Villany kéne, de nem borotva, hanem autó
Piaci körkép: villanyautók és konnektorból tölthető hibridek
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Villanyautók és plug-in hibridek újonnan, itthonról. Körképünkben szemlézzük a hazai kínálatot a fagyisautótól a sportkocsiig.
Mire jó ma egy villanyautó? Hát az attól függ, hogy melyik. Az elmúlt pár évben került be a villanyautózás a köztudatba, pedig az autógyárak már jó negyven évvel ezelőtt kísérleteztek a technikával. Az egész utasteret elfoglaló, tonnás túlsúlyt és tűzveszélyes üzemet jelentő megoldások mára űrutazásnyit finomodtak. A legújabb villanyautók elfogadható hatótávot kínálnak szinte elhanyagolható túlsúllyal, sőt, robbanómotorral szinte utánozhatatlan gyorsulás-élménnyel.
Megválaszolva a nyitó kérdést, kezdjük a sort a legkézenfekvőbb megoldással. Van egy magyar cég, aminek a kisautói már vagy két évtizede róják a kilométereket. Volt mostanában golfozni, vagy vett főtt kukoricát a Városligetben? Ha igen, akkor ilyet látott, de még ezer másik helyen is lehet találkozni az ElectroAuto Kft. kiskerekűivel, sőt ki is lehet őket bérelni például a Margitszigeten. Rajtuk kívül viszont a hazai villanyosítási törekvések, a nem túl jól belőtt termékpaletta és vásárlóközönség miatt többnyire mind elakadtak. Voltak jó tervek, meg ugye mindenki hallott a szomszéd szomszédjának a targonca motoros Trabantjáról, ami vitte a 150-et, de ezeket a kisipari megoldásokat most inkább hagyjuk.
A ki mit ad és mennyiért kérdés eldöntésében haladjunk az ábécé szerint. A nagy gyártók közül az Audi a villany-Golf helyett a GTE-t hozta ki A3 Sportback e-tron néven. Ők egyelőre a teljes villanyosítás helyett plug-in hibridek mellé tették le a voksukat az eddig hagyományosan TDI-vonalas szén-dioxid harcban. Az A3 e-tron és a Golf GTE is 204 lóerős rendszerteljesítményt tud, amit a 150 lóerős 1.4 TSI mellett egy 75 kilowattos villanymotor ad. Az A3 a prémium változat, így ha lesz ára, nyilván drágább is lesz a Golf GTE-nél, de pár kilóval könnyebb és gyorsabb is. Igaz, így is 1574 kiló az önsúlya, de 940 kilométeres hatótávot ígér, és ebből akár 50-et is elmehet tisztán elektromosan. A plug-in A3-as maximális forgatónyomtéka 350 Nm, gyorsulása százra 7,6 másodperc, a végsebessége meg 222 km/h. Audiéknál két nagyobb, de hálózatról nem tölthető hibrid is kapható, az A6 hybrid ára nincs fent a hivatalos honlapon, de a vele hajtásláncának elemeit megosztó Q5 hybridé igen, az 16,645 millió forintba kerül. Az A6 elsőkerékhajtású, a Q5 viszont quattro. Mindkettőben a 211 lóerős 2.0 TFSI benzinest egy 45 lóerős villanymotor egészíti ki, így 245 lesz a rendszer összteljesítménye. Pár éves modellek, amiktől a tesztelők nem estek hasra - ezeken gyakorolt a VW konszern a jobban sikerült új generációra.
A BMW a 3-as, az 5-ös, a 7-es és ActiveHybrid mellé kihozta az i sorozatot amivel rögtön két irányba is elindult. A régebbi, hálózatról nem tölthető mild hibridek közül az V8-as és elektromos X6 ActiveHybrid változat a gyári honlap szerint már nem része a kínálatnak, hamarosan érkezik viszont az X5 eDrive. A spórolós batárok helyett az újabb i sorozat egyszerre józan és a szívre is ható: az i3 egy környezetbarát városi autó, tavaly esélyes volt az Év Autója címre, de végül második lett, az i8 meg pusztán formájával szerzett jó pár rajongót. Az i3 egy elektromos dobozautó, amit lehet rendelni hatótávnövelős változatban is, annál egy kéthengeres kis motor tudja megpörgetni a generátort, ha kevés a delej, de messze még a fali csatlakozó. A jövő hónaptól lehet őket hivatalos úton, a BMW Magyarországtól megvenni, az i3 alapára 11,83 millió forint és 130-170 km hatótávot ígér a hatótávnövelővel meg 13,47 millióért 300 kilométerre jó. Nem olcsó, az biztos, de a név és a legmodernebb technika mindig sokba kerül. Az i8 egy plug-in hibrid sportkocsi, ami 362 lóerő összteljesítményt hoz ki egy benzines és két villanymotorból, amikkel 4,4 alatt van százon, de ha nem tiporják beéri 2,1 liter üzemanyaggal is. Ennek megfelelő az ára is: 40,775 millió forint, ami az újdonság ereje miatt még a szürkeimportból származó autóknál sem kisebb.
