Minek ide sperr? – Ford Fiesta ST200 teszt

Ford Fiesta ST200 teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

200 lóerővel búcsúztatja méltán híres generációját a Ford Fiesta. Egy valódi mini hot hatch, Focus RS kistestvér. Csak ne lenne ilyen drága!

Szürke egér a ködben. Már 8 éve van piacon a 40. születésnapját tavaly ünneplő Ford Fiesta hamarosan leköszönő jelenlegi generációja. Miközben bemutatkozott a hetedik generáció is, a háttérben úgy döntöttek, hogy még tovább húzzák az ST kivitel 1,6 turbósát, és piacra dobnak egy limitált szériás, 200 lóerős modellt búcsúzásként. Így született meg a szürke kisegér, egyedi 17 colos fekete-fehér felniken, ami már ST200 jelölést visel, és amit a legtöbben észre sem vesznek az utakon, de a Ford-fanatikusok tudják, hogy ez nem a hétköznapi modell. Imádom, hogy Ford bevállalja az ilyen, egyértelműen presztízs és nem tömegmodelleket is, mint az ST200. Ez hozzátartozik a kultuszukhoz, és úgy gondolom, méltó búcsú egy igen sikeres generációtól.
Korosodik. A jelenlegi, hatodik generációs Fiestát 2008-ban mutatták be, és ez a korosodás meg is látszik rajta. Ilyen gombtenger, mint ami a középkonzolon díszeleg, ma már furcsán hat egy új autó esetében. Ahogy az apró, még SYNC I rendszert kínáló központi infotainment is. A rendszer egyébként egyértelműen és hibátlanul használható, a rádió minősége elmegy. Utóbbit alig használtam, a Fiesta szebben zenél. A beltér ránézésre olcsóságot sugall, pedig a műanyagok puhák, a gombok patentek. Mindez persze másodlagos, mivel elöl két kényelmes és brutális oldaltartású Recaro kagylóülés figyel, ráadásul egy fém váltókar van a kezünk alatt. 6 sebességes kézi váltója pont olyan eszméletlen jól kapcsolható, mint a Focus RS-ben, bár utóbbiban azért érezni lehetett a feszesebb rendszert. Az új Mazda MX-5 váltója után, ami szerintem a legjobb jelenleg a világon, a Ford sportkézije következik nálam. Ami egyébként az ST200 esetében rövidebb végáttételt kapott (3,82 helyett 4,06). Ez sportosság szempontjából szuper, ám autópályán elég kínzó vele utazni. 120 km/h környékén elkezd nagyon hangos lenni, 130-nál pedig 3500 fordulat/percen pörög, így kemény zúgást tud lerendezni, ami hosszú távon azért fárasztó.
Turbósan is élmény. Bár a Focus RS egy teljesen másik dimenzió, tulajdonképpen az alsó-középkategóriás hot hatch kistestvéreként tekinthetünk a Fiesta ST200-ra. Tudásban, élményben és árban is pont a felét adja/kéri. A csúnya downsizing korszak hagyatéka, hogy minden motort turbóznak. Így van ez az 1,6 literes EcoBoost erőforrással is, így féltem, hogy elmarad a klasszikus kipörgetős élmény, amit olyan szívó sportautók kínálnak, mint például a Suzuki Swift Sport, és amit én annyira szeretek a szupermini hot hatchekben. Csalódnom kellett, pozitív értelemben, hiszen bár a turbólyuk mindig is jelen lesz, a pedáltaposással (átmeneti túltöltéssel) akár 215 lóerős erőforrás alapból is jól húz, a turbó pedig gyorsan kapcsol. Így bár nem teljesen ugyanaz az élmény, de úgy gondolom, minimálisra csökkentették a turbós hatást. Így is élmény 6500-ig kihúzatni a motort (valahol itt van a tiltás is), és érezni a túltöltés extra 15 paciját és extra 30 Nm nyomatékát is.
Szent ESC gomb. Nem akartam elhinni, de az ST200-ban nincs sperr-diffi. Talán az 1 tonnánál éppen csak nehezebb autó súlyelosztása teszi, de érzésre simán imitálja. Teljes elektronikával is pontosan úgy veszi a kanyarokat, mint sperres társai, ám az ESC Sport fokozatában ad igazi versenyautós érzést. Gázadásra nem kúszik el az orra, inkább a kanyar közepe felé húzza magát. Száraz időben példaértékű! A futóműve végtelenül feszes, kemény, a dőlés és a csúszkálás szavakat felejtsük el. Csak egy dolgot hiányoltam nagyon az összképből. Ez pedig a durrogás, vagy csak egy halk turbószisszenés gázelvételkor. Magas fordulaton hallani, ahogy fütyül a turbó, de ez annyira halk, hogy szinte csak állóhelyzetben érzékelni. A kormányzás hihetetlen élvezetes, nagy tempónál apró mozdulatokkal lendíthetjük át a kanyarokon, gázelvételre még a farát is kissé meglöttyinti.
Hirdetés

