Csöppet sem feltűnő, de az XCeed kínálatában egyedüliként turbó nélküli motorral szerelt Plug-in Hybrid hűtőmaszkja tömör, mégis méhsejtmintás. A Kia zöld rendszámmal is vagány modelleket kínál
Zöld rendszámmal ma villanyautókat és plug-in hybrid modelleket is kaphatunk. Ugyanakkor a plug-in modelleken belül is számos iskola létezik. A Toyota és a Ford szívó benzinmotorra és e-CVT osztóműre szavaz, lásd
Prius Plug-in Hybrid és
Kuga, igaz az
Explorer már közelebb áll a VW és a PSA konszern által követett úthoz: turbómotor, hagyományos automata váltóval, amin keresztül hajt a villanymotor is. A Hyundai-Kia egy köztes utat választott a
Kona,
Niro, illetve a nemrégiben érkezett Ceed Sportswagon és XCeed Plug-in Hybrid modellek esetén. A dél-koreaiak maradtak a hagyományos, persze változó szelepvezérlésű és közvetlen befecskendezésű, de feltöltő nélküli benzinmotornál, ám váltóból duplakuplungosat alkalmaznak.
Hátulról is komoly kiállású az egy töltéssel 59 emissziómentes kilométert ígérő verzió
Azt mondják, a váltóba párhuzamosan hajtó villany- és benzinmotorral hatékonyabb üzemet tudnak elérni. Lehet benne valami, mert bár elektromos fogyasztási adatokkal az XCeed nem szolgált, benne egy viszonylag kicsi, 8,9 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor dolgozik, márpedig a gyári adatok szerint akár ezzel is el tud menni akár 60 kilométert is. Valószínűleg valóban ki lehet hozni belőle ennyit, de leginkább légkondicionáló használata nélkül, ugyanis a teszthét során rendre 54 kilométer volt a maximálisan kiírt hatótáv, ám a légkondicionálót bekapcsolva már minden esetben 50 kilométerre esett le a hatótávjelző. Viszont ennyi az elmélet és a gyakorlat szerint is untig elegendő a hétköznapokra, ha naponta legalább egyszer konnektorra tudjuk tenni az autót, illetve ennyit valóban hozott is. Sima 230 V-os aljzatból az autóhoz járó 10 A-es töltővel 4 óra 15 perces töltési idő adódott, míg Type2-es töltőoszlopról 3,6 kW-ot tud felvenni, amivel a bruttó 8,9 kWh-ás akkumulátor 2,5 óra alatt, azaz egy mozizás alatt például pont feltölthető.
Praktikus, hogy a sofőrajtó előtt csatlakoztathatjuk a töltőt, ha például kábellel rendelkező helyre állunk, nem kell körbetáncolni az autót
Mibe is kerül ez, vagyis egy töltés? Ha otthoni tarifával számolunk, akkor egy (BKV) buszjegy ára sincs a teljes töltés, hiszen alig több mint 8 kWh áram ment bele az akkuba, ami otthoni tarifával nagyjából 320 forintnak felel meg, vagyis egy liternyi üzemanyag árát sem teszi ki. Ennyivel mehetünk el 50 kilométert, ami nem rossz bolt. Mi van, akkor, ha lemerül az akku? Szerencsére az XCeed akkor is elég ügyes hibrid, de ne rohanjunk még addig. Nézzük, miként viselkedik elektromosan! Bár a villanymotor csupán 44,5 kW teljesítményű, a tisztes kompakt crossover méretű, tágas utasterű XCeed is szépen bebizonyítja, hogy igazából ennyivel is gond nélkül el lehet közlekedni. Nem mondom, hogy kimagasló menetdinamikát kapunk, de forgalmi akadályt biztosan nem fogunk jelenteni. Naná, hogy nem, mert nyomatékból pedig 170 newtonmétert ad csupán a villanymotor is, márpedig ennyinek egy 1,6-os benzinmotor alapból is örülne. Itt egyébként a kombinált teljesítmény 141 lóerő, az összesített nyomaték pedig 265 Nm, ami már nem is egy 1,6-os benzines, hanem egy 1,6-os turbódízel szintje.
