Benzint nem fogyaszt, mégis elvisz a munkába

Elektromos roller, Ghoo ER1000 teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Két kereke van, közel annyiba kerül, mint a legolcsóbb autók egyike, de üzemanyagot nem igényel, csak a konnektorba kell időnként bedugni. Kipróbáltuk a villanyrollert.

Noha miként azt a héten láttuk, autót akár már 150 ezer forint környékén lehet kapni, az autózás mindenképp drága dolog. Tetemes tételt tud jelenteni a rendszeres tankolás, de még egy alapvetően jó autó karbantartása is. Az olcsó közlekedésnek továbbá azért sem tud megfelelni, mert egészen egyszerűen nem hatékony eszköz: rendszerint egyedül ülünk benne, közben pedig egy méretes és súlyos vasdobozt cipelünk magunkkal, ami igen sok helyet foglal el az úton. Zsúfolt nyugati nagyvárosokban, s a fejlődő világban is láthatjuk, hogy a robogó például sokkal kisebb hely- és üzemanyagigénnyel tudja kiszolgálni a közlekedést. Mégsem választják sokan a robogót, hiszen motorja rendszerint zajos, maga a kétkerekű pedig ahhoz nagy tömegű, hogy egy lépcsőn fel lehessen vinni például egy iroda- vagy társasházba, az utcáról pedig könnyedén ellopható. Kerékpározni mind többen, de az utak forgalmát elnézve még mindig nem elegen adják fejüket a hétköznapokon - ennek oka lehet, hogy kevés irodában lehet egy izzasztó reggeli tekerés után zuhanyozni. Megoldást jelenthet a városi közlekedésre a villanybringa, de utóbbiaknál szintén előjön a robogóktól ismerős probléma: az irodában, lakásban tároláshoz, ha nem is túl súlyosak, de túlzottan méretesek, a ház előtt leláncolva pedig senki sem hagyna szívesen egy több százezer forintos elektromos kerékpárt. A viszonylag olcsó, nem emberi erővel hajtott, könnyedén raktározható, akár még egy íróasztal alatt is elrejthető közlekedési eszköz megtestesítőjének az elektromos roller tekinthető, mely még olyan forradalmi, hogy a KRESZ sem igazán tud vele mit kezdeni.
Hirdetés

A Speedshop-tól tesztelésre kapott Ghoo ER1000 elektromos roller kezelési kézikönyvében is leírt információ, hogy „nem felel meg a Nemzetközi Automobilszövetség jármű szabványának, ezért közutakon, autóúton és autópályán nem használható”. Sebaj, úttestre nem is igen menne józan ember a csöppnyi kerekű, 32 km/óra végsebességű közlekedési eszközzel, ám aki elmerül a KRESZ-ben, láthatja, hogy lakott területen belül tilos a kerékpársávon segédmotoros kerékpárral közlekedni. Márpedig a hátsó kerekét 1 kW-os villanymotorral hajtó elektromos roller segédmotoros kerékpárnak tekinthető, hiszen ülése és kormánya is van, vezetése tényleg robogószerű. Hol haladhatunk vele így? Legálisan sehol, gyakorlatilag azonban szinte mindenhol. Méretéből adódóan könnyedén el lehet férni vele járdán, kerékpárúton, maximális tempójával pedig még az autók között sem vészesen lassú.

Munkába járni például ideális, ezen biztosan nem fogunk megizzadni, ellenkezőleg, már az őszi időben is jelentősen be kell öltözni, hogy ne fázzunk rajta, kormányán a „gázt” teljesen tekerve már jelentős menetszéllel kell számolni. Az 1 kW-os, a hátsó kereket lánccal hajtó villanymotorral valósággal ugrik a 105 kilogrammos maximális terhelhetőségű, 44 kilogramm saját tömegű villanyroller. Ez persze nem csak ereje miatt van így, hanem kissé elhibázott markolatkapcsolója miatt is, komoly holtjáték után nagyon rövid úton kapcsol és éri el maximális helyzetét. Rövid idő alatt megszokható, és utána már azzal is jól szabályozható a tempó, hiszen a hátsó kerékkel fixen összekötött villanymotor jelentős motorféket ad. Áramot e verzióban még nem táplál vissza, így 25 kilométer az elvi hatótáv a 3 darab, 12 V-os, 12 Ah-s ólomsavas, zselés robogó-akkumulátorral. Aki tehát nem több mint 10 kilométernyire lakik munkahelyétől, még aggódásmentesen nyergelhet át a villanyrollerre.

