A biztos pont – Mazda MX-5 G130

Mazda MX-5 G130 Takumi teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Új tető, fényezés és bőrhuzat - valójában semmin nem változtat, és hogy az MX-5 csak ennyire frissült, a legjobban tette a Mazda. Ehhez a kocsihoz mindig jó visszatérni, csak hogy tudd, minek hol a helye.


Az élet minden pontjának megvannak az origói. Hogy ne menjünk bele túl nagy dolgokba és keresgéljük a megmagyarázhatatlant, legyen elég annyi, hogy az autóbuziknál ez az MX-5.

Negyed évszázada a Mazda olyan kisautót alkotott, amire az emberek még ma is felkapják a fejüket.

A valóban vezetni szeretők pedig a szívükhöz a kezüket és dörmögik el halkan a céges Octavia volánjánál: Egyszer még lesz egy ilyenem. Az MX-5 nem egy csoda, nem is megmagyarázhatatlan és nem földöntúli, és még csak nem is elérhetetlen. Nagyon kell nézni ahhoz, hogy észrevegyük, mert egy cipősdoboznál alig nagyobb, de olyan töményen tudja azt, amiről az autózás szól, mint semmi más.
Mára megszoktuk az ND fazonját, ez azért mégiscsak más, mint a Kodo dizájn, ami az összes többi Mazdán látható, pedig elvileg ez is pont ugyanaz az irányelv.

Furán mutat, de igazuk volt, egy-két év elég volt ahhoz, hogy fülig szerelmes legyen belé mindenki.

Hiába a marcona ábrázat, ha közben ennyire csinosak a vonalai, ennyire lágyan hullámzik a géptető és ilyen apró farban végződik ez az egész. Ez még mindig piszkosul jól néz ki, és bár csak deréktól lefelé kezdődik és három lépés hosszú az egész, nem lehet betelni vele. Olyannyira kínosan ügyeltek a formára, hogy holmi csomagtérkilincsnek nem áldozták be a fenekét, csak egy nagyon apró gomb van a rendszámkeret fölött, amit csak keresve találunk meg.
Hogy miért jár most nálunk? Mert stílust kapott. Bár az MX-5 úgy volt jó, ahogy kaptuk elsőre, azért ránézve erre a Takumira már látjuk, mi hiányzott. Furcsa, mert megosztó, van, aki imádja és van, akinek nem tetszik a bordó vászontető, de van aki meg direkt ilyenre cserélteti a régebbi MX-5-ök tetejét. Szerintem csinos, mivel amúgy sincs rajta túl sokat, megmarad egy apró gegnek, amit csak ritkán sütünk el, mondjuk ha megérkezünk valahová és bezárjuk. Új a Machine szürke fényezés is a kínálatban, de ez az új felszereltség tud még valamit, amitől szerintem még csinosabb, az pedig a világos bőrbe húzott utastér. Ez így együtt csak a Takumiban érhető el, de minden más extra válogatható és a motorkínálat is ugyanaz. Ez az új bőrhuzat nem csak ránézésre, tapintásra is rendkívül kellemes, a hangulat, amit áraszt, az meg tökéletes és nem mellesleg nem szívja annyira a meleget, mint a fekete kárpit, ami egy roadsternél fontos tényező.
Hirdetés

Ezeken kívül egyetlen újítást találtunk, az pedig az álló helyzetben érintőkijelzőként is használható multimédia kerete. Ezüstről feketére változott. A kezelőszervek maradtak, remélem, ezt a kormányt sosem fogják eldobni, mert tökéletes, ahogy a folyton mocorgó váltógomb is. Egyedül a kézifék kerülhetne baloldalra, mert így csöppet kényelmetlen, vagy inkább egy fokkal kevésbé esik kézre, mint például a GT86-ban. Beülni egy ilyen kis gyűszűbe érdekes élmény, de mindenképp ép ízületeket kíván. Lábszár magasságban van az ülés, és ezek még nem is a Recarók, amik a Revolution Tophoz járnak. ezek is pont elég jól tartanak, kevés irányban állítható, de amúgy is kevés irány van odabent, mivel az egész beltér kb annyi, mint a két utas.