A Sport mód aktiválásával azonnal indul a benzinmotor, de képet vált a digitális műszerfal is. A parkolóasszisztens szokatlanul ügyes
A váltó előválasztója mellett gombbal választhatunk az EV/HEV, azaz a tisztán elektromos és a hibrid menetmódok közül, de érdemes a légkondicionálóra is figyelni, amennyiben jelentősen magasabb hőfokra van állítva, mint a külső hőmérséklet, akkor bizony a vezérlés be fogja indítani a benzinmotort. A teszthét során ezzel akkor szembesültem, amikor este a magas külső hőmérséklet miatt 23 Celsius fokon hagytam az amúgy a takarékosság jegyében a "Driver Only" gombbal csupán a sofőrhöz is irányítható és azzal is takarékoskodó, nem mellesleg természetesen elektromos, de nem hőszivattyús légkondicionálót. Ilyenkor már hiába nyomjuk ki teljesen a légkondit, a motor marad beindítva, amíg el nem éri üzemi hőfokát, ami viszont szerencsére nem túl sok idő. Persze át is lehet verni az autót, ha teljesen leállítjuk, utána már tudunk ismét elektromosan indulni. A Sport módot kapcsolva is azonnal indul a benzinmotor, visszatéve Normal módba és EV-be ugyanúgy nem fog leállni, de az előbbi trükk ismét eljátszható, bár a motornak nem biztos, hogy jót teszünk vele.
A műszerfal borításának zöme puha plasztik, még varrásmintát is nyomtak bele, az első ülések mellett a kormánykerék is fűthető, a csúcsverzióhoz bőr kárpitot rendelve hátul is kapunk ülésfűtést
Amilyen korrekt a helykínálat, olyan jó az ülések tartása is, hosszú utak sem fárasztóak, a hatótáv ráadásul gond nélkül 800 km feletti
Padlóig nyomott gázpedálra szintén indul a benzinmotor, hiszen úgy kapjuk meg az összesített teljesítményt. A benzinmotor indulása és leállása nagyon észrevétlen, üzeme is csendes, rezonanciája sincs nagyon. Mivel az elektromos hatótáv már 10%-ra merült akkumulátornál elfogy, a helyi szinten emissziómentesen megtehető kilométerek elfogyása után is ügyes hibridként viselkedik az XCeed. Dugóban, de még városi tempónál is egészen komoly távokat elmegy elektromosan, jó hír, hogy a 6 fokozatú DCT váltóval a gyorsításokhoz sokkal kevésbé pörög a benzinmotor, így csendesebb is, mint mondjuk egy e-CVT váltós Toyota. Amúgy a 100-as sprint itt is 11 másodperc, ami egy 1,8-as Toyota Corolla szintje.
A Plug-in Hybrid modellben Sport módban is van Eco-jelző, a jobb oldali virtuális műszerben a mutató balra billenése visszatöltést, jobbra mozdulása teljesítményfelvételt jelent
Minden megállás után megkapjuk a napi fogyasztási statisztikát
Tiszta sor, hogy amíg van módunk 50 kilométerenként feltölteni az XCeedet, ami Plug-in Hybridként is egy divatos és tágas kompakt crossover, addig a benzinfogyasztásunk nulla lesz, legalábbis ha nem nagyon kell fűteni. Utána viszont messze nem a gyári norma szerinti, a plug-in hybridek esetén még a súlyozott WLTP norma szerint is igencsak torzító 1,4-1,7 l/100 km fogyasztás adódik. Talán az első 100 kilométeren, enyhe lejtőn. Mondjuk az azért jó hír, hogy a hajunkat nem fogja leenni az XCeed, a normál WLTP fogyasztása 5,3-5,7 l/100 km, ez pedig gond nélkül alulmúlható. Bár túl hosszú távokat nem autóztam, csupán a teszthét egyik hétvégi napján mentem egybefüggő 130 kilométert, ami 3,3 l/100 km benzinfogyasztást szült. Ha kivonom a legjobb esetben is 54 kilométeres elektromos hatótávot, akkor 4,3 literes átlagfogyasztást kapok. Ez teljesen korrekt egy 4,4 méteres, bő 1,5 tonnás autótól.
Az XCeed a 141 lóerős rendszerteljesítménnyel és a 265 Nm nyomatékkal 11 másodperc alatt ér 100 km/órára, de tisztán elektromosan is teljesen elfogadhatóan mozog, úgy legfeljebb 120 km/órás tempóra képes
Az XCeednek van ráadásul még egy óriási előnye: a Plug-in Hybrid modellek körében a konkurensekénél kisebb kapacitású, így gyorsabban is feltölthető akkumulátora miatt, meg persze a márka reális árazásának köszönhetően viszonylag olcsó tud lenni.
Szeptemberi rendeléssel 9 749 000, a tesztautót jelentő X-Platinum csúcsfelszereltséggel 11 049 000 forintról indul. Mindegyik verzióhoz járnak a LED-es, komoly fényerejű lámpák, az automata távfénykapcsolás és még a tolatóradar is. A műszerblokk mindenképp digitális kijelzős, de csak a csúcsverziónál 12,3 colos, azaz szélesvásznú. Kulcs nélküli nyitást-indítást is mindenképp kapunk, az X-Platinum elektromos csomagtérajtó-mozgatást és ahhoz intelligens nyitást is ad. Itt az okoskulccsal elég az autó mögé állnunk, már nyílik is a csomagtérajtó. Ennek persze érdemes tudatában lenni, az automata nyitás
nem bug, hanem fícsör.
