Adj gázt! LPG átépítés a gyakorlatban

Minden az LPG átépítésről és a gazdaságosságáról

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az autógáz még ma is bőven gazdaságos. De kinek éri meg ez a környezetkímélő üzem? Milyen egy jó minőségű átépítés? Ennek jártunk utána.


Mi is az az LPG? Az LPG a liquefied petroleum gas, azaz folyékony kőolaj gáz nemzetközi rövidítése. Miért gáz, ha egyszer cseppfolyós? És tényleg hulladék? Szóval ez a gázelegy, amit LPG-nek, vagy autógáznak nevezünk, a lakossági szénhidrogén gyártás során melléktermékként termelődik. Összetétele hasonlít a fűtéshez és főzéshez használt szintén cseppfolyós, palackos PB (azaz propán-bután) gázéhoz, de az előírások szerint kénhidrogént, vizet nem tartalmazhat és szennyeződés is kevesebb lehet benne.
Na jó, de hogy kerül ez az autóba? Szóval van ez a gázunk, ami alacsony nyomáson cseppfolyósítható, így tartályautókban lehet szállítani és a benzinkutakból lehet kimérni, mint a benzint és a gázolajat is. Nem számít megújuló energiaforrásnak, mert egy ipari folyamat mellékterméke, de a hajtóanyagként felhasználása jelent egyfajta újrahasznosítást.
Hirdetés


Még mindig nincs az autóban! Bocsánat, lehet, hogy túl részletesen kezdtem, de még azt is meg kell említsem, hogy ez a cseppfolyósított gáz a szabad levegőn illékony. A folyadék párologni kezd, közben a térfogata megsokszorozódik, és emiatt lehűti a környezetét. Éppen emiatt a motorok meghajtásához több problémát is ki kellett küszöbölni a gázrendszereket kifejlesztő szakembereknek. Régebben sokan próbálkoztak PB gáz otthoni átfejtésével, de a mai rendszerek és ezek nyomása nem teszi lehetővé ezt a fajta fusizást. Felépítésük és működésük is összetett, de azért nem átláthatatlan.
Akkor miért is jó LPG-vel járni? Nos, az autógáznak van egy olyan sajátossága, hogy magasabb hőmérsékleten ég a benzinnél, ezért a tökéletesebb égés mellett kevesebb nitrogén- és széndioxidot bocsát ki egy gázzal üzemeltetett Otto motor. Viszont a gáznál sűrűbb a benzin, de az oktánszáma nagyobb, 105 és 115 kötött van, ezért a kettőből az jön ki, hogy átlagosan 10-15 százalékkal több gáz kell ugyanakkora teljesítmény eléréséhez.

Ha többet fogyaszt, hogy éri meg? Remélem nem volt túl szájbarágós a felvezetés. Szóval tudjuk már, hogy itt ez a jó kis gáz, ami teljesen jól meghajt autókat is. Egyet nem tudunk, hogy miért érheti meg ezt használni. Elég megnézni, hogy a 95-ös benzin átlagára ma 390 forint körül van literenként, míg az LPG literje csak 240 forint. Nem nehéz kitalálni, hogy a legrosszabb esetben is 20 százalék körüli többletfogyasztással számolva is megéri az olcsóbból tankolni. Igen ám, de ehhez vagy gyárilag gázos autót kell vennünk, vagy a meglévő kocsinkat kell átépíttessük, aminek természetesen ára van. Ez egy műszakilag és hatóságilag is megalapozott komoly munka, ami szaktudást és nagy rutint is igényel. Az alábbiakban egy gázos átalakításokra szakosodott műhely, a dunakeszi Medic-Car[/url] munkatársainak tapasztalatai alapján járjuk körbe a témát.