Nincs hely fészkelődni, mocorogni, az MX-5-öt valójában felveszed, mint egy cipőt.


Van kesztyűtartó a mütyürjeidnek a két ülés között, a hagyományos helyén már nem fért volna el.

Pár apróság a középkonzolban és a szellőzés panelje alatt is elfér, de túl sok lehetőséged nincs.

Van egy 130 literes csomagtartócska, ami picinek tűnik, de valójában két fedélzeti bőröndöt simán elnyel, az apróságokat meg begyömöszölöd melléjük, két fő cuccainak azért ez elég. Minden tiszteletem azoké, akik motorral tesznek meg több ezer kilométeres túrákat, közvetlenül utánuk tisztelem az MX-5-ösöket hajtókat. Sikerült egy hosszabb túrát szerveznünk a tesztautóval, amiben volt pár száz kilométer autópályázás is, és azt kell mondjam, nem éreztem magam még ennyire rosszul 130-nál. Még egy Astra is magasabban van nálad, sokkal, imádkozol, hogy észrevegyenek.
A G130 a kisebbik motor, ezerötös négyhengeres nyers szívó, 130 lóerővel. A Mazda nagyon jól teszi, hogy ragaszkodik a klasszikus recepthez, ez így kerek. A hangja nyers, 7000-nél adja le a teljesítményét, 4800-nál meg azt a 150 Nm nyomatékot, szóval mindenképp forgatni kell. Hangos, a kipufogója sportosra van hangolva, ráadásul hidegen nagyon érces, igazán morcos és vagány a hangja. Aztán bemelegszik és visszavesz, onnantól csendes.

Ehhez a motorhoz nincs önzáró differenciálmű, se sportfutómű, de az mindenképp elöl-hátul többlengőkaros, így az MX-5 szinte kapaszkodik az úton.

Nagy a különbség a 2,0 literes és e között, az inkább játékautó, teszi a fenekét állandóan, a másfeles meg az a krúzolós roadster. Irdatlan nagyot lehet ezzel is autózni, a tempója nem halálos, egyszerűen csak fürge, de mindenképp a váltója adja el igazán, ez az a szerkezet, amit még álmunkban is kapcsolgatnánk. A vicc az egészben, hogy játszadozva, a forgalomban cikázva és autópályán 130-cal utazva 6,4-6,7 litert kajált, amitől a vigyor nem csak a vezetése közben lesz őszinte.
Értékelés
Pozitív
Kiváló vezethetőség, közvetlen élmény, egyszerű tetőnyitás, jó anyaghasználat, remek motorhang
Negatív
A cikk megjelenéséig nem találtunk ilyet
Árak
Tesztmodell alapára
7 749 900 Ft (2018.05.28.)
Tesztautó ára
7 886 800 Ft (2018.05.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1496 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 7000 1/min-nél
Nyomaték:
150 Nm 4800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.30 s
Végsebesség:
204 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3915 mm
Szélesség:
1735 mm
Magasság:
1230 mm
Saját tömeg:
975 kg
Össztömeg:
1215 kg
Tengelytáv:
2310 mm
Csomagtér:
130 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belmagasság elöl:
900 mm
Ülőlap hossza elöl:
550 mm
Csomagtér maximális szélessége:
9601460 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
270-460 mm
Csomagtér hossza:
540 mm
Raktérnyílás szélessége:
800 mm
Raktérnyílás magassága:
350 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1496 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
150 Nm 4800 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 7000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
204 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.30 s
CO2-kibocsátás:
139 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2018.05.28. at 10:20
    Permalink