Tovább haladva az ábécében jön a Citroën, aki a C-Zeróvel az egyik első működő villanyautót mutatta be Európában. Testvére a Peugeot iOn és a Mitsubishi i-MiEV. Technikájuk igazából japán, a franciák pénzzel szálltak be a projektbe. Ezek még ma is kaphatók, de nem csoda, hogy ma már nem fogy sok belőlük. Bár teljes értékű villanyautók, de nem teljes értékű autók. A francia PSA konszern az akár dízel plug-in hibriddel és komolyabb villanyautóval még az adósunk, bár a DS5, a 3008 és az 508 létezik dízel hibridként. Ott van viszont a Mitsubishi Outlander PHEV, amibe az i-MiEV-vel szerzett tapasztalat után elektromos hajtásláncot építettek, meg persze egy hatékony benzinmotort. Egy összkerékhajtású SUV, aminek az a különlegessége, hogy menet közben is tudja termelni magának az energiát. Alapvetően villanyautóként is használható, konnektorból tölthető, tehát ha rövid távokon megyünk vele, alig vagy egyáltalán nem kell a benzinmotornak dolgoznia. A benzines áramfejlesztéssel segít be, de ha teljesen lemerült az akksi, akkor közvetlenül is tudja hajtani a kocsit. A hatótávja 52 kilométer tisztán elektromos üzemben, ami a mai átlagos áramárral számolva egy körülbelül 380 forintos feltöltésből kijöhet. A plug-in hibrid és a hatótávnövelős villanyautó kategória határán egyensúlyozó Outlander ma talán az egyik legjobb a kategóriájában.
A Ford nem forgalmazza nálunk a C-MAX plug-in hibridjét, a Honda leállt az Insight és a CR-Z forgalmazásával, viszont van a Mercedesnek egy plug-in hibridje, amit nálunk is lehet kapni. Nem kisautó, nem is az elektromos B-osztály, meg nem is a beharangozott konnektorból is tölthető C. Ő az S 500 Plug-in Hybrid Lang, egy üresen is 1955 kilós, 5,246 méteres luxuslimuzin, ami kombinált vegyes fogyasztásnak 2,8 litert ígér, és mellé alig 65 g/km szén-dioxidot pufog ki. 333 lóerős, 5,2 másodperc alatt van százon, végsebessége 250 km/h, a listára alig 68 ezer forinttal több 33 milliónál és teljesen emissziómentes villanyüzemben 30 kilométert tud megtenni. A plug-in változat csak a hosszú tengelytávval kérhető és az exkluzivitását fokozza, hogy más nem kínál ilyen zöld bálnát. A Rolls-Rocye például még csak erősen gondolkodik a kérdésen.
Nem úgy a Nissan. A japánok nagyon nagy boltot csináltak a teljesen elektromos autóikkal. A 199 kilométeres hatótávot ígérő Leaf volt az első már elérhető és már jól használható villanyautó, nem csoda hogy Nyugat-Európa kedvence lett. A gyakorlati hatóválsága persze ennél kevesebb, mint ahogy korábbi tesztünkben is leírtuk, de ettől még az ajánlat jó. Az alapár 8,774 millió forint, ami nem kevés, de ha azt nézzük, hogy olcsóbb és sokkal használhatóbb, meg autószerűbb is a Mitsubishi i-MiEV-nél és alig drágább annak testvéreinél a Citroën C-Zerónál és a Peugeot iOnnál, akkor ez valójában egy diszkont ajánlat. És a Leaf jóra vizsgázott elektromos hajtásrendszerét beköltöztették az NV200 furgonba. Nemrég próbáltuk, és megnyerőnek találtuk. Csak körülbelüli ára van, hivatalos nincs, de a forgalmazó ígérete szerint hamarosan lesz. Nincs ára a konszerntárs Renault elektromos autóinak sem. A Fluence Z.E. bár szerepel a magyar honlapon, de gyártása már hónapokkal ezelőtt leállt, a Kangoo Z.E. és a furcsa Twizy meg gyakorlatilag láthatatlan a magyar piacon.
