Ezeket az autókat vettük 2013-ban
Picit nőtt az új autók piaca, de messze még a kánaán
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megjöttek a magyarországi újautó-piac 2013-as számai, az összeladás kicsit nőtt, de nincs ok az örömködésre. A márkák versenyét ismét az Opel, míg a modellekét a Skoda Octavia nyerte. És támadnak a SUV-ok!
Globálisan nyilván nem számottevő a magyar piac, nekünk, szemlélőknek persze érdekes, az iparágban dolgozóknak meg több mint fontos, mi fogyott és milyen mennyiségben, mik a trendek, kinek megy jól, s kinek kevésbé. Mielőtt még rátérnénk az éves összesítésre, röviden a decemberről: valamivel kevesebb új személyautó fogyott, mint 2012 utolsó havában (5026 kontra 5048), a többi kategória viszont mind erőteljes növekedést tudott felmutatni. Ennek is köszönhetően végül minden szegmens bővült, azonban messze nincs kánaán, sokkal inkább válság van. Vagy annak hatása. Az elmúlt egy-két - roppant szűk - esztendőhöz képest növekedés, de az aranykorral összevetésben komoly visszaesés, vegetálás, küzdés a vásárlókért, az életben maradásért. A 2013-as eredmény így fest:
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2013-ban
2013 | 2012 | Változás | |
Személygépjármű | 56 140 | 53 057 | +5,8% |
Kishaszonjármű | 11 416 | 10 901 | +4,7% |
Busz | 432 | 54 | +700% |
Nagyhaszonjármű | 4991 | 4157 | +20,1% |
Motorkerékpár | 1896 | 1799 | +5,4% |
Összesen | 74 875 | 69 968 | +7% |
Forrás: DataHouse Kft.
Mint látható, a legjelentősebb, a személygépkocsik kategóriája éves szinten 5,8 százalékkal bővült. A buszoknál volt honnan nagyot nőni, a kis- és a nagyhaszonjárműveknél durván 5, illetve 20 százalékos a plusz. A kétkerekűek piaca szintén 5 százalék körül fejlődött. Mindez együtt 2013-ban Magyarországon 74 875 jármű forgalomba helyezését hozta, ami 7 százalékos növekedés.
Hogy a személyautókra térjünk, a valamivel több mint 56 ezer kocsinál (amiből egy nem elhanyagolható rész külföldre vándorolt) a vásárlások 76 százaléka volt céges, magánszemélyekhez csupán minden negyedik új autó került a JATO adatai alapján. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 2013 elején ezt prognosztizálta: "A céges vásárlások jelentős mennyiségi bővülése nem várható, 2013-ban talán a magánvásárlók lassú visszatérése mozdíthat a piacon. Ehhez azonban a gépjármű-finanszírozás élénkülése is szükséges." Az MGE akkor 76 400 darabos totált, 58 000 személyautós volument jövendölt 9 százalék körüli emelkedéssel. Nos, még ennyit sem nőtt a piac.
A megoszlásbeli táblázat jól mutatja a trendet: egyre népszerűbbek a szabadidő-autók. Természetesen még mindig az alsó-közepesek a legkeresettebbek (értelemszerűen cégesen), de a SUV-ok térnyerése és piaci részesedése vitathatatlan, nem véletlen, hogy egyre-másra érkeznek az újabb és újabb modellek. Hogy értelmezzük-konkretizáljuk a helyzetet, egyben az alábbi táblázat majd' minden szegmensét megfeleltessük például az Opel palettájáról: az Astra a kedvenc (alsó-középkategória), jól megy a Mokka/Antara (szabadidő-autó), Corsából nem kell annyi, mint régen (kisautó), a Meriva/Zafira fogy (egyterű), az Insignia csöppet vesztett jó eséllyel az Astra és a Meriva "terhére" (középkategória). Az Adamra alig van kereslet, hiszen cégre ritkán vesznek törpéket(mini), a felső-középkategóriára és a luxusautókéra is igaz lehet, hogy a válság okán lefelé újítottak vagy nem újítottak az ügyfelek. A Vivaro-féle és még a pickupokat magába foglaló egyéb kategória, valamint a Cascada (mint sportkocsi...) is tűrhetően eladható.
Személyautó forgalomba helyezés szegmensenként
Forrás: DataHouse Kft.