Hitek és tévhitek. Ha Dunakeszire, az akkreditált Bosch szervizbe megyünk, szinte bármikor belefuthatunk gáz-átépítésbe. Most éppen egy kilencvenes évek végi C180-as Mercedes áll a csápos emelőn. A jobb hátsó kereke leszedve, a pótkerék is hiányzik, a szerelő meg épp a motortérbe bújik, a tűzfal körül kábelez valamit. Látványos, de inkább csak nagyjából sejtem, hogy mi történik. Rikasi János siet a segítségemre, aki valós időben elmagyarázza, mit is csinál a kollégája. Az LPG folyékony halmazállapotban nem égne jól, pontosan nem keveredne megfelelően a levegővel, ezért át kell alakítani a hengerbe történő befecskendezés előtt légneművé. A piros Merciben már bent van a gázreduktor, ami a nagynyomású cseppfolyósból csinál kisebb nyomású légneműt. Ezt látni a fenti képeken. Éppen a műszerfalra szerelt üzemmódváltó kapcsoló kábelezését csinálja a kolléga. Ez ahhoz kell, hogy bármikor lehessen váltani a benzin és az automata gázüzem között. Az autók az itthon elterjedt olasz Landi Renzo rendszerrel benzinnel indulnak, és amint a gázos üzemhez már megfelelő, körülbelül 40 fokos hőmérsékletet eléri a motor, automatán átvált. Beszereléskor csak hibátlanul működő benzinmotorhoz lehet gázszettet beszerelni, amivel a gázos autónak jobb környezetvédelmi értékeket kell produkálnia gázüzemben, mint benzinnel. Nem változik persze a környezetvédelmi besorolás, csak kettős üzemű lesz innentől a jármű, ez indokolja azt is, hogy az átalakítás engedélyköteles. A beszerelés fontos aktusa a szoftveres kalibrálás, a befecskendezési értékeket be kell állítani, hogy jó lambda értéket kapjunk és a lehető legtökéletesebb égést, ezzel a leggazdaságosabb üzemet érjük el.

Mire kell figyelni az LPG gázszett beépítéskor? A Landi programja nem az OBD csatlakozót használja, hanem a gázszettet vezérlő elektronika csatlakozójára kötik a számítógépet. Innen ugyanúgy lehet látni minden értéket, látszik a fordulatszám, a befecskendezési idő, és világosan kivehető, hogy szegény vagy dús a befecskendezett keverék. Nem csak a Landinak, hanem a többi gyártónak is megvan a sajátja. Bármi baj van (dadog, nem megy, sokat fogyaszt, nem vált át), a diagnosztikai szoftverrel ugyanúgy az első lépés mindig a hibakód kiolvasása. A szoftveres beavatkozásra normál esetben a beszerelés és a karbantartás között nincs szükség. Karbantartás 20 ezer kilométerenként esedékes és a Medic-Carnál adott kétéves garanciának is az a feltétele. Ilyenkor a legfontosabb a szűrők cseréje (1 légnemű, 1 folyékony gázszűrő), amit senkinek nem javaslunk, hogy otthon megpróbálja. Nyomáspróba és további elellenőrzések nélkül meg nem biztonságos a használat. Minden műszaki vizsga előtt 30 napnál nem régebbi gázszemle is kell, ami mint a műszakin, úgy itt egy is egyfajta tanúsítvány kiállítását jelenti, csak ez a gázrendszer minősítése. Nem szabad lemerülni hagyni az autó akkumulátorát, mert így a gázszettet vezérlő kompjuter el tudja felejteni a megadott beállításokat, ilyenkor szükséges az újrakalibrálás. Egyéb karbantartást igazából nem igényel, de mint az autó egészét így elhanyagolni ezt sem szabad.

Mik a "leggázosabb" típusok? És persze a matek. Kezdjük a legfájóbb résszel: az átépítés ára ma nemigazán úszható meg bruttó 250 ezer forint alatt. Dunakeszin is ennyibe kerül egy négyhengeres ilyen profi és megbízható átépítése. Mivel engedélyköteles, a dokumentációs költség is jelentős; az NKH-nál egyedi átalakítási engedélyt kell kérni minden LPG átépítésre. Itt még az is számít, hogy ha olyan típust alakíttatunk át, amit előttünk már százan, akkor az egyedi tervezéstől el lehet tekinteni. Ha viszont valami ritka típust gurítunk be a műhelybe, annál a helyzet jóval bonyolultabb és drágább is lehet. Itt jön képbe, hogy vannak már bevált típusok, amikhez egyszerűen jobban passzol a gáz. Turbós autóknál általában gond nélkül, de például az épp szerelt Mercedes kompresszoros változatait nehéz összebékíteni az autógázzal. Általánosságban elmondható, hogy a kis motorok és a közvetlen befecskendezéses benzinesek nem alkalmasak az átépítésre. Persze ezeknél sem lehetetlen, csak a végeredmény kérdéses. Vannak viszont az akár többszelepes, hengerenkénti befecskendezésesek, ott nem szokott gond lenni. Ezek azok a motorok, amik ma már kissé ósdinak számítanak az új autókba szerelt sok csoda mellett. Ilyen az Opel Zafira (nem a Tourer) benzinese, vagy a Renault Fluence 1.6-osa is. Nem is csoda, hogy az új típusok közül leginkább ezeket hozzák átépíteni, zömében taxisok. Nem csak nekik érheti meg azonban az átépítés. Egy átlagos típus esetében 15 ezer kilométer a plusz költség megtérülése. Ha valaki ennél többet megy egy év alatt, már bőven megéri számolgatni és belefogni.

