Németes francia – Citroën DS 3 1.6 BlueHDi 120 teszt
Citroën DS 3 1.6 BlueHDi 120 Ultra Prestige teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Két éve járt már nálunk a DS 3 1,6 literes dízele. Azóta némi módosításon esett át. Megjelenése szebb, motorja erősebb és takarékosabb lett.
Biztos, hogy Citroën? Az első kilométerek megtétele után és a teszt során többször is megfogalmazódott bennem: biztos, hogy Citroënben ülök? Ha mindenhol le lett volna takarva a márka és típusjelzés, akkor biztos azt mondtam volna, hogy ez valamilyen német autó. Nem kérdés, hogy a DS 3 a sportos, prémium kategóriát képviseli. A minőségi anyaghasználat és az ára is ezt támasztja alá, cserébe egy valóban szerethető, nagyon korrekt autót kapunk. A 120 lóerős BlueHDi motor teljesítménye és a hozzá tartozó fogyasztás miatt pedig még inkább szerethető a DS 3.
Megfordulnak utána. A külső a felemás színű karosszériának köszönhetően már eddig is egyedi volt. Az eddig is sportos és dizájnos megjelenésre még egy lapáttal rátettek a franciák. Az első és hátsó LED-es lámpák, a szürke oldalsó díszlécek, a krómkeretes hűtőmaszk és a részben fekete felnik igazán különleges megjelenést kölcsönöznek a kis Citroënnek. A dupla króm kipufogó már csak hab a tortán. Egyik alkalommal az utcán huzamosabb ideig parkolva és az autóban várakozva azt vettem észre, hogy sokan visszafordultak és nézték meg tüzetesebben az autót. Nem véletlen, valóban vonzza a tekintet a DS 3, még így is, hogy kevésbé kirívó a fényezése.
Gyári „parfüm”. Egy dologban a DS 3 le sem tagadhatná francia mivoltát. Párizs a divat fővárosa, amelyhez nem csak a trendi ruhák, hanem a finom és elegáns illatok is hozzátartoznak. Igaz, hogy a Citroën még nem szállt be a parfüm-bizniszbe, a DS3-mal viszont gyárilag beépített illatosítót kapunk. A műszerfal jobb felső részén találunk egy kis tekerhető, kivehető tégelyt, amelybe különféle, a gyár által kínált illatpatronokat rakhatunk. Én nem vagyok híve ezeknek a dolgoknak, pláne új, bőrüléssel ellátott autóknál. A Citroën megoldása mindenesetre sokkal trendibb, mint a középső tükörre akasztott méregzöld vagy indigókék Wunderbaum.
Induljunk el. Az első kellemetlen meglepetés a biztonsági öv bekapcsolásakor ért. Annak ellenére, hogy viszonylag hátratolt üléshelyzetben vezetek, meglehetősen nyújtózkodni kellett, hogy elérjem. Ebben a felszereltségi változatban és árkategóriában már elvárható lenne, hogy egy kar előretolja nekünk a csatot. A kuplung és a váltó egy hajszálnyit hosszú úton jár, utóbbi tökéletesen kapcsolható és jó fogású. A motort beindítva kellemes, morgós dízelhang fogad. Elindulva a váltófokozat-jelző 2000-nél már követeli a következő sebességet. A kormány nagyon közvetlen, ez egy kis megszokást igényelt, később már nem volt vele gond. A futómű sportos, de nem annyira, hogy szétrázza az autót és a belső szerveinket. Halkan nyeli el az úthibákat, egyedül egy-egy nagyobb keresztborda üt hangosabban. A fékek jól adagolhatóak. Hamar rá lehet érezni a kis Citroën vezetésére, 1,5-2 óra után úgy tűnt, mintha mindig is ezt az autót hajtottam volna.
Szuper BlueHDi. Az utastér jó szigetelésének köszönhetően hidegen sem hangos az 1,6 literes blokk, melegen pedig még jobban elcsendesül. Menet közben gázadáskor kellemesen morog a 4 henger, jobban odalépve pedig kb. 1800 1/perces fordulattól jön a hirtelen hátba vágó gyorsulás. 3000-3500-as fordulat felett már kezd elfogyni az erő és csak az egyre erősödő motorhang marad. A váltó 6 fokozatú manuális, az áttételezése nagyszerű, emiatt a fogyasztás is nagyon barátian alakul, melyhez a gyors, különálló önindító helyett a generátorral és a motor szíjas berántásával dolgozó start/stop rendszer is nagyban hozzájárul. Az első utam a városon keresztül vezetett, pont az esti csúcsforgalomban. A folyamatos araszolás ellenére sikerült 5,5 l/100 km-rel hazaérni, innentől kezdve pedig folyamatosan esett az átlag a teszt során. Egy nyugodt, szombati délután városi, elővárosi és némi országúti higgadt tempós autózáskor sikerült a gyári, 3,6 l/100 km fogyasztással teljesítenem egy utat. A pillanatnyi fogyasztások 1500-as fordulatszámon az alábbi táblázatban láthatóan alakultak. A teszt során fele-fele arányban oszlott el a városi és az országúti használat, a fogyasztás végül 4,5 l/100 km-re adódott.
Fogyasztási adatok 1500 1/perc fordulatszámokon
Sebességfokozat | Sebesség (km/h) | Pillanatnyi fogyasztás (l/100 km) |
4. | 60 | 2,1-2,3 |
5. | 70 | 2,7-2,9 |
6. | 90 | 3,5-3,7 |
Szerethető. A legkisebb DS 3-mal hamar összebarátkoztam, nehéz is volt búcsút venni tőle. Sportos, nagyon jól fekszi az utat, vagány a kinézete, prémiumos a belseje. A 120 lovas, Euro6-os BlueHDi zseniális, fogyasztása igen pénztárcakímélő. Városban tökéletes, a kis méretének köszönhetően a szűkebb helyekre is beparkolhatunk. Közúton és autópályán is abszolút megállja a helyét, a nyomatékos motorra ott is mindig számíthatunk, legyen szó akár egy előzésről vagy autópályán való tempósabb haladásról. A tesztelt modell a legmagasabb, Ultra Prestige felszereltséget kapta meg, amely 8,315 millió forintról indul. A tesztautó mindössze egy tolatókamera árával volt több ennél, ami plusz 80 ezer Ft. Akinek tetszik a DS 3 de sokallja az árat, lehetősége van alacsonyabb, abszolút értékben még mindig nem szerény felszereltségű változat választására, továbbá a benzinmotoros ára is kedvezőbben alakul.
Árak
Tesztmodell alapára
8 315 000 Ft (2014.11.26.)
Tesztautó ára
8 395 000 Ft (2014.11.26.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 3500 1/min-nél
Nyomaték:
285 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3948 mm
Szélesség:
1715 mm
Magasság:
1458 mm
Saját tömeg:
1090 kg
Össztömeg:
1612 kg
Tengelytáv:
2452 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
285 l
Belső szélesség elöl:
1420 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
920-985 mm
Belmagasság hátul:
880 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
160 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
960 mm
Csomagtér magassága:
560 mm
Csomagtér hossza:
550 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1250 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
660 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
EURO 6
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
285 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 3500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,3 s
CO2-kibocsátás:
94 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)