A csúcsverzió csomagtérajtaja elektromosan mozog, nyitásához elég az okoskulccsal a zsebünkben az autó mögé állni
A csúcs XCeed első-hátsó parkolóradarjaival önálló parkolásra is képes, viszonylag szűk helyekre is képes bemanőverezni, kapunk tolatókamerát is az egyébként (már a harmadik felszereltségi szinttől) 10,25 colos középső érintőképernyőre. Utóbbival jár az okostelefonos elérhetőséget is adó UVO telematikai rendszer, Apple CarPlay és Android Auto már az alap, 8 colos érintőképernyőhöz is jár. Első ülésfűtés és fűthető kormánykerék a második felszereltségi szinttől szerepel, ahogyan 18 colos alufelni is. Még ezekkel is egészen kényelmes az elöl MacPherson, hátul multilink futómű, ám ekkora kerekekkel és a 235/45 R18-as abroncsokkal már érezhető gördülési zajt kapunk. Erősen vélelmezhető, hogy az alapverzió 205/60 R16-os kerekeivel csendesebb lehet a futás, az pedig biztos, hogy egy gumicsere sokkalta olcsóbb lesz.
Jól mutatnak és a rugózást sem rontják le a 18 colos kerekek, de a gördülési zaj velük az amúgy nagyon csendes autóban jól hallható
A fejlett sofőrsegédek csomagját mindegyik ellátmányhoz megvehetjük 350 ezer forintért.
A stop-start funkciós távolságtartós tempomat városban és autópályán is nagy segítség, a sávtartó hivatalos nevén sávkövető: a felfestések között terel, de nem tart a sávban középen. Ellenben bár hanggal és üzenettel is figyelmeztet, ha nem fogjuk a kormányt, nem kapcsolja ki magát, teszi a dolgát.
Az XCeed Plug-in Hybridként is nagyon jó ajánlat, minőségi autó, józan hajtáslánccal, amit használhatunk (helyi szinten) emissziómentesen, de képes sok száz kilométeres utak megtételére is.
37 literes benzintartályával 700-800 kilométer fölötti hatótáv adódik. Természetesen jár hozzá a márka 7 év/150 ezer kilométeres garanciája és a csomagtér padlórekeszébe férő konnektoros töltő is, a Type2-es kábelt azonban felárért kell megvenni. A Kia logós, saját táskával adott és 5 méteres, 20 A-es példány 100 030 forintba kerül. Igaz, olyan gyorsan feltölt konnektorból is, hogy nincs feltétlenül szükség a plusz kábelre.
Nem túl nagy, de azért használható méretű, közel 300 literes a csomagtér, 135 liternyi teret vesz el a hibrid akkumulátora (A fotó Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
A hátsó támlák 40:20:40 arányú dönthetőségével 1243 literig, sík padlóval bővíthetjük a rakteret, a padló alatt pont elfér a gyári töltő
A plusz kábellel már csak amiatt sincs értelme foglalkozni, mert a konnektoros XCeed egyetlen kompromisszumos jellemzője a csomagtere: a csupán belső égésű motorosok 426 litereséhez képest itt 291 litereset kapunk. A hátsó támlák ledöntésével persze már 1243 liter áll rendelkezésre, viszont az tény, hogy nélküle nem túl nagy a bendő. Bár ez is olyan, mint a vételár: a kompakt plug-in hybrid modellek körében még mindig elég tisztességes. Ugyanez mondható el a hatótávról is, így összességében az XCeed nagyon jó csomag, zöld rendszámával pedig még mindig a legtöbb városban ingyen parkol, nincsen rá cégautó-adó, de vásárlásakor még társasági adó kedvezmény is jár; jó ajánlat.
A hasonló méretű zöld rendszámos modellek között nemcsak vagány, jó áron adott is az XCeed
Értékelés
Pozitív
50 km feletti elektromos hatótáv, helykínálat, ülés- és futóműkényelem, felszereltség, arányos vételár
Negatív
Korlátozott csomagtér, gördülési zaj, intenzív fűtéssel beinduló benzinmotor
Árak
Tesztmodell alapára
10 399 000 Ft (2020.09.14.)
Tesztautó ára
12 209 000 Ft (2020.09.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1580 cm3
Teljesítmény:
104 kW (141 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,4-1,7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
crossover
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d-Temp
Hengerűrtartalom:
1580 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Teljesítmény:
104 kW (141 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11 s
CO2-kibocsátás:
32-38 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,4-1,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
1,4 l/100km