Jazzt metálosoknak? – Honda HR-V teszt
Honda HR-V 1.5 i-VTEC Elegance teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Honda HR-V az egyik legkellemesebb kis crossovernek bizonyult. Japánsága elsőre megnyerő, másodikra zavaró, de így is jó az elegy.
Régi név, de teljesen új autó. A mai HR-V közevetlen elődje 1998 és 2006 között készült, az még egy kis SUV, azaz szabadidő-autó volt. Lehetett kérni összkerékhajtással is, így akár még könnyebb terepen is elboldogult, ha nagyon muszáj volt. Bezzeg a mai HR-V-t bárhova előbb vinnénk, mint egy sáros partoldalra. Hiába a 17 centis hasmagasság, ha az itt csak a kényelmet szolgálja, nem a terepjáró-képességet. Jól tudják a Hondánál is, hogy mi kell a mai vásárlónak, épp ezért az új széria csak elsőkerék-hajtású. Van viszont benne egy csomó felszerelés, ami talán még jobban megmutatja, merre is ment el az autógyártás az elmúlt másfél évtizedben.
Nagyon mai dolgokat tud. Nemhogy a gyárilag beépített, de még a hordozható navigációs eszközök is csodaszámba mentek a kétezres évek elején. Az előző HR-V ben anno még a benzinkúton vett új kiadású térkép jelentette a megoldást, ebben az újban meg 200 ezer forint felárért ott a Honda Connect nevű, Google Androidot futtató Garmin rendszer. Rajta a DAB rádió és az Aha nevű Honda-féle applikáció letöltési lehetőség. A régi HR-V dupla optikás fényszóróit és méretes ködlámpáját volt szerencsém a legrondább télben kipróbálni, de ebben az újban már magától felkapcsol a lámpa, sőt a távfény is automatikus. Egy ismerős elszenvedett az előddel egy nagyon csúnya, de szerencsés kimenetelű ráfutásos balesetet. Bezzeg az újban külön rendszer figyelmeztet ezt kivédendő bimm-bammolással, ha valami idegen test kerül az utunkba.
Az alapok rendben vannak. Az előd az itthon alig ismert Logo, ez az új HR-V meg a szintén új, negyedik generációs Jazz alapjait használja. Az is nagyon ügyes térkoncepciót tud magáénak, de a HR-V sokkal hosszabb nála és szélesebb is. A beltér ennek megfelelően kifejezetten tágas abszolút értékben, a kis crossover kategóriában meg aztán végképp. A hátsó láb- és fejtér kiemelkedő, de feltűnően tágas széltében is a kabin. Az ülések a Hondától megszokott komfortúak, relatíve kis méretük dacára fotelszerűek. A legjobb mégis az, hogy a padló alá rejtett tank és egyéb gépészeti dolgok miatti magas üléspozíció nem lesz annyira zavaró, mint a Civicben.
Hogy megy? Elindulva az új 1.5-össel rögtön az jutott eszembe, hogy mennyire más karakter, mint a hazai bemutatón vezetett dízel. Mint a sztriptíz, azaz alul semmi - gondolhatná, aki nem próbálta, csak a műszaki adatai nézte át. Maximális teljesítmény hatezer, nyomaték meg négyezer felett, de az a vicc, hogy az i-VTEC szelepvezérlésnek hála ez alacsonyabb fordulaton is megy rendesen. Bírja a forgatást, de valahogy a hangja nem szép, ezért nincs szíve az embernek forgatni. Autópályán így a 120 pihentetőbb a fülnek, mint a közel 3400-as főtengelyfordulattal abszolvált 130. Az orgánuma nem a legszebb, pedig a mért zajértékek rendben vannak. Városi ötvennél ötösben forog a motor 1500-at, így a karakter egy igazi régi vágású szívómotoré - tiszta kilencvenes évek. A váltássegítő nyilaival 45-nél ötösben kéri a hatost, ami azért beteg egy kicsit.
