Ez a lilás-bordós, majdnem fekete, elegáns fény a legfőbb Takumi-ismertetőjegy
Fehér a harmadik féklámpa, 17 colos a szürke kerék, dupla a kipufogó
Az MX-5 etalon! Olyan szó nyilván nincs, hogy etalonabb, de tegyünk kivételt, s szögezzük le: az MX-5 etalonabb még a Volkswagen Golfnál is. Most épp 22 éve gyártják, az aktuális a harmadik generáció, s hogy a
majdani, az Alfával együttműködés okán megannyi érdekességet ígérő modellváltásig a Mazda fenntartsa iránta az érdeklődést, időről időre piacra dob egy-egy spéci kivitelt. Mi pedig örülünk, mert kevés jobb dolog van egy MX-5 vezetésénél. Az apró változtatásokat feljegyezzük, majd megállapítjuk róla, hogy kettő, még inkább egy embernek a legjobb, de legalábbis az egyik legjobb autó a bolygón.
Fent a vászontetővel sem néz ki rosszul, sőt. Alig 4 méter hosszú, városban lavírozni vele csak azért lehet picit nehézkes, mert lapos, mélyen ülsz benne, s nem látsz rá a forgalomra
Most is ez következik, egy kis dicshimnusz, mi más, hiszen az MX-5 továbbra is úgy tökéletes, ahogy van. Általánosságban egy Z4 mondjuk még jobb, pláne erősebb, a BMW roadstere viszont 11 millióról indul, míg a Mazdáé... Árról a végén. Addig ikszedszerre szögezzük le, hogy bár sokan simán lekabriózzák a roadstereket, a gyártók (lásd Audi, Mini) meg elöl kaparó autókat is hívnak így, a roadster attól roadster, hogy kétajtós, kétüléses, hátsókerékhajtású, és nyitható a teteje. Ami lehetőleg vászonból készül. Az MX-5-nek is van keményhéjas verziója, de a vászon az igazi. Mert könnyű, s mert kb. 2 mp-et vesz igénybe a nyitása/csukása (felnyúl, old, hátrahajt, lenyom; visszafelé: hátranyúl, old, előrehajt, rögzít).
Bukókeretes, biztonságos, kétüléses. Takumi-szinten ilyen barna bőrös
Jó anyagminőség, minden kéznél
A tehát vászontetős, másképp Soft Top MX-5-nek ezt a Takumi nevű modellváltozatát elsősorban színéről lehet megismerni (a háromféle választható fényből tesztautónk a legkülönlegesebb árnyalatban, a Radiant Ébenfának becézett mélybordóban pompázott), amúgy meg acélszürke, 17”-os könnyűfém felnivel, sok-sok krómdísszel, átlátszó harmadik féklámpaburával tér el a többi MX-5-östől. Utasterében a Havana barna ülés- és ajtókárpit az egyedi, szürke varrású a fekete bőrkormány és a kézifékkar is. Szintúgy bőr a váltógomb, a műszerfal komorságát zongoralakk fekete, illetve krómszerű betétek oldják. A bukókeret is krómos. Mi van még? Alumínium pedálsor, s ahogy a sajtóanyag fogalmaz, rozsdamentes küszöbborítás. És navigáció!
Kis összeszokás után egyszerűen kezelhető a többi MX-5-öshöz is elérhető navi. Lehetne feljebb is a képernyője
Bizony, a tavaszi Genfi Autószalonon bemutatott Special Edition Spring 2012 limitált szériák között a Takumi az egyik első olyan MX-5, amely TomTom érintőképernyős navigációs rendszerrel is büszkélkedhet. Van AUX- és USB-bemenet, de iPod-csatlakoztathatóság is külön tartozékként kapható kábellel. A Challenge szintre épülő felszereltség olyasmiket is tartalmaz még, mint menetstabilizáló elektronika, 4 légzsák, automata klíma, ülésfűtés, tempomat, telefonkihangosító – csak az olyan ínyencségekért kell a 2,0 literes Revolutiont venni, mint sperrdifi vagy Recaro sportülés.
Annyira azért erős ez az 1.8-as, hogy ne érezzük gyengének az 1,1 tonnához
A Takumi csomag az 1.8-as sajátossága. A motor a régi: 126 LE, 167 Nm, 10 mp alatti 100-as sprintidő, semmi extra. A zöldnormáknak megfelelés miatt annyira már nem élénk, mint pár éve, de bár minden motor legalább ilyen kellemes volna! Turbó nélkül, mindenfajta hókuszpókusz nélkül. Az 5 fokozatú, pazar váltó, az elöl dupla lengőkaros, hátul multilink, nem túl kemény, de azért kellően feszes felfüggesztés, a szuperdirekt kormány sem hoz semmi váratlant, szerencsére. Az alacsony üléspozícióval és az ideális súlyelosztással az MX-5 vezetési élményét kizárólag a rossz út, a dugóba kerülés vagy épp az irtózatos meleg csorbíthatja, különben feledtet minden bánatot, kikapcsol és lelkesít, szabaddá tesz, feloldoz. Nem kell vele gyorsan, állandóan keresztben sem közlekedni, szépen gurulva is adja a kabriófílinget. Ő még adja, hiszen a szélvédő nem nyúlik a fej fölé, és szélfogóstul is van – tempótól függően – kisebb-nagyobb huzat. Meg motor- és kipufogózaj is, ahogy kell.
Közvetlen, kiváló kormány, klassz váltó és futómű, konstans vezetési élmény főleg nyitott tetővel - erről szól az MX-5. Kikapcsolt elektronikával a legjobb játék
Hangos? Az. Szűk? Igen. Egyszerre csak ketten ülhetnek benne? Kicsi a csomagtartó? Úgy van. Pohártartó, néhány rekesz azért csak akad, nem? De. Sokat fogyaszt? A reális átlaga 8,5-9 l/100 km, nem vészes. És drága? Igen is, meg nem is. Drága, mert metálfényestül több mint 7 millió forint az ára, viszont isteni autó gazdag felszereltséggel, és hozzá hasonló élményt adó közel s távol nincs a piacon. "Lapzárta" utáni hír, hogy a Takumi limitált széria már nem is rendelhető, sebaj. Az 1.8 Challenge 6,4 millióért jó bolt. Az MX-5 meg etalon, és kész.
Értékelés
Pozitív
Mindig élmény vezetni, a tető egyszerűen nyitható és zárható
Negatív
Szűk, hangos, nem olcsó
Árak
Tesztmodell alapára
6 989 900 Ft (2012.08.25.)
Tesztautó ára
7 106 800 Ft (2012.08.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Teljesítmény:
93 kW (126 LE) 6500 1/min-nél
Nyomaték:
167 Nm 4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
roadster
Belső szélesség elöl:
1390 mm
Belmagasság elöl:
890-910 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
340 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1798 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
167 Nm 4500 1/min-nél
Teljesítmény:
93 kW (126 LE) 6500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,9 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
69 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
73 dB(A)
Szerintem ha muszály akkor vegyesbe tartható vele a 8 liter alatti fogyasztás….. De még városban is hozni lehetne vele ezt az értéket… Csak ez az autó nem arra való!!!!