7 évig biztosan jó autó: Kia Rio teszt

Kia Rio 1.4 CVVT EX Limited teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az új Kia Riót nem is olyan rég belépő benzinesként teszteltük, most pedig azt vizsgáltuk meg, hogy plusz 200 ezer forintért mennyivel tud többet az 1,4 literes, 109 lóerős változat.

Az új, harmadik generációs Kia Riót nem is olyan rég a kisebbik, 1,2 literes benzinmotorral próbáltuk, aktuális tesztautónk viszont – az EX Limited felszereltségi szintet alapul véve – 200 ezer forintért 24 lóerővel, 17 Nm-rel és váltójában egy hatodik fokozattal többet adott. Megéri vagy fölösleges? - erre a kérdésre igyekeztünk választ kapni amellett, hogy az oly divatos csíkozás keltette sportosságot is kerestük az 1,4 literes „csúcsmodellben”.
Bizony, nem vicc csúcsmodellről beszélni a változó szelepvezérlésű 1.4 CVVT esetében, mert ez a legfickósabb Rio a palettán a maga 183 km/h-s végsebességével és főképp a 11,5 másodpercig tartó 100-as sprintidejével. Utóbbi érték bő másfél szekundummal jobb az 1,2-eshez, illetve közel hárommal az izmosabbik, 1,4 literes dízelhez képest. Automataként már nyilván romlik az igen nagyra nőtt, 4,05 méter hosszú és 1,72 méter széles Rio rugalmassága, különben a régi iskolát képviselő 4 fokozatú, bolygóműves váltó kizárólag ehhez az 1,4-eshez választható 300 ezer forintos felárért. A 109 lóerő az 1,2 litereshez viszonyítva 300 percenkénti fordulattal még magasabban, 6300-nál áll a sofőr rendelkezésére, azaz keményen pörgetni kell a tempós haladáshoz. A súlytöbblet 37 kg, nem vészes, ennél is kisebb a differencia a maximális nyomaték terén: az 1,4 literes motor 17 extra Nm-t állít elő 200-zal följebb, 4200-as percenkénti fordulatnál. A tapasztaltak szerint a gyakorlatban mindez annyit tesz, hogy az 1,4-es Rio egész jól megy, kellően nyomatékos, és autópályán sem szenved. Amivel egészen bizonyosan jobb, az a váltó 6 fokozata remek kiosztással, illetve pozitív hatással a fogyasztásra és a zajra. Mérésünk szerint mondjuk ezzel együtt is a nagyobbik benzines a hangosabb, ha csak kicsivel is. Ez persze nem feltétlenül a hajtásláncból ered, a 130 km/óránál mért 71 dB(A) akár a téli abroncsokból is adódhatott.
A hatodikat már valamivel 60-as tempó alatt is kapcsolhatjuk, hiszen „elbírja”; a műszerfal közepén, a fedélzeti számítógép adatai mellett jelentkező váltási segédberendezés normál használat során 2000-es főtengelyfordulat környékén javasolja a kapcsolásokat. Fölfelé okosan működik, érzékeli a lejtőt vagy az emelkedőt is, vissza, lefelé már korántsem meggyőző - takarékosabb és biztonságosabb, ha a magunk feje után megyünk, és gondoskodunk a mielőbbi motorfékről.
A váltó karja hosszú utakon, de az elvárt pontossággal jár, a kormány álló helyzetben egy ujjal pörgethető, annyira könnyű, mint amikor egyes Fiat-modellekben benyomjuk a City gombot. A tempó növelésével szerencsére csökken a rásegítés mértéke, s bár közvetlennek messze nem nevezhető, elégséges információval látja el a sofőrt. Vezetési élményből motor-, váltó- és kormányfronton tehát csak módjával kapunk, az összképet a tompa gázreakció, a főleg hidegen gyenge indulási hajlam, s a puhácska futómű árnyékolja.
Persze nem rossz ám az elöl McPherson típusú, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés hangolása, mert például kitűnő a Rio egyenesfutása és az úttartása is. De kanyarban nagyon alulkormányozottan, orrtolósan viselkedik az autó és a karosszéria oldaldőlése jelentős. Nem kicsit ütve a keresztbordákról is folyamatosan beszámol, nos, köszönjük, enélkül is tudjuk, mennyire förtelmes állapotú a magyar utak zöme, amelyekről azonban máshol, a kerekeket felváltva érő úthibák esetén ügyesen feledtet a Rio.
Az 1,4 literes motorral szerelt Rio gyárilag 5,5 liter benzint kér, 4 tizeddel többet kistestvérénél. A tesztautó nálunk zord időben, kétharmad városi menettel 6,5 litert fogyasztott, ami dicséretes, egyben jó eséllyel feledteti azt a bosszúságot, hogy mivel relatíve apró, 43 literes a tank, az üzemanyagszint-jelző pedig hatalmas, szinte szemmel láthatóan apad a még használható mennyiség. És még egy adat összevetésképp: a két benzinmotor CO2-kibocsátása közt 9 g/km van, természetesen az 1,4-es rovására.
Melyiket választanánk? Azonos felszereltség, az EX Limited szint mellett 200 ezer forinttal kerül többe a 109 lóerős változat. Viszont amíg főszereplőnk csak ilyen bőséges extrázással vagy még gazdagabban érhető el minimum 3,8 millióért, az 1,2-est LX-ként is meg lehet venni, s úgy emészthetőbb, 3,15 milliós az ára. Minden Rióban széria a menetstabilizáló elektronika, a 6 légzsák, a távirányítós központi zár, az osztott hátsó üléstámla, a fedélzeti számítógép, a kormányról vezérelhető MP3-as hifi vagy az USB-csatlakozó is, no persze a 7 év (/150 000 km) garanciával együtt. Az LX fájó hiányossága, hogy nem ad klímát, illetve magasságállíthatós vezetőülést.
Hirdetés
Az EX Limited kivitel fényezett tükreiről és kilincseiről ismerhető fel, van ugye légkondicionálója és első elektromos ablaka is. Tesztautónk még egy 100 ezer forintos P1 csomaggal volt több, amely ködlámpát, könyöktámaszt, Bluetooth-kihangosítót, fémbetétes műszerfalat és térképolvasó lámpát tartalmaz. A könyöklő különösen tetszett, mert előre lehet húzni, s öblös tárolórekesz-funkciója is van, a ködlámpát bezzeg volt „szerencsénk” sűrű ködben próbálni, s igen gyatra volt a fényereje. Sebaj, úgyis inkább a szembejövőt segítjük az indokolt bekapcsolásával.
Ami a legnagyobb baja a Riónak, hogy magas övvonala és fara, lapos szélvédője, továbbá vaskos A és C-oszlopai miatt erősen korlátozottan lehet belőle kilátni. A tesztautó hátsó oldalüvegeire ragasztott, figyelemfelkeltőnek szánt matricák pláne rontottak a helyzeten – még mondják, hogy az autós újságíró az élet császára... Bosszantó volt még a műszerfal teteje felől hallható zörgés, ami pontatlan összeszerelésre utal.
Kellemes autó az új Kia Rio, korrekt, józan, biztonságos, s akár egy családnak is megfelelő úgy utas-, mint csomagterét illetően, azonban azzal sem árt tisztában lenni, hogy a koreaiak meglepően hamar elérték az európaiak és a japánok árszintjét. Mert ennyi pénzért másutt is kapni elég erős és tisztességes ellátmányú kisautót, plusz házon belül is komoly a konkurencia az egyterűs Venga vagy a kompakt cee’d révén.
Értékelés
Pozitív
Friss formaterv, jó helykínálat, alapáras biztonság, 7 év garancia
Negatív
Vaskos, a kilátást zavaró oszlopok, tompa gázreakció, nem olcsó
Árak
Tesztmodell alapára
3 799 000 Ft (2011.12.06.)
Tesztautó ára
3 999 000 Ft (2011.12.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1396 cm3
Teljesítmény:
80 kW (109 LE) 6300 1/min-nél
Nyomaték:
137 Nm 4200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
Végsebesség:
183 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4045 mm
Szélesség:
1720 mm
Magasság:
1455 mm
Saját tömeg:
1066 kg
Össztömeg:
1600 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
288 l
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1350 mm
Belmagasság elöl:
960-1020 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1080 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1080 mm
Csomagtér magassága:
470-800 mm
Csomagtér hossza:
700 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1440 mm
Raktérnyílás szélessége:
920 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1396 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
137 Nm 4200 1/min-nél
Teljesítmény:
80 kW (109 LE) 6300 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
183 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,5 s
CO2-kibocsátás:
128 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Nekem 2011. novemberben vásárolt autóm van. Eddig 23000 km-t tettem meg, 2/3-os városi vezetéssel. Átlagfogyasztás a kijelzés alapján 7,3 l/100 km. Szervizben történt bemérés alapján nincs az autónak hibája. Kaphatnék infót másnál milyen értékek adódnak?

