Harcos ötszázas – Fiat 500X teszt
Fiat 500X S-Design 1.6 MultiJet teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már több mint három éve mutatták be a Fiat 500 kigyúrt változatát, az X-modellt. Hogy ne csökkenjen iránta az érdeklődés, egyedi szériát dobtak piacra belőle S-Design néven.
Az elmúlt hetekben erősen kérdőjelessé vált a Fiat jövője, amíg Sergio Marchionne egy nyilatkozatával félre nem söpörte a kételyeket. A Fiat megmarad, és az egyik legfontosabb típusa, a Fiat 500X szintén folytathatja útját a megkezdett ösvényen. Az FCA vezére elárulta, hogy a cégcsoport számára a szabadidő-járművek hozzák a legtöbb hasznot, tehát a Jeep márka és a Fiat berkein belül az 500-as „terepjárósított” változata.
Ez nem is csoda, hiszen az 500X formáját nagyon eltalálták. Pedig az 500-as identitásáról végeérhetetlen vita folyik. Női autó vagy sem? A közvélekedés általában „nőiesíti” azokat az autókat, amelyeknek a dizájnjában a lekerekített vonalak dominálnak, vagy épp a méretükkel a kisautók, esetleg a miniautók között helyezkednek el.
Szerintem is léteznek nőiesebb kiállású autók, kár tagadni ezt, de a Fiat 500 annyira sokszínűvé képes válni, hogy nem merném ráaggatni egyértelműen ezt a jelzőt. Léteznek belőle valóban (szándékosan) feminin vonásokkal felvértezett példányok, de kimondottan férfias változatok is. Az 500X-re szintén igaz ez a megállapítás.
A kis SUV olyan, mintha egy 500-ast a konditerembe küldtek volna néhány hónapra. Mindenfelé kidomborodnak az izmai, és az S-Design „military” zöld (hivatalosan Army Green) színével, fekete dizájnelemeivel és felnijeivel még férfiasabb kiállású. Pedig lehet konfigurálni a típusból egészen nőies alkatúakat is. Egyszóval igazi uniszex gép az 500X, mindkét nem számára csábító.A már említett „katonás” matt szín fergetegesen jól áll neki. Simán befizethetne egy flottára a honvédség! Bár közpénzből inkább ne, mert ezért fényezésért 393 ezer forintot kérnek el. A 4,27 méter hosszú, 1,8 méter széles és 1,6 méter magas 500X látványos megjelenését a matt felületekkel éles kontrasztban álló fényes fekete díszbetétek dobják fel például a lökhárítókon, valamint a küszöböknél és a külső visszapillantó tükörházakon is. Az autó 16 centis hasmagasságát a Cross csomag esetében további két centiméterrel emelték meg a mérnökök, így kiválóan alkalmas a telekjárásra. Könnyű terepen egészen jó móka csapatni vele, pedig csak az első kerekei hajtottak. Az üzemmódválasztóval egy offroad lehetőség is kapcsolható, amely kicsit megváltoztatja a motor karakterisztikáját, hogy könnyebbé tegye a „sziklamászást, vagy a dagonyázást.
Az egyedi hangulat az utastérben is visszaköszön. Az összkép elég komor a sötét burkolatokkal, de ez tökéletesen illik az autó katonás hangulatához. A szövet és műbőr kárpitozású ülések testhezállóak, hosszú távon is kényelmesek, ráadásul a rézvörös cérnával és az 500 felirattal még látványosak is. Hátul már nem ennyire kényeztető a helyzet, bár a lábtér elfogadható méretű az átlagos testalkatúak számára, az anyaghasználat már elnagyoltabb, több a kemény műanyag.
A csomagtér mérete átlagos. Alaphelyzetben 350 literes, ám ledöntött ülésekkel egy köbméteresre növelhető.
De ugorjunk még vissza kicsit előre. Az ergonómia jól átgondolt, nincs túl sok kezelőszerv a vezető előtt. Már az első úton is könnyű boldogulni vele, bár az audiorendszer léptetőgombját csak egy kis fáziskéséssel találtam meg. A kormánykerék hátsó részén találhatók, mintha váltófülek lennének. A Beats hifi pedig nagyszerű hangzást nyújt, viszont az Uconnect rendszer továbbra is lassan kel életre szerintem és az 5 vagy 6 colos méretben is rendelhető érintőképernyős kijelző furcsán kicsinek tűnt, valamint a felbontásán is érződik a kor. Persze lehet, hogy csak azért éreztem így, mert manapság egyre inkább megnőnek az autókban a kijelzőfelületek. A céljának azonban tökéletesen megfelelt, így is gond nélkül leolvastam róla minden szükséges infót.Az 500X orrában az 1,6 literes motor hangosan adja a világ tudomására, hogy gázolajat kortyolgat, bemelegedve is szereti hallatni a hangját. Ugyanakkor a 120 lóerő és a 320 Nm könnyedén mozgatja az 1,3 tonnás autót. Sőt, a sport módba kapcsolva a fentebb említett üzemmódválasztót kifejezetten élvezetes perceket szerezhet a vezetőjének. Ehhez persze szükséges a hatgangos, kettős tengelykapcsolós sebességváltó közreműködése is, illetve az igényes futómű, amely elöl MacPherson, hátul viszont többlengőkaros felfüggesztésekkel szolgálja a kiváló úttartást. A futómű egyértelműen feszes, amelyhez látványos 18 colos könnyűfém keréktárcsák tartoznak, ezért a kényelem terén senki ne számítson lágy ringatózásra, ennek ellenére nem sportautósan rázós az utazás a „gyúrós” 500-ban. A vegyes fogyasztás viszont messze távolodik a gyár által megadott 4,1 litertől, de a városi 4,7-től is. Bár stop-start rendszer és váltásra figyelmeztető jelzések is segítenek a gazdaságos közlekedésben, a valódi vegyes fogyasztás tesztátlagunk szerint 6,5 liter környékén alakul száz kilométeren.