    Ha nem ekkora nyálömlengést dobtok ide, akkor nem is lenne gond, mert ez egy tényleg jól sikerült autó. Évek óta szemezek az NB sorozat szebb darabjaival (főleg a valódi brit stílust megvalósító memories II-vel), de úgy tűnik, az igazi gyűjtői darabok már 98-2000 körül “lepadlóztak”, ráadásul igen magas áron, és onnan már emelekednek (bár lehet hogy ebbe a kabriók szezonális árváltozásai is bekavartak). ” dörmögik el halkan a céges Octavia volánjánál”, bár plasztikus pálde, szerintem nemcsak oktáviák volánjánál, passattól volvó kombiig bármi ide passzol 🙂 Ettől függetleneül nem gondolnám “origónak”, egy marginális kocsiról beszélünk amiból elfogy 15.000 évente az EU-ban (ameirkában annyi se), ez a kocsi az angol roadsterek koppintása volt, de jókor, jó helyen és persz jól.

    Azért nem kell lemenni kutyába, mert egy idő után már tényleg necces…
    “Negatív – A cikk megjelenéséig nem találtunk ilyet” klasszik intellekutális prostitució… Rengetegen panaszkodnak a MX5 radikálisan szűk belsejére, tulajok is melegették itt, hogy sziívesen beáldoztak volna 50 kilót pár centiért a beltérben.

    Amúgy tényleg szimpi verda, csak kezeljük a dolgokat a helyén, sok minden ami hiányolni lehet a mostani MX5ből az belekerült a Fiat 124-be (nyomatékos turbómotor (ha valaki hiányolná), klasszik belső (az MX5 modernsége helyett)), persze szép lett volna ha a Fiat nem egy badge engeneeriggel honorálja a nagy elődöt, de elnézve a mostani kapacitásukat, talán jobb hogy nem próbálkoznak saját munkával…

    • 2018.05.28. at 12:22
      Permalink

      “Ettől függetleneül nem gondolnám “origónak”, egy marginális kocsiról beszélünk amiból elfogy 15.000 évente az EU-ban (ameirkában annyi se)”

      Pedig gyakorlatilag a legtöbbet eladott roadsterről beszélünk a világon. Több mint egymillió fogyott belőle az NA óta.
      Ez egyedülálló egy kétszemélyes rétegautónál.

      “Amúgy tényleg szimpi verda, csak kezeljük a dolgokat a helyén, sok minden ami hiányolni lehet a mostani MX5ből az belekerült a Fiat 124-be (nyomatékos turbómotor (ha valaki hiányolná), klasszik belső (az MX5 modernsége helyett))”

      A 124 Spider belseje tökéletesen megegyezik az MX 5 belsejével.. semmi változás nincs.

      • 2018.05.28. at 12:51
        Permalink

        Valójában én még egyetlen MX-5 tulajt sem hallottam azért panaszkodni, hogy szűk az utastér, ők ezzel pontosan tisztában vannak és ezt szeretik benne, hogy az autót szinte minden irányban a saját testük meghosszabbításaként érzik. Pont hogy a kiváló súlyelosztásért jó egy MX-5-öt vezetni, ők biztosan nem kérnének abból a plusz 50 kilóból. A turbó és szívómotort párharcban tény, hogy a Fiat 124 Spider motorja nyomatékosabb, ám semmivel nem megy jobban a kétliteres MX-5-nél, ellenben az élmény jóval sterilebb a pörgős, sportos hangú szívómotor hiányában, ez persze ízlás függő, ám a beltérben valóban csak és kizárólag a műszeregység púpja más, meg az ajtók felső része. A céges Octavia meg csak egy geg, valójában tényleg azt képzelsz oda, amit szeretnél.

        • 2018.05.28. at 13:17
          Permalink

          Nekem van egy ND-m(RF). Egy dolog van rossz helyen: a hangerő szabályzó tekerő. Arra rendszeresen rákönyöklök és lehalkítom a kikapcsolhatatlan rádiót 😉

          • 2018.05.28. at 14:04
            Permalink

            Ez mondjuk igaz, hasonlót én is csináltam, de ezen már nem akadok fenn, hisz rengeteg drágább autóban is képesek rossz helyre rakni kezelőket, most így hirtelen pont az AMG GT váltó karja jutott eszembe, szintén könyök magasságban.