Elég kényelmes? Amiért az eggyel nagyobb CR-V-t szeretni lehet, az itt is megvan. Nevezetesen kifejezetten komfortos a futómű. Az Elegance szinten járó 16 colos könnyűfémfelniknél nem is kell nagyobb, így a kinézet és a kátyútűrő-képesség elegye éppen jó. A kormány a ma megszokott: szintetikus, túlszervózott és rém könnyű. Mindez persze nem baj, hanem növeli a komfortot a városi használatban és országúton is szépen terelhető vele a HR-V. A kapcsolók működése, a rövid úton járó (de sajnos nem tűpontos) váltó, a vajpuha kuplung és a kompakt méretek nagyon jó városi autóvá teszik a HR-V-t. 261 centis tengelytávjával már jó egyensfutású utazóautó, magas üléspozíciója városban és országúton is biztonságossá teszi. Egy jó mindenes.
Mi nem tetszett? Kicsit haragszom a Hondára, mert oké, hogy Mexikóban készül a HR-V, de az elektronikaipar egyik fellegvára még ma is Japán. Talán az egykori világuralmi cím elvesztése, vagy egy ügyetlen beszállító miatt a HR-V-nek a villanyos kiegészítői hagynak a legtöbb kívánnivalót maguk után. A fent említett színes képernyős fedélzeti rendszer nagy előrelépés a Hondának, de van azért konkurens, ami jobbat ad nála. A legzavaróbb és egyben legsúlyosabb hiba meg a ráfutásgátlóé, ami egy kétsávos úton haladva egy kamion melletti elhaldokláskor satuzott feleslegesen. Oké, hogy egy ív miatt épp orral a vontatmányára nézett a kocsi, de más gyártók rendszerei szinte tévedhetetlenek. A tolatóradar meg a látható tereptárgyakra furán reagál, bezzeg a kocsi orra előtt elrepülő nejlonszatyorra besípolt és kiírta, hogy "Vigyázat, objektum közeledik". Ezt a fajta túlérzékenységet jó lenne némi precizitással felváltani. Az elektromos kézifék auto hold funkciójának amennyire megörültem, olyannyira keveset használtam, mert nagyon ronda, ahogy nagy gáz mellett is csak alig akar kioldani.
Ajánlható. Összességében a Honda HR-V egy kellemes mindenes, de ennek és a névnek meg van az ára. Mert igaz csak egyzónás automata klímával, de jól működő távolságtartós tempomattal már 5,7 millió forintért ott a Suzuki slágere, az új Vitara 1.6 GLX kivitelben. Annak száz köbcentivel nagyobb motorja bár gyengébb, de egy hajszálnyit kevesebbet is fogyaszt a Hondáénál. Talán a HR-V-ből is lesz jó pár céges autó, egyben ezek az utolsó szívómotoros, így kevesebb hibaforrást rejtő benzinesek számíthatnak a magánvásárlók kegyeire is. A Honda-vallásúaknak és a formájáért rajongóknak a HR-V lesz az év vége ajánlata.
Árak
Tesztmodell alapára
6 119 000 Ft (2015.11.25.)
Tesztautó ára
6 454 000 Ft (2015.11.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 6600 1/min-nél
Nyomaték:
155 Nm 4600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Végsebesség:
192 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4294 mm
Szélesség:
2019 mm
Magasság:
1605 mm
Saját tömeg:
1241 kg
Össztömeg:
1790 kg
Terhelhetőség:
549 kg
Tengelytáv:
2610 mm
Karosszéria-kivitel:
szabadidő-autó
Csomagtér:
393 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1430 mm
Belmagasság elöl:
930-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
240 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1270 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
540 mm
Csomagtér hossza:
810 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1580 mm
Raktérnyílás szélessége:
1120 mm
Raktérnyílás magassága:
860 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
155 Nm 4600 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 6600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
192 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
CO2-kibocsátás:
130 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,0 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Az előző HR-V eléggé formabontó volt, ezen viszont ennek nyoma sincs, inkább belesimul a kínálatba, vagy szürke kisegérnek tűnik némelyik mellett(pl. Juke). Vályi István a TC-tesztjében is említette a ráfutásgátló-rendszer hibáját. Ha a gyár felé felhasználói panaszok tömkelege érkezik majd, nyilvánvalóan a ráncefelvarrás során javítani fognak rajta.