Közepesen erős ok az irigységre – Mercedes-Benz CLA teszt

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 200 CDI (7G DCT) AMG Line teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Lerí róla az ára, de a legtöbbeknek tetszik. Az egyszeri tesztelő meg vakarja a fejét és nyugtázza a megvető pillantásokat. Kéne a CLA?


Kevés ennyire megosztó tesztautó volt nálam. Visszagondolni is rossz, hogy mennyi rosszalló tekintet szegeződött rám a teszthét alatt, amíg a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake-kel jártam. A hétvége volt talán a legrosszabb: fiatal pár a Balaton környékén, nagy mosollyal az arcukon, az anyjukat! A kompakt méretű CLA divatkombi változatáról ugyanis messziről ordít hogy drágán mérik kilóját. Míg egy hasonlóan drága és jól felszerelt Mondeóban, vagy egy Passatban inkább jól kereső fiatalnak néztek, addig ebben én lettem az a bizonyos büdös újgazdag. A CLA, így AMG kivitelben nekem már kicsit sok. Bár mindenkinek el tudnám mondani, hogy valójában milyen is ez az autó. Megkísérlem leírni.
Hirdetés


Nagy arc mögött. Hatalmas mercicsillag, amekkorát a fenekünkbe nyomuló kamionokon szoktunk látni, méretes kerekek, lendületes vonalak és a manapság talán legmenőbb fehér árnyalatú dukkó. Valahogy így kell kinézni egy modern és nagyon divatos autónak 2015-ben. De mi van akkor, ha ruhából sem a tüllszoknyát, meg a frakkot részesítjük előnyben a mindennapjainkon? A CLA Shooting Brake nagyon sokat mutat, távol áll a feltűnésmentességtől. Sőt, tulajdonképpen polgárpukkasztónak is lehet nevezni. Fiatalos Mercedes, de ha beülünk a volánja mögé, akkor mégis egy kellemes dízel kombi, ahogy az a márkától elvárható. A ruhás példát folytatva lassan csak eljutunk a hétköznapi, egészséges, farmer és kedvenc póló kombinációhoz.

Elsőre nem érted meg. Ha egy Porschéval érkezel, mindenki tudni fogja miről szól az autód, ugyanez a helyzet mondjuk egy sárga Lamborginivel is. Ez a fehér Mercedes meg kicsit felrúgja a megszokott sémákat. Ő ma a legmenőbb magyar autó, - már ha a kecskeméti gyártást nézzük – egyben a legdrágább is, így nem sok esélye van a „mi autónk” státuszra, mint a régi jó Suzuki Swiftnek. Ha el tudunk az árától vonatkoztatni, akkor egy egész csinos autót láthatunk a klisék mögött. Az új Mercedes arc hibátlan, egyedi és tekintélyt parancsoló. A csónakszerűen keskenyedő farról viszont lehetne vitázni, hogy szép-e, vagy sem. Nekem nincs vele bajom, de úgy gondolom, hogy nagyobb méretben sokkal arányosabbak ezek az ívek, így az S-osztály esetében ez nem lehet kérdés. Egyeseknél a CLA-nál egyel nagyobb C is kiverte a biztosítékot ugyanezzel.


Puttonyosnak nem való. Életstílus autó ez, nem zöldséges Merci - azt hiszem, hogy ez a tesztautón nagyon látszik. Ettől még a CLA nem vészesen szűk, kategóriájában ráadásul egyedüli versenyző, hiszen nincs ma másik kompakt prémium kombi rajta kívül, így nagyon nincs is mihez mérni. A fejteret a nyitható üvegtető és a lejtős forma határozza meg - a belmagasság véges. Átlag termettel kényelmesen el lehet férni, de főleg elöl azért mégis kissé értelmetlenül korlátozott a fejtér. Széltében elég a hely és a hátsó utasok lábainak is jut elég mozgástér. Az ülések ezen a szinten már nagyon kényelmesek, bár nem állítható az elsők laphossza, de méretük alapján erre nincs is igazából szükség. A gerinctámasz elektromos, az első ülések meg sportosan egybefejtámlásak, mint a már felemlegetett Swift legrégebbi, legolcsóbb variánsaiban. Ott persze az olcsóság, nem a menőség volt a szempont. Mégsem vernek fejbe, mint más modellek különálló egységei, ezeket valódi emberek valódi emberekre rajzolták. A csomagtér mérete alaphelyzetben 475 liter, a nem túl nagy nyíláson át pakolva persze kevesebbnek érződik. Nem a motoros ajtó a kunszt, hanem, hogy a kivehető padló egyben zárható tárolórekesz is. Ügyes kis retrográd trükk, amire csettinthetünk egy jót, hogy bezzeg a németek…

Vesekő kirázva kizárva. Hagyjuk a körítést, felvesszük helyünket a bal egyben, húzzuk a D-t a már hagyományosan a kormánytól jobbra található előválasztókarral, és kicsit visszarepülünk az időben. Nem csukhatom be a szemem, hiszen vezetek, mégis kicsit időutazás a Mercedes vezetése. Az indexvisszajelző itt talán mesterkéltnek ható hangja bár más, mint a régi kocka Mercik hamisítatlan relé kattogása, de ad egyfajta jóleső otthonos érzést. A hétgangos automataváltó itt nem az öreg 7G-Tronic, hanem 7G DCT, azaz duplakuplungos a szerkezet. Valóban gyorsabb, de ugyanolyan egykedvű nyugodtsággal pakolgatja a fokozatokat már kétezres főtengelyfordulat alatt. Innentől kezdődhetne az a márkajelleges hömpölygés, ami miatt családtagként lehetne szeretni egy Mercedest, de az AMG kivitel 18 colos kerekein ez sajnos nem adatik meg. Mert ahány lesüllyedt csatornafedélre - itthon nagyjából mind az – ráhajtunk, éktelen döccenés ráz fel kellemes ernyedtségünkből. Egyszerűen ez nem módi, sőt, esélyes, hogy pár év alatt szétverje a kocsit. Aki ilyet vesz, csakis ballonosabb kerékkel válassza, ha jót akar.