        • 2018.05.28. at 14:36
          Permalink

          https://www.autonavigator.hu/cikkek/kemenyen-az-igazi-mazda-mx-5-rf-teszt/
          “Mx-5 tulaj
          2017.10.27. at 15:49”
          Most így hirtelen…
          Asszem túl sokat lógok az autós oldalakon… 🙂

          A második valóban ízlés dolga, a harmadik pontben amúgy is egy vonalon vagyunk, mindössze arra gondolttam, hogy aligha nem azok is gondolnak néha MX5-re akik maguknak vettek autót (és nem 3er BMW-t), hogy néha érdekes lenn egy ilyen a hétvégére…

      • 2018.05.28. at 14:47
        Permalink

        ” legtöbbet eladott roadster” maradjunk inkább a legtöbbször azonos nevet kapó roadster cím mellett, ha a milliókkal dobálódzunk.

        Az már érdekesebb hogy évtizedek óta megtartotta dobogós helyét a legnagyobb piacokon a kategóriájában (bár igez ezt nehéz értelmezni, belefér-e egy Boxter vagy egy Veloster, vagy a merevtetős GT86, esetleg komolyan elgondolkoztak-e a 90-es években az MX-5 vevők egy koncepció- és méretazonos de elsőkerekes Barchettán).

        Igazából nem is a formai dolgokra gondoltam hanem a színekre és anyagokra, íme egy dögös fehér 124 barna bőr belsővel: http://autossagok.blog.hu/2018/01/18/2_beszamolo_a_2018as_brusszeli_autoszalonrol#gallery-1516304596_6
        és rögtön arra gondoltam, a Fiat megtatlálta a piaci réseket amelyeket a Mazda nagyvonalúan nyitva hagyott, a belső amúgy azonos csak a Fiat anyaga dögösebb. Ahogy J ügynök minda, “I make this look good”…

        • 2018.05.28. at 15:18
          Permalink

          “…esetleg komolyan elgondolkoztak-e a 90-es években az MX-5 vevők egy koncepció- és méretazonos de elsőkerekes Barchettán…”

          Persze, biztos nagy dilemmában voltak, hogy MX-5 legyen-e vagy inkább egy Punto. Főleg az amerikaiak(“Barchetta? What the f**k is that?”), nem beszélve a kínaiakról vagy az ausztrálokról. Oh my god… 🙂

          • 2018.05.28. at 15:48
            Permalink

            Akkoriban ez volt a három nagyjából egy méret és árú konkurens: Mx5, Barchetta és MG-F. Keress vissza pár összehasonlító tesztet.

            Kínában akkoriban még leginkább biciklit vásároltak, te meg max pelenkát…

        • 2018.05.28. at 18:24
          Permalink

          “…bár igez ezt nehéz értelmezni, belefér-e egy Boxter vagy egy Veloster, vagy a merevtetős GT86, esetleg komolyan elgondolkoztak-e a 90-es években az MX-5 vevők egy koncepció- és méretazonos de elsőkerekes Barchettán”

          Ezt csak a hozzád hasonló IQ-betyároknak nehéz értelmezni. Nézz utána a roadster fogalmának. Veloster? GT86? Facepalm…

          • 2018.05.28. at 19:54
            Permalink

            Általában az emberek nem fogalmat vesznek, hanem autót, valamilyen feladatkörre…. Van aki második autóként használja és előny ha beférnek gyerekek hátra van akinek harmadik autó, és tök mindegy a praktikum.
            Az ESP előtt a RWDnek elég sok hátránya volt, akkoriban sok autó készült FWD-vel, Barchetta, GTV, MX3, MX6, FTO, Ecleipse…