Az Opel Ampera sosem kop el, lesz neki valamiféle utódja is. A GM elektromos autóként aposztrofált, de valójában hatótávnövelős hibrid autója a tengerentúlon Chevrolet Volt néven készül. A 2012-es Év Autóját egy 150 lóerős villanymotor hajtja. Akkumulátora 200 cellás litium-ion, 16 kWh teljesítménnyel. Azzal 40-80 kilométer tud megtenni, ezután meg segítségére van egy 1.4-es 86 lóerős motorgenerátor, ami a legtöbb esetben közvetlenül nem hajtja a kerekeket, de autópályatempónál azért mégis besegít. A gyár ígérete szerint 500 kilométerre tolható ki áramtermeléssel a hatótáv. Az ára 11,99 millió forinttól indul, emiatt nem igazán versenyképes.
A Porsche 918 plug-in hibrid szupersportkocsit elvileg forgalmazzák itthon, legalábbis a honlapon szerepel, de forint ára nincsen. Euró van, 768 ezer, ami nagyjából 235 millió forint. Na jó, az álmodozást hagyjuk, maradjunk a földön. Ott a Toyota Prius, ami a hibrid zászlóvivőként kezdte pályáját, ma árult harmadik generációjának itthoni alapára 8,77 millió forint. A plug-in változat ára horror, 12,47 millió. Bár hatótávolsága nem vethető össze a tisztán villanyautókéval, de a Prius konnektorból töltögetésével ez a felár csak nagyon lassan jön vissza, ugyanakkor a sima Prius 3,9 literes vegyes fogyasztásával kellemes és takarékos. A Volkswagen leginkább környezetkímélő autói közül a Passat GTE-ről még nincs hazai infó, de a teljesen elektromos e-up! ára kevés híján 8 millió forint. Nem olcsó ennyiért, de legalább biztos a szervizháttere és az alkatészellátása, nem úgy, mint a szürke importból származó Tesláknak. Az alig használt, újszerű Model S-eket ma 35 millió forint körüli áron hirdetik.
Az emissziómentes, zöld autózás az extrém kivételeket leszámítva a spórolásról is szól. A teljes tulajdonlási költség a kedvezőbb töltési tarifák és a jelentéktelen karbantartási igény miatt sok kilométer és sok év alatt szerényebb lehet, mint egy hagyományos belső égésű motoros autó esetén. Nem csak a Nissan Leaf vagy a Volkswagen e-up!, a prémiumautók körében akár a BMW i3 vonatkozásában is. A környezetbarát spórolás ugyanakkor átgondoltabbá, tervezettebbé is teszi az autózást, a villanyautósok életet is: minden nap, minden úton tudni kell, hogy meddig mehetünk el.
Micu a legértelmesebb,,de az új xc90 T8-ról se feledkezzünk meg!!! Ez a jövő,,ez kell,,csak még drága..P.
Valóban, javítottam.
TÁRGYI TÉVEDÉS: AT AUDI 6 HYBRID NEM KÉSZÜL QUATTRO HAJTÁSSAL, CSAK ELSŐKERÉK HAJTÁSSAL
Vezettél már legalább egyszer hibridet? Tudod egyáltalán [b]pontosan[/b], hogy működik? Írásodból kijelenthető, hogy NEM.
A jelen a hibrid (benzinessel), a múlt az összes hagyományos szimpla belsőégésű beleértve az új dízeleket és turbós benzineseket is.
A közeljövő meg úgy néz ki a tisztán elektromos.
A hibrid zsákutca. Két rendszer nagyon nehéz. Soha nem hozza meg az árát. De legalább az aksira majd költeni kell, ami megint környezetszennyezés. Tiszta villanyautónak van értelme.
Akkor lesz ennek értelme, ha az aksik súlya azonos kapacitás mellett negyedére csökken, a töltési idő 10 perc alá, és az áruk is legalább negyedére. Addig ez csak kínlódás. Egy töltéssel 500 km-t kéne tudni menni, és gyorsan feltölteni. Azonos benzinesek legalább 40%-al olcsóbbak.
Hat en egy konektoros melle letennem a voksomat.
Mondjuk Leaf,Ampera vagy Prius.
Igaz Priusom majdnem lett,de amit nezten az torott volt.Vegul a Skoda gyorsabb volt…
Az S500PiH 2,8as fogyasztasara kivancsi lennek hogy is mertek