Hogy megy? A gyári sportfutómű így ezzel a kerékmérettel engem nem győzött meg. Hiányolom a komfortot, a sportosságával meg igazából nem tudok mit kezdeni, ahhoz minimum eggyel erősebb motor kéne. A 200 CDI változatban az OM 651 kódú blokk DE 22 jelű változata van, amit legutóbb két turbóval és 190 lóval a Vitóban, előtte meg egy feltöltővel és 170 lóerővel a CLS-ben teszteltünk. Ide viszont csak szerény 136 paci jutott, amivel ha nem is lassú, de a menetdinamikája prémiumautó szinten csak átlagos. 215-öt megy, 9,7 másodperc alatt gyorsul, és a 300 Nm nyomaték azért tisztességesen meg tudja indítani, de ma már ezek nem olyan értékek, hogy eldobjuk tőlük az agyunkat. Főleg ennyiért nem, de erről majd később. A kormány a fék, eleve minden kezelőszerv működtetéséhez kevés erő kell csak, így pihentető a CLA vezetése. Németesen összeszedett, határozott az autó mozgása, de valahogy csak nem akaródzik vele a nagy csapatás.

Mi van benne és mennyibe kerül? Jöjjön a feketeleves, így kistafírozva ez a kocsi már több mint 17 millió forint, ami azért fájóan sok, mert – listaáron legalábbis – egész tisztességes E-osztályt kapni ennyiért, de alternatívának ott a szürke eminenciás is, a fullos Passat 240 lóerővel és 6,1-es gyorsulással. A kicsi Merci helyzetén az így 11,5 milliós indulóár sem segít, csak az, ha számba vesszük, mi mindet tud. Röviden tényleg szinte mindent, hiszen távolságtartós tempomat, bőrkárpit és üvegtető is járt hozzá, nincs benne viszont adaptív, teljesen LED-es lámpa és sávtartó automatika sem – ezek pedig a modern Mercedesek talán legjobb extrái. És, hogy megéri-e az árát? Nekem nem érné meg, még ha futná rá, akkor sem. Viszont egy normál futóműves, szerényebb megjelenésű, de 170 lovas 220 CDI-vel azt hiszem el tudnék lenni az idők végezetéig.
Értékelés
Pozitív
Jó megmunkálási minőség, elsőrangó stílus, precíz gépészet
Negatív
Szűk beltér, rázós futómű, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
11 598 490 Ft (2015.08.31.)
Tesztautó ára
17 197 070 Ft (2015.08.31.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2143 cm3
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 3200-4000 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1400-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
Végsebesség:
215 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4630 mm
Szélesség:
1777 mm
Magasság:
1435 mm
Saját tömeg:
1530 kg
Össztömeg:
520 kg
Terhelhetőség:
2050 kg
Tengelytáv:
2699 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
495 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
880-920 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1320 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1040 mm
Csomagtér magassága:
40 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1800 mm
Raktérnyílás szélessége:
960 mm
Raktérnyílás magassága:
690 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
2143 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
duplakuplungos automata - 7 fokozatú
Nyomaték:
300 Nm 1400-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 3200-4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
215 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,7 s
CO2-kibocsátás:
115 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 13:57
    Permalink

    Ne legyél már kempelen te is!!!
    Süt rólad a jóindulat, vagy igaz amit írtam xd, ha ennyire érdekel a mercim elmondanám, hogy 2007/2 havi az még nem 15 éves szerintem.Ki kellene neked is próbálni egyet hátha más lenne a véleményed.
    Egyébként meg nem azért írogatok néha, hogy megszólítson valaki, vagy anélkül nem megy?Keressél egy fikázós blogot magadnak és oda írogass.

  • 2017.10.28. at 13:57
    Permalink

    Rendben van ez, randa de finom. Kicsit mint az első 1es BMW, jól néz ki csak nem cicás. Klassz hogy egy ilyen verdát nálunk szerelnek össze. Meg az is hogy a közvetlen konkurensét is:)

    Minden prémiumautót ki lehet hozni emberi árban is, ez már elég régi modell ahhoz, hogy ne 17 millát kelljen fizeti érte. Ezt a kasztnit egy 200 CDI is elmozgatja, hátmég a 220 CDI…

  • 2017.10.28. at 13:57
    Permalink

    Rendben van ez, randa de finom. Kicsit mint az első 1es BMW, jól néz ki csak nem cicás. Klassz hogy egy ilyen verdát nálunk szerelnek össze. Meg az is hogy a közvetlen konkurensét is:)

    Minden prémiumautót ki lehet hozni emberi árban is, ez már elég régi modell ahhoz, hogy ne 17 millát kelljen fizeti érte. Ezt a kasztnit egy 200 CDI is elmozgatja, hátmég a 220 CDI…

  • 2017.10.28. at 13:57
    Permalink

    Nekem tetszik, szerintem nagyon jól néz ki. A munkahelyemhez közel szokott egy ilyen parkolni, sokszor ránézek, és határozottan szép. A Merci drága, de gy több mint 100 év alatt felépített prémium brandről van szó. Ennyibe kerül, kész!

Vélemény, hozzászólás?