Az 500X S-Design tesztautó gazdagon felszerelt változatában hemzsegtek a biztonsági rendszerek. Többek között adaptív tempomat, holttérfigyelő, sávelhagyásra figyelmeztető, valamint tolatóradar és tolatókamera is helyet kapott benne. Az army zöld fényezésen kívül az eső- és sötétedés érzékelő bi-xenon fényszórók is jelentősen növelték a tesztmodell árát, amely 7 910 000 forintig kúszott fel. Az alap viszont már 6 025 000 forinttól hazavihető, természetesen benzinmotorral. Márpedig végszóként mindenképp szeretném hozzátenni, hogy a turbófeltöltéses 1,4-es MultiAir benzines erőforrások talán jobban is illenének az autó karakteréhez, de megkockáztatom, hogy az alapnak számító 1,6-os e-TorQ szívómotor is megfelelő lehet a maga 110 lóerejével az 500X S-Design változatához.
Árak
Tesztmodell alapára
6 025 000 Ft (2018.06.11.)
Tesztautó ára
7 910 000 Ft (2018.06.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
Végsebesség:
186 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4273 mm
Szélesség:
1796 mm
Magasság:
1608 mm
Saját tömeg:
1320 kg
Terhelhetőség:
555 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
Szabadidő-autó
Csomagtér:
350-1000 l
Belső szélesség elöl:
1450 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
300 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
510 mm
Csomagtér maximális szélessége:
950 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
950 mm
Csomagtér magassága:
740 mm
Csomagtér hossza:
740 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1600 mm
Raktérnyílás szélessége:
1140 mm
Raktérnyílás magassága:
1120 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
Duplakuplungos automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
320 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
186 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,5 s
CO2-kibocsátás:
109 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
57,5 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
73 dB(A)
Nem fér a fejembe, miért hoznak ki egy Fiatból ilyen katonai sugallatot hordozó modellt? Nekem ez ilyen “WTF-kategória” 🙂 Ha a testvérmodell Jeep Renegade-ből jönne egy hasonló, azt érteném, de ez mi? Amúgy nem rossz, de nem tudom hova tenni…
Valószínűnek tartom, hogy a férfias imázs erősítése a céljuk ezzel.
Én sem tudom hová tenni. Elviekben vagány, de kicsit vicces is. Ki lehet a célközönség, fiatal, idős?Férfiaknak nőies, nőknek khm férfias.
Na végre egy igazán tökös kinézetű szabadidő autó. Kéne!!!! 🙂
Azonban meg merném kockáztatni hogy itthon kevesen fogják választani, mivel prűd egy népség vagyunk és ami kicsit elüt az átlagtól az már ciki.
Csak halkan jegyzem meg, kicsit nekem is tetszik, de nem merném megvenni. Ha panelben laknék vicces lenne a parkolóban, ha puccos lakóparkban akkor az új gazdagok a prémiumból fintorogva néznék esetleg ki is nevetnék. Hol mutatna hitelesen, hol vennéd meg bátran, a Bükkbe, vagy a Hortobágyon? Csak én gondolom túl?
Ha tetszik az autó akkor kit érdekel hogy a környezetednek mi a véleménye róla!?
Ők fizették ki? Nem!
Ők használják? Nem!
Tetszik Neked? Igen!
Akkor?
Mindenféle rosszindulat nélkül, de szerintem kicsit Te gondolod túl. 🙂
Az hogy hol mutat hitelesebben huszadrangú (szerintem).
Ezt kellene megtanulni, hogy nem a környezetünknek veszünk autót hanem saját magunknak.
Hogy mit gondolnak a szomszédok, a lőtéri sánta kutyát nem érdekli.
Oké lehet túl gondolom, de hová “vegyem fel”? Színházba, gyereket oviba iskolába? Ha egyedül élnék magamnak elgondolkodnék, de mint családi igáslónak tuti kidobna az asszony ezzel a katonai színnel.
Akkor fogadd el, hogy nem neked készült. Nyilván aki megveszi, azért veszi meg, mert neki tetszik, és nem fog gondolkodni azon, hogy mit szól a szomszéd, vagy a többi szülő az oviban.
És ne vedd fel sehova, mert nem ruhadarab, hanem egy használati tárgy. És hidd el, nem néznek ki a színházban sem, mert sokak bánatára még nem lehet a nézőtérre behajtani autóval, másfelől pedig a színházba járás etikettje az elmúlt néhány évtizedben olyan szinten visszafejlődött, hogy én már annak is örülök, ha valaki képes egy inget felhúzni és nem farmerben és sportcipőben megy előadásra.
Érdekes egyébként, hogy tetszett a hölgyeknek is. 🙂
Sőt, a tetszett az enyhe kifejezés. Imádták ezt a dizájnt.
a fiat 500as ocsmány, multipla magasságokban van számomra, még a műkörmos kis verzió elmegy az izléstelen plázacicáknak, de ez meg micsoda, de tényleg? 😀 😀 😀 😀