Az örök kérdés: benzines vagy dízel? Nissan Note vs Nissan Note

Összevetés: benzines és dízel Nissan Note. Melyik a jobb?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Közel azonos erő, relatíve alacsony fogyasztás és akár egy családnak is elég hely. Kinek ajánlható a benzines, kinek a dízel Nissan Note?


Jó fél évvel ezelőtt már járt nálunk egy dízel Note. A kompresszoros benzines tesztje kapcsán jött az ötlet, hogy össze kéne őt hasonlítani a hasonló teljesítményű, de nagyon eltérő technikájú és karakterű dízellel. A tesztek összegzéseként magáról a második generációs Nissan Note-ról annyit még egyszer leírnék, hogy a modern, kategóriák között lavírozó autók tipikus képviselője. Hiszen méretével még mindig kisautós, ugyanakkor négy személynek és csomagjaiknak elég helyet ad. Ha megrendeljük hozzá a zseniális tologatós ülést, akkor ráadásul igény szerint több teret ad a humánumnak vagy a cókmóknak.
Hirdetés


A felszereltségből a középső Acenta szint és a hozzá rendelt Családi csomag okosságai jelentik szerintem azt az optimális felszereltséget, amivel én ajánlanám a Note-ot. Persze ha több kell, több belefér, akkor az egyéb extrák még jobbá teszik. A nagy kérdés most, hogy melyik motorral választanánk? Mert a kompresszoros benzines teljesen jól mozgatja, sőt már a nem feltöltött, de szintén háromhengeres 1.2-es alapmotorka is bőven elég, főleg ha városban használjuk. Persze a Renault-fejlesztésű, négyhengeres 1.5-ös dCi dízelnek meg hívogató a 3,5 literesre ígért vegyes fogyasztása. Hogy meggyőződhessünk arról, kinek melyiket éri meg jobban, elvittük a kompresszorost összehasonlítani a dízellel.

A háromhengeres kompresszoros DIG-S motornak nagyon vicces hangja van. Alapjáraton igaz, egy kicsit kellemetlen, alacsony fordulatról gyorsítva tipikus háromhengeres szívózajt ad, ami kedves a kis autóban. Nagyobb fordulaton a kompresszort is hallani. 98 lóerejét 5600-as fordulaton adja le, nyomatéka 147 Nm 4400-on, tehát elég magasan. Ezzel a Note gyorsulása 11,8 mp, végsebessége 181 km/h. 400 ezerrel olcsóbban viszont ott van ugyanennek az 1.2-esnek a feltöltés nélküli változata, amit akár alapkivitelben, a legolcsóbb Visia szinten is meg lehet venni. A szívó is van 80 lóerős, 110 Nm nyomatékú. Gyorsulása 13,7 másodperc százra, végsebessége 170 km/h a leggyengébb motorú Note-nak. A dCi dízel is ötsebességes váltóval jön, 90 lóerős, nyomatéka 200 Nm, végsebessége 179 km/h, gyorsulása 11,9 mp - majdnem, mint a kompresszorosnak. A súlya is hasonló: a dízel 1132 kilogramm, a kompresszoros 1124, a gyengébb benzines viszont csak 1040.
A benzines a favoritom, de nem a DIG-S
A korábbi tapasztalataim és a mostani együttes próba alapján a turbódízel és a kompresszoros benzines Note közül utóbbira szavaznék, de ha Note-ot vennék, azt hiszem, alapmotorosan venném. Miként az elődjéből is az 1.4-es alapmotoros a favoritom. És merem is ajánlani a 80 lóerős, takarékos 1.2-est, egy Note-jellegű kisegyterűbe nem kell több paci. Azonnal spórolsz vele a DIG-S-hez képest 400 ezer forintot, a nyomatékosabb, ugyanakkor nagyságrendekkel több hibalehetőséget rejtő 1.5 dCi-hez mérten meg 700 ezret, s ha a már szuper Acenta felszereltséget nézzük, „akciósan” 3,5 millióból meg is volnánk. Sőt, a belépő Visia szint is elég lenne 300 ezres csomagban klímával, CD-s, USB-s hifivel, Bluetooth-szal, s így 3,3 millió az ár. Korrekt.
Korrektnek tűnt egyébként az 1.2 DIG-S és az 1.5 dCi is. A dízel persze kevesebbet fogyaszt, de kerepel és drága. Eco-módban ez és a háromhengeres, a négyhengeres dízelnél különben csak hangyányival könnyebb benzines is félhalott. A háromhengeresség, a vibráció, s a némileg hangosabb üzem közepesen zavaró, ellentételezésként kevésbé orrtolós, pörgetve dinamikusabb érzetű a benzines. A kormány mindkettőben túlszervózott, az egyszerű futómű lehetne kényelmesebb hangolású. A váltó mindkettőben maratoni hosszúságúra áttételezett - ezzel, a stop-starttal, s a ma könnyűnek számító 1,1 tonnás súllyal garantálja a Nissan a költséghatékony autózást. De minek a turbó(dízel), minek a kompresszor egy ilyen polgári, praktikus, kívül pici, belül nagy közlekedési eszközbe? Fogalmam sincs. Ha tetszik a Note, ha sokat, mármint tényleg sokat autózol és a nyomaték is „kell”, válaszd a dCi-t! Amúgy szerintem ár/értékben a benzines a nyerő, ha nem is a DIG-S.
Kántor István