2013 | 2012 | Változás | Piaci rész | |
Alsó-középkategória | 20 103 | 19 118 | +5,15% | -0,22% |
Szabadidő-autó | 10 465 | 7515 | +39,25% | +4,48% |
Kisautó | 9415 | 10 624 | -11,38% | -3,25% |
Egyterű | 5770 | 5398 | +6,89% | +0,10% |
Középkategória | 5618 | 5984 | -6,12% | -1,27% |
Miniautó | 2110 | 1991 | +5,98% | +0,01% |
Felső-középkategória | 1157 | 1265 | -8,54% | -0,32% |
Egyéb | 941 | 691 | +36,18% | +0,37% |
Sportautó | 449 | 377 | +19,10% | +0,09% |
Luxusautó | 111 | 94 | +18,09% | +0,02% |
Forrás: DataHouse Kft.
Márkaszinten 2013 győztese ismét, sorozatban harmadszor az Opel, mégpedig úgy, hogy kiesett a korábbi volumen 30 százalékát adó Astra Classic a kínálatból, és nem volt a 2012-es rendőrautó-tenderhez hasonló nagymértékű közbeszerzés sem. Az Opel tavaly 6120 személyautót adott el, ami (a rendőrautók nélküli) 2012-es eladásoknál 210 darabbal több. Az Opel Magyarország az év elejétől az új Astra átpozicionálásával, valamint a Corsára és a Merivára kialakított kedvező ajánlatokkal próbálta kitölteni azt az űrt, amit az Astra Classic hagyott maga után. Képzeletbeli dobogós még a Skoda és a Ford.
Márkasorrend 2013-ban
Forrás: DataHouse Kft.
Márka | Példány | Változás 2012-höz képest | |
1. | Opel | 6120 | -14,53% |
2. | Skoda | 5955 | +11,52% |
3. | Ford | 5537 | +6,54% |
4. | Volkswagen | 5116 | +12,51% |
5. | Suzuki | 3933 | +19,18% |
6. | Toyota | 3010 | +36,01% |
7. | Dacia | 2993 | +38,63% |
8. | Renault | 2828 | -17,58% |
9. | Nissan | 2422 | +4,8% |
10. | Peugeot | 2031 | +33,36% |
11. | Kia | 2023 | +12,51% |
12. | Citroën | 1700 | +41,78% |
13. | Audi | 1674 | +2,32% |
14. | Fiat | 1673 | -33,37% |
15. | Mercedes | 1444 | +32,97% |
16. | BMW | 1421 | +2,3% |
17. | Hyundai | 1081 | -12,4% |
18. | Honda | 1054 | -1,03% |
19. | Volvo | 963 | -15,3% |
20. | Mazda | 857 | +76,34 |
21. | Chevrolet | 686 | -23,44% |
22. | SEAT | 558 | +25,11% |
23. | Lexus | 153 | +40,37% |
24. | Mitsubishi | 141 | -16,57% |
25. | Subaru | 115 | +15% |
26. | Jeep | 97 | +90,2% |
27. | Mini | 91 | -27,78% |
28. | Lancia | 89 | -20,54% |
29. | Alfa Romeo | 85 | -2,3% |
30. | Land Rover | 80 | -4,76% |
31. | Infiniti | 58 | +65,71% |
32. | Porsche | 50 | +11,11% |
33. | SsangYong | 45 | +462,5% |
34. | Jaguar | 20 | +17,65% |
35. | Lada | 12 | +9,09% |
36. | Mahindra | 8 | 100% |
37. | Smart | 2 | -75% |
38. | Ferrari | 2 | -33,33% |
39. | Maserati | 2 | -33,33% |
40. | Chausson | 2 | 0% |
41. | Rolls-Royce | 1 | 0% |
42. | Adria | 1 | 0% |
43. | Knaus | 1 | - |
44. | Fisker | 1 | - |
45. | Lotus | 1 | - |
46. | Dangel | 1 | - |
47. | Weinsberg | 1 | - |
48. | Wiesmann | 1 | - |
Forrás: DataHouse Kft.
Az Opel győzelmének szépséghibája, sőt, több is annál, sok-sok mínusz forint, hogy míg a vetélytársak az élmezőnyben javítottak, addig a listavezető elég sokat bukott. Amúgy egy másik számolás és szokás szerint a Ford lett az év legjobbja (személyautó+haszonjármű egyben). A személyautóknál maradva nagyot javult a Skoda és a Volkswagen, magára talált a Suzuki és a Toyota, nem semmi, hogy a Dacia nálunk veri az anyacéget, az igen komolyat csökkenő Renault-t. A jelek szerint a Citroënnek bejött a roncsautós akció, német prémiuméknál meg Audi, Mercedes, BMW a sorrend. A Fiat és a Chevrolet csúnyán csúszik visszafele, az olyan márkák, mint Mitsubishi, Subaru, Alfa Romeo vagy Lancia már-már láthatatlanok.
