Egyedi és nagyon takarékos – Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi teszt

Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100 teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy józan kompakt, plusz nagy adag fantázia a Citroën C4 Cactus. Legerősebb, és egyben legtakarékosabb dízelmotorjával járt a teszten.


Ismétlés. Ennél nagyobb baj sose érjen, de miként a Peugeot 308 SW-nél, úgy a Citroën C4 Cactus esetén is pont ugyanaz az autó került hozzám tesztre, mint amit a bemutatón is fotóztam, meg talán vezettem is 2-3 kilométeren át. Pedig a tesztre direkt a kanapéüléses, robotváltós kivitelt kértem, de aztán az egy kiállításra is kellett. Sebaj, jött a kéziváltós Cactus, és barátkozhattunk.
Megnézik. Barátkozhatott vele az utca népe, s tette is. A C4 Cactus feltűnő, ugyanakkor nem hivalkodó. Látszik rajta, hogy nem fényűző, az viszont nem, hogy valójában egy kicsit puritán is. Valójában józan minimalizmust képvisel. 4,16 méteres hosszával a kompaktok között is kompakt, utasterével ugyanakkor épp elegendő teret ad. Nem mondom, hogy kifejezetten tágas lenne, de a Golf-osztály átlagába, na jó, annak alsó régiójába jól illeszkedik. Ülései puhák, az egybefüggő első sor a szerényebb teljesítményű dízelhez alapáras robotváltóval és a már említett kanapéval mókás lehet, az izmosabb és takarékosabb BlueHDi ötfokozatú kézije viszont nem világbajnok. Kicsit hosszú úton jár a kar, lehetne jobban megvezetett is, az áttételezés pedig hosszú, városban éppen csak a negyedik kapcsolható, autópályára viszont épp elég hosszú az ötödik, ott sem túl zajos, nem vészesen fogyasztó a motor. És mennyit forog a főtengely 130 km/óránál? Nos, azt legfeljebb csak a katalógusbúvárok tudják meg a váltóáttételezésből számolva, fordulatszámmérő ugyanis nincs. Az autópályás 130 ötödikben amúgy 2230 1/perc, negyedikben a városi 50 pedig 1140, a 70 1590 1/perc. Sík úton persze 50-nel, 55-tel el lehet gurulni az 1.6 BlueHDi-vel a hosszú negyedikben, s közben szinte alig fogyaszt, a gyári vegyes fogyasztási érték 3,4 l/100 km, a zömében városban nyüstölést jelentő, a dugókat a Waze navigációnak köszönhetően kikerülő teszt fedélzeti számítógép és tankolás szerint is szerint 4,3 l 1/100 km fogyasztást hozott.
Hirdetés

BlueHDi. Miért Blue? A C4 Cactus motorja nem csak azért Blue, azaz környezetkímélő a környezetet kevésbé terhelő, mert keveset fogyaszt, hanem mert kipufogógázait AdBlue adalékos SCR katalizátor és ugyancsak adalékolt részecskeszűrő tisztítja. Nincs is dízelszag vagy koromlerakódás. Van viszont stop-start, a PSA-tól megszokott generátoros, szíjas berántással, már az autó teljes megállítása előtti időzített, a felső holtponthoz igazított stop-start rendszer. Az újraindítás gyors és halk, a motor is az. Bár az 1.6 HDi-ból faragott 1.6 eHDi is régi ismerős már, az Euro6 normát teljesítő BlueHDi alkatrészeinek 47 százaléka új. Új a hengerfej, az égéstérben a szelepek közelebb kerültek a henger hossztengelyéhez, a kompresszióviszony 1:16,7-re emelkedett, az immár 8 lyukon keresztüli befecskendezés csúcsnyomása 1600 bar, a dugattyúcsapszegek DLC (Diamond Like Carbon) bevonatot kaptak, a motorolaj alacsony viszkozitású (0-W15). Elektromos és vezérelt a termosztát és az olajszivattyú is, hogy mindig csak a szükségleteknek megfelelően dolgozzon, a motor hamarabb bemelegedjen. Mindebből a sofőrnek persze elegendő annyit tudnia, hogy autója takarékosabb, mint egy átlagos példány. És ez a teszt szerint nem humbug, a C4 Cactus valóban hibrideket megszégyenítően aszkéta. Mondják is rá intelligens stop-startja miatt, hogy micro hybrid.
Könnyű. De nemcsak a hajtáslánc miatt takarékos a C4 Cactus, hanem tömegcsökkentése miatt is. Egy átlag kompaktnál mintegy 200 kilogrammal könnyebb. Spórolós az építésmód, például az alumínium gépháztető, a hátul csak billenthető oldalablak vagy az árnyékoló nélküli, de erős fényszűrésű (opciós) panorámatető is fogyókúrás megoldás. Meg persze az is, hogy a hátsó üléstámla a legmagasabb felszereltségnél is csak egyben dönthető, hogy víztakarékos és amúgy rövidebb ideig fátyolt adó a szélvédőmosó (a víz a lapátoknál megy az üvegre). Az 1.6-os dízel saját tömege 1,07 tonna (a benzines alap kevesebb mint egy tonna), és a Cactus valóban könnyűnek érződik. Mondjuk nem a menettulajdonságaiból, a hosszú váltóáttételek miatt a katalógus szerinti 10,7 másodperces 100 km/órára gyorsulás használat közben nem jön át, inkább az, hogy elég sokat kell városban kapcsolgatni. Inkább kényelmes közlekedésre való a Cactus, pszeudó MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó futóművével az úthibákon lágyan gördül át, a fekvőrendőrökön - keresztirányú bordákon - viszont hajlamos felütni, kanyarban dől, induláskor és fékezéskor az átlagosnál nagyobbat bólint.
Vevőkör. A komfortot preferálók kedvelni fogják. Nem csak ők, hanem az egyediséget keresők is. Az alapáron 4,2, a leggazdagabb felszereltséggel és a csúcsdízellel is 6,2 millióért elérhető C4 Cactus bár nem olcsó, a megjelenéséhez, legalábbis külsejéhez mérten az. Mert kívülről crossovernek is eladja magát, miközben csak frappáns, variálható műanyagozást hord. Belül bezzeg az összes plasztik kemény, ellenben nem kellemetlen. a második sorban érezhetően egyszerű, elöl viszont olyan különlegességekkel kényeztet, mint bőröndfogantyút mintázó ajtóbehúzó, felfelé nyíló kesztyűtartó-ládika, ami miatt az utasoldali légzsák a tetőből nyílik lefelé. Az Euro NCAP töréstesztje szerint a rendszer működik, a C4 Cactus 4 csillagos, és leginkább balesetelkerülő-rendszerekkel van csak elmaradásban.
Ellátmány. Hat légzsák és ESP alapból jár (utóbbi persze már ugyanúgy kötelezően, mint a guminyomás-szenzor). Menetfénye ledes, első ablakemelői elektromosak, hátsók pedig ugyebár nincsenek. Alap az elektromosan állítható visszapillantó, a 7 colos, klímavezérlést is adó középső érintőképernyő és a szintén onnan elérhető, USB-csatlakozós, kormányoszlopi távirányítós audiorendszer, valamint a programozható és határolófunkciós tempomat is. De hoppá, a 4,19 milliós Live alapmodellben még nincs klíma, az csak a kereken 4,5 milliós Feel esetén alap, bőrbevonatú kormánykerékkel és fényezett külső kilincsekkel, létezik egy Edition csomag a Feel esetén is, kanyarba világító ködfényszórókkal, Bluetooth kapcsolattal és 16 colos alufelnikkel, de még komolyabb ugrás a csaknem 910 000 forintos Shine szint. Utóbbi automata klímát, tolatókamerát, navigációt, második USB-csatlakozót és fűthető külső tükröket ad. A CD-lejátszót nélkülöző audiorendszernek tehát Bluetoothon és két USB-n is adhatjuk a zenét. A csúcs Shine Edition olyannyira csúcs, hogy 17 colos alufelni és metálfényezés is jár hozzá, 180 000 forintért. Ha azt vesszük, hogy azzal a C4 Cactus megjelenése crossoveres, a csúcsdízellel érte kért 6,21 millió forint nem vészes. A lassú parkolóasszisztensre és a nem nyitható, nem is árnyékolható, ellenben (ősszel legalábbis) valóban kellően hőtaszító panorámatetőre nem feltétlen költenék, a C4 Cactus nélkülük is megállja a helyét.
Értékelés
Pozitív
Egyedi megjelenés, kényelmes ülések, jó ki-beszállási komfort, takarékos motor, józan felszereltség, takarékos, kellően erős motor
Negatív
Kissé bólogatós, kemény úthibán felütő futómű, magas csomagtérküszöb, panorámatetővel nincsenek tetőkapaszkodók, intellgiens sofőrsegédek (holttérfigyelő, koccanásgátló) hiánya
Árak
Tesztmodell alapára
6 210 000 Ft (2014.11.06.)
Tesztautó ára
6 780 000 Ft (2014.11.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
254 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
Végsebesség:
184 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4157 mm
Szélesség:
25695 mm
Magasság:
1480 mm
Saját tömeg:
1070 kg
Össztömeg:
1610 kg
Terhelhetőség:
560 kg
Tengelytáv:
2535 mm
Csomagtér:
348-358 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1340 mm
Belmagasság elöl:
940-1020 mm
Belmagasság hátul:
880 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
225 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
980 mm
Csomagtér magassága:
490 mm
Csomagtér hossza:
740 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
5 fokozatú manuális
Nyomaték:
254 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
184 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
CO2-kibocsátás:
27 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
3,4 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?