A tárolással nem lesz gondja, hiszen a roller nyerge kiemelhető, majd egy karral viszonylag egyszerűen kormányoszlopa is ledönthető. A közel félmázsás saját tömeget a marconább férfiak még a lépcsőkön is viszonylag könnyedén cipelhetik fel, de aki megkér egy segítőt, az már tényleg fájdalommentesen fogja vinni, az összehajtva akár egy szélesebb csomagtérbe is beférő vagy íróasztal alá is rejthető elektromos kétkerekűt.
Áramtöltése jelképes összeg, bár mivel 100 kilométerre négy töltés is kell, a 100 kilométerenkénti költség már több mint 200 forint – persze még mindig kevesebb, mint fél liter benzin ára. A 129 900 forintos vételár ahhoz képest vaskos, hogy ennyiért már akár autót is lehet kapni, ám mivel annál nagyságrendekkel olcsóbban vihet munkába, iskolába a villanyroller, valójában sokkal kedvezőbb költségű közlekedési eszköz. Esőben természetesen nem használható, a dobozban kapott termékre pedig csak úgy él az 1 év garancia, ha azt a szakszervizben – a forgalmazónál – szereltetjük össze, további 10 ezer forintért.
Speciális járgány, de városi szaladgáláshoz nagyon ideális, nincs gond a dugóval, nincs gond a parkolással, hiszen szinte hónunk alá is csapható, alig foglal több helyet, mint egy kerekes bevásárlószatyor. Illúzióink persze ne legyenek, a biztonsági őrök szemében ez is kerékpár, így bankba, okmányirodába, stb. nem fogják – könnyedén – beengedni. Kell hozzá egy kis elszántság, ahogyan a folyamatos karbantartás-igényhez is. Csavarjai gyakorta ellenőrzendők, maga a termék pedig részint nagyon jól kitalált, jó megjelenésű, részint kissé lelombozó minőségű. A tesztpéldány első rugója nem mozgott, nem csillapított, és néhány tízkilométeres használat után újabbnál újabb nyöszörgéseket, érezhető meglazulásokat produkált. Mindezt persze könnyedén tudja ellensúlyozni, hogy havi szinten tízezrekkel apaszthatja a közlekedés költségét.
Műszaki adatok
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 12:57
    Permalink

    Nagyon sántít az autóval való összehasonlítás… miért nem villanybringával hasonlítják már akkor össze??? Igazán nem értem az autó költségeit ide citálni- olyan demagóg… almát a körtével… bocsánat inkább a répával összehasonlítani mi értelme?

  • 2017.10.30. at 12:57
    Permalink

    Nekem is van belőle kettő. Nagyon hálás masinák. 3 éve használjuk nap mint nap.egy egy új akksi kivételével a 3 év alatt semmit sem kellett cserélni rajtuk,mostanra érett meg egy kis rendberakásra mindkettő.A gépekre darabonként 20-25 ezret kellett költeni,de elég lestrapált állapotban vittem őket vissza a kamaraerdei útra. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

  • 2017.10.30. at 12:57
    Permalink

    Ügyes,jó, gazdaságilag is indokolt lenne széleskörű elterjesztése.
    DE: 1. Egy egyszerübb autó árán, akkor ki tudja megvenni ?
    2.Ilyen hazai utakon? -ha lenne több kerékpár út akkor ott igen
    Robertó

  • 2017.10.30. at 12:57
    Permalink

    Innen nem működik a hivatkozás, de ha beütöd a keresődbe, hogy http://www.voiterscooter.com ,akkor kiadja az oldalt.

    20 Ah-s, 36V-os lítium akkumulátorral az 500 W-os roller elmegy akár 45 km-t is.

    Nekem 2 éve van ilyen rollerem: Voiterscooter VS 500 és legtöbbször két személlyel járunk vele, 16 Ah-s lítium aksival. Ezért írtam. Elöl, hátul teleszkópos, a terepet is lazán, kényelmesen bírja. Az aksi 5 óra alatt töltődik fel 0-ról 100%-ra. 30 km/h a végsebessége és 32 -35 km a hatótávolsága a 16 Ah-s lítium akkumulátorokkal.

    Próbáld ki Te is és utána nyilatkozzál légyszíves. Köszi! 🙂

  • 2017.10.30. at 12:57
    Permalink

    Sziasztok!

    Nekem Van egy ilyen modellem eladó: [url]http://www.nitroscooters.hu/XE1000TURBO.html[/url]
    Kapcsolható teljesítmény és kb. 20-30km van benne.Még több, mint másfél év garanciával!
    Érd.:korvonal kukac gmail pont com

  • 2017.10.30. at 12:57
    Permalink

    Létezik belőle nagyon jó minőségű kivitel is ugyanezen az áron, amivel semmi gond nincsen: [url]www.voiterscooter.com[/url] magyar nyelvű honlapon. Lehet kapni 500W-os kivitelben, amely bőven elég és jóval hosszabb hatótávolságot ( akár 35 – 40 km egy töltéssel!) tud. Lítium akkumulátorral a súlya jelentősen csökkenthető, akár 25 – 30 kg-ra! A fent említett cég ingyen összeszereli, menetkészen adja át, saját szervizzel rendelkezik és széles körben kínál hozzá lítium akkumulátorokat, gyorstöltőket.

    Összecsukva a legtöbb személyautó csomagtartójában is lazán elfér, ha az ülést nem tesszük rá, akkor álló üzemmódban 2 személyt is szállíthat.

Vélemény, hozzászólás?