Skoda Octavia kéne újonnan. De milyen motorral?
Vásárlás előtt próbakörön az új Octavia. TSI kontra TDI
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Emberünk úgy döntött, új Skoda Octaviát vesz. Kombit. Ilyen még nincs az országban, de ötajtósokat vezetve arra kereste a választ, hogy benzines vagy dízel legyen-e. Elkísértük a próbakörre.
Kollégánk Skoda Octaviát fog venni, újat. Újat, mert a képek és híradások alapján beleszeretett a modernkori harmadik generációba, s mert bár a második széria végének piaci kínálatából, sőt a hatalmas Superbekéből is szemezgetett, a használt(an is drága) ajánlatok nem nyerték el a tetszését. Ha már sok pénz és ha már nagy Skoda, legyen új a kocsi, s legyen ő az első gazda – nem? De. Illetve, mint az a próbakörön kiderült, nagyobbra-tágasabbra, konkrétan elképesztő superbi méretekre nincs szükség, hiszen az Octavia utas- és raktere is szédületes. Utóbbit, tehát a (610 literes, bővítve 1,74 köbméteres, ezerféleképp variálható) csomagtartót mondjuk nem állt még módjában tesztelni, mert kombira, azaz Combira szavazott, az viszont még nem érkezett az országba (a napokban kezdték csak gyártani Mladá Boleslavban). Az ötajtósé is lehet óriási (és az is, 590, pótkerékkel is 568 literes), ám egyrészt neki inkább a kombiforma jön be, másrészt nem kicsi kutya fog majd utazni az autó farában. Rács mögött, de szabadon és szellősen.
S ő, mármint a kétlábú vevőjelölt jól elfér az autóban? De jól ám! Elöl nyilván, de a maga 183 centijére állított vezetőülés mögé huppanva hátul is. Kényelmesen, röhögve – brutális a második sori lábtér. A belmagasság is rendben és széltében sem kevés a hely, csak a kardán vaskos, de hátra középre nem nagyon fog ülni senki. Gyerekülés lesz a jobb (vagy bal) szélen Isofix csatlakozón át biztonságosan rögzítve, s benne a gyerek, akinek lábacskája – ahogy ezt vidáman megállapítottuk – hosszú-hosszú éveken át nem fogja elérni és rugdosni az anyósülés támláját. Na, emberünk mégis műbőr huzattal kérte a veszélyeztetett területet – ki tudja, hátha égimeszelő lesz a most még pocaklakó kölök. Vagy zsiráf.
Nos, helykínálat kipipálva, a vezetőülés is szuper (bár ezt valójában majd egy hosszabb út és az idő mondja meg), de melyik motor legyen a nyerő? A fővárosi Porsche Pest tesztparkjában 1.4 TSI és 1.6 CR TDI típusok állnak rendelkezésre, mindkettő Elegance felszereltségű, s azon túl is közel azonos extrázású (legszembetűnőbb differenciaként a dízel multikormányos volt), vigyük hát elsőként a benzinest. Szóval TSI, de nem láncos, hanem szíjas. Izmos 140 lóerővel, 250 Nm nyomatékkal, a 86 lovas 1.2 TSI-t leszámítva széria GreenTec csomagos stop-start rendszerrel, s 6 fokozatú manuális váltóval. Szépen húz, kulturáltan jár a motor, a várható fogyasztásról beszélgetve meg arra jutunk, hogy nagy átlagban úgy 7 l/100 km-es étvággyal érdemes kalkulálni. Ami teljesen korrekt az erőt, a méreteket és a tömeget tekintve. A roppant készséges és jó fej értékesítő is egyetért, remek, hogy nem az a fajta, aki sületlenségeket sorolva, például a gyári 5,3-as értéket sulykolva kábítaná a kuncsaftot.
Automata váltóval sem fog nőni a fogyasztás, merthogy a kolléga kívánságkosarában DSG dupla kuplungos szerkezet szerepel. Abszolút érthető, s csak támogatni tudjuk, mert kényelmes, gyors, s megéri úgy a bekerülési (nem csekély, több mint félmilliós) összeget, mint az 50-60 ezer km-enként cserélendő, ugyancsak nem olcsó spéci olajat. Aki nem próbálta még a DSG-t, próbálja ki, nagy élmény. Jelen esetben nem volt rá lehetőség, s még a konfigurátorban sem elérhető, mert csak jövő héttől jelenik meg a rendszerben, annyira új az opció (az 1.4 TSI-hez).
