Mennyiért bújhatsz Jockey bőrébe? Sorozatsztár-autók ma

Sorozatszereplő autók a Jockey-Mercitől Taki bácsi Ladájáig. Mennyibe kerülnek ma?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Jockey Mercije, Magnum Ferrarija über menő volt. Columbo Peugeot-ja vicces, de szerettük Taki bácsi Ladáját is. Ikonikus autók a tévéből.


Nem vagyok sorozatszakértő, de médiatanulmányaim és saját tapasztalataim alapján az a véleményem, hogy a mai sorozatok nagy része sokkal színvonalasabb, mint a régebbiek. Manapság a rendőrös-nyomozós vonal a legerősebb, és az is alapvetés, hogy egy családregény jobbára tényleg csak ponyva lehet. Igaz persze, hogy a kilencvenes években cseperedtem fel, részben azokon a bizonyos békebeli tévésorozatokon szocializálódtam. Épp ezért legyenek bármennyire nevetségesek, hassanak egy mai ismétlésben akármennyire bénán, számomra is kedves emlékeket jelentenek.
Hirdetés


Abban az időszakban, amikor a magyar autóstársadalom még csak ébredezett a Trabant-Skoda-Lada korszak után, minden sláger lett, ami kitekintést jelenthetett a nagybetűs Nyugatra. Bujtor István Balaton témájú filmjei autós üldözéssel, tele német rendszámos kocsival olyanok voltak, mint egy kis álomvilág. Ha valaki akkoriban mozgott a pesti vagy a balatoni éjszakában, akkor bele is kóstolhatott ebbe, meg persze ott voltak a diplomaták és a külszolgálatosok behozott autói magyar rendszámmal. A rendszerváltáskor mindenki nyugatira vágyott, mindegy, hogy milyenre, így a liberalizált használtautó-behozatallal tényleg mi lettünk Európa egyik roncstemetője. Ez az autóéhség lehet a magyarázat arra, hogy teljesen átlagos sorozatok miért lettek az autórajongók, carspotterek és típusfantaszták bibliái. Érthető, hiszen akinek még Trabantja sem volt, annak hogy ne esett volna le az álla Southfork Ranchtől és Ewingék autóflottájától?

A Dallas eredeti szériája 1978 és 1991 között került műsorra Amerikában. Nálunk elég erősen startolt a széria, 1990 végén, karácsony és szilveszter között vetítették az első epizódot, és 1997-ig minden pénteken százezrek követték az MTV-n a texasi olajmilliárdosok életét. Megannyi vicces sztori kapcsolódik hozzá; a magyar internet hőskorában mémmé vált, de korábbi Dallas-szinkron paródia, meg az ivós Dallas játék, aminek a lényege, ha a Dallasban isznak, a résztvevők is legurítanak egy pohárral. Emlékeznek a faragott üvegre, amiből kitöltötték a skót whiskyt? Akkora divat lett nálunk, hogy szinte minden második háztartásba jutott egy a nem túl ízléses darabból.

Autórajongói szemmel igazi autópornó volt a Dallas. A készítők nagyon jól válogatták össze a karakterekhez passzoló autókat. Ugye mindenkinek megvan Jockey batár Mercedese? Zöld színű, amerikai kivitelű dupla lökhárítós S-osztály. Az első még a W116-os (1972-1980) szériából, a későbbiek meg már a W126-ból (1979-1991). Jockey egy negatív figura volt, egyben esendő ember is. Mindenkivel kibabrált, nem volt túl jó a családjával sem, de az örökké törtető, sikeres üzletember karaktere a maga módján mégis szimpatikus volt. Ha meg nem, akkor utáltuk, de mégis kíváncsiak voltunk rá. Specialitása volt az ittas vezetés cowboy kalapban és az autótelefon használata. Tökéletes ellenpontja az öccse, a jóképű Bobby. Ő volt a jófiú a sorozatban. Ő is jellemzően Mercedes-Benzt hajtott, de sportosabbat, leginkább piros SL-t az R107-es szériából. Mivel az autót is rekordidőn át, 18 évig gyártották, ezért folyamatosan újabb kocsira váltott Bobby is. Volt fémdísztárcsás 450 SL-je hardtoppal, volt nyitott 560-asa, hol fekete volt a bőrkárpit, hol barna - és ezek szinte végtelen kombinációja.
Udo Brinkmann így ugrik be a Golf kabrióba
És hogy a címben szereplő kérdésre is válaszoljak: bőséges a kínálat a Ewingok Mercijeiből. Ha olyan resedagrün színben épp nem is, de többféle motorú és évjáratú W116-osból válogathatunk akár a Használtautó.hu kínálatában is. Van épp eladó amerikai kivitelű, nagy lökhárítós az öthengeres turbódízel motorral. Az 1978-as 300 SD Turbodiesel érvényes magyar papírokkal 1,45 millióért kelleti magát. Kétmillió alatt van szintén rövid tengelytávú 280 S is. Vajszínű műbőr belseje a képek alapján 31 évesen is tényleg szép, akár hiteles is lehet a 200 ezer kilométer alatti futás. A Bobby Merci mifelénk már jó ideje legtöbbször OT rendszámmal jár, abszolút gyűjtői darab. Ebből is - mivel sok az import példány - találni amerikai kivitelűt mérföldes sebességmérővel és dupla kereklámpás amerikai szabvány orral. Nekem egy fehér OT-s példány tetszik a használt kínálatból a legjobban, 450 SL 3,7 millióért. Van olcsóbb és drágább is nála, érdemes többet megnézni, ha valaki ilyenre vágyik. Lincoln Mark V-öt nem, de jó állapotú Golf Cabriót hobbiautónak könnyű találni - ilyenekkel Ellie asszony és az öreg Jock jártak. Mivel a 2-es Golfból nem volt nyitott gyárilag, a Golf I kabriót sokáig gyártották, 1979-től egészen 1993-ig. Érdemesebb a már injektoros későieket célba venni, az 1987 utáni műanyag lökhárítós szériából. Áruk nem annyira évjárat és futott kilométer, hanem sokkal inkább az állapot függvényében változik. Rendszámosat már 400 ezerért kapni, de egy szebb kétszer ennyi, 1,6 millióért meg már olyan is van, ami mintha huszonévesen is vadiúj lenne.

Ha megvan a Golf, akkor már csak egy búzakék zakó kell hozzá, makkos cipő és fehér frottírzokni, hogy olyan lazák legyünk benne, mint Udo Brinkmann. Persze a Sascha Hehn alakította fiatal orvos sikkes beugrását kell egy kicsit gyakorolni, de az mindenképpen dicséretes, hogy behuppanás után rögön becsattintotta a biztonsági övét is. Átjött a tanító-nevelő szándék, miszerint nem elég lazázni, felelősen is kell viselkedni.
Columbo felügyelő szakadt Peugeot-jára így került egy újabb horpadás
Főleg, ha valaki hivatásos, mint Columbo felügyelő. Ő a Los Angeles-i rendőrség egyik sztárkopója, mégis csak pecsétes ballonkabátban jár, és az autója sem valami túl extra darab. Bár feltűnőnek feltűnő a sztori szerint 1959-es Peugeot 403 kabrió. Az államban csak három fut belőle - jegyzi meg a szivaros hekus, de a feleségét sem láthattuk soha, szóval jobb fenntartással kezelni, amit mond. Ugorjunk egy huszárosat, vissza Nyugat-Németországba. Columbo tökéletes ellenpontja Derrick felügyelő, aki soha nem volt szakadt. Az ő ballonja nem pecsétes, se nem gyűrött, soha nem is ment ki semmi a fejéből, pontos volt, mint karján a svájci óra. Columbo az 1978 és 2003 között felvett 69 epizódban végig a szürkés Peugeot-ját hajtotta, bezzeg Derrick, ő mindig kapott új kocsit. Hozd a kocsit, Harry! - szólt az ezerszer ismételt mondat, de az autók változtak. Ha Derrick, akkor BMW, a sorozat indulásakor az akkor új E12-es 5-ös, az utolsó részben a Bangle korszka előtti E38-as 7-es volt a szolgálati autója. Közben cserélődtek mindenféle színű és fajta BMW-k, volt E28-as 5-ös és, E23-as és E32-es 7-es is, és Harry hozta a kocsit, de ha nem, akkor a Horst Tappert alakította karaktert maga tekerte a kormányt München környékén. Csóróbb, de nem kevésbé dörzsölt kollégájának, a Ruhr vidéki macsónak, Schimanskinak bezzeg csak egy Citroën CX jutott, meg hozzá egy vietnami katonai kabát. CX-ből van tűrhető darab 750 ezer körül, és a szebb régi BMW-k is itt indulnak. Az újabbak közül a nagymotorosak az olcsók, mert többet fogyasztanak, a régebbiek közül meg a nem széthajtott hathengereseknek magasabb az ára. A határ a csillagos ég, egy restaurált ritkább darab 3-5 milliót is megérhet, egy újabb E38 forgalomból csak 1,5 millió forint.
Még Miamiban sem megszokott rendőrautó egy Ferrari
Minden idők legtrendibb zsarui a Miami rendőrségnél szolgáltak. A Miami Vice két főszereplője közül a Philip Michael Thomas formálta Rico Tubbs a szerényebb, ő régebbi amerikai típusokat vezet. Bezzeg Sonny Crockett (Don Johnson), ő nem kicsiben játszott. A figura olyan volt eleve, mintha megdézsmálta volna a lefoglalt kokainszállítmányokat. Bebújós cipőben zokni nélkül, rózsaszín öltöny alá hálós atlétát venni és úgy ferrarizni az istencsászárság szinonimája. Pedig igazából nem is volt mind Ferrari, ami annak tűnt. A fekete Daytona Spyder 365 GTS/4 valójában egy Corvette alapú replika volt. Hosszú csata után került igazi olasz autó Crockett alá; először a Ferrari Amerika utasította el a kokós sorozat készítőit, aztán ők perelték be a produkciót, mert replikákat használtak. Végül helyreállt a rend, a fenti videó épp az a jelenet, amikor a drogbandába beépített Crockett megkapja új szolgálati autóját, a Ferrari Testarossát.
Taki bácsi szerencséjére bukta a legkellemetlenebb kuncsaftot, Janka nénit
Szolgálati Ferrarija volt Magnumnak, a magánnyomozónak is, de neki csak egy szerényebb 308-as. Egy ilyan manapság 50 ezer dollár, azaz körülbelül 12 millió forint környékén cserél gazdát a külföldi aukciós oldalakon, míg a legolcsóbb Testarossa egy angol oldalon 32 millió forintnyi font. Érdekes ajánlat a szintén Chevrolet Corvette alapú 365 replika 30 ezer dollárét, azaz 7,25 millió forintért. Bár a Columbo-féle Peugeot 403 egy elég régi autó már, ára közepesnél jobb kondícióban sem több 5 millió forintnál. Ha viszont nem jut ennyi sorozatsztár retróautóra, akkor be kell érjük a Szomszédok Taki bácsijának piros Zsigulijával. A jó kockából már akad 600 ezer forintért is megőrzésre érdemes példány.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?