Veszélyesen sokan járnak téli gumival nyáron is

Nyárigumi Kommandó: az autósok negyede még nem váltott

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Baj van, az előző évieknél is rosszabb eredményekre hívja fel a figyelmet a júliusban razziázott Nyárigumi Kommandó.


Immár ötödik éve, hogy gumiteszteket készítünk, sok mindent megtapasztaltunk a mérések során, a nonstopgumi pedig nem csak a tesztelésben, az első tesztet mindössze fél évvel követve megrendezett, és azóta sorozattá vált Gumikommandóban is partnerünk. Nem csak Téligumi, hanem Nyárigumi Kommandót is tartunk évről évre, tavaly ősz óta a kommunikációban az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság is partnerünk, az eredményeket immár második alkalommal velük közös sajtótájékoztatón mutattuk be.
Tudjuk a tesztekből, hogy télen nagyobbat lehet esni nyári gumival, mint nyáron télivel, nyáron viszont a téli gumi akkor is nagyon gyorsan elkopik, azaz tönkremegy, ha nem is kerülünk vészhelyzetbe. Ezért javasoljuk minden esetben az évszaknak megfelelő abroncs használatát. Vannak persze a négyévszakos, illetve az egészéves abroncsok is, ezekről is elmondható ugyanakkor, hogy nem tudnak minden körülmény között jól teljesíteni, erőteljesen kompromisszumosak.
Hirdetés

Az idei felmérés alapján az autósok csupán 7 százaléka választott négyévszakos gumit, ami persze még mindig jobb, mint télen nyárival, nyáron télivel járni. Az idei, júliusi Nyárigumi Kommandó - talán a későn érkezett valódi nyár miatt - minden eddiginél lehangolóbb eredményt mutatott.

A vizsgált autók több mint negyedén talált július közepi szemléjén téli gumiabroncsot a felmérőcsapat, az autósoknak alig több mint kétharmada szereltetett nyárit.

Ez egyértelmű visszaesés a tavalyiakhoz mérten, igaz, akkor augusztusban kommandózva találtunk az autók 84%-án már nyári gumit. A tavalyi eredményekkel pontosan egyezve a szemlézett abroncsok több mint fele (egészen konkrétan 54 százaléka) 5 évnél fiatalabb volt, ami jó eredmény ahhoz mérten, hogy a nyári gumiknál (a téliekkel szemben) az említett életkor nem is annyira sorsdöntő. Továbbra is többségben vannak a prémium márkájú abroncsok, ám dominanciájuk csökkent az előző évekhez képest. Apadt az átlagos profilmélység is, a tavalyi 5,4 mm-rel szemben idén csupán 4,7 mm-nek adódott.
Nyárigumi Kommandó 2016 - eredmények
Soroksár Fót Szentendre Budaörs Budapest Teljes átlag
Nyári-téli-négyévszakos gumik aránya 74-19-7% 68-26-6% 71-19-10% 65-29-6% 58-35-7% 67-26-7%
Prémium-budget gumimárkák aránya 58-42% 52-48% 55-45% 58-42% 39-61% 52-48%
5 évnél fiatalabb-idősebb gumik aránya 58-42% 52-48% 48-52% 61-39% 61-39% 56-44%
Átlagos profilmélység 4,8 mm 4,7 mm 4,7 mm 5,0 mm 4,4 mm 4,7 mm

