Le Mans-i győzelmére emlékszik a Mazda

Visszaemlékezés: 25 éve nyert Le Mans-t a Mazda 787B

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A világ legrégebbi és legnehezebb hosszútávú versenyének közeledtével, a gyártók is megkezdték az emlékek felidézését. Íme a Mazda sztorija.


Nem csak a focirajongók tekintete irányul most Franciaországra, az autósport kedvelőinek is tartogat kihagyhatatlan futamot. A hétvégén kezdődik ugyanis a legendás Le Mans-i 24 órás verseny, aminek szabadedzései már javában folynak. Idén is az Audi és a Porsche a legesélyesebbek az abszolút győzelemre, más gyártóknak pedig maradt a visszaemlékezés. Utóbbiak táborát erősíti a Mazda is, aki 1991. június 23-ai győzelmére emlékszik, amit az akkori csúcsnak számító Mazda 787B-vel értek el.
A B jelölést egyébként azért kapta, mert az előző évi technika is 787 nevet kapott és ettől meg kellett különböztetni valahogy. A győzelmet az 55-ös számú autóval szerezte a japán gyár, ami rikító narancs és zöld fényezésének köszönhetően bárhonnan felismerhető, és forgódugattyús motorjának ordító hangja is egyedülálló. Bár az inkább hasonlított egy F1 autó hangjára a mai LMP1-esek futurisztikus, halk fütyülése helyett. 21 óra kemény, Mercedesekkel és Jaguarokkal vívott csata után a Mazda átvette a vezetést, és Johnny Herbert 250 000 néző előtt látta meg elsőként a kockás zászlót.
Ez a győzelem azért is különlegesen értékes, mert a Mazda azóta is az egyetlen japán autógyár, aki diadalmaskodni tudott a világ legrégebb óta megrendezett éves hosszútávú versenyén. Külön érdekesség, hogy a 787B az egyetlen nem dugattyús versenyautó a mai napig, ami győzött ezen a versenyen. R26B wankel motorja ugyanis 710 lóerőt adott le 9000-es fordulaton, akkor még nem foglalkoztak fogyasztási és hangmérési dolgokkal. A brit Herbert, a német Volker Weidler és a luxemburgi Bertrand Gachot trió 362 kört és 4933 kilométert tett meg 205,38 km/órás átlaggal. Ezen elképesztő adatok után durva, hogy a Mazda mérnökei szerint az autó olyan jó állapotban volt, hogy újabb 24 órát bírt volna versenytempóban.
A Mazda ma már nem túl aktív az autósport berkeiben, új „Friends of MX-5” programjával azonban továbbra is keresi a fiatal és lelkes tehetségeket. Ha más nem, elég vezetni az új MX-5-öst és érezzük, hogy minden tapasztalatukat belegyömöszölték abba a kisautóba, ami így vezetési élményével egészen egyedülálló a mai világban. Az utolsó kis szamurájból egyébként több kupás változat is készült, amiket a szerencsés kiválasztottak a Mazda Global MX-5 Cup döntőjében hajthatnak Laguna Secában. A pilótákat nemzeti országúti versenyeken, iRacing szimulátor futamokon és Mazda rendezvények szimulátorversenyein keresik.
Hirdetés
Az 55-ös autó egyébként a következő évben visszavonult, majd a hirosimai Mazda Múzeumban került kiállításra. Az FIA korlátozta a lökettérfogatot, ami véget vetett a Wankel-motorok Le Mans-i szereplésének. Azóta többször megjelent a Goodwood-i Fesztiválon és Le Mans-ban is a Mazda büszkesége. A 20. évfordulóra például újra Le Mans-ba vitték az autót 2011-ben, ráadásul az egykori pilótájával, Johnny Herberttel küldték pályára. Hihetetlen pillanatok ezek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?