A facelift után a Peugeot nagycsaládosa is felvette a közös arckifejezést
Az 5008 tavaly egy igen látványos frissítésen esett át, így újra tiszteletét teszi nálunk, hogy megmutassa magát. És van is mit mutatnia, nagyon jól áll neki az új össznépi Peugeot arculat és a 130 lóerős, 1,5 literes BlueHDi turbódízel motor is. Mindezek ellenére leginkább a nemlétező extralistája miatt örülök, hogy megkaptuk ezt az autót, ugyanis - a
nemrég tesztelt,
videón is megmutatott Golf kombihoz hasonlóan - ebben is bőven elég az alapfelszereltség, amelybe beletartozik a többzónás digitklíma, a négy elektromos ablak, az elektromos tükörállítás, a tempomat, a LED fényszóró és rengeteg biztonsági extra is.
Az elejét nézve még hihető a SUV marketing, de az oldalának hosszát látva már gyanús, hogy mi a helyzet
A nagy oldalsó felületet az alapáras, mindössze 17 colos felnik és a különböző kreatív dekorelemek dobják fel
A történet ott kezdődik, hogy ezt az autót sem a felszereltsége adja el, mivel egyértelmű, jól körülhatárolható funkciója és célközönsége van: ilyen kényelmet, praktikumot és élményt hét főre semmi autószerű termék sem ad, főleg nem ennyiért. A középső sorban a maximális lábtér már-már felesleges, de az ülések hátuljáról lenyitható csomagtérpadló-kiegészítéseknek hála ilyenkor sem vész kárba az állíthatóság. A hátsó két ülés a csomagtérpadlóba rejthető, nyitott állapotukban az alattuk található megüresedett hely egy része tárolóként funkcionál. Az első két ülés hátuljára lenyitható tálcák jutottak, a leghátsó sornak pedig pohártartó és 12 voltos csatlakozó járt az amúgy akár hosszabb távokra is vállalható helykínálathoz.
Hátul kevesebbet változott az 5008, komoly módosításra nem is volt szüksége, hogy frissnek hasson
A középső krómoroszlán egy magasfényű fekete porondon ágaskodik a két 3D-s hátsó lámpatest közt - inkább itt legyen "zongoralakk", mint a műszerfalon
Nem titok, hogy nagyon szeretem az ehhez hasonló, praktikus családi autókat, így egy kicsit a célközönség szemével is nézem őket. Ebből a szempontból nagyon tetszett a leghátsó két ülés felett a tetőkárpit kialakítása, amellyel extra belmagasságot nyertek a tervezők, illetve elöl a sofőrorientált elrendezés és az i-Cockpit, ami ebben a nagy térben látványosan elszeparálja a sofőrt az utasoktól. Az anyagok tapintása teljesen korrekt, az ülések kényelme pedig kiemelkedő, egyedül a különböző kallantyúk, nyitófülek és tálcazsanérok minősége kérdőjeles, ezek vékony, könnyű és törékenynek tűnő műanyagnak látszódnak, de az idő még igazolhatja a tartósságukat.
A műszerfalon minden kezelőszerv tökéletes helyen van, az egész egy nagy sofőrcentrikus pilótafülkére hasonlít
Apróságnak tűnhet, de sokat tesz a feelinghez a digitális műszeregység klasszikus módjának fordított fordulatszámmérője, a központi képernyő alatt található funkcióválasztó billentyűzet pedig egyszerre praktikus és elegáns megoldás
Pozitívumnak könyvelem el, hogy az 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor helyett a dízel hajtáslánc szolgált az autóban, így országúton 4,5, városban és pályán pedig 6 liter körül alakul a fogyasztása, miközben érzetre dinamikából nem szenved hátrányt. A váltójával és a kuplungjával elsőre nem voltam ennyire elégedett, a kar nehezen jár, a kuplung pedig nagyon furcsán fog: egyik autóból a másikba ugrálok át éjjel-nappal, mégis meg kellett küzdenem vele, 5-6 alkalommal még le is fullasztottam az első 50 kilométeren. Szerencsére megszokásra elmúlik a probléma, és utána a többi manuális váltó lesz furcsa. A nehézkes karral amúgy egy nagyon jó hatsebességes szerkezetet kezelünk, a fogaskerekek áttételezése egy álom. Az első három fokozat rövid, de a 4. már hosszú, így könnyen pattoghatunk vele a városban, mégsem kell ötödikbe vagy hatodikba kapcsolni 55-60 kilométeres óránkénti sebességnél a takarékoskodáshoz.
A középső sor alapáras apróságai közül a sötétítő roló és a lenyitható laptoptartó-étkezőasztal a két kedvencem
De ami a legmenőbb: még a szükségülésekhez is jutott pohártartó és áramforrás
Futóműve kényelmes - főleg a ballonos gumikon, amik az alapáras felnihez járnak - valamiért mégis nagyon jól tartja magát az úton: száguldozásra nem biztat, terepezésre pedig lényegében alkalmatlan, de aszfalton élmény menni vele. A kormánya ugyanis pontos, a gázreakciója megfelel, és a dízelhangot is sikerült kizárniuk a kabinból. Én a biztonságérzettel is elégedett voltam, pedig nem kormányoz bele mindenféle "asszisztenssel" a vezetésbe, de sávelhagyáskor azért szorgosan csipog, kipörgésgátlója is folyton üzemel, még kézi kikapcsolás után is szinte a legelső gázadáskor újraaktiválódik. Egyetlen igazi furcsasága a fékpedál, ami a legelső millimétertől a padlóig ugyanolyan puha marad, de lassulást csak valahol középtájt kezd el produkálni, akkor viszont hirtelen.
Az ülések mindhárom sorban kiemelkedő színvonalat hoznak: ez elöl és középen meglepő kényelmet jelent, hátul pedig élhető használhatóságot akár hosszabb távokon is - a tesztautó egyetlen feláras extrája egyébként az ülésfűtés
Egyetlen dolog azért böki a csőrömet: a kategória ahová sorolják a franciák. Manapság a SUV egy igen tág fogalom lett, sokkal inkább marketingszöveg, mint valós karosszériaforma-megnevezés. Lényegében, ha valamit így reklámoznak, azt könnyű eladni, és kész. Erre nehéz lenne jobb bizonyítékot találni, mint a cikk alapjául szolgáló tesztautó. Érdemes megkeresni rajta - akár visszaolvasva, akár személyesen a márkakereskedésben egy tesztkör alkalmával - az eredeti terepjárók jellegzetességeit. Ilyen mondjuk az alvázas építésmód, az összkerékhajtás, a kiemelkedő terepképességek, vagy a pickup szerű vezetési élmény. Ha ez megvolt, vessünk egy pillantást a ma már lassan feledésbe merülő egyterű fogalmára is: kisbusz-szerű, legtöbbször sík utastérpadlós, rengeteg kisebb tárolóhellyel és a csoportos utazást segítő extrákkal szerelt autó, variálható, kiszedhető vagy padlóba süllyeszthető ülésekkel.
A középső sort hátratolva, a hátsó két ülést pedig a padlóba csukva is bármire elég a csomagtartó
Ha elkezdjük döntögetni az üléseket, akkor már kisfurgonhoz közelítő méretekkel számolhatunk, de ha minden ülőhelyre szükség van, pár táska még akkor is befér
A két definíció ismeretében egyrészt nem kérdés, hogy melyikre hasonlít jobban az 5008: és ez az eredmény a legnagyobb pozitívuma. Kiváló vezetési élménye és érdekes megjelenése mellett ettől lesz még praktikus is, arról nem is beszélve, hogy alapáron adják bele ezt a rengeteg extrát és az érdekes színt. Kedvezmény nélkül is olcsó, nagycsaládos támogatással viszont akár hetessel is kezdődhet a vételára, ami ezért a minőségért szinte felfoghatatlan a mai árak mellett.
Másoknál nem ilyen és nem is ennyibe kerül egy hétüléses SUV, de én emiatt egyáltalán nem haragszom a Peugeot-ra: szerintem ők értelmezték jól a feladatot
Értékelés
Pozitív
Térkihasználás, variálhatóság, motor, futómű, ülések kényelme, teljes értékű harmadik sor
Negatív
Fékpedál és kuplungpedál érzékenysége, váltó kapcsolási érzete
Árak
Tesztmodell alapára
9 510 000 Ft (2021.06.20.)
Tesztautó ára
9 580 000 Ft (2021.06.20.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.10 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
930-1030 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200-380 mm
Ülőlap hossza elöl:
480 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1330 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1130 mm
Csomagtér magassága:
510-830 mm
Csomagtér hossza:
320-850-1100 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2000 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
920 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.10 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,1 l/100km
Ránézésre a kormány felső pereme a műszerfal alatt van fél méterrel..kisebb emberke hogy lát ki?
En „plafonba” emelem az ulest, mert ulve szeretek vezetni.
Ízlések és pofonok, …… de nekem nem tetszik ez az autó, mint ahogy a legtöbb mai Peugeot sem, kivéve az 508-as. Furcsa kívül-belül. Kíváncsi vagyok, hogy a Peugeot mikor fogja dobni ezt a kormány fölötti műszerfal megoldást, mert egyszer majd azért megunják.
Aki 5008-ast (vagy 3008/308 Grandland X… lehet folytatni) akar venni: a PSA/Stellantis manuális váltós 130 lovas 1.2 Puretech motoros változat difije 60km/h körül (+-10km/h) szánalmasan búg. Mind! A gyártónak nincs megoldása rá, ilyen lett a gyerek, ilyennek tervezték.