Jó munka – Hyundai i30 dízel-automata teszt

Hyundai i30 1.6 CRDi HP Business Automata teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Dízel-automata változat nem hiányozhat egy Európának gyártott, prémiumos vonalat követő kompakt kínálatából, és a Hyundai minden igényt ki akar elégíteni az új i30-cal.


Józan szemszögből, a magyar piac (és gazdaság) vergődését látva furán hathat ez a megállapítás, szakmailag-trendileg és páneurópai mércével viszont abszolút alap: dízel-automata kivitel nélkül nem autó egy autó! Pláne egy olyan márka olyan alsó-középkategóriás autója, mint amilyen az új, második generációs i30. Márpedig a Hyundai mindent megtesz azért, hogy vitathatatlanul egy kalap alá vegyék a legkedveltebb riválisokkal, hát tessék, itt ez az 1.6 CRDi modell Business felszereltséggel és 6 fokozatú automata váltóval, igényeseknek. És tehetőseknek. Az új i30-cal benzinesként és manuális váltósként kezdtük az ismerkedést, persze az a - 135 lóerős, 1.6 GDi motoros - tesztautó sem volt "mezei" a maga 5,7 millió forintos árcédulájával... Ha elvonatkoztattunk még mindig versenyképes, de már messze nem kedvező árától, tetszett tágas, minőségi kidolgozású utastere, elégséges csomagtartója, rugózási komfortja és felszereltsége-felszerelhetősége, azonban nem nyűgözött le tompa gázreakciójával, vaskos, a kilátást nehezítő oszlopaival és zajos abroncsaival.
Hirdetés
Nos, jelentjük, a dízel-automata tesztgép - szintúgy Hankook - gumijai is hangosnak találtattak, illetve - nem meglepő módon - ebből sem akadálymentes a kilátás. Még valami az abroncsokkal kapcsolatban: a benzines 15 colos, ballonosabb kerekeivel ügyesebben vette az úthibákat, s finomabban mászta a fekvőrendőröket, mint ez a 16-osokkal szerelt dízel. Így nyilván jobban mutat, de akinek többet ér a finomabb csillapítás a látványnál, maradjon a normál kerékméretnél.

Ha pedig ülésbe préselődni akar durva nyomatékkal, felejtse el az automatát. Hiába ugyanis az i40-nel szemben valamiért nem 1,7, hanem 1,6 literes csúcsdízel 128 lóereje (van két gyengébb dízel is) és 260 Nm-e, a hagyományos, kézi kapcsolás lehetőségét is kínáló szerkezet bizony jócskán visszafogja a lovakat. Ugyanakkor lágyan váltogat, kellemes és kényelmes - hogy megér-e 350 ezer forintot, hogy számít-e a 7 km/h-val szerényebb végsebesség (197 kontra 190 km/h) és a 0,8 mp-cel gyengébb 100-as sprintidő (10,9 vs 11,7 mp), ki-ki döntse el belátása szerint.
A - papíron - jelentős - differencia a fogyasztásban mutatkozhat: míg a kéziváltós 100 km-en elvileg beéri 4,1 liter gázolajjal (ami 109 g/km-es CO2-kibocsátásnak felel meg), az automata gyári értékei 5,5 és 145. Nálunk a tesztautó azt "csinálta", hogy átvételekor 7,2-t jelzett a fedélzeti számítógépe, majd nullázása után az első napok városi használatával ugyanennyire állt be. Aztán balatoni túra következett tempomatos 130-as autópályázással és az északi oldalon békés csordogálással, végül a teljes tesztátlag 6 l/100 km-re adódott. Figyelembe véve, hogy a két "félidő" során hasonló távolságot tett meg az autó, zömében városon kívüli használatnál 5 liter körüli étvággyal is kalkulálhat a majdani i30-tulaj - automatástul. Ez azért elég jó.
A kiemelkedő menettulajdonságok hiányáért az utastérből gondosan kirekesztett dízelhang kárpótol, a zajkomforton csendesebb gumi javíthatna. A benzineshez képest a gázolajos bő mázsás súlytöbblete tempós kanyarodásnál hangyányival orrtolósabb viselkedést, utazás közben határozottabb útfogást éreztet. A Flex Steer névre keresztelt változtatható karakterisztikájú kormány Normal és Comfort módban túlszervózott, Sportban egész közvetlen. Az i30-at vezetni szimplán jó. Semmi extra, csak jó.
Az utas- és csomagtérről, illetve a felszereltségről még egyszer részleteiben tán nem értekeznénk (ismétlés itt), hiszen ezt a példányt is Business ellátmánnyal kaptuk az importőrtől, hát jöjjön az ár és a feketeleves, mint szinte minden újautó-teszt végén. Hyundai i30-at szeretne dízelmotorral? A 90 lóerős 1.4 CRDi Life 5,1 millióba kerül. A 110 lovas 1.6 CRDi LP 5,3 millióba, ugyancsak Life-ként. A 128 lóerős HP minimum Comfortként gurítható haza - 5,75 milliótól. És még csak most érkeztünk el a próbált Businesshez, listán érte 6,1 milliót kérnek. Kedvezményesen 400 ezerrel kevesebbet. Plusz a borsos felár az elegáns metálfényért, az alufelniért, az automata váltóért, a pazar panorámatetőért, a navigációért és a tolatókameráért, és 7 milliónál vagyunk. És akkor intelligens kulcs, stop-start, xenon, stb. ennyiért még nem is dukál. Magyarul bele kell alkudni...
A sokkot Tripla5 csomag enyhíti (ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garancia, asszisztencia-szolgáltatás, évente egyszeri ingyenes átvizsgálás), s a tudat, hogy ilyesmi (dízel-automata, minőség, méret, felszereltség) csomagot másutt sem kapni olcsóbban, sőt. Vagy a konszerntestvér Kia cee'd kedvezőbb vétel? Lehet, de a Hyundai is joggal bízhat az új i30 népszerűségében. Jó munka, s túl sok idő sem kellett hozzá a koreaiaknak, így a vetélytársakon a sor, hogy felkössék a gatyát. A prémiumosságon ízeseket lehetne még vitatkozni, de valószínűleg teljesen fölösleges. Fontosabb, hogy az i30 remek autó nem olcsón, ennyi.
Értékelés
Pozitív
Semlegesen megnyerő forma, tágas, kényelmes utastér, megfelelő méretű csomagtartó, pompás rugózási komfort, gazdag felszereltség
Negatív
Versenyképes, mégis magas ár, komótos automata váltó, vaskos, a kilátást zavaró oszlopok, drága extrák, hangos gumik
Árak
Tesztmodell alapára
5 749 000 Ft (2012.05.13.)
Tesztautó ára
7 004 000 Ft (2012.05.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1582 cm3
Teljesítmény:
94 kW (128 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1900-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4300 mm
Szélesség:
1780 mm
Magasság:
1470 mm
Saját tömeg:
1310 kg
Össztömeg:
1940 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
378-1316 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
960-1010 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1130 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
530 mm
Csomagtér hossza:
730 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO-5
Hengerűrtartalom:
1582 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
260 Nm 1900-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
94 kW (128 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
CO2-kibocsátás:
145 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 23:13
    Permalink

    Hyundai-t azért veszünk, mert sokkal tartósabb, mint az európai márkák, nincs “nagyszerviz”, mint pl. a VW csoport autóinál és a garanciája két és félszer annyi mit ami az EU-ban kötelező.
    Ebben a kategóriában nincsenek igazi különbségek már, mindegyik jó autó és mindegyik drága, de ez nem feltétlenül a gyártók hibája…
    A Hyundai ugyanazért a pénzért a lehető legjobb alternatíva.

  • 2017.10.30. at 23:13
    Permalink

    Ez egy jó vicc. USA-ba ennyiért 200 LE fullos sonata-t(i40) adnak, de lehet hogy belefér a hybrid is. Szóval jó autó DE érthetetlenül túlárazott mind. Ráadásul a felszereltségi szintek jóval drágábbak mint a KIA esetében. Nem attól lesz valami prémium ha túlárazzák! Nekem ez a márka csalódás most pedig az autóik tutik és már védővám sincs!

  • 2017.10.30. at 23:13
    Permalink

    Ez egy jó vicc. USA-ba ennyiért 200 LE fullos sonata-t(i40) adnak, de lehet hogy belefér a hybrid is. Szóval jó autó DE érthetetlenül túlárazott mind. Ráadásul a felszereltségi szintek jóval drágábbak mint a KIA esetében. Nem attól lesz valami prémium ha túlárazzák! Nekem ez a márka csalódás most pedig az autóik tutik és már védővám sincs!

  • 2017.10.30. at 23:13
    Permalink

    Őszintén…ki fog ilyen kompaktokat venni? Ceed, I30, Golf, Astra, Focus, Mazda teljesen mindegy, minegyik 5-6 millió, ha normálisat akar belőle az ember. Mindenki daciat vesz majd?

  • 2017.10.30. at 23:13
    Permalink

    Szép ez a kis Hundai, és jónak is tűnik, dehát miért kell ilyen eszeveszett drágán adni???

    Hundai-t azért veszünk, mert O L C S Ó !
    Azért vesznek az emberek Hundai-t, mert a hülye is látja, hogy sokkal olcsóbb a többi autónál és ugyanúgy elvisz “A” pontból “B”-be, mint bármelyik másik!

    Ha egy Hundai D R Á G A, akkor elveszti az értelmét, célját az egész, amiért ezt a típust választottuk volna…

    Ennyit nem tudnak belátni a Hundai gyártói, kereskedői???

Vélemény, hozzászólás?