Árával vérzik el. Egy szó, mint száz, technikailag hibátlan mini hot hatch. Úgy érzem, ez az a teljesítmény, ami hétköznap is megállja a helyét, de pályán is óriásit lehetne autózni vele. Utazás közben azért jó érzés tudni - hiszen a kocsi is érezteti velünk -, hogy ha épp egy üresen tátongó, gyönyörűen ívelt kanyar kerül elénk, akkor kettőt visszakapcsolva óriási élményfaktor mellett tudunk befordulni. Bár utolsó szempont, de fogyasztási átlagát komoly megerőltetés nélkül is 7 liter/100 km alatt lehet tartani. Persze tud 10-12 liter/100 km feletti átlagokat is. Használattól függ. Ez az autó egyik oldala. A másik oldala az ára. Az alap ST2-nél 1,1 millió forinttal drágább, azaz alapáron 7 390 000 Ft az új ST200. Ez sok, főleg ha a néha már sperres konkurensekhez hasonlítjuk. Legközvetlenebb ellenfele, az Opel Corsa OPC - 207 lóerővel, sperrel, 6 130 000 Ft, vagy itt a Mini Cooper S - 192 lóerővel és nagyszerű durrogással, puffogással 6 797 000 Ft-tól. Hasonló áron mozog a Renault Clio RS, alapáron 7 199 000 Ft, szintén sperres. Ezeken kívül is népes sereg fogadja a mini hot hatch kategóriában.
Megér ennyit? Tesztautónk az összes extrával közel 8 millió forintot kóstál. A kényelmesebb használatról feláras kiegészítők gondoskodhatnak, ilyen a nem távolságtartós tempomat, a fűthető első szélvédő, a tolatóradar, az esőérzékelő, a kulcs nélküli indító- és ajtónyitó rendszer, vagy épp a duplapadlós csomagtér. Az automata klímát és a fűtéses Recaro üléseket alapfelszereltségként kapja. Nincsenek sofőrsegédek. Na és? A száguldás valódi, klasszikus élményéhez nem kellenek felesleges kütyük, ami van, annak is kézre esik a kikapcsolása. De vajon megér ennyit az a pár extra lóerő és egy kis tuningmorajlás? Ha az adatokat vesszük, egyértelműen nem. Vezetés közben mégis az ellenkezőjét gondoljuk. Nem is értem, hogy van ez.
Értékelés
Pozitív
Valódi élményautó, sperr nélkül is kezes, merev futómű, szuper váltó, egyenletesen kihúzatható és erős motor, kényelmes és jó oldaltartású kagylóülések, gyorsan kikapcsolható ESP, egy vadító hot hatch
Negatív
Kiöregedett beltér, autópályán hangos, ár-érték arány, egy kis durrogás vagy szisszenés hiányzik az összképből
Árak
Tesztmodell alapára
7 390 000 Ft (2017.01.30.)
Tesztautó ára
7 938 000 Ft (2017.01.30.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1596 cm3
Teljesítmény:
148 kW (201 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
290 Nm 2500-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,7 s
Végsebesség:
230 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3982 mm
Szélesség:
1764 mm
Magasság:
1468 mm
Saját tömeg:
1088 kg
Össztömeg:
1575 kg
Terhelhetőség:
487 kg
Tengelytáv:
2489 mm
Karosszéria-kivitel:
háromajtós
Csomagtér:
276-960 l
Belső szélesség elöl:
1380 mm
Belső szélesség hátul:
1280 mm
Belmagasság elöl:
910-990 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
160 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1000 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
560 mm
Csomagtér hossza:
600 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1330 mm
Raktérnyílás szélessége:
960 mm
Raktérnyílás magassága:
680 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1596 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 sebességes kézi
Nyomaték:
290 Nm 2500-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
148 kW (201 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
230 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,7 s
CO2-kibocsátás:
140 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
70 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?