Családi Mustang? Ford Focus ST Kombi 2.0 TDCi teszt
Ford Focus ST Kombi 2.0 TDCi ST3 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Dízelmotoros kombiként sokaknak fura a Ford Focus ST, ami akár még automata váltós is lehetne. És még így is a legtökösebb kompakt kombi.
Mire emlékeztet? Az első Focus ST még "csupán" 170 lóerős volt és 2,0 literes szívó benzines, aztán a második már 2,5 literes, turbós, Volvo eredetű blokkos (mondhatni T5), 225 lóerővel, amit ráadásul egy elég feltűnő narancsmetál fényezéssel is kínált a Ford. Nekem az volt az első ST. Üvöltött, prüszkölt, egy rövid próbakör alapján is komoly emléket hagyott. A Focus III bezzeg 2,0 literes, négyhengeressel lett ST. Oké, hogy szintén turbós, már 250 lóerős, de akkor sem az, ami egykor volt. A Ford viszont tovább csavarta a dolgot, a ráncfelvarráskor kombit és dízelt is hozott belőle, ma pedig már akár automata váltóval is tudja adni ezt. És elárulom, piszkosul imádható ez a dízel-kombi ST!
Mi ez, Mustang kombi?
Majdnem, a feltűnési faktor hasonló vele, de ez lényegében egy teljes-értékű családi autó, ám a szemek vonzása ezzel is tökéletesen megvan. Csak ezzel azért nem ciki beállni az óvodához, apuka melle büszkén dagadhat, amikor az egész környék az ő autóját nézi. De szükség esetén belefér a bútorboltos bevásárlás és a családi nyaralás is, közben meg apa úgy érezheti, hogy sportos autót hajt.Már az ülésekért megéri. Ha a Focusok kínálatában a már itthon is elérhető RS érkezésével nem is az ST a csúcs, a Focus kombik között igen. Az ST2 és ST3 felszereltségekkel is kapható puttonyosból megéri az ST3-ast választani, ez ugyanis elöl-hátul sportosabb, Recaro üléseket kap. A hátsó is hangsúlyosan két személyre formázott. Ha passzentosan is, de átlagtermettel be lehet férni hátra is, a gyerekülésbe rakott csemete persze minduntalan rugdalni fogja az első üléseket, ám azok olyan masszívak, hogy előre semmiképp sem jut a "hátmasszázsból". A 8 irányban, combtámaszával is elektromosan állítható, szabályozható laphosszúságú elülső sportülések kalodaszerűen tartanak. Sokaknak talán furcsa lehet, de jó bennük ülni, akár hosszabb utakon is.
Színház az egész világ. A vicces persze az a Focus ST-ben, hogy a sportülésekben ülve, lapított aljú ST bőrkormányt markolva és a nagyon közvetlen kormányzással, meg persze az ültetett és keményített futóművel úgy érezzük, hogy valami sportgépben ülünk. Még a 2,0 literes motor hangja sem dízeles, egészen korrekt. A viselkedés viszont olyan, mint egy korrekt utazóautóé. Nyomaték már alul is van, a csúcs amúgy 400 Nm (2000 1/perctől), a teljesítmény pedig 185 lóerő. Ez olyan teljesítmény, amit igazából csak autópályán, forszírozott menetben lehet kiautózni. Mivel alig több mint 2200 1/perccel futható a 130 km/órás utazótempó, autópályán elég jó a rugalmassága. Nem rossz az álló helyzetből sprintelés sem (a 0-100-as szintidő 8,3 másodperc), ám nem árt az óvatosság: száraz úton kettesben simán elkapar (már nyári gumival is) az ST, vizesen pedig harmadikban is kegyetlenül. Viszont tudja azt, hogy a végállásai között mindössze 1,8 fordulatos, egyedien közvetlenre hangolt, eltalált rásegítésű kormányával és remek üléseivel döbbenetes vezetési élményt ad.
