert ültettek be, négydugattyús, vörös féknyergekkel, amik sűrű fékezések után képesek nyikorogni, de egy ilyen autónál ez inkább szexi. Sajnos nem kézi váltóval kaptuk, de a 700 000 forint felárat jelentő 8 fokozatú Steptronic Sport automata váltóval is ki tudott teljesedni. Sportmódba húzva él igazán, ott elképesztően gyorsan dolgozik, mindig ott kapcsolt, ahol én akartam volna, ráadásul minden váltásnál ránt egyet. Nagyon versenyautó. Ugyanakkor nyugodt városi közlekedéshez is alkalmas semleges módjában, bár kissé túlbuzgó, sűrűn szeret váltogatni, még akkor is, ha az nem feltétlenül indokolt.
Mély orkánnal duruzsol a kipufogó, kívül-belül vadító a hangja. Olyan klasszikus raliautós. Nem véletlen: nyertek már miniék Monte Carlo Rally-t 1964-65-ben. Négyhengeres létére nagyon disznó a hangja egészen a 6500 fordulat/perces tiltásig. Aztán durrog is. De, mint a szomszéd bácsi két tál bableves után. Méghozzá mindig máshogy. Halkan, hangosan, lustát és mélytorokból jövő fülszaggatót is. Kizárólag Sport módban nyitja a mókaszelepeket, ráadásul ilyenkor megemeli a fordulatot is. Mindezt a turbó sziszegése és a lefújószelep nyerítése koronázza gázelvételkor, bár utóbbi csak közvetlen a motortér mellől hallatszik. Tiszta hiperaktív, és itt nincs hangszórózás.
Vezetés közben jön az újabb meglepetés, ilyen közvetlen kormányzást és futóművet crossover még nem igazán adott. Ami a zöld Minihez kemény volt, az a JCW-hez illik igazán, a Performance futómű elképesztő kanyartempót enged, az elektromosan záródó első differenciálműnek köszönhetően az alulkormányzottságot is húzzuk ki a szótárunkból. Az ALL4 összkerékhajtás ügyesen kezeli a kanyarokat, mindig íven tart, ki- és bekapcsolt menetstabilizátorral egyaránt, de azért a híres maximális gokartérzés elmarad. Ez annál jóval nagyobb autó. Sport módban a sebességfüggő kormányszervó és a futómű is kőkeményre feszül, amin az egyedi 19 colos JCW felnik sem tompítanak. Jó eséllyel versenypályán sem lenne elveszve, közútra meg ott a semleges üzemmód, ahol érezhetően puhább. Tiprás mellett gondolkodás nélkül fogyaszt 10 liter felett, ugyanakkor Green módban a motor hajtásláncról való lekapcsolásával vitorlázik - ilyenkor nem mellesleg halk is -, ezért lehet vele városban gond nélkül 7 liter alatt eljárni.
Nincs sok értelme? Ráfoghatjuk. Azonban a JCW mérnökök kihozták belőle a lehető legtöbbet, és megalkották a legmérgesebb közúti crossovert, amit a piac látott. 11 758 000 forint az alapár, tehát valamivel még az ultra összetett karakterű S E plug-in hibrid változatnál is drágább a JCW. További közel 700 000 Ft felár az automata váltó, közel 500 000 Ft a tesztautó ülésszettje, vannak itt nagy tételek. Így jöhet ki végül a csillagászati 17 120 700 Ft konfigurátor szerinti tesztautó ár, de sokkal kevesebb diszkóval is élvezhető lehet a Countryman JCW. Alapvetően is bőséges ellátmányt ad kéttónusú fényezéssel, összkerékhajtással, vezetési üzemmódokkal, LED fényszórókkal, automata klímával, kulcs nélkül nyitással és indítással, valamint Visual Boost hangrendszerrel. No meg a Countryman izmos, divatos arcával, tágas és praktikus utasterével, amik csak emelnek az élvezeti értékén.
Árak
Tesztmodell alapára
11 758 000 Ft (2017.10.15.)
Tesztautó ára
17 120 700 Ft (2017.10.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Nyomaték:
350 Nm 1450 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
Végsebesség:
233 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4299 mm
Szélesség:
1822 mm
Magasság:
1557 mm
Saját tömeg:
1615 kg
Össztömeg:
2130 kg
Terhelhetőség:
590 kg
Tengelytáv:
2595 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
450-1390 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
930-1000 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-580 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1240 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
450-720 mm
Csomagtér hossza:
800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzines
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
350 Nm 1450 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
233 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,5 s
CO2-kibocsátás:
158 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
9,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
6.5-et ez lejtőn, hátszéllel. mondom, jó lesz az 7.5-nek is, de itt : [url]https://www.youtube.com/watch?v=4x61Rsls9xQ[/url] 7.7-et mutat 99km/h-nál :DDDDDD óraszerinti 100 mondjuk megvan neki 7sec alatt, de azt tudjuk, hogy nincs köze a valódi 100-hoz, inkább 95-96-hoz….mondjuk, nem versenyautó nyilván, de terephez sincs sok köze :D:D:D::D:D több a versenyautós motívum ebben a kis gyöszben, mégis nehéz mint a disznó.