Vagy mégiscsak fontos lenne az alacsonyabb, gyárilag 3,8 literes (!) fogyasztás? Nézzük az 1.6 CR TDI-t 105 lóerősen, hasonlóan 250 Nm-es nyomatékkal és stop-startosan, 5 – jó hosszú – fokozatú váltóval! Ez már ugye CR, nem PD, kevésbé darabos, halkabb. Tisztességesen húz, menet közben pedig a fedélzeti számítógép vicces adatokat, 2-3 litereket közöl. Egész nagy körre sikerül vele elkóricálni, belekóstolhatunk némi autópályás tempóba is. A zajszint alacsony, a rugózási komfort példás – a 16 colos alukerekeken.
A finomabb és leheletnyivel ügyesebben is kanyarodó benzines tetszik inkább, pláne majd DSG-vel – ez a teszt konklúziója. A TSI reálisan 2 literrel magasabb fogyasztása nem riasztó, s az sem mindegy, hogy az 1.4-es benzineshez képest 300 ezer forint az 1.6-os dízel felára. Már csak a konfigurálás van hátra a szalonban, minden egyes tételt átbeszélve, meggondolva, hogy mi az, ami tényleg kell, s mi az a töménytelen mennyiségű extra, amit kösz, de nem kér az ügyfél. Szinte végtelen a lista, szinte minden van már az Octaviához, ami azzal párhuzamosan, hogy a fene nagy méret ellenére is „csak” egy kompakt modellről beszélünk, nem semmi.
Még szó esik a garanciáról: 2 év km-korlátozás nélkül az alap, erre jön az importőr által adott +2 év, összesen hát 4 év/200 ezer km a teljes körű garancia, ami több mint ideális az emberünk esetében évi 20-25 ezres futásra vetítve. A szervizperiódus 30 ezer km (vagy egy év). Az sem mellékes, nagyon nem az, hogy a 600 ezer forintos bevezető akción kívül további igen komoly kedvezménnyel guríthatja haza az autóját – már csak az a kérdés, mikor. Rendeléstől számítva 10-14 hét, mire megjön, addig meg csak kihúzza valahogy. Mert korábbi kocsiját a minap adta el, ami – tán kitalálható – egy Octavia volt…
Nem 200 bar akart az lenni? 2000 bar a dizelnel van.
[i]“Te viszontd dönts el, hogy akkor 120 ezernél, vagy 220 ezernél kell majd nagyjavítani őket?”[/i]
Egyetlen szót sem említettem e cikkhez írt hozzászólásomban a nagyjavításról. Sőt még csak nem is vizionáltam semmilyen km-futáshoz tartozót sem, csupán kérdést tettem fel neked, amire provokációval válaszoltál.
[i]“Ezekből a motorokból legyártottak pár millió darabot.”[/i]
A TSI motorokból nem gyártottak le pár millió darabot! A TSI egy más tészta, mint az ezt megelőző szívó benzinesek voltak, azokat ne hozzuk ide, mert nem azonos kategóriáról van szó semmilyen tekintetben sem, ezért nem lehet őket összemosni!
Ha valamire utalni kívántam hozzászólásomban, az éppen arra vonatkozott, hogy nem azonos műszaki konstrukcióról van szó, éppen ezért nem azonos üzemeltetési költségtényezővel bír a kettő (tehát a TSI és a szívóváltozat elődje), a TSI esetében jobban ki kell nyitni a tulajnak a pénztárcáját, és ennek kicsúcsosodására elsősorban nagyobb futásmennyiség után kell majd számítani.
A következő két idézet tőled származik, amit e témában megszólaló kommentelőkhöz intéztél.