Természetesen most is jelentős területi egyenlőtlenségek figyelhetők meg. Egy budapesti lakótelep parkolójában például az autók több mint harmadán volt téli gumi és az átlagos profilmélység is mindössze 4,4 mm volt, míg a Szentendrén vizsgált autóknak az ötödén sem találtunk téli gumikat, a budaörsiek profilmélysége pedig 5 mm-es átlagot adott.
Nem ajánlott az abroncsokat „lejárni”!
Az adatok azt mutatják, hogy sok autós választja azt a stratégiát. hogy a télre javasolt 4 milliméteres profilmélységet már nem nyújtó téli gumit nyáron kívánja „lejárni”. Ez ugyan nem ütközik a jogszabályi előírásokkal, mégis komoly kockázatokkal jár. A tesztek ugyanis azt mutatják, hogy magas hőmérsékleten száraz aszfalton ötödével, míg nedves aszfalton harmadával nagyobb fékútra számíthat az, aki a legmelegebb hónapokban is téli gumit használ. Nem szólva arról, hogy egy nagyobb fékezés ilyenkor valósággal ledarálja a téli gumi felületét, ami nyáron néhány ezer kilométeres futással teljesen tönkre is tehető.
A korábbiaknál rosszabb eredmények ellenére is biztató, hogy a felmérőcsapat egyetlen autónál sem látott a KRESZ-ben meghatározott 1,6 mm-esnél szerényebb profilmélységet, igaz persze, hogy ennek valójában inkább a duplája ajánlott, attól elmaradó pedig adódott azért. Ne feledjük, minden autó esetén igaz, hogy az úttal mindössze négy - persze méretfüggő - tenyérnyi felület köti össze, és az abroncson múlik, hogy miként. Ezért érdemes és elsődleges fontosságú minőségi, az évszaknak megfelelő abroncsot rakni autónkra. Bármely nyári gumi jobb mostanság, mint a téli, de az eredmények összevetéséhez nem árt legfrissebb tesztünkre pillantani.
Mit javasol nyárra az ORFK OBB?
„A tartósan harminc fok feletti hőmérséklet kortól, nemtől, egészségi állapottól függetlenül minden ember szervezetét próbára teszi” – hívta fel a figyelmet a nyári közlekedés alapvető veszélyeire Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK OBB főtitkára. „Testünk különböző módszerekkel próbálja a forró napokat túlélni, és jelzi, ha valamit már képtelen elviselni. A hőségben a közlekedés résztvevőinek is nagyobb figyelemre, türelemre van szüksége. A reakcióidő meghosszabbodik, tompábbak lesznek az emberek, megnő a balesetveszély, ezért bizonyos jó tanácsokat, így a megfelelő gumiabroncs választását is érdemes a közlekedőknek megfontolniuk, még mielőtt bekövetkezne a baj. Elsődleges tanácsunk az, hogy aki nehezen viseli a forróságot, lehetőleg ne induljon útnak. Kerülje a tűző napfényt, fogyasszon kellő mennyiségű folyadékot, ehhez mindig legyen a táskában, kézben ásványvíz, vagy üdítőital. Bármilyen nehéz is, legyenek türelmesebbek, tartsák be a szabályokat!”
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Én egy szállodánál dolgozom Ausztriában a vendégek német osztrák olasz nemzetiségűek az autók legalább 60 % téli gumival közlekedik nyáron is, 20% négyévszakossal pedig itt lenne rá pénz is, hogy lecseréljék de nem teszik. Autómárkák olcsótól a drágáig nem lehet normális véleményt alkotni.

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Megint egy idióta kitaláció vagy csak a gumisok lobbizása hogy több pénzt keressenek ?
    Hogy télen a puhább gumival biztonságosabb de fordítva ?? A puha gumi nyáron is jobban tapad vagy nem???
    Ajánlom hogy nézzék meg az F-1 futam közvetítését a puha /lágy/ gumival nem csak hogy gyorsabb köröket futnak de biztonságosabb is !!! Vagy netán az F-1 -esek analfabéták??

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Bizony én is lejárom a mostanra 6 éves, felkeményedett, eredetileg nagyon jó téli Conti garntúrát.
    Nedve úton ésszel kell menni vele, hisz a profil is 3-4 mm.

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Egy gumi 2(téli)-4(nyári) év után sajnos olyan szinten veszít a tapadásából, ami átlagos autózásnál is észlelhető. Ez nem véletlen, egyszerűen a gumitesztek miatt olyan szinten optimalizálva vannak az abroncsok, amennyire csak lehet. Vannak amik jobban megőrzik a tapadásukat, vannak amik jóval kevésbé. Egy 8-10 éves, bakelit kemény nyárinál könnyen lehet jobb opció egy friss téli, de a forró magyar nyarakban télit használni kb. olyan butaság, mint latyakos téli úton nyárival kacsázni. Itthon simán lehet 60°C-os az aszfalt nyáron, ott pedig egy autópályás kiruccanással vagy egy mátrai kiruccanással lehet nullázni a gumit (futófelület szélét tipikusan, amiért pl. osztrákoknál egy ideje már büntetnek). Olyan apróságokról meg nem is beszélve, hogy kétszeresére-háromszorosára nő a fékút a friss és lágy télivel a kánikulában. (Használt téli még nagyobb hülyeség btw, mert ahogy zöld is írja, esőben a megkeményedett téli kis túlzással úgy viselkedik, mintha jégre mennél.)

    Nekünk remekül bevált a GY Vector4Seasons (amúgy a Gen2 még inkább, mert az egy nagyon kopott nyáron) is a szaladgálós autón és a Michelin CrossClimate a kirándulós/munkába járós darabon. A V4S inkább a téli gumikhoz húz közelebb, jobban kopik, mint a CC, ellenben jégen, latyakban jobb. A CC meg bírja a mostani 30+ fokokat is mindenféle kopás, csúszás nélkül (V4S már csúszkál ilyen melegben közepes erőltetésre) és télen is teljesít úgy, mint a 4 éves Alpin4-ek.