Vita a plusz kenésről. A Medic-Carnál bizonyos típusoknál alkalmaznak úgynevezett felső szelepkenő adalékot. Az LPG-levegő keverék jó 100 fokkal magasabb hőfokon ég a benzinnél, ez okozhat a motoron belüli komponensekben méretváltozást, ami nyilván nem kívánatos, sőt káros. A magas hőmérséklet illetve a légnemű üzemanyag miatt a motor belső kenését meg kell oldani az üzemanyag adalékolásával. Erre a szegény keverékre érzékenyebb motoroknál van szükség, a probléma a szelepszár tetejénél jelentkezik elsősorban. Ami a kevésbé károsító kipufogógázok miatt jó, az itt most rossz. A felső szelepkenő adalék egy 20-40 ezres plusz költség, ami növeli a motor élettartamát. Más szakemberek ellenzik az adalékolást, indokuk, hogy a hűtést nem lehet kenéssel helyettesíteni. Szerintük a kopott motort úgyis fel kell egyszer újítani, kár adalékra költeni. Azért jegyezzük meg, a kenés hűtő funkciót is el tud látni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Üdvözlet!
    Nekem 1.6-os Toyota Carina E autóm van, természetesen gázos. 75000 kilométert ment eddig gázzal, hibátlanul. Se szűrő csere, se semmilyen gázos szerelés. Gyertyát cseréltem 50000 kilométer után.
    Beszerelésnél beszélgettem a szerelőkkel, és ha nem vertek át, akkor a gáz elektronikája a benzines után van kötve, és annak a mérési adatait használja. Ezért nem kell neki komoly számításokat végezni feleslegesen. Ami igaz is lehet, mert ha simán benzinnel használom, akkor alacsony hőfoknál rángat az autó, ezt már gázosítás előtt is csinálta. Gázzal ugyanúgy csinálja. A többlet fogyasztás meg azért van, mert a légnemű üzemanyag egységnyi mennyiségében azért kevesebb az energia, mint a cseppfolyósban.
    Ha úgy szeretnék haladni, mint benzinnel, akkor jobban kell nyomni a pedált, ezért eszik többet. Viszont a gáznak nagyobb a kompresszió tűrése, mint a benzinnek, így tényleg be lehetne erősíteni a motort, például növelni a kompressziót. Viszont akkor lehet, hogy 95-ös benzinnel kopogna, szóval…….” jó helyen van az a kocsi”. Valamit valamiért.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Amit én tapasztaltam a gázos autókkal az jó,de nem minden típus.Ami borzalmasan működött az egy 92-es 2.3-as Mercedes 124-es volt amit sehol sem tudtak normálisan beállítani.Gázzal mindig durrogott leállt meg hasonlók.
    A mostani autóm is gázos hiába csalódtam a Merciben.
    Ez egy 89-es Golf 2 1.6 Lovato rendszerrel ami kézi kapcsolós és én gázzal is indítok mindig.
    3 éve van nálam és átlagosan 7,5 a fogyasztásom vegyes használatban város 8.Egy tankolás 13000 ft amivel 700 km-t megyek.
    Teljesem meg vagyok vele elégedve nincs gázszag meg ilyesmi.
    A következő autóm is gázos lesz!

