Nem Audi, de majdnem. Hyundai Santa Fe teszt
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium 4WD A/T Executive teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az megvan, hogy a Hyundai három szabadidő-autót is kínál? A középső Santa Fét izmosabbik dízelmotorjával, csúcsfelszereltséggel és összkerékhajtással próbáltuk.
Mert az elődmodellek viszonylagos szürkeségéhez képest az aktuális nemzedék már-már audis kiállással és hűvös magabiztossággal hirdeti a Hyundai-féle sikersztorit. Markáns, éles, dizájnos. Óriási és - nyilván Amerikának szánva - krómban gazdag az arcahűtőmaszkja (krómból a kilincsre és az ablakkeretre is jutott), szemcsapdás a LED-füzéres nappali menetfénye, durván emelkedő az övvonala. Még a tükörházba is vagányan integrálták a diódás irányjelzőt. A mutatós, a lejjebb taglalt Executive csomaggal járó grafit könnyűfém kerék 19 colos, a dupla kipufogóvég erőt sugall. A B-oszloptól sötét üvegezés, a szolid tetőspoiler és a LED-es hátsó lámpa szinte kötelező elem a mai látványvilágban – az összkép megnyerő. A terepjárónak látszó szép nagy tárgy különben egy kis hizlalással sem nőtte túl a 4,7 métert, csakhogy igen széles és nem kicsit magas, ezért például egy ix35 kvázi játékautónak látszik mellette.
Hogy temérdek a gomb és jutott belőle mindenhova? Valóban. Gomberdő van a kormányon, tőle balra és jobbra, még a váltókar körül is, de egy kis összeszokás senkinek sem árt. A fedélzeti számítógép menüjét is tanulni kell: elsőre (és másodikra is) még hosszasan el lehet benne barangolni, mire elsajátítjuk a problémamentes kezelését – de hát az újságírókkal szemben a vevők uszkve 100 százalékának bőven van ideje kiismerni a rendszert. A központi LCD grafikája igényes, az ilyen Supervision műszeregységért a legmagasabb Premium felszereltséget kell választani. Kell? Kell, ha szükségét érezzük, mert az amúgy szintén nem szegényes Comfort vagy Style szint nem adja.
És ezt lehet még megfejelni a 800 ezer forintba kerülő Executive csomaggal, ami 19 colos felnit, részben nyitható panorámatetőt, fényszórómosós adaptív xenonlámpát, elöl-hátul radaros, parkolást segítő automatikát, sávelhagyásra figyelmeztetést, prémium hifit, navigációt, keréknyomás-ellenőrzést is tartalmaz. Még mindig van miből áldoznunk a kényelemre? A 6 fokozatú automata váltóért 600 ezret kér a Hyundai, s azt sem árt tudni, hogy ennek a rengeteg extrának a zöme csak az izmosabbik, 2,2 literes motorral párosítható. (Gázolajosokról beszélünk, mivel benzines nálunk nincs a palettán.) Összkerékhajtás (500 ezerért) mindkettőhöz kérhető.
A 150 lóerős 2.0 CRDi-nél 400 ezerrel költségesebb és kis híján 200 lovas „nagydízelnél” fura, de a nyomaték a manuális váltóval kisebb, s nem fordítva (422 kontra 436 Nm percenkénti 1800-tól 2500-as fordulatig). Hogy csak 4 hengeres? Egyrészt manapság már úgysem illik nagyobbal parádézni, másrészt kellően erős és kulturált ahhoz, hogy ne hiányoljuk a további 2-4 hengert. A hangja legfeljebb hidegen tolakodó, aztán bár folyamatosan hallatja, ám nem zavaró mértékben. Gyári fogyasztása 6,8 l/100 km, mi 8,3-at tapasztaltunk. Nem rossz az 1,8 tonnás, automata váltós és összkerekes dömpertől. Stop-start rendszer nincs. Olyan hű de jól megy fíling se. Nem a 10 mp körüli 100-ra gyorsulás a problémás, hanem az, hogy a jobb láb parancsára csak 1-1,5 mp késlekedéssel érkezik válasz és erő. Amíg csak poroszkálunk, észre sem venni (a váltó váltogat, a nem túl feszes futómű-hangolású Santa Fe meg bólogat, pláne Eco-módban, ami gyakorlatilag extrán lustává, elvileg persze takarékossá teszi a Szent Hitet), ellenben ha odalépünk, egy darabig semmi nem történik, és ez igen bosszantó.
Árak
Tesztmodell alapára
9 299 000 Ft (2013.03.17.)
Tesztautó ára
12 459 000 Ft (2013.03.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2199 cm3
Teljesítmény:
145 kW (197 LE) 3800 1/min-nél
Nyomaték:
436 Nm 1800-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4690 mm
Szélesség:
1880 mm
Magasság:
1680 mm
Saját tömeg:
1807 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
585-1680 l
Belső szélesség elöl:
1520 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
890-960 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1360 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1140 mm
Csomagtér magassága:
450-940 mm
Csomagtér hossza:
1040 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1900 mm
Raktérnyílás szélessége:
1160 mm
Raktérnyílás magassága:
920 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 5
Hengerűrtartalom:
2199 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
436 Nm 1800-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
145 kW (197 LE) 3800 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
CO2-kibocsátás:
178 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,3 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
67 dB(A)
2009-ben, az USA-ban próbálgattunk új Santa Fe -kocsikat. Természetesen ott csak benzinest. Volt 4 hengeres és 6 hengeres változatban. A 6 hengeres motor elképesztő gyönyörűen működött, és ahogyan az meg volt csinálva….Nem hittem a szememnek.
Már akkor sem volt olyan prémium márka, amelyik szebben-jobban kidolgozott, finomabban működő V6 – ossal tudott volna kirukkolni.
Még beszélgettek, alkudoztak a vejem-lányom, vagy egy óráig, addig ott álltam a felnyitott motorháztető előtt, és csak néztem ledöbbenve, csodálkozva a motorteret, a benne működő alapjáraton meg más fordulatokon is oly gyönyörűen működő, frappánsan elkészített V6-ost. Nem létezik, ez egy Hyundai motor?
A vadi új V6-os Santa Fe ára akkor ott 22.000$ volt.
A többi, hasonló kategóriájú, drágább prémiummárkák a karosszéria és az utastér jobb kidolgozásával dicsekedhettek csak, dupla árért.
Már a kisebb ix35 is nagyon tetszett,de ha lehet ezt még jobban eltalálták formailag!
Egy átlagos családnak(még a kisebb motorral és alacsonyabb ellátmánnyal is)eszményi jármű lehetne,de már az alapára is 8 millió körül van……,a koreaiak lassan kezdik elveszíteni az árelőnyüket minden kategóriában.A motorkínálatból én hiányolok egy kétezres(150 le)körüli belépő benzinest.
A Hyundai hamarosan az Audi Q5,a Bmw x3,a Mercedes Glk teljes értékű konkurense lehet,egyértelműen látható az anyaghasználat javulása is.Szerintem a Cr-v és az Outlander egy fél számmal kisebbek nála(ezért olcsóbbak)és a Santa Fe komolyabb autónak tűnik azoknál.
Mint minden mai Hyundaiból,ebből is hiányzik az a bizonyos”utolsó csiszolás”,de a következő generáció már biztosan(sajnos)kiváló prémiumgyártmány lesz,prémium áron.