A vicc az, hogy a gyengébb benzinesnek 3 deciliterrel magasabb a gyár által megadott fogyasztása, mint az erősebb és drágább kompresszorosnak. A vegyes érték 4,7 liter 100 kilométerre, de a feltöltős papírforma szerint városban és országúton is kevesebbet eszik. Számoljunk 425 forintos, ma aktuális literenkénti átlag benzinárral és a 3 decis különbséggel. 100 ezer kilométer alatt csak 300 litert (a Note esetében ez több, mint 7 teli tank, mert az 41 liter) spórolunk a kompresszorossal. A kérdés, hogy hány kilométert megtéve jön vissza a kevesebbet fogyasztó erősebb benzines felára. Ha a gyengébbet vesszük, van 941 liter ingyen benzinünk. Ezzel jó 20 ezer kilométert megtehetünk, mire elérjük a kompresszoros árát.

A kompresszoros és a dízel összehasonlításához egy 115 kilométeres tesztkörön mért fogyasztási adatokat használunk. Kollégámmal az M7-esen, a 6-os főúton és a főváros budai oldalán váltva vezettük a két Note-ot, az Eco üzemmódot egyforma ideig használva. A két változat árát az Acenta szinten tudjuk összehasonlítani. Így a DIG-S akciós ára 3,9 millió forint, a dCi hozzá képest 300 ezer forinttal drágább. Mért fogyasztásunk 5,6, illetve 4,4 liter. A dízel felárából kijön 705 liter benzin. Ebből 12 600 kilométert autózhatunk a DIG-S-sel. És végül jöjjön a megacsata, az Acenta felszereltségű dízel az alap benzinesnél 700 ezer forinttal kerül többe. Ezt akár 1647 liter benzinre is elkölthetnénk, amiből 35 ezer kilométert autózhatunk (az 1.2-es szívó gyári vegyes értékével számolva), mire elérjük a dízel árát.

Kollégám letette a voksot a kicsit zakatoló, de a kerregő dízelhez képest kulturáltabb, ám gyengébb szívó benzines mellett. Igaza van, mert például a Peugeot 206-ost hajtó hölgynek valóban ez lenne a legjobb megoldás. Ha ön évente kevesebb mint 4000 kilométert megy, majd egy évig tartana a tankolásra megmaradt pénz. Aki viszont többet utazna országúton a családi használatra is alkalmas kisautóval, annak a dízel karaktere a nagyobb nyomaték miatt jobb választás lenne. Nekem mind a kettő tetszik, második autónak az alapbenzinest venném, egyetlen családi kocsinak inkább a dízelt. És a DIG-S? Az sem rossz, de erőt fitogtatni meg combozni én nem egy Note-tal fogok. CVT automatikus váltóval viszont csak azt lehet kérni. Ha automata kéne, akkor nyilván vele venném a Note-ot.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?