Hamarosan eljöhet az önműködő autók kora

Rohamosan fejlődnek az önmagukat vezetni képes autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szenzorok tömkelege, elektronikai kihívások, programozás és automatizálás jellemzi a mai autófejlesztést. Úgy néz ki, nem kell sok idő, és az önműködő autók elérhető közelségbe kerülnek.


Önműködő autó? Rögtön egy combos etimológiai problémával állunk szemben. A vezető amerikai szaklapok autonóm járműnek nevezik ezt az új technikát. Szerkesztőségünkben sem dőlt még el véglegesen, mi legyen a magyarítás. Mi a magunk részéről inkább az önműködő autó vagy önjáró autó kifejezést használnánk, tudva azt, hogy az autó szó eredeti jelentése szerint már eleve önműködőt jelent.
Hirdetés


Van ugye az autó, ami az automobil szó egyszerűsödésével ragadt meg a nyelvben. Az automobil olyan kerekeken guruló, szárazföldi jármű, ami a saját erejéből halad, tehát nem kell az embernek hajtania, mint egy biciklit, vagy húznia, mint lónak a lovaskocsit. Bár az automobil, a bicikli és a lovaskocsi is az ember akaratából halad - jó esetben -, de az autót motor hajtja. Amikor autót vezetünk, a közvetlen akaratunk befolyásolja a gépet. Például ha rendőrt látunk, még akkor is lassítunk, ha amúgy a megengedett sebességgel közlekedtünk. Az önjáró autók ezzel szemben nem fognak ilyet csinálni. Az önjáró autó sofőrje csak meghatározza, hogy hova szeretne menni, milyen útvonalon, és az intelligens jármű magától eljuttatja utasait a kívánt célra, közben betartja a sebességkorlátozást, lehetőség szerint elkerüli a dugót, és ha megtorpan a kocsisor, akár állóra is fékezi magát. Ijesztően hangzik? Ön esetleg ódzkodik az automata váltótól is? Pedig a gangolgatás helyett mennyivel kellemesebb lehetne a ráfutásos balesetet sikeresen elkerülve a fedélzeti mobilinternetről vacsorareceptet keresni a hűtőben levő hozzávalókhoz! Egy ilyen ideális (irreális?) világban az autó utasai nincsenek kiszolgáltatva a fáradt, dekoncentrált, éppen elaludni készülő sofőrnek. A rendszer előnye lehet így a biztonság és a sofőr tehermentesítése, ahogyan ma már a tömegmodellekbe is beépített asszisztens-rendszerek (sávelhagyás- és holttérfigyelés, sávtartás, vészfékasszisztens, parkolóasszisztens, adaptív tempomat) esetében is ez, valamint a biztonság fokozása az előny.

Egy ismerősöm nemrég megjegyezte, hogy ő szívesen lecserélné saját BMW-jét a videó szerint már csapatásra is képes távvezérelt ConnectedDrive darabra, így az első pénteki sörét nem csak a Balaton partján, hanem már a nyári forgalomban araszolva, az M7-es autópályán megihatná. Ez persze egy kificamított és öncélú, de annál életszerűbb értelmezése a kérdésnek. Hogy elkerüljük a pártosság vádját, meg kell említenünk, hogy a nemrég megtartott CES (Consumer Electronics Show) elektronikai kiállításon képviseltette magát az Audi is, melynek fejlesztői a vészhelyzetben állóra fékező és az intelligens közlekedési lámpák jelére induló autójukkal kápráztatták el az újságírókat. A rendszer a 2016-os A8-asban városi körülmények mellett, azaz 60 km/óráig képes lesz az autó teljes irányítására, amivel a legtöbb stresszt jelentő pirostól pirosig tartó cammogást lehet kiküszöbölni. De a Mercedes-Benz sem ült a babérjain: az elmúlt pár évben kifejlesztette a Intelligent Drive rendszert. Nemrég az autózás genezisének számító Bertha Benz által 1888-ban, egy akkori ősautóval bejárt Mannheim–Pforzheim útvonalon tesztelték önvezető autóikat. Jól sikerült a próba, a jövőre nézve kecsegtetőek az eredmények, ahogy a Google Priusainál is.