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Hát ha konkrétan tudnám akkor meglenne a kérdésre a válasz:D A kérdés kb az ,hogy kicsit nagyobb átalakítással lehet-e tovább optimalizálni gázfelhasználást, vagy még “gázosabbá” tenni olyan alkatrészeket amik az eredeti benzines üzem miatt így kompromisszumos megoldások. Gondolok itt például a szelepekre amik nagyobb égéshőnek vannak kitéve, katalizátor is, stb, sok mindent érint ez a plusz hő. Másrészt pedig a benzintérkép függ beszívott levegő mennyiségtől meg egy csomó mindentől, ez nem egy lineális adat amit a gázpedál állásából ki lehet számolni, és még ott van a változó szelepvezérlés is. Ilyenekkel hogyan számol egy gázos vezérlés?

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Ha nem érdekelne, akkor nem kérdeztem volna meg. Egyébként pont így szoktak válaszolni az emberek (vagy még így se) mint te is, felsorol a beépített dolgokból valamit, de a mit-miért és lényeges dolgok mert kimaradnak:)

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    A régi időkben mikor még leginkább a tilos kategóriában volt nálunk a gáz üzem,már akkor az 1.2Lada kombimban használtam kb 150Ekm-t gond nélkül az autómat. Egyszer, már nem emlékszem mi volt a pontos hiba le kellett venni a hengerfejet.Nos akkor, még a szerelő is azt mondta ennyire salakmentes tiszta égésű motort ennyi km-el, még nem látott.Aztán még egy évet használtam az autót és eladtam hiba nélkül.A második autó amit gázzal használtam egy 2.0/ 626 Mazda volt a kilencvenes évek végén, tökéletes alacsony üzemeltetéssel hiba nélkül futott 200Ekm-t.- Szóval a “nagyokos,tudományos alapon” véleményt formáló,de soha gázos autóval nem járóknak üzenem:- Járjatok csak benzinnel minél többet és vigasztaljátok magatokat,hogy nektek a jó. És mindenki más aki kevesebbet költ üzemanyagra az meg, mind hülye.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    “Mikor megkérdeztem milyen lenne az a motor amit eleve gázüzemre terveztek senki nem tudott különbséget mondani igazán… nem értem.” Mert valószínűleg nem is érdekel.

    Nekem két gázos autóm van, eléggé el nem ítélhető módon mindkettő AUDI 🙂 Ezekből az egyik motorja kifejezetten gázosra lett megcsinálva. Nem a gázszett beszerelésre gondolok, hanem konkrétan a hengerfejre. Mindkettőbe ugyanott szerelték a gázszettet, az egyik LOVATO szett, a másik AC Stag, Tomasetto és HANA összetevőkből áll. Mindkettő kifogástalan, takarékos és üzembiztos.
    A fanyalgóknak üzenem, ne is tetessék bele a gázt az autójukba, nekünk, gázautósoknak addig jó, míg kevesen vagyunk, addig legalább nem emelik a gáz árát.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Viszont nem ajánlott a VTi motorok átalakítása, a Citroennél egy időben próbálkoztak vele (Landirenzo rendszer) de elég sok baj volt velük. Ezek a változó szelepvezérlésű és emelésű, Valvetronicos motorok nem kifejezetten erre lettek kitalálva…

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Igaz 🙂 Akkor a megtakarításból 5%-ot levonok :-). Nagyon mások a mostani rendszerek, saját computer, hengerenkénti befecskendezés, komoly biztonsági szeleprendszer (pl mélygarázsba is be lehet velük menni). Én kis teljesítményű autóba rakattam, úgy is megtérül viszonylag hamar. Csak nem szabad elhinni az 5l gáz/100km meséket, mert akkor csalódás éri az embert. De a kisteljesítményű, alacsony fogyasztású autónál 35-40e, a nagyobb fogyasztású autónál 30e km alatt simán megtérül. És nyilván nem azoknak találták ki, akik havonta mennek 500 km-t. Mint ahogy a diesel autókat sem, az is csak akkor éri meg, ha megvan az a futásteljesítmény éves szinten, ami kitermeli a magasabb szerviz költséget.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Teljesen igazad van, annyival egészíteném ki én is, hogy azért valamennyi benzin is fogy az indulások miatt, főleg a téli időszakban.
    Ha tényleg egy jól beállított és karbantartott gázos autód van, akkor az nem büdös, nem rángat.

    Nekem Rover 620-ba volt Landi gázszett beszerelve, 240e-be került, de fél év alatt visszahozta az árát és utána már csak spóroltam vele.
    Nem kell félni a mostani gázrendszerektől, ezek már nem azok amiket a zsigulikba szereltek.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Nemcsak a németeknél olcsóbb a gáz, nyáron voltunk Bulgáriában Szerbián keresztül… Mindkét országban olcsóbb volt a gáz, sőt a szerb gázzal valahogy jobban is ment, kevesebb volt a fogyasztás. Egyébként szerintem leginkább a nagyobb benzineseket (> 1,6 és fölötte) éri meg gázosítani, azokat is akkor ha sok hosszabb útra megy az ember. Úgy viszont egy jó dízelnél is olcsóbban lehet üzemeltetni, sokkal kevesebb hibalehetőség és jóval olcsóbb az üzemanyag.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Nem tudom, hogy a sok hozzászóló közül kik azok, akik valóságban is használnak gázos autót, és kik azok, akiknek az ismerősének a szomszédja találkozott olyannal, aki olvasott valakiről, aki látott már majdnem gázos autót. (A hozzászólásokból arra következtetek, hogy az utóbbi van többségben)
    Én 1 éve használok egy Skoda Fabia 1.2 12V kombi autót gázzal. A cikkben is említett szerviz végezte az átalakítást, maximálisan korrrektek voltak. (pl kaptam csereautót arra a 24 órára, amíg tartott a beépítés, és azóta is, ha kérdésem van, készségesen válaszolnak). A beszerelt cucc Landi szett, és ugyan a motor csak 3 hengeres, de ugyanaz a szett került bele, mint a 4 hengeres autókba, csak egy ág le van dugózva. Kértem a felső kenő rendszert is a kocsiba, amit szintén beszereltek, és egy liter adalékot is kaptam hozzá. A teljes beszerelés, tokkal vonóval 215.000 Forint volt, plusz a műszaki vizsga (18.000 Ft), plusz az okmányirodában a bejegyzés (0 Ft).
    Tapasztalat: SEMMIT nem veszel észre abból, hogy gázzal megy e az autó, vagy benzinnel. Nincs teljesítmény csökkenés, nincs gáz szag, nincs motorhang eltérés. Ha jól be van állítva a gáz computer, akkor nincs különbség. Meghibásodás nem volt. Egy év alatt mentem 40.000 km-t. A tankolások felét Komárnoban intéztem (210 Ft/l, a maradékot Pesten (235 Ft/l) és Szombathelyen (265 Ft/l) Fele-fele. Akkor a matek:
    Beszerelés: 215.000
    Vizsga: 18.000
    2 alkalommal szűrőcsere: 16.000
    7,8 literes gázfogyasztás mellett: 3120 liter gáz. = 327.600+183.300+206.700=717.600 Ft
    A Skoda vegyesben fogyasztott 6.5 litert benzinből, tehát 2.00 liter benzin Átlag 400 Ft-tal:1.040.000 Ft
    Megtakarítás az üzemanyagon 322.400 Ft
    Ha levonom az összes költséget, akkor marad 73.400 Ft, és innentől már csak hasznot termel…
    De nyaralásnál sem mindegy, hogy a Cseheknél, az Olaszoknál 200 Ft/l a gáz ára, míg a benzin pl az olaszoknál 450 Ft felett van. Gondolom nem meglepő, hogy a most vásárolt nagyobb autónknál már szempont volt, hogy gázos legyen…
    Lehet vitatkozni a számokkal, de csak akkor, ha hasonlóan alá tudod támasztani 🙂

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Pontosan mivel is hajtották Nicolaus August Otto által fejlesztett, „Ottos neuer Motor“ néven 1877-től gyártott motort?
    Ja! Hogy ez egy gázmotor volt?
    És hogy a karburátor kifejlesztéséig a benzin üzemű motor meg a hidrogén (!) üzemű motornál is veszélyesebb üzemeltetésű volt?

    Az igazi motor benzinnel működik!!
    Az igazi szakember pedig nem olvas, tanul, hanem tévét néz. Meg tévében szerepel…

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Ideje lenne megneznetek par normälisan ätalakitott es normälisan beällitott gäzos autot.
    Tölem csak annyit kerdezett az autoszerelö/mernök kollega, hogy mi az a negy ledes kis “kocka” a közepkonzolon?
    Mondom az autogäz tankvisszajelzö. Visszakerdez, hogy a kocsid gäzzal megy? Nem is vett eszre semmit, nem erzett semmi “szagot”.
    De mokäs olvasgatni a meseket a büdös gäzos kocsikrol, meg a nem bagozok a kocsiban mert felrobban (amugy se cigizzel).

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    +1

    Nem csak kisebbel lehet spórolni. Számolgattam, a mostani 1.2-es benzinesemmel, ami kb 6-6,5 körül eszik 420 forintos benzinből(úgyis pár héten/hónapon belül visszamegy az ára…), kb annyi az üzemanyag költségem, mintha vennék egy 6 hengeres 328i-t és LPG-vel használnám, fogyasztana belőle 11-12 litert, itt 240 az LPG, már vagy fél éve 1 fillért nem változott… Tehát gyakorlatilag a 60 lóerős gokartból átülhetnék egy közel 200 lóerős, nagyobb és kényelmesebb gépbe, kb ugyanolyan üzemanyagköltségek mellett. A kocsit meg nem kell szét fúrkálni, mert a benzin töltőnyílás mellé is lehet rejteni a csatlakozót, és akkor a tanksapka fedél takarja, és semmi nem látszik, csak a piros matrica a szélvédőn.

    “Merthogy sokak fenekét nem zavarja, hogy a motorba milyen üzemanyag csordogál… ”
    Pontosan, ennyi erővel az olajkályhásokat is lehetne fikázni…

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Anno én is akartam gázosítani, de érdekes módon sehol senki nem említi, hogy mennyire büdös egy gázzal hajtott autó (vagy ennyire egyértelmű?). Én akkor mondtam le róla, amikor egy ilyen autó mögé értem autópályán és megéreztem 🙁
    Innentől kezdve kétféle ember van: “Kit érdekelnek a mögöttem haladók és kiszállásnál is csak 2 másodpercig érzed” vagy “Ilyen bűzlő szart soha nem csinálnék az én autómból”.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Ez az LPG talán a legmostohább sztori azok között, amikor valaki más irányban keresgél mint amit tálcán elé tesznek. Van gyári meg utólagos meg sufni is, akár ez a három egyben is, tankolni is lehet szinte bárhol aztán mégsem terjedt el. Még két hozzáértőt sem hallottam egy véleményen lenni, de sok felhasználó beszél kevesebb fogyasztásról és többről is, mindenki szerint más műszaki okok a hátrányai, de semmi fejlesztés nem ment ez irányba. Mikor megkérdeztem milyen lenne az a motor amit eleve gázüzemre terveztek senki nem tudott különbséget mondani igazán… nem értem.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Rick és Gz kommentjéhez:

    gáz árát holtankoljak.hu alapján vettem, ott 261 ft vmiféle országos átlag

    ha benzinnel indulsz, akkor nyilván fogy benzined is, nem? 100 km-enként 5-10-15 km-t (rövid utak függvényében) benzinnel teszel meg, a legmagasabb fogyasztású hideginditásos szakaszban
    azt is számolni kell

    elhiszem h a gáz rendszer karbantartása nem visz el olyan sokat, de akkor is számolandó a ktg és plusz idő, esetleg szervizbe menés, etc

    a fentiek értelmében tisztán 600 ft megtakarításod nem marad

    a magasabb átalakításos ktget onnan vettem, h kb 4 éve egy japán autómra kértem ajánlatot, és az 270 ezer ft körül volt.

    illetve Te is havi 1500 km-ről írsz, tehát közel az általam említett évi 20 ezres futáshoz, és nyilván egy sok városi futással járó taxisnál is más a helyzet, bőven megérheti

    ha 5-600 ft-os 100km-enkénti megtakarítással és 200-250 ezer közötti átalakítási ktggel számolunk, akkor is kijön 40 ezer km-es megtérülési idő, ami szintén nem kevés, és én inkább arra akartam kilukadni, h egy átlag autósnak, azért érdemes utánaszámolni, mert évi 8-10 ezer km-es futás mellett, egy átlag 5 évig megtartott autóval kb ott van, h a végére van nullán, amikor eladná akkor kezd ténylegesen megtakarítani, és még eladáskor lehet h gondban is lesz, mert sokan idegenkednek a gáztól egy használt autóban

    a mostani kamatkörnyezetben nem, de a pár évvel ezelőttiben még a haszonáldozat témája is befigyelt, h évi 10 százalékos kamat mellett a beszerelésre költött 250 ezer ft még hozott 25 ezer ft-ot, amiből még közel 1000 km-re való benzint lehetett venni

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    “Ha sporolni akar vegyen egy kisebbet.”
    És ha én jobban szeretek A8-ban járni gázzal sokat, mint Astrában benzinnel keveset? 😉
    Merthogy sokak fenekét nem zavarja, hogy a motorba milyen üzemanyag csordogál…

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Es a dizelek gazositasaval mizu van?
    Arrol mar nagyon reg olvastam.
    Amugy meg ha valaki A6 A8 Merci S es tarsait vesz az szamoljon a fogyasztassal,
    ha nem tudja fentartani akkor minek veszi meg?
    Ha sporolni akar vegyen egy kisebbet.
    Nekem megszakad a szivem mikor egy gyonyoru A8 hatuljaba becsapva a tartaly,kifurva az oldala(a regebbiek)
    A motorterben meg kovalyognak a plussz kabelek.
    Az hogy kinek eri meg kinek nem az otthon uljon le szamolja ki.
    Varosba kell-e vagy azon kivulre,hany km,koltseg keret.
    Manapsag mar jopar marka adja gyarilag is hasznaltan is lehet venni olyan autot,
    De egy 10plussz evesnel egy vatta uj rendszer nem biztos hogy egyszer megterulne.
    De a dizelek azok meg mindig erdekelnek hogy-hogy lehet.
    Es akkor szamoljatok ki hogy egy jokepessegu kis dizel 4-5el elketyeg,mennyi a dizel 420?
    2100Ft alatt megvan 100km…

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    A cikk szinvonala valahol a nulla alatt van. A szerzo hozzaertese nulla, tele van szakmai tevedesekkel az egesz cikk.

    Egyebkent meg a kommentekre reagalva:
    A taxisoknak mindenkepp megeri, mert az LPG afaja visszaigenyelheto, mig a benzine nem.
    Eleg hosszutavu tapasztalatm van mar LPG ugyben, bar amikor en csinaltattam, jobban megerte, mert a benzin 400 volt, a gaz meg 200 alatt. Sokkal hamarabb megterult.
    De mondhatom, hogy a 7.25-os benzines atlagbol lett 8.5-os gazos atlag, +a varosi hasznalat miatt atlag 0,25-os benzinfogyasztas.
    Nagyjabol olyan most, mintha 280ft-os benzinnel jarnek.
    A gyertyakat jobban megviseli, a 100e km csereperiodusu gyertyat 60e-nel csereltem a biztonsag kedveert.
    A reduktorban levo szurot 90e utan sem csereltem, mert minek. Majd ha baja van, 20e-ert veszek egy komplett uj reduktort. A gazfazisu szurot cserelem 30e-kent. Max. 2000ft a szuro, es hazilag cserelheto.
    A gazbiztonsagi szemle draga helyen 5000, olcso helyen fele, de a mediccarnal vizsgaztattam legutobb, es nem volt dragabb a vizsga, mint mashol lett volna (ami nem nkh). Az nkh olcsobb. Csak kockazatosabb.
    Szoval jelentos tobbletkoltseg nincs, de ma egyertelmuen lassabban terul meg, mint 4 eve.
    Viszont aki sokat jar, esetleg sokat megy kulfoldre, annak nagyon jo tud lenni (nemetorszagban az lpg ara fele a benzinenek, de a franciaknal, olaszoknal is sokkal olcsobb, szoval plane megeri).

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Nagyon jó cikk! Örülök, hogy írtok a környezetet kevésbé szennyező meghajtási formákról.
    De 2 dolgot nem értek.

    1. “Régebben sokan próbálkoztak PB gáz otthoni átfejtésével, de a mai rendszerek és ezek nyomása nem teszi lehetővé ezt a fajta fusizást.”
    Úgy tudom, az LPG szobahőmérsékleten 6 bar körüli nyomáson cseppfolyósodik. A tartályban (szobahőmérsékleten) töltöttségtől függetlenül 6 bar nyomás van. A különbség csak annyi, hogy a tartályban hány liter gáz van folyékony halmazállapotban és hány liter gáz halmazállapotban. Ha használok az üzemanyagból, akkor a gáz (légnemű és folyékony részének) nyomása lecsökken 5,9 bárra. Mire aztán gyorsan elpárolog valamennyi a folyékony részből és így újra helyreáll a 6 bar nyomás. A tankban lévő nyomás továbbítja az üzemanyagot. Pumpa nincs a rendszerben.
    Kérdésem: Van arról információ, hogy a “mai rendszerek” mely részén magasabb a nyomás, mint a régi rendszerekben? Miképpen gátolja ez a házilagos (palackból) tankolást?

    2. “az autógáznak van egy olyan sajátossága, hogy magasabb hőmérsékleten ég a benzinnél, ezért a tökéletesebb égés mellett kevesebb nitrogén- és széndioxidot bocsát ki egy gázzal üzemeltetett Otto motor.”
    Úgy tudom, hogy a tökéletes égés alatt azt értjük, hogy az üzemanyagban lévő minden carbon és hidrogén elég (mert ugye szénhidrogén a metán is, a propán is, az oktán is, stb…). Tökéletlen égésnél a carbon nem 2 db oxigénnel kapcsolódik (CO2), hanem csak eggyel (CO). Lehet, hogy itt CO-ra, azaz szénmonoxidra gondoltál?
    (Persze az LPG-ben arányosan kevesebb a carbon, mint a benzinben. Emiatt a kipufogó gázban valóban kevesebb lesz a CO2 és több a H2O aránya.)

    Továbbá:
    ha jól tudom, a nitrogénoxidok (NO, NO2 -> ezért NOx-nak becézzük őket) magas nyomáson és hőmérsékleten képződnek. “Tökéletes égés” során minden carbon és hidrogén elég és még marad fölösleges oxigén is. Ez a szintén levegőből származó nitrogénnel alkotja a NOx vegyületeket. A fenti körülmények előfordulnak benzinüzemben szegény keverék mellett. Mivel a propán magasabb hőmérsékleten ég, azt gondoltam volna, hogy LPG üzemben nagyobb a NOx képzési hajlam, mint benzin üzemben. Ha van még információd erről, tudnád részletezni?

    Üdv:
    Zs.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    “”de abból még le kell számolni a gázüzem többletköltségeit (benzinnel való indulás, gáz szemle, gáz rendszer karbantartás, amit a cikk is ír)””

    Ha benzines autód van, akkor az benzinnel indul. Ha gázos autód van, akkor az benzinnel indul. Mitől mutatkozik többletköltség a gázos esetén? Elárulom, semmiben. A maradék 95 km alatt nem 7 liter benzint eszik Az első 5 km-en felesleges fogyasztást számolni, a maradék 95km-en viszont benzinnel 2600Ft, gázzal 1976Ft, szóval a 600Ft akkor is ott marad. Havi 1500km-rel számolva évi 108 ezres marad a zsebedben, és ekkor még nem kellett gázszűrőt cserélned, ugyanis nem mentél le 20 ezret.. De gondolom ha majd 120 maradt a zsebedben, ki tudsz belőle 10 ezrest fizetni a szűrőcserére. (egymás közt mondom, a két szűrő 4 ezres a netről rendelve, cserélni 15 perc, de a sajátomat mindig kifújtam, és 80 ezernél még felesleges lett volna cserélni, ez a 20 ezres csere a beszerelőknek az igazi pénz) Egy év múlva megint van 120 ezres, és abból megint 10 ezer a szűrőcsere. A gázbiztonsági szemle meg igen kemény összeg, a két év alatt megmaradt 220 ezerből megint ki kell csengetned 4 ezrest erre. Borzalom… Amelyik autó 7 litert estik benzinből, az 200-ért átalakítható, hiszen valószínű 1300 kiló alatti négyhengeres gép, amelyik 13-14 litert eszik benzinből, az meg egy hathengeres, nagyobb teljesítményű autó lesz, ahol elmehet a beszerelés összege 300 ezerig, viszont ő nem 600Ft-ot spórol 100km-en… Amúgy a számok csak jobbak lehetnek, Pesten is, vidéken is van 230Ft körül gáz, sőt, Kiskunhalason 205Ft, Szegeden 230Ft.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Minek átalakíttatni egy autót CNG-re, ha megvehető már átalakítva? A CNG nem jó ennyi