[i]“amikor valaki teljesen hülyén, tudatlanul állít valamit, amiről fogalma sincs. Ahogy ezt a vitaindító illető tette. Kérem, hogy válogassa meg a szavait, mivel nincs alapja, hogy kételkedjen az általam írottakban így visszautasítom a bunkó megjegyzéseit.”[/i]
[i]“Nem veszed észre, hogy hülyeségeket vizionálsz?”[/i]
Egyetlen hozzászóló sem tett “bunkó” megjegyzést véleményedre! Olvasd el újra őket.
Az idézetekből úgy tűnik éppen neked kellene megválogatni a szavaidat, mert bunkó megjegyzéseket éppen te tettél. Nem veszed észre?
Kedves Lookie!
Ezekből a motorokból legyártottak pár millió darabot. Valóban voltak lánc visszahívások az 1,2-esek esetében, ez tény. Viszont garanciában cserélték őket, még ha a VW először értetlenkedett is, de végül még kis visszahívás volt az ügyre. Nem mondanám, ha nem így lenne. A vitaindító kijelentés pedig nem ez volt, hanem az, hogy 120 ezernél majd micsoda költségek jelentkeznek. Ez pedig szimplán nem igaz, erre bátorkodtam 40 autónyi, jó pár esetben autónként 200 ezer kilométernyi tapasztalatot megosztani.
Nagyotmondás szerintem inkább az, amikor valaki teljesen hülyén, tudatlanul állít valamit, amiről fogalma sincs. Ahogy ezt a vitaindító illető tette. Kérem, hogy válogassa meg a szavait, mivel nincs alapja, hogy kételkedjen az általam írottakban így visszautasítom a bunkó megjegyzéseit.
Köszönöm, hogy megértett.
Lejárt a bérletük. Te viszontd dönts el, hogy akkor 120 ezernél, vagy 220 ezernél kell majd nagyjavítani őket? Nem veszed észre, hogy hülyeségeket vizionálsz?
Ez is egy vélemény, van, aki egyetért vele, van, aki nem. Van aki alapból nem szereti a német autókat, főleg a VW-t, és ennek alapján ír véleményt, szerintem Csokibá is ilyen lehet.
Nekem nincs Skodám, nem is volt, még csak nem is német autóm van, hanem francia. A családban van egy Fabia, és a munkahelyemen néha vezetek Skodát, mert éppen az a szabad kocsi, kb. ennyi a kötődésem. De abban azért biztos vagyok, hogy a Skoda és különösen ez az új Octavia remek autó. Azt sem lehet rá mondani, hogy drága, inkább jó ár/érték arányú. Az első két széria már bizonyított, ezért nem véletlen, hogy csak idén ezer feletti eladott példánnyal számolnak. És az sem véletlen, hogy a kombiból látatlanban már 300 db-ot rendeltek.
Automata váltó nekem sem kellene, de van aki meg azt szereti, vagy egészségügyi okokból az a jó neki, esetleg csak azt vezethet. Nekik a DSG-t nyugodtan ajánlanám, mert azért az automaták közül kiemelkedő technika. Egyik ismerősömnek térdproblémái jelentkeztek kb. 5 éve, az éppen aktuális céges kocsicserénél egy DSG-s Passatot kért, hogy kímélje a lábát a pesti dugókban. Naponta jár be 70 km-ről, ezenkívül is sokat megy, kb. évi 40 ezer km-t, és 5 év alatt még semmi gondja nem volt a DSG-vel.
Remek ez a cikk. Az árát már meg sem mertétek írni…mondjuk nem is csodálom. 5,5-6ért még multikormány sincs. Ezt én sem reklámoznám.
A TSI és a DSG az a két három betűs szó, amit a büdös életbe meg nem vennék saját pénzen.
Ezt az egész Skoda-Vw mizériát a devizahitelhez tudom hasonlítani. Megszédül a nép a 140 lótól meg a nyútonméterektől, mint az új kecótól annó, aztán amikor jön az olajcsere 100ért meg az ilyen olyan fosás, megy a sírás rívás, mint a drága franknál. Ez a nektek való autó magyarok, vegyétek tömegével!
Örvendek ennek a hírnek a hallatán de ugyanakkor szerencsésnek is tartom önt…vagy csak nagyot mondónak? Nem akarok viszont támadni mert semmi jogom sincs rá amíg nem ismerem önt, tehát akkor elmondom amit én tudok.