  • 2018.05.29. at 09:07
    Permalink

    Zöldike: bla-bla-bla. Az MX-5 eladási számait tekintve rekorder a roadster-szegmensben. Pont. Te ezzel nem tudsz mit kezdeni, és terelni kezdtél. Bezzeg ha Jaguarról lenne szó… “Előny, ha befér a gyerek hátra” Kész, végem van 😀

      • 2018.05.29. at 09:42
        Permalink

        Te mindenkinek ezt írod aki veled nem ért egyet?
        Egy Barchetta-t összehasonlítani egy MX-5-el?
        A gyerekek hátra való nem beférését – szép magyarosan – emlegetni ezzel az autóval kapcsolatban?
        A harmadik pedig, hogy a 124 Spider bár szép autó, de az MX-5 koppintása. A turbó motor pedig jó, de a szívó sokkal több élményt nyújt. Tapasztalat.

        De tudom, én is majd ha újként veszem meg az összes autót, amiről írok, majd akkor szólhatok hozzá itt bármihez.

        • 2018.05.29. at 11:04
          Permalink

          Egyszerűen idegesít, ha a valaki ignorálja valóságot és ideológiákat gyárt.

          Én igyekszem megnézni a tényeket is, mind “mikro” (amikor én keresek), mind makro (piaci) szempontból.

          Ami a mikrót illeti, szerited , mi a lótúróért ne hasonlítsam össze a barchettát az MX5-tel? Ezek voltak “A” konkurensek abban a 10 évben. Hasonló méret, hasonló dögösségi faktor, lapos élvezetes nyitott tetős autók, és az áruk is hasonlóan mozgott. És valahol itt a lényeg, nem a “fogalmakban”. Halkan jegyzem meg, valamikor 95 körül a hasonló “szagértők” legalább annyira kockázatosnak gondolták egy Mazda megvételét mint egy Fiatét… Akkoriban internet még sehol, szakirodalom amit németből fordítottak (+az Autó-Motor). Csak ezt egy mai tini alig hiszi el…

          Ha autót keresel akkor van egy büdzsét és egy elképzelésed (újonnan és használtan is). Hiába pampog itt valaki hogy roadster és nem cabrió, a 2000-es években közelebb állt a MX5 koporsó az 1er cabrióhoz, mint felhízó és inkább GT-ként funkciónáló Z4-hez.

          Használtan ez annyiban fog variálódni, hogy ha árban nem volt konkurens, akkor válik azzá, ha régebbi évjárattal kiegyezel, mondjuk egy öregebb Z3 kontra egy frissebb MX5.

          Makro szinten pedig azért nem látom értelmét agyonszegmentálni (és ezért csalfa felhördülését és “fogalmi kioktatását” ), mert akkor lassan ott tartunk, hogy az MX5nek nincs ellenfele és 15 milliós Eu vagy USA piacon fogunk egy 10-20.000-es “szegmensről” beszélni, pedig igenis érdemes nyitottan keresni és próbálgatni. Az eladási rekordokról pedig annyit, hogy 97-98-ban az MX-5-öst a Z3 és SLK is lelépte számos piacon, deacára a magasabb áraknak.

          • 2018.05.29. at 15:09
            Permalink

            “Egyszerűen idegesít, ha a valaki ignorálja valóságot és ideológiákat gyárt.”

            Na, ez most már tényleg több a sok(k)nál. Hogy nem szakad le rád a plafon, te faxfej… Íme egy kis csokor a korábbi állításaidból, mintegy megcáfolva az ideológiaellenességedet:

            “A LR Freelander I. egy betegágy.”
            “A Lincoln Town Car egy vicc.”
            “Az Acura egy vicc.”
            “A Daewoo vacak.”
            “Egyszer volt apámnak egy ezeröcsije.” (Te meg ebből kiindulva a komplett szoci autóiparról írtál egy cikket a minősíthetetlen blogodba, kifigurázva a Daciától kezdve a Watburgon meg az UAZ-on át a Kamazig mindent.)
            “A koreai autóipar csak a Cee’d-től vehető komolyan.”
            “A Jaguarok megbízhatóságával már jó ideje semmi gond, mert rendre a vevőelégedettségi listák elejében végeznek.”
            …és akkor még ott a Qoros, vagy a ’70-es, ’80-as évek japán kocsijai…