    A lényeg, hogy ha megteheted, inkább 3-4 évente érdemes cserélni a gumikat, mert ahogy az itteni tesztekből is látható, egy tesztgyőztes abroncs pár év után már sereghajtó lesz.

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    enyhe időben nem lesz nagy különbség, de esőben hatalmas, én már kerültem bajba esőben téligumival.

    A másik pedig hogy nyáron nagy melegben ne menj el téligumival az Autobahnra.

    Nekem majdnem sikerült egy márciusi hőségben úgy megpörkölni a gumit (szabályos barna égésnyomok voltak rajta), hogy szinte el lehetett dobni.

    A bibi azonban az volt, hogy az odaúton még téligumikötelezettség volt.

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Személyes tapasztalatom, hogy a friss téli gumim jobb nyáron, mint a sokéves nyárim. Vagyis nem fogok cserélni. Normális közlekedés mellett maximálisan fognak a Vredestein téliek, a nyári Continentalom meg csúszik! Le is fogok állni a téli-nyári őrülettel meg csere-berével, ez csak a gumibiznisznek jó, ha nem úgy akarok vezetni mint Fittipaldi, akkor tökéletes lesz nekem a négy évszakos gumi a jövőre nézve, amint kifutnak a téli-nyári szettek. Részvétem a gumi iparnak.

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Köszönjük Emese!

    Gratulálok a gondolatmenetéhez. Még több ilyen autóst a magyar utakra! Sok spórolós! Járjatok busszal vagy bringával, ha nincs pénz gumira 😀

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Tisztelt Autósok és tisztelt Szakértők!

    Az hogy a téli gumi télen-nyáron használható, azt szerintem én találtam fel valamikor 2005-ös évben!
    Gondoltam egyet, és kipattant az “isteni szikra”!
    Mi lenne ha télen-nyáron is működne a dolog?
    Nagy meglepetésre működött!
    Ekkor váltam a gumikereskedők ellenségévé!
    Egy garnitúra téli gumi (attól függően hogy milyen gyártmány) 95000 és 135000 km-t bír ki!
    Ezt a km mennyiséget én 3-3,5 év alatt teszem bele!
    A gumi 6-7,5 éves korában úgy is “kuka” mert azt követően bármikor bekövetkezhet a szálszakadás”
    Mire kell odafigyelni vele?
    Nem kell vele csikorgó gumikkal elindulni, autópályán max. 130!
    Mondjuk ha az ember betartja a sebesség határokat (max. + 10 %), akkor nem kell fizetni a sebesség túllépésért!
    Szóval mit nyerünk az állandó téli gumival:
    félévente a szerelési díj kerekenként: 2000 Ft
    A letett gumik tárolási díja fél évente darabonként: 2000 Ft
    Ez 16000 Ft félévente, ami 3,5 év alatt 112 000 Ft!

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Rosszul tudod…..nyáron téli gumit használva NINCS ilyen szabály,csak fordított esetben!
    Átnéztem a cascomat kezelő Generali-Genertel szerződési feltételeit és nincs benne az amit írtál.

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    A guminagykerek és forgalmazók hirdetését látták és olvasták 🙂
    Évi 8-10 ezer km-es futásig és még dombosabb területre is jó a 4 évszakos gumi,pláne az Alföldre!
    Először Bridgestone télikkel jártam egész évben(anno azokkal vettem a kocsit),2-3 évig semmi gond nem volt velük,idén kora tavaszra koptak 3-4 milliméteresre így cseréltem.
    Roadstone(ami amúgy Nexen)négyévszakosokat választottam,nem egy csúcs gumik,de jó pár évre jók lesznek,remélem.
    Anno banknál hivatalsegédként dolgozva tucatjával vittem kulcsos autókat gumicserére,az egyik Astrán véletlenül hátul fent hagyták a Kléber télieket….,Októberben vettük észre,én is meg a gumis is de nem lett gond mert a kocsival járok sem jeleztek semmi negatívumot!

  • 2017.10.28. at 03:30
    Permalink

    Sokan nem tudják , hogy ha nyáron télivel télen pedig nyárival törik össze az autókujkat a casco nem fizet rá egy fillért se . Igazi gyökérség másik és saját maguk veszélyeztetése az utakon csak azért mert ő spórolni szeretne pár ezer forintot . Egyébként nem fog mert egy téli gumit szinte teljesen tönkre lehet tenni nyáron . Szóval télre vehet egy másik garnitúra gumit 100.000-ért a cser meg meglenne 2X6.000 forintért .

Vélemény, hozzászólás?