Az autómon 51 600 km van, újonnan vásárolva és szakszerűen szervizelve 15 000-ként . A lehető legjobb olajat teszem bele, mindent betartok amit csak lehet egy ilyen motor használatánál, ennek ellenére 30 000 km után megjelentek a hidegindítási zörejek, lánczörgések. Egyelőre nagyon haotikusan teszi, de ott van. Ismeretségi körömben rajtam kívül még 3 személynek van ilyen motorral VW-Seat és Skodája. A hidegindítási zörej mindegyiküknél jelentkezett már, kettőjüknél Vanost (szelepvezérlés egy része) cseréltek eddig, az egyiküknél (2010-es VI-os Golf meg 18 000km-nél láncot is meg Vanost is) s nem lehet mondani, hogy le akarták volna húzni mert garanciálisan, nem került egy forintjába sem. Ezek után felmentem a VW-Skoda fórumokra és láss csodát tele van olyanokkal akik 100 000 km elött legalább láncot vagy akár Vanost is cseréltek. A német fórumok meg tele vannak ezzel a hibával, ennél a motortípusnál…
Ennek ellenére nagyon kedvelhető karakterisztikájú motor, tetszik ahogy megy stb. de nem vagyok elfogult vele csak mert az enyém. Mert érzem, hogy hamarosan mélyen a zsebembe fog nyúlni. Ja arról ne is beszéljünk, hogy ilyen gondmentesek lennének ezek a motorok, miért hozott ki eddig 3 különböző fonatú és anyagú vezérműláncot a VW ennél a motornál és 4-et az 1.2TSI-nél? Mert olyan jók voltak?
A legutolsó szinte retorikus kérdés: miért tért át az új TSI motoroknál a vezérműszíj használatára(újra) a VW? Nem nehéz kitalálni.
Szóval ha a 40 autóból mind szinte hibamentesek 150 000 km után akkor az vagy egy nagyon jó gyártási sorozatból származnak vagy nagy a szerencse arrafelé…esetleg egyéb ….
Mentségére szólva a CR dízeleknek is megvannak a maga költséges nyűgjei, ne adj Isten a magas nyomású pompával legyen gondod mert akkor irány a Duna…
Mindenki különbözően gondolkodik. A legelső alap, hogy kocsiban kutyát nem szállítok 🙂 🙂
Én a benzines TSI-vel szimpatizálnék inkább. Nem kellene automata váltó. Szeretek váltogatni és nem akarok egy olyan dolgot a kocsiba aminek drága a karbantartása, hiba esetén meg a gatyám rámegy. Ezzel a két döntéssel (benzines és kéziváltó) máris megtakarítottam több, mint 800 ezer Ft-ot. Kérem az összeget a következő számalszámra utalni: ………… 🙂 🙂
Komolyabbra fordítva a szót, én is láttam már az új Octaviat, nekem nagyon tetszett, és másnak is, ahogy olvastam. Csak a kombiból már közel 300 db-ot rendeltek, úgy, hogy nem is látták. Úgy nézett ki, hogy idén Magyarországon 700 db Octavia kel el, most már 1.000 fölötti eladással terveznek. Ráadásul nem is egy teljes, inkább csak egy fél vagy háromnegyed évvel kell számolni. Nagy siker lesz.
[i]“Szóval nyilván a cég számára racionális gazdasági érvek miatt cserélnek.”[/i]
Műszaki szempontok irányából közelítettem jelen cserére, mivel a kérdéses helyzet is műszaki jellegű. 🙂
Ez a “benzinesben bennégés” jó nagy hülyeség volt. Ha egy repülőgép lezuhan, akkor csak a legritkább esetben maradnak élve az utasok. Biztosan mindenki látott már – legalább a tévében vagy a moziban – lezuhanó repülőt. Ennek ellenére emberek tíz és százezrei ülnek naponta repülőre. És még sok-sok ilyen hasonlattot lehetne mondani.
Nem is értem, hogy mit akartál ezzel a “bennégéssel”.
Gondolom azért cserélik le 200 ezer km-nél, mert lejárt a arancia, és újra garanciális kocsit akarnak. És ehhez jön még, hogy 200 ezer km-rel (és gondolom pár évesen) még viszonylag gazdaságosan ki lehet szállni belőle. Szóval nyilván a cég számára racionális gazdasági érvek miatt cserélnek.
