Túra-SUV a Maseratitól

Kipróbáltuk a Maserati kisebbik SUV-ját, ami egyáltalán nem kicsi

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Három különböző stílussal debütált a Maserati Grecale. Először a GT járt nálunk, ami tényleg egy utazós járgány.

GT, tehát Gran Turismo. Már annyiféle és fajta autóra ráaggatták ezt a nevet, hogy nehéz elképzelni eredetileg "mit is akart mondani ezzel a költő." Induljunk ki most abból, hogy túrakupé, és ne valami észvesztő sportautót képzeljünk mögé. Mert akkor simán ráilleszthető egy szabadidő-autóra is, mint például a Grecaléra. Apropó Grecale: ismét egy mediterrán térségben fújó szél nevét kölcsönözte a Maserati. A Grecale ráadásul pont egy hűvösebb féle, észak-keleti szél, így az ősz kezdetéhez pont illik is. A Grecale, ha nagyon le akarjuk fordítani, akkor annyit tesz, hogy görög szél, mert Görögország irányából fúj a Földközi-tenger térségében.
Pedig maga a formaterv "tüzes", bár főleg a Trofeo modellváltozat esetében. A GT visszafogottabb, az eleganciára helyezi a hangsúlyt. Természetesen a hatalmas hűtőmaszk nem maradt le az orráról a szigonyos emblémával, és ez az óriásira tátott "száj" mindenképp sportos alaphangulatot kölcsönöz, ahogy az első sárvédőkre ragasztott légbeömlő imitációk is. Ugyanakkor ezek krómdíszítése, az ablakok krómkerete, hátul a csomagtér fedelének krómdísze, illetve a króm kipufogóvégek mind-mind az elegáns hatást erősítik a sportos helyett. De, azért ügyeltek rá, hogy ezt ellensúlyozzák a sárga féknyergek, és a látványos légterelőben végződő tetővonal. Ám a kerekekre még vessetek egy pillantást, ugyanis a 21 colos könnyűfém felnik a Maserati embléma formáját idézik, ahogy egyébként a gyári felnik körülbelül 90 százaléka is. Összességében elmondható, hogy egy olyan pedigrével megáldott márka esetében, mint a Maserati, elengedhetetlen, hogy megőrizzék a sportos vonásokat és ez végülis sikerült. Ügyesen egyensúlyozik a sportos és az elegáns között, ami azért nem olyan könnyű egy SUV esetében.
Hirdetés
Bent ugyanez a helyzet. Az utastér anyaghasználata többnyire egy elegáns túrakupé érzetét kelti. Bőr és fa kombinációja, de azért ott vannak a fémdíszes pedálok, a háromküllős sportkormány, rajta az indítógombbal és az üzemmód-választóval, amolyan versenyautósan. Az ülések kényelmesek, jó az oldaltartásuk, de nem vitték el őket kagylós irányba. Viszont a digitalizáció felé tett egy nagy lépést a Maserati. Egyrészt ott a digitális műszeregység a vezető előtt a maga 12,3 colos méretével és változtatható hangulataival, illetve a középkonzolon is érintőképernyőket találunk. Másrészt a műszerfal tetején továbbra is ott az óra, de most már nem analóg, hanem digitális formában, így természetesen többféle információ is megjeleníthető rajta. De vissza középkonzol képernyőihez: a felső ugyancsak 12,3 colos, az első pedig 8,8 colos. Utóbbiról vezérelhető többek között a klíma és a fényszórók. Igen, a fényszórók. Mindenképpen egyedi megoldás, de az ergonómia már más kérdés. Kicsit túlzónak éreztem ezt a fajta különcködést, hiszen már megszoktuk, hogy szinte minden autóban valahol balfelé keressük a fényszórók állításának lehetőségét. Úgyhogy időbe és jelentős mennyiségű káromkodásba telt, mire rájöttem, hogy a menüben keresem. Ha már az ergonómiai hiányosságoknál tartunk, letudom gyorsan a negatív kritikákat, hogy aztán az autó erényeire koncentrálhassunk. Szóval szerintem túl rövidek a bajuszkapcsolók. Magyarán, amikor például az irányjelzőt szeretném használni, rendre beleakadnak az ujjaim a kormány mögötti váltófülekbe. Ugyanakkor rendkívül jó utazni a Grecaléban úgy elöl, mint hátul. Kis túlzással táncra is lehet perdülni a hátsó sorban, olyan nagy a hátsó lábtér, emellett a csomagtér mérete sem szerény, 535 liter alapból.
Hirdetés
Ha azt mondom, hogy kétliteres, négyhengeres, turbós benzinmotor dolgozik a Grecale orrában, lehet, hogy néhányan csak legyintenek. Ám, ha hozzáteszem, hogy 300 lóerőt és 450 Nm forgatónyomatékot ad, akkor már mindjárt más a baba fekvése, ugye? Persze, nem lesz ettől vehemens sportautó, de a túrakupé, akarom mondani túra-SUV elvárásoknak eleget tesz. Csupán 5,6 másodpercre van szüksége, hogy 100 km/h tempóra repítse az alapból 1,8 tonnás kasztnit, szóval mondhatjuk, hogy becsületesen mozgatja. Nem mellesleg a 8 fokozatú automatikus váltó is ügyesen teszi a dolgát, nem csinál butaságokat, ha kell észrevétlenül vált, sport módban pedig kicsit "darabosabban", ahogy azt kell. Érdekes még az autó hangja is. Érces, hangos is tud lenni, kihozták, amit ki lehetett a kétliteres egységből. Érezteti, hogy nagy az ereje, de az igazán ütős majd a V6-os lesz. Végső soron azonban a Comfort mód áll a legjobban neki, bármennyire is sportos márka a Maserati. Ekkor a legkényelmesebb, a legpihentetőbb a vezetése, és bármennyire is jó a futóműve, továbbra sem érdemes egy SUV-val kanyarvadászatra indulni a hegyekbe. Már csak azért sem, mert higgadt gázpedál kezeléssel 10-11 liter benzinnel is beéri városban a 300 ló, ami talán a lágy hibrid rásegítésnek is köszönhető. A teszt során viszont közel 12 litert gurított le a torkán, persze hangsúlyozom, ez szinte csak városi használat volt. Persze biztos vagyok benne, hogy a V6-os Trofeo esetében nem fogjátok ugyanezt hallani tőlem, de hát az a jó a Grecaléban, hogy háromféle stílust kínál, úgyhogy kezeljük helyén a GT-t. Utazóautó a 30 millió forintos kategóriában, a márka reményei szerint már a 30-as korosztálynak is, ami azt jelenti, hogy ezzel az autóval fiatalítaná a Maserati a vevőkörét. Ami valószínűleg sikerül is nekik, ráadásul ezzel az árcédulával simán elcsábíthatják azokat az érdeklődőket, akik kilépnének a német gyártók bűvköréből és belekóstolnának az olaszos hangulatba.
Hirdetés
Értékelés
Pozitív
Sportos és elegáns hangulat keveréke, hatalmas utastér, dizájn
Negatív
Ergonómiai bakik
Árak
Tesztmodell alapára
31 343 400 Ft (2022.09.15.)
Tesztautó ára