            Az utolsó mondatodon besírok: az MX-5 ’89 óta létezik és rekorder. Te meg ebből a 29 évből kiemelsz két évet, amikor a Z3 és az SLK megelőzte? :DDD Ennek mi jelentősége van, de tényleg? 😀

            Az, hogy a Miatának lassan nincs ellenfele, az a riválisok bénázásából ered. A Mazda meg tudta csinálni, hogy a kis roadsterje fogalommá érjen, névváltoztatás nélkül futhasson majd 30 éve, a Fiat viszont nem, az MG sem, a Merci sem(valószínűleg megszűnik az SLC), a Honda sem…

            Ezzel az ideológiás dologgal annyiszor foglak ezek után megtalálni, hogy beleőrülsz, apukám. Valószínűleg nem ismered a mondást, hogy “más szemében meglátja a szálkát, de a sajátjában a gerendát meg nem.”

  • 2018.05.29. at 16:22
    Permalink

    Asszem a kommented többsége jól illusztrálja, hogy mekkora marhaságokat tudsz ide böfögni.
    Idelógia alapon gondolkodsz, és nem vagy képes elfdogadni alapvető tényeket.

    Ezen felül legviccesebb amikor a saját szüvegedet akarod neklem betudni.

    Rekordnak akarsz beállítani egy olyan dolgot ami abból ered hogy a Mazda 4 modelljét azonos néven árulta, míg a többiek adtak más nevet is. Hogy megértsd: ha a mazda 27 év alatt ért el 1000.000-s pldszámot, az évi 38.000 átlagban. A Z3 7 évig volt gyártásban és valami 300.000-et adtak el, az évi 42.000. Klassz hogy maradt a név és a koncepció, de mindig is utáltam az ilyen alibi rekordokat másokkal szemben.

    Nem húznám le a dolgot hogy helyén kezelnéd és nem mennél le kutyába, mert egy japán autóról beszélünk. Ami eleve a brit roadsterek koppintása volt, csak ehhez egy picit ki kellene tekintenek a saját kis buborékodból…

    Nincs ellenfele mert talán nem is kell. Annyira nem kasszasiker hogy több autót elbírjon a piac.

    • 2018.05.29. at 20:33
      Permalink

      “…mindig is utáltam az ilyen alibi rekordokat másokkal szemben.”

      Azért, mert egy japán tartja. Ahogy a Corolla is a több, mint 40 millióst. Ha bármiben is egy Jaguar vagy egy Alfa tartana rekordot, itt dörgölnéd az orrom alá, hogy “Nézd csak, Csalfa, ezt kapd ki!” 😀 Ismer itt már mindenki, mint a rossz pénzt, te bohóc…

      “Ami eleve a brit roadsterek koppintása volt…”

      Az úgy volt, hogy kiadták az ukázt a Mazdának, hogy készítsenek egy brit roadstert, ami működik. Mert az angol egy lóxar. A koncepció jó, de a megvalósítás nem. És ha koppintás, elárulod, konkrétan melyik angol roadstert másolta? Gondolom, úgy, ahogy szerinted az LS400-as a Bálna előtti S-osztályt, igaz? Vagyis sehogy 😀

      “Nincs ellenfele mert talán nem is kell. Annyira nem kasszasiker hogy több autót elbírjon a piac.”

      Muhaha… A helyzet az, hogy a konkurensek sorra dőltek, ill. dőlnek ki a próbálkozásaikkal. Csak ehhez föl kéne ocsúdni a kiváló angol tea aromája okozta mámorból. Pusztítja az agysejteket 😀

Vélemény, hozzászólás?