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Szóval Der Milan barátom te nagyon rosszul fejezted ki magadat! “Z” barátunk a “mérnők” Úr igazat mond, ugyanis a Kia Rio nemhogy csak egy nagy családi sedan, hanem egyenesen egy nagy felső középkategóriás prémiumsedan 🙂 Ezt már mindenki tudhatja most-már, ahogyan kategóriatársai is (Renault Thalia, Fabia sedan, I-Swift sedan, Ezeröcsi Lada, Fiat Linea, és Albea)-a teljesség igénye nélkül. Most már azt is tudjuk, hogy aki költözni akar, az hívjon tehertaxit, viszont ha csak egy gáztűzhelyt vagy egy mosógépet veszel a multiban, akkor egy annak az elszállítására is a legjobb megoldás egy nagy családi sedan, de a legjobb a Kia Rio sedan. Végezetül német közmondással zárnék: “Seitdem liebe ich die Tiere, da ich die Leute wissen” !
    “Z” mérnők Úr a nekem címzett válaszodban örömmel látom -és a többi megnyilvánulásodban is- hogy szereted a kicsinyítő jelzők használatát. LÉGY SZÍVES az én esetemben inkább maradjunk a kopasz-nál. Kösz. Egy kis kiigazítást azért mondanék. Az Oktavia nem 4 hanem 5 ajtós, tehát klasszikus értelemben nem sedan (ha nem hiszed el, akkor olvass utána!), és csak szeretne középkategóriás autó lenni, de nem az! A Mondeo, Passat, C5, Laguna kategóriájában egy Skoda van, azt pedig Superb-nek hívják! Az Oktavia alsó középkategóriás, a Kia Rio pedig KIS KATEGÓRIÁS tehát ahogy Der Milan mondta “B” szegmens! De mivel, te egy “mérnők ember” vagy, és nyilván mint ilyen nehezen meggyőzhető, mellékelek egy linket CSAK NEKED -mások ne is olvassák el!- a személygépkocsik kategorizálásáról:

    http://hu.wikipedia.org/wiki/Kiskateg%C3%B3ri%C3%A1s_aut%C3%B3

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Der Milánka.
    Ha te büfészakra jártál az a te bajod, én meg igazi mérnöki diplomát úgyhogy hülyeségeket csak te tudsz mondani. olyan vagy mint vmi ovodás kiforgatod az ember szavát, aztán azt hiszed olyan okos vagy!
    nem LCD tv volt csak szólok, még nagy dobozos. Azon meg nem értem mit lehet vitatkozni hogy praktikusság és használhatóság szempontjából egyértelműen a szedán a jobb. 4 teljes értékű ülés + hozzá nagy csomagtér amilyen a Riónak is van. Attól meg ha ledöntjük a hátsó üléseket simán egybe befér még több minden, a nagy csomagtér mellett! Az meg nem érdekel hogy valaki 1,5 méter magas, hosszú és széles kockákat akar szállítani arra lehet utánfutót bérelni és kész.
    Amúgy meg a Kia Rio igenis szép nagy családi szedán! a picantó meg egy értelmetlen rondaság amit szőke plázaribiknek gyártottak! 🙂
    Eddig bármilyen élethelyzet adódott nem volt olyan amit a szedánommal el nem tudtam volna vinni. Az pedig 100% hogy egy csapotthátú Rióba semmit nem tudtunk volna bepakolni.

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    [i]“Azért az hülyeség hogy minden hónapban kéne vmi nagy dolgot szállítani.”[/i]

    Családja, körülménye válogatja. Nálam minden hónapra esik legalább 1 nagyobb tárgy. Sőt van olyan hogy 10 vagy 20 is.
    Szó se róla 25 évvel ezelőtt az átkosban a Trabant nagy, 415 literes baromi szűk szájú csomagtartójába is keservek árán begyömöszöltem sok mindent, még nagyobbakat is bár ha igazán nagyobbat kellett szállítani, az emberi leleményesség határtalan, első ülés ki, és jöhet a helyére a nagyobb tárgy. Mennyivel más egy ötajtós vagy kombi! Valóságos kisteherautó könnyed gyors pakolási lehetőséggel egy 4 ajtóshoz viszonyítva.

    [i]“Végezetül sosem lesz egy csapotthátú talicska olyan praktikus mint egy szép nagy családi szedán.”[/i]

    Nem tudom milyen értelme, tartalma van számodra annak a szónak hogy [b]praktikus[/b], mert semmilyen 4 ajtós nem az! Van a családban nem is egy, ismerem, tudom miről beszélek.
    Az hogy szép a sedan vagy sem, az meg szubjektív. Van akinek szép, van akinek meg nem az, ez egyéni ízlés kérdése, amit tiszteletben kell tartani, mint ahogyan én is tiszteletben tartom a tiedet, ami természetesen nem befolyásolja az én értékítéletemet. Ha neked a sedan tetszik ám legyen, én meg az 5 ajtóst preferálom a praktikuma, célszerűsége miatt.