Megyünk 90-nel az országúton, gond nélkül beveszünk minden kanyart, vagy 130-cal az autópályán, de azt elképesztően stabilan. Azt érezzük, hogy valami sportgépben ülünk, pedig ott a puttony mögöttünk.
Igaz, a sportos hangulathoz a keményített, a 235/35 ZR19-es abroncsokkal valóban elég kemény futómű is hozzátesz. Így aztán a gördülési zaj is nagy egy kicsit, autópályán már egy kissé zajos az ST, de a fíling az megvan.Ha már dízel, legyen automata? Bár sokaknál a dízel sportkombi is kiverheti a biztosítékot, én simán be merném vállalni automatával is. Városban nagy kényelem az, a Focus kézije pedig oké, hogy viszonylag közvetlen, de azért nem egy Mazda MX-5-ösé, meg a dízel-kombi ST azért akkor sem lesz igazi élményautó, ha azt nagyon szeretnénk elhinni róla. Ez egy jópofa megjelenésű, élményt valóban nagykanállal adó, de családi autó. Némi kompromisszummal mindenhol, de csomagként abszolút jó ajánlatként. Városban is megelégszik 7 liter gázolajjal 100 kilométerenként, országúton elvan 5-tel, autópályán 6 körül kell neki, abszolút vegyes körülmények között "kábé" ennyi lett a tesztátlag is. Az automata felára kereken 500 ezer forint, nem szerény pénz, de városban sokat autózva megérheti. Aki viszont zömében országúton vagy autópályán jár, szereti az izgalmat, benne van a bugi, az válassza nyugodtan a tesztautó konfigurációját, már amennyiben van egy izmos, mutatós dízel kombira közel 9, illetve a fullextrás tesztautót nézve több mint 10 millió forintja. Ennyiért már holttérfigyelős, navigációs, ráfutásgátlós, fűthető kormányos az alapból Recaro bőrkárpitos ST3.
Árak
Tesztmodell alapára
8 895 000 Ft (2016.04.21.)
Tesztautó ára
10 586 000 Ft (2016.04.21.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Teljesítmény:
136 kW (185 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 2000-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Végsebesség:
217 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4560 mm
Szélesség:
1858 mm
Magasság:
1492 mm
Saját tömeg:
1628 kg
Össztömeg:
2140 kg
Tengelytáv:
2648 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
476-1515 l
Belső szélesség elöl:
1465 mm
Belső szélesség hátul:
1470 mm
Belmagasság elöl:
940-1020 mm
Belmagasság hátul:
990 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
190 mm
Ülőlap hossza elöl:
530-560 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1140 mm
Csomagtér magassága:
745 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1650 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
800 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1997 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm 2000-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
136 kW (185 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
217 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
CO2-kibocsátás:
110 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Ez nem egy kalibrált monitor, ugyhogy a színe az akármilyen is lehet, de nekem kifejezetten tetszik ez a narancs fényezés a fekete felnikkel. Egy sárga villogóval a tetején és mágneses FKF-logóval az oldalán kész is az optikai tuning 🙂
Elég agyamentnek tartom a sportkombi és sportegyterű kategóriákat, de mégis ott motoszkál bennem, hogy szívesen meghajtanám pl. ezt a Focust versenypályán. A TDCi-motorral ebben az esetben nem vagyok kibékülve, nem ide való, plusz a műszerfalon nem látszanak a sportos jegyek(kellett volna néhány sárga betét ide-oda). Az ülések viszont jónak tűnnek. Az élénksárga szín nagyon ott van, és a kipufogóvég formáját is eltalálták. Azt érzem, hogy az autó nincs befejezve, pedig már csak egy kis utómunka kellett volna neki.
Nemrég egy itteni BMW-cikknél olvastam ezt a felvezetőt: “Ilyen az, amikor apa vérszemet kap.” Szerintem ide sokkal jobban passzolna:)
hogy ugy mondjam hianyolom az [u]ELMENYBESZAMOLOT![/u]
Hol a teszt? Ez mar annyira targyilagos, egy ilyen elmenyautorol azert lehetne kicsit szinesebben is irni…