Az amerikai cég, mint az egyik legjelentősebb internetes technikára specializálódott vállalkozás szeletet kíván hasítani az új piacból. Mivel saját autójuk nincs, ezért a már bevált Toyota Priusra építenek, és eddig az ő fejlesztésük halad a legjobban. Autóik több balesetet szenvedtek, de mindnél közös volt, hogy akkor történt, amikor az önműködő autót felügyelő személyzet belenyúlt a vezetésbe. Érthető, hogy az egyik legnagyobb autóipari beszállítóként a Bosch is lépett. Autót egyben nem gyártanak, ezért a németek a BMW modelljeiben tesztelik saját rendszerüket.
Az előnyöket és a hátrányokat egyaránt lehet vitatni, viszont a fentebbiekből biztosan látszik az irány, amit az iparág már meghatározott. Ha így folytatódik ez a trend, akkor 20 év múlva 10 százalékos piaci részesedésük lesz az önjáró autóknak, tehát minden tizedik új autó ilyen lesz. Az IHS (Information Handling Services) intézet a témára fókuszáló kutatásának mégis a legmegdöbbentőbb eredménye az, hogy 2050-re az összes akkori új autó képes lehet emberi beavatkozás nélkül, balesetmentesen közlekedni. Nem könnyű jövendölni. Az ötvenes években például az autós újságírók a 2000-es évek autóit közelítőleg le tudták írni - gyors, keveset fogyaszt, remek az úttartása -, de az idősebb kollégák visszaemlékezéseiből kitűnik, álmodni nem mertek volna az elektronikus rendszerek ilyen szintű elterjedéséről. A jövő, most úgy néz ki, ebben az irányban van, és az autóipar legújabb fejlődési iránya feltörekvő mérnökök új generációjának adhat megélhetést.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Mostanában több esetben találkoztam ilyen és hasonló hírekkel, hogy autók önműködően működnek. Az én határozott véleményem az, hogy erre egyáltalán semmi szükség NINCS. Az autót évtizedek óta emberi lények vezetik. Ki jobban, ki rosszabbul teszi a dolgát. El kell gondolkodni azon, hogy ez a rendszer bizonyos forgalmi helyzetekben nem fogja megállni a helyét. Egyébként ez egy őrület, még a gondolat is. Én a gépkocsi vezetését úgy ítélem meg, hogy sokan szeretnek vezetni ( tudnak is), aki nem élvezi a vezetést az közlekedjen vonaton, vagy autóbuszon.Nagyjából egy hasonlat az elmúlt repülési időkből. A repülőket nagyon jól képzett pilóták vezették és vezetik most is. Az más dolog, hogy vannak manapság robotpilóták, DE most is bizonyos esetekben a pilóták veszik át a vezetést, a robotpilótától. Ez így a helyes. Bizonyos kényelmi helyzetek támaszkodnak a robotokra.Összegezve, nem egy jó döntés, ha rábízzuk magunkat CSAK az autómata üzemmódra!!!!

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Lehet,hogy a mérnökök abból indulnak ki,hogy van az embereknek egy másik részük akiknek nyűg a vezetés és csak kényszerből ülnek a volán mögé.Az ilyen emberek szerintem soha nem tudnak megtanulni jól vezetni és amikor közlekednek nem csak saját magukat hanem másokat is veszélyeztetnek.Soha nem tudnak annyi rutint szerezni mint aki élvezi eme tevékenységet.Ezzel egyébként nem is lenne baj ha ezek a “vezetőtámogató”rendszerek opciósak lennének és mindenki eldönthetné hogy neki kell e vagy sem.De sajnos egyes elemek(pl:ESP) időközben kötelező szerelvénnyé válnak és így tényleg elveszik a vezetés örömét az azt élvezőktől.A BMW hozzáállása pedig ,hogy ma már akkora nyomatékkal rendelkeznek az alap motorizált hetesek is hogy manuális kupplunggal képtelenség úgy szabályozni a nyomatékot hogy ne kopjanak el idő előtt a tárcsák,ledkerekek és főleg ne garanciaidőn belül.Pont a BMW ,amelynek ZF automata váltói igen csak problémásak.De hát ez a fogyasztói társadalom jellemzője;csak addig bírja ki míg garanciás azután sokáig ne,mert kell a pénz az alkatrészekből is. Sajnos ez tényleg nem jó út.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Ez az automatásdi úgy gyökérség, ahogy van!!! A mérnökök ha nem szeretnek vezetni, üljenek buszra!!! Minket meg hagyjanak békésen ÉLVEZNI, hogy vezetünk.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Ez csak az egyik! Az fontosabb, hogy A VEZETÉS EGY ÉLMÉNY!!! Azt nem szabadna korlátozni! Én már azon ki vagyok akadva, hogy a BMW 7er nem kapható kézi váltóval, de az X5/X6, a 6-os és a Z4 35is sem. Akkor most érjem be egy 530d-vel? (Belgiumban már azt is csak automatával lehet kapni!)
    A mérnökök rossz úton haladnak, a dédunokáink hogy fogják így a vezetés élményét átélni? 🙂

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    Amíg a gyártók nem tudnak 100%-os megbízható elektronikát gyártani (márpedig szerintem a mai napig ez nem sikerül nekik),nem nagyon kellene ezt erőltetni.Az autókba belepakolt elektromos kütyük száma rohamosan nő és ezzel együtt az ilyen jellegű meghibásodások is.Lehet hogy szakmai ártalom(autószerelő vagyok)de manapság még nem bíznám a családom és magam életét ilyen berendezésekre.Ami elromolhat az el is romlik előbb vagy utóbb.

  • 2017.10.29. at 14:48
    Permalink

    A sok szenzorral, lézer radarral és kamerákkal felszerelt magátvezető autók csak korlátozottan lehet majd használni. Szerintem ez csak egy lépés lesz valódi automata járművek felé. Jelenlegi utak túl nagy “falatot” jelentenek ezeknek az autóknak. Részben átvehetik az irányítást, de sofőrre szükség lesz egy jó darabig.
    A nagy áttörés (biztonságos automata vezetés akár ködben, hóban és egyéb viszonyok között) új úthálózat jelentené, ami képes folyamatosan az autókat megfelelő információval ellátni, hogy éppen hol tartózkodik (sáv, útfelület, előtte haladó járművek, stb.), forgalmi helyzet. Akár az automata autók képesek legyenek kommunikálni egymással. Például, ha egy előtte haladó fékezni fog, akkor a mögötte haladó is tudomást szerez erről időben. E nélkül forradalmi változásra nem számítok.

Vélemény, hozzászólás?