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Der milan-ka.
    azért ennyire hozzá nem értő nő létedre még mindig írogatod a hülyeségeidet?
    Amúgy megmondom hogy simán szállítottam már a szedán RIO-mba 1,8 m hosszú asztalt, a Jisk-ből, volt már nagy képernyős TV, akár a hátsó ülésen, 2db bicikli egyszerre, talicska is simán belefért meg egy normális mosógép. Akármit hazudsz is a csapotthátú sosem veszi fel a versenyt sem kinézetre sem használhatóságra egy szedánnal! a szedánba lehajthatom a hátsó ülést és a nagy csomagtartóhoz még legalább másfél köbméternyi hely adódik kész.
    Vidi szövegére: Azért az hülyeség hogy minden hónapban kéne vmi nagy dolgot szállítani. egy évben van max 1-2 ilyen alkalom. arra meg vagy utánfutó vagy befér a kocsiba, ha nagy bútor akkor meg teherautót bérel az ember, kész.
    Végezetül sosem lesz egy csapotthátú talicska olyan praktikus mint egy szép nagy családi szedán.

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    [i]“Figyelj Mester, szeretnénk Tőled tanulni, tegyél már fel egy képet a Riodról miután beletuszkoltál egy elöltöltős mosógépet :)”[/i]

    Erről Te képet nem fogsz látni, azt elkönyvelheted! :)))
    Mellesleg a név mellett látható Jazz-ben nem egyszer szállítottam elöltöltős mosógépet. Mindkét bejegyzéseddel maximálisan egyetértek.
    [b]Z[/b] – nek egyébként felsorolt érveid ellenére is megvan a saját véleménye, amit részben már közölt is: “költözködéshez ott van a kisteherautó.”
    Szerintem ha valaki kifizet egy nagyobb összeget egy autóért, választásnál a praktikumot is figyelembe veszi, ezt támasztja alá az általad leírt német autópark is. Egy átlagember Mo-on legalább havonta kerül olyan helyzetbe, hogy szüksége van egy nagyobb darab elszállítására. Erre kisteherautós szállítást kérve félévi üzemanyagköltséget kifizethet az illető évenként! Megéri? Egyértelműen nem! Ha külön erre a célra saját kisteherautót veszek a 4 ajtós mellé, az meg ugyanerre a saját célra legalább 8x ennyi. Utánfutó? Szintén legalább félévi plusz üzemanyagköltség évente. Ezeket a fölösleges kiadásokat mind kiküszöböli egy praktikus 5 ajtós, vagy kombi.
    Itt nem arról van szó, hogy hú de csóró az illető mert így gondolkodik, hanem ami értelmetlen, fölösleges kiadás, azt a gazdag még jobban meggondolja, mint akinek kevés van.

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Mondjuk én éppen a sedan Omegámmal vittem haza a vásárolt mosógépet,gáztűzhelyt és hűtőszekrényt,a hátsó ülésen,de az nem éppen egy átlagos méterű autó,és az Astra nem volt még meg,csak a 155-ös.De tény,hogy a ferde hátú autók variálhatóbbak,praktikusabbak,bár alapesetben kisebb a csomagtér,mint a sedan esetében.4 személy és sok csomag esetére jobb a sedan.

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Hát kopaszkám nagyon is te élsz tévedésben!!! látszik hogy sosem volt még sedánod!
    Amúgy meg megmondom egy mosógép nem nagy dolog a sedánnak! vittem már többször olyan dolgokat amikre nem mondaná meg az ember hogy beférne egy sedánba! viszont csapotthátúba tuti nem férne!
    amúgy meg költöztetéshez ott vannak a kisteherautók! egy csapotthátú talicskába ahogy te mondod pont abba fér csak tejeszacskó! semmi több! 4 emberrel még a saját csomagjaik sem férnek el sehova! ennyi.
    te álomvilágban élsz, Nyugaton azér fogy olyan sok mondeo, octavia, passat, volvo, mercedes ez mind sedán!
    dehát próbáld kihasználni azt a semmi csomagteret egy normális családdal egy kis fos szar csapotthátú kocsiba!

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    Egy sedan tényleg sokkal szebben néz ki, ebben igazad van. Viszont abban hogy jobban kihasználható a nagyobb hátsó abban hatalmasat tévedsz! Ha tejes zacskókat akarsz szállítani, akkor tényleg a sedan a nyerő. Viszont próbálj már meg mondjuk egy mosógépet hazavinni vele. Ezekben a lépcsős-hátú talicskákban, viszont az ülések lehajtásával- a kalaptartó kiszedésével- simán elviszel bármilyen tv-t, mosógépet, vagy amit akarsz. Nyugat Európában a kutya nem vesz sedan-t ebben a kategóriában-de mégy egyel feljebb se-. Az eladások több mint a felét az ilyen csapott-hátú talicskák teszik ki. Nem véletlenül, a másik felét meg a kombik!

  • 2017.10.31. at 07:16
    Permalink

    nem tetszik, ahogy senkinek sem, amellett használhatatlan csapotthátú talicska!
    Egy szedán legalább használható autó több csomagtérrel és mindenben jobb kinézetben is!

Vélemény, hozzászólás?