Top 10 modell
Forrás: DataHouse Kft.
Modell | Példány | Változás 2012-höz képest | |
1. | Skoda Octavia | 3168 | +10,58% |
2. | Ford Focus | 2142 | +2,73% |
3. | Dacia Duster | 1876 | +29,2% |
4. | Opel Astra J | 1780 | +27,6% |
5. | Suzuki Swift | 1596 | -8,43% |
6. | Volkswagen Golf | 1416 | +41,46% |
7. | Suzuki SX4 | 1270 | +14,62% |
8. | Nissan Qashqai | 1147 | +2,23% |
9. | Opel Corsa | 1127 | +49,27% |
10. | Ford Fiesta | 1103 | -1,78% |
Forrás: DataHouse Kft.
A legkeresettebb autó az Octavia volt, és a Skoda mellett a Dacia is roppant büszke lehet, mert az Opel Astrát megelőzve, a Ford Focus mögött harmadik lett a Duster SUV. Alább még fontosabb szegmensenként is mutatjuk a top 10-eket, majd top 3-akat (persze akadnak érdekességek, mint a kompaktok közé sorolt "régi" SX4), és kívánunk eredményesebb 2014-et, sok vevőt a márkakereskedéseknek, jó autókat, jó vételeket minél olcsóbban a vásárlóknak.
Topmodellek szegmensenként
Forrás: DataHouse Kft.
Modell | Példány | Változás 2012-höz képest | |
Alsó-középkategória | |||
1. | Skoda Octavia | 3168 | +10,58% |
2. | Ford Focus | 2142 | +2,73% |
3. | Opel Astra J | 1780 | +27,6% |
4. | Volkswagen Golf | 1416 | +41,46% |
5. | Suzuki SX4 | 1270 | +14,62% |
6. | Renault Fluence | 979 | -10,84% |
7. | Kia cee'd | 917 | +10,88% |
8. | Volkswagen Jetta | 769 | +8,62% |
9. | Toyota Auris | 766 | +318,58% |
10. | Skoda Rapid | 766 | +2293,75% |
Szabadidő-autó | |||
1. | Dacia Duster | 1876 | +29,2% |
2. | Nissan Qashqai | 1147 | +2,23% |
3. | Nissan Juke | 823 | +15,75% |
4. | Skoda Yeti | 601 | +163,6% |
5. | Kia Sportage | 568 | +37,2% |
6. | Peugeot 3008 | 514 | +73,06% |
7. | Opel Mokka | 429 | +1616% |
8. | Opel Antara | 428 | +1683,33% |
9. | Honda CR-V | 415 | +50,36% |
10. | Volvo XC60 | 318 | -9,66% |
Kisautó | |||
1. | Suzuki Swift | 1596 | -8,43% |
2. | Opel Corsa | 1127 | +49,27% |
3. | Ford Fiesta | 1103 | -1,78% |
4. | Skoda Fabia | 750 | -46,92% |
5. | Volkswagen Polo | 701 | -27,36% |
6. | Toyota Yaris | 643 | +5,07% |
7. | Renault Clio | 571 | -12,82% |
8. | Dacia Sandero | 536 | +50,56% |
9. | Peugeot 208 | 343 | +29,43% |
10. | Fiat Grande Punto | 287 | -61,48% |
Egyterű | |||
1. | Ford C-Max | 392 | -7,98% |
2. | Toyota Verso | 375 | +23,76% |
3. | Opel Meriva | 367 | +43,92% |
Középkategória | |||
1. | Volkswagen Passat | 848 | +12,17% |
2. | Ford Mondeo | 793 | -10,4% |
3. | Opel Insignia | 631 | -32,37% |
Miniautó | |||
1. | Fiat 500 | 854 | +12,22% |
2. | Suzuki Splash | 620 | +62,73% |
3. | Fiat Panda | 153 | -35,98% |
Felső-középkategória | |||
1. | BMW 5-ös sorozat | 363 | +1,68% |
2. | Audi A6 | 248 | -20,51% |
3. | Mercedes E-osztály | 229 | +30,11% |
Forrás: DataHouse Kft.
Felcserélődtek, javítva, köszönöm.
Azt bele kellett volna írni a cikkbe, hogy azért 76% a céges autók aránya, mert sok kereskedés beteszi neked flotta autónak és akkor még olcsóbban tudják odaadni a magán személynek is… Így megy már egy jó pár éve.
Tisztelt szerkesztőség!!
Top 10 modell:
5. Volkswagen Golf 1416 +41,46%
6. Suzuki Swift 1596 -8,43%
Ez hogy lehet? Több eladással hátrébb van a Suzuki mint a VW???