Pénzt nem kérő munkatárs – Citroën Berlingo Electric teszt
Citroën Berlingo Electric District L1 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyelőre ingyen tölthetjük és a legtöbb helyen, így Budapesten is ingyen parkolhatunk vele - az elektromos Citroën Berlingo álom melósautó.
Álcázza magát. Pont olyan, mint egy hagyományos áruszállító Berlingo. Felármentes fekete lökhárítóival és kipufogójának hiányával sem árulkodó, ha a sofőroldal felől közelítjük. Jobb elől persze van egy már a villanyhajtásra utaló ajtócska, ami a hagyományos töltő csatlakozóját fedi. Érdekes módon a felárért mért CHAdeMo gyorstöltő-csatlakozó került a hagyományos változat üzemanyagtöltő-nyílásának helyére. 228 600 forintot kell fizetnünk azért, hogy a nagyteljesítményű villámtöltőkön 30 perc alatt 80 százalékosra tölthessük az amúgy 22,5 kWh-ás, a padlólemezbe az utas- és a raktér csorbítása nélkül beépített lítium-ion akkumulátort.
Állítható saját töltő. Szokatlan, de felettébb praktikus hogy a Berlingóhoz állítható intenzitású hálózati töltő jár, ami 8 és 14 amperrel is adhatja a delejt. Előbbi kedvezőbb az akkumulátor számára, de esetében a teljes töltési idő 15 órát is eltarthat, míg 14 amperrel 8 óra alatt is megvan. Kényelmetlenség azonban, hogy a közterületi hagyományos töltőkhöz való Type 2 csatlakozós kábel nem jár az autóhoz, azt utólagosan kell megvásároljuk, ha szeretnénk. Igaz, ha otthon/telephelyen tudunk tölteni, az is elegendő lehet, hiszen a közterületi sem lesz nagyságrendekkel gyorsabb, mint a saját töltő erősebbik fokozata. A villámtöltés lehetőségét azonban érdemes megvásárolni, sokszor jól jöhet a hosszabb kávészünet alatt jelentősen feltornászható hatótáv.
Meglepően megy. Bár az elektromos Berlingo villanymotorja csupán 67 lóerő (49 kW) teljesítményű, és ezzel a leginkább alulmotorizált változat, 200 Nm, már indulástól elérhető nyomatékával úgy tűnik, mintha mérgezett egér módjára menne. Lámpától indulva üresen nincs sok ellenfele, de még 100 km/óra fölött is meglepően élénken lehet gyorsítani. Igaz, végsebessége mindössze 110 km/óra. A limitált végsebesség miatt autópályán sem száll el nagyon a Berlingo fogyasztása, ha pedig kamion mögé állunk vele, a lehető legkedvezőbb értékeket fogjuk elérni.
A város királya. Ami rossz a belső égésű motornak, különösen a dízelnek, az nem gond a villanyautónak. Futárautónak, de akár egy kisiparosnak a létező legjobb hajtás, az elektromos, hiszen nem gond neki a címről címre szaladgálás. Bónusz ehhez a legtöbb városban, így Budapesten is ingyenes parkolás a zöld rendszám által. Ráadásul az elektromos Berlingo nem kompromisszumos. Sőt! Csendes üzemével, egyenletes teljesítményleadásával és váltómentességével az összes többinél kellemesebb. Irányváltója a robotváltósból ismert körkapcsolóval vezérelhető. Futóműve üresen is egészen kényelmes.
Kilátások. Berlingo-sajátosság, hogy a sofőr a B-oszlop mellett ül, így merőleges, vagy tompaszögű kereszteződésben bizony igencsak korlátozott a kilátás. A hátsó ablak feláras, de persze a válaszfal is átláthatatlan. Ennek ellenére kapunk középső visszapillantót - teljesen fölöslegesen. A külső tükrök nagy méretüknek köszönhetően osztatlan látóterük ellenére sem túlzottan holtteresek.
Érdemes számolni vele! Bár az elektromos Berlingo 9,8 millió forintos bruttó listaára és a tesztautó 10,2 millió forintos ára ijesztő lehet, a valóság sokkalta kedvezőbb. Egyrészt van a nettó listaárból 9% "flottakedvezmény" már egyetlen autót vásárolva is. Továbbá ott a 1,5 millió forintos állami ártámogatás, a végén pedig kijön, hogy 5,5 millióért új villanyfurgonunk lehet. Egy töltés ára legfeljebb 880 forint, 100 km "üzemanyagköltsége" vele 640 forint körül alakul. Akkor is, ha csak 2 kilométereket megyünk. Mellette pedig csendes, környezettudatos, zöld rendszáma miatt ingyen parkoló és feltűnő autónk lehet. Imidzs szempontból sem rossz ajánlat. Pláne úgy, hogy ez a legolcsóbb N1 kategóriás elektromos jármű. Nem értem miért nincs belőle több, miközben ez - szemben a Peugeot iOn/Mitsubishi i-MiEV alteregó C-Zéróval nem is egy játékautó, hanem egy teljes értékű Berlingo, a városi üzemhez leginkább passzoló - elektromos - hajtáslánccal. Egyetlen hibát tudok felhozni: bár személyautó változatát már idén év elején bemutatták, hozzánk úgy néz ki, hogy csak jövőre fut be. És annak bizony lesz egy igen komoly, alsó hangon 27 százalékos felára is, az áfa miatt. Ennél tehát tényleg nincs jobb ajánlat.
Árak
Tesztmodell alapára
9 815 830 Ft (2017.05.06.)
Tesztautó ára
10 196 830 Ft (2017.05.06.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
49 kW (67 LE) 8000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
18,7 s
Végsebesség:
110 km/h
Méretek
Hosszúság:
4380 mm
Szélesség:
1810 mm
Magasság:
1822 mm
Saját tömeg:
1589 kg
Össztömeg:
2225 kg
Terhelhetőség:
636 kg
Tengelytáv:
2728 mm
Karosszéria-kivitel:
kisáruszállító
Csomagtér:
3300 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belmagasság elöl:
1080 mm
Ülőlap hossza elöl:
430-480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1540 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1230 mm
Csomagtér magassága:
1140-1200 mm
Csomagtér hossza:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1230 mm
Raktérnyílás magassága:
1130 mm
Motor és váltó
Motor:
villanymotor
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
200 Nm
Teljesítmény:
49 kW (67 LE) 8000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
110 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
18,7 s
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
66 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
68 dB(A)