[i]“Aki tisztában van azzal ,hogy a cr és hasonló dízelek nan méretű koromszemcséket pöfög ki, amit a dpf és hasonló szűrők nem fognak meg és a városban sétálgató emberke benyeli és pár év múlva rákban meghal,”[/i]
Ez egy nagyon szomorú dolog, amin nincs mit vitázni, elfogadom az ezzel foglalkozó kutatóknak ezen eredményeit.
Viszont nem tartom korrekt dolognak, hogy a kibocsátott [i]“nan méretű koromszemcséket”[/i] a közvélemény mennyire a dieselek rovására írja és mennyire megfeledkezik ez ügyben a benzinesekről. Pontosan úgy tesz a közvélemény, mintha a benzines annyira kifogástalanul tisztán égne…
Arról meg nem is beszélve, amit már máshol is említettem, saját tapasztalatom, hogy egy TSI ha lassú fordulaton odalépnek neki, úgy kormol a benzinből, mint egy rossz kikopott diesel a gázolajból. Akkor talán máskor, amikor nem ennyire szélsőséges körülmények között üzemel nem keletkezhetnek ugyanolyan nano méretű koromszemcsék mint a dieselknél, amit ugyanúgy nem látunk mint a CR dieseleknél? DEHOGYNEM, csak erről hajlamosak vagyunk megfeledkezni!
[i]“10-et most cserélünk, mert elérték a 200 ezer km-t. ”
“Kár városi legendák alapján rémhíreket kelteni. “[/i]
Elérték a 200.000 km-t és már cserélitek? Miért? Ha annyira jó úgy ahogy írod, miért nem futtatjátok 400.000-ig? Gondolom érzed, a két idézőjelbe tett mondatod nincs egészen összhangban.
Aki tisztában van azzal ,hogy a cr és hasonló dízelek nan méretű koromszemcséket pöfög ki, amit a dpf és hasonló szűrők nem fognak meg és a városban sétálgató emberke benyeli és pár év múlva rákban meghal, az soha nem vesz mást mint benzinest.
Elnzést, ha irónikus voltam, balesetek mindig voltak, vannak és lesznek, sok dízel autó is kigyullad, pl zárlat miatt, a műanyag és a kárpit is elég faszán ég, nem kell a benzinnek égnie, ahhoz, hogy már nyaldossanak a lángok.
De ez a témakör nem is ide tartozik. Az autó veszélyes üzem, mindegy mi a hajtóanyag.
Aki végignézte-mert mást nem tehetett-hogyan égnek benn a benzines kocsiban az utasok,az soha nem vesz csak kizárólag dizel motoros autót!Elnézést,de ez tény,-típustól függetlenül.
150.000 km-es szervizen most volt a TSI motoros autóm. Semmit nem kellett rajta cserélni, pedig megvolt a 4. szerviz, ami után szerinted mást is kell majd cserélni. 30 ezrenként megy szervizre és nagyon jó formában van. Olajat semennyit sem fogyasztott soha. 40 ilyen autó van a flottánkban, 10-et most cserélünk, mert elérték a 200 ezer km-t. Vanost cseréltek párban, de egy kezemen meg tudom számolni, hogy mennyiben és mind garanciában ment az első 50 ezer kilométerben. Kár városi legendák alapján rémhíreket kelteni.
Én is kipróbáltam mindkét a fent említett két motorral és a halálom az amikor 1,4tsi elinduláskor alacsony fordulaton leakar fulladni nincs nyomaték utána persze összeszedi magát és a 7,5 l -es fogyasztás az átlaga.Ezért én az 1,6tdi-t választottam amivel induláskor gázpedál lenyomása nélkül el lehet indulni(úgy mint a régi dizel autókkal)és fogyasztás sportosabb vezetéssel is maximum 5l,odafigyelve meg 4l.A mai üzemanyag áraknál meg a fogyasztás számít legjobban.
Na ezt jól írtad! Biza el kell, sok országban már nem is engedik a 30 000-es cserét a TSI-nél mert közbejött egy új tényező: a hosszú olajcsere periódusos motorok esetében sokkal hamarabb megnyúlnak a vezérműláncok. Igaz ebben a tipusban már szíjjal van megoldva, de tény hogy aki rosszat akar tenni TSI motrának az cserélgesse csak 30 000-ént az olajat benne…a 4-ik olajcserénél egyebet is fog cserélni garantáltan…
Természetesen biztos lesznek véleményezések, hogy kitaláció hogy több pénzt húzzanak le rólunk, annak csak annyit mondok, akkor nyugodtan kísérletezgessen a saját kocsiján…csak azt sajnálom tiszta szívből aki utána nagy boldogan megveszi tőle. Vannak jó olajok a piacon de egy sem való több mint 20 000 kilométerre egy motorba. De inkább 14-15, 10 000 meg az ideális .
Én is benzines párti vagyok még az 1,2 is oké. De a manapság trendi 30ekm-s olajcserét el kell felejteni de nagyon.
Évente vagy 15ekm, nincs az a csoda longlife olaj ami kibír 30-at.. Ezeknek a kis turbos motoroknak
éppen ez lesz a halála, a nem időben cserélt olaj. 8-10 év múlva a használt piacon nagyon fogják szidni..
Aki kakiba lépett könnyen vesz jó szerencsével új autót 😀 15/21 kép
Szia…az igaz, hogy nem vagyunk egyformák és a vezetési stilusok is nagyon különböznek. Van akinek ha nem jön meg a maximális nyomaték 3000 rpm-ig akkor nem is foglalkozik…az nem erős motor számára, konkrét példáim vannak erre ismerettségi köreimből) . Igaz van akit meg az idegesit ha 3000-él hirtelen lekonyul a szufla :). Még a 122 lóerős 1.4TSI is fickosabb mint az 1.6TDI csak másképp adja le a nyomatékát ennyi. Tudom mert nekem ilyen motorral felszerelt Octaviám van és nagy gondban voltam mikor határoznom kellett. Én is az 1.6TDI és az akkor 1.4TSI között méláztam melyik legyen. A végén a nagyobb élvezet meg az olcsobb ár győzőtt. Az 1.6 TDI sem ment rosszul de lomhább volt az több mint biztos…(három alkalommal is tesztvezettem akkortájt, akár 30 kilóméteres távokon is).
Teszteltem az új 1.4TSI-t is csupa kiváncsiságból és biza izmosabb mint az enyém…Természetesen az 1.8TSI – 180 lovas még keményebb de az ember nyújtozzon amig a takarója ér.
Teljes mértékben igazat adok neked ami a DSG váltóval való észrevételedet illeti, nekem is furi volt, hogy az OK hogy az 1.6TDI drágább( csodálkozom hogy most is mert azért a különbség nött köztük) de a DSG-re telik, de ahogy írtad te is! Nem vagyunk egyformák és az ízlések és pofonok mindig is fognak különbözni 🙂
A legjobbakat!
Azért az furcsa volt nekem, hogy a dízel háromszázezres felára sok lenne, de a dsg félmilkáért sem sok. Nemrég vezettem egy ilyen tsi-t de nem éreztem benne azt a nagy kraftot, bár az is igaz hogy nagyon finoman és csendesen jár. Nekem inkább a dízel kellene. Nem vagyunk egyformák, na…
Szuper választás…én sem tudtam volna jobban választani jelen esetben. Kár is egymáshoz hasonlítani a két motort…az 1.4TSI (140LE – 250Nm )egy szinte sportos erőtől duzzadó modern turbós benzines amivel 180-al is simán lehet seperni a pályán szinte csak szélzajjal, mig az 1.6TDI a sokat utazó fogyasztásmániákusoknak való inkább, sokkal lomhább természetű és sokkal zajosabb de amúgy elég sikerült motor.
A DSG váltót én nem venném mert biza mióta elterjedtebbé vált, kiderült hogy biza elég gyakori a meghíbásodási arányuk és a javításuk szégyentelenül drága és nem is nagyon értenek hozzá még a szakszervizekben sem, sok esetben. Amúgy amig jól működnek, addig tényleg álomszerű a használatuk.