Különc, de csak külsőre – Lexus NX 300h
Lexus NX 300h Luxury teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tegye fel a kezét, aki látja, hogy frissítették az NX-et? Senki? Nem baj, nagyjából ez is volt a céljuk, hisz kívülről nem akartak változtatni a karakteren, csak amin kellett, apróságokon.
Mint a Lexus legtöbb modellje, az NX is köthető valamelyik Toyotához, így ha például az új ES-t nézzük, ami egy csicsás Camry, akkor a kompakt SUV meg egy RAV4. Ez nem csak holmi hasonlítgatás, padlólemezük szinte ugyanaz, strukturálisan is egyezik több elem, ahogy például a motorkínálat is szinte azonos, annyi különbséggel, hogy nincs dízel, és a benzines erősebb a Lexusban. Apropó benzines, a frissítéssel eltűnt a 200t jelzés, helyette 300-as jelzésű turbós benzinest találunk, ami ugyanaz a motor, ugyanakkora erővel, mint korábban volt, csak így kicsit egységesebb az árlista. A hibridet ugyanis 300h-nak hívják, így csak egy apró h betű különbözteti meg őket.
Elcsépelt, de akkor is ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, mi lett más a frissítéssel. Na persze, ha tudjuk, mik az új Lexusok védjegyei, akkor rögtön feltűnhet a fényszóró. Korábban egymás mellett sorakoztak a LED-ek a lámpatestekben, most összecsoportosították őket, csöppet szélesebbre húzva ezzel optikailag az orrát. Változtak a rácsok is, de valójában ez felszereltségfüggő, mindegyikhez kicsit más az „orsó alakú” Predator száj belseje. Hátul is picit más, tényleg annyira minimálisan, hogy a karaktere semmilyen szögből nem változott. Ez csak azért jó, mert azoknak, akik szeretik a Lexus efféle formavilágát, továbbra is ugyanolyat kínálnak a japánok. Nekünk már kicsit nehezebb, mert beszélni kell róla.
Bent azért lehet miről beszélni szerencsére, de azzal is végzünk, mielőtt befejeznénk a levest ebédnél.
Furcsa módon multimédiában még mindig jelentősen el vannak maradva és makacsul ragaszkodnak a furcsa megoldásokhoz. Persze van ennek más oldala is, hisz egy hét alatt lehet, hogy nem tudtam megtanulni, és ez egy hosszabb folyamat, amit vevőként van időnk végigcsinálni, de ez a kezelőfelület akkor sem felhasználóbarát. Kaptunk egy nagyobb központi kijelzőt, ami szélesvásznú és a képe is jóval szebb, részletgazdagabb, mint előtte volt, a kezelőszerv viszont pont ugyanaz. Az a tapipad közel használhatatlan, bár itt egy fokkal darabosabban működik, mint az LS-nél, ami furcsa módon pozitív, így több esélyed van beleakadni azokba a menüpontokba, amiket szeretnél használni.Az utastér elég összetett, mind formák, mind használat szempontjából. Zongoralakk nincs, pedig prémiumszinten vagyunk, szóval itt a példa, hogy nincs rá égető szükség, sőt! Mindenki más ezüstből csinálta volna azt, amit a Lexus bronzzal fúj le, ettől kiváló hangulata van az amúgy komor fekete beltérnek. Az ablakok színezése is kicsit bronzos, ilyet másnál még nem nagyon láttunk, ezzel alapvetően lesz meleg és otthonos a hatás, pedig a formák durvák. Na meg azok a gombok! Hangosan felnevettem, amikor megláttam a kormányoszlop mellett baloldalt azt a panelt, mintha Saitót elküldték volna a gombboltba, hogy akkor hozzon párat ebből és ebből. De van itt kettő, amilyet még nem láttam, egy-egy ülés van rajtuk. Ezekkel lehet ledönteni és felállítani a hátsó üléseket, elektromosan. Oda-vissza. Hagyok időt…
Ez a kiszolgálás, nem a futóműemelés beszálláskor. Különös, hogy egy kompakt SUV-ban ennyire felsőkategóriás megoldást alkalmaznak, hisz ezt nem mondanám presztízsmodellnek, sokkal inkább tudok elképzelni benne tehetős családokat. Ők imádnák az 555 literes csomagtartót is, aminek padlója alatt akkora rekesz van, hogy beleférek. Na persze pótkerék nincs, de nem is tudom elképzelni a potenciális tulajt, ahogy kereket cserél.
Jó benne ülni, kiváló a kilátás, egy ilyenben értjük meg igazán, mit esznek sokan az emelt karosszériában.
Rendkívül könnyű vele parkolni, az NX is olyan magas, hogy egy hagyományos kocsi fölött simán átlátunk, pedig ez még kisebb, mint az RX.A Lexus maga a hibrid, ahogy a Toyoták is, kiválóan csinálják ezt a japánok, ami lehet, hogy elsőre nem lesz egyértelmű. Furcsán működik ez a „hagyományos” rendszer, hisz nem lehet vele olyan okosan közlekedni, mint egy konnektoros hibriddel, majd ő intézi inkább, annál jóval okosabban. A sornégyes Atkinson ciklusú 2,5 literes benzines mellé két elektromotor kapcsolódik, egy elöl, egy pedig hátul. Bár van EV mode kapcsoló, az csak arra jó, hogy felidegeljük magunkat, hogy már megint nem kapcsol villanyra, mert nem kapcsol akkor, amikor mi akarjuk, csippan egyet és kiírja, hogy nem, bocs. Majd egyébként átvált simán villanyhajtásra és pár kilométert mehetünk elektromosan, szóval úgy intézi, ahogy akarja. Ez a 197 lóerő nem tűnik soknak, viszont a villanymotor nyomatékával kellően fürge tud lenni, és a motor bőgő hangja sem annyira zavaró, mint a Toyota legtöbb hibridjénél.
Na persze, a szigeteléseket kiválóan alkalmazták, az ablakok is dupla rétegűek, ráadásul le-, és felhúzáskor csillapítottan érkeznek meg a végálláshoz. Van nyitható napfénytető, ez viszont nem az, mert ez a teljes tetős panorámaablak, amit nem lehet nyitni. Hangulatban jó, de én inkább a hagyományosra szavaznék. Hatvanezer forint híján 19 millió forintot kérnek ezért a Luxury-ért a nagy üvegtetővel és metálfénnyel, ám most kétmillió az árengedmény rá, szóval már megéri. Valójában tényleg gazdag az, amit ad, hisz fejlett vezetéstámogatóból is van bőven és valójában annyira jó közlekedési eszköz, hogy nem is kéne jobb a mindennapokra. Nyilván erős ez egy közel húszmilliós kocsira nézve, de egy alap 300h már 10 millió alatt is elérhető, ami azért nagy különbség. Akinek viszont a takarékos hajtásláncra és a magas üléspozícióra van szüksége, valamint arra a nyugalomra, amit egy ilyen Lexus kínál, annak már az alap is megadja ezeket.
Árak
Tesztmodell alapára
12 790 000 Ft (2018.06.17.)
Tesztautó ára
18 940 000 Ft (2018.06.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2494 cm3
Teljesítmény:
114 kW (155 LE) 5700 1/min-nél
Nyomaték:
210 Nm 4200-4400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.20 s
Végsebesség:
180 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4630 mm
Szélesség:
1845 mm
Magasság:
1645 mm
Saját tömeg:
1715 kg
Össztömeg:
2245 kg
Terhelhetőség:
530 kg
Tengelytáv:
2660 mm
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Csomagtér:
555-1600 l
Belső szélesség elöl:
1510 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
860-950 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1350 mm
Csomagtér magassága:
380-740 mm
Csomagtér hossza:
910 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1030 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
2494 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
fokozatmentes automata sebességváltó
Nyomaték:
210 Nm 4200-4400 1/min-nél
Teljesítmény:
114 kW (155 LE) 5700 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
180 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.20 s
CO2-kibocsátás:
121 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,8 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
65 dB(A)
A teszt kicsit értelmetlen. Normálisan egy facelift arra jó, hogy a tulaj megmutassa hogy neki „új” autója van. Ehhez valami át kell dolgozni a kocsi külsején (mondjuk új lámpa/hűtőrács). A Lexus ebből a szempontból az egyik leglustább, úgy látom itt is csak a kritikus dolgokhoz nyúlt, amit a Volvo vagy a BMW évente megtesz. Szerintem ennyi nem elég három év behozására. Lecserélték a kőkorszaki fed rendszert egy új szoftverrel, a vevőjelölt meg átül egy XC60-ba és csodálkozik, hogy mire ment el három év a japánoknál.
Szóval ezért kár elhozni tesztre. Amúgy jó és szép, a 300h pedig ugyanaz maradt mint volt: a 190LE dízelek piacán ügyesen söprögethet de nem PHEV, így amiért az emberek hibridet vesznek Európában arra nem jó. Ellenben a tömegsen eladott belépődízelek vevőit nem fogja hatékonyan megszólítani.
„Ők imádnák az 555 literes csomagtartót is, aminek padlója alatt akkora rekesz van, hogy beleférek. ” Na ez a vevők félrevezetése. Az a hatalmas rekesz a pótkeréknek van. Amint belerendeli az ember, kap egy 350 literes csomagtartót, ami az övvonal felett is jelképes. Egy ötajtós oktáviának van akkora csomagtartója, mint ennek plafonig, egy jobb konkurens (pl X3, Q5 dupla akkora csomagtartót kínál. És nem ők nagyzolnak, a Lexus ***te el.
A 10 és 20 milliós árrés elég tág, a bibi az, hogy a japánok rendszerint komolyan gondoloják ezeket (bár az is igaz, hogy a frissen bemutatott konkurensek is), de gondolom a 10 és a 12 közötti különbség a hajtáslánc (villany 4wd vagy 2wd), és talán valahol a felszereltséggel is lehet valamit csinálni.
Szép autó nagyon, bár kicsit hiányos a cikk, a vezetési a tapasztalatok rövidsége miatt…
Zold, a dízeleket lassan felejtsük el (lassan) nemsokára kihalnak a traktorok a személyautókból.
Aki megbízhatóságot vesz inkább az ezt fogja választani és nem a „remek” 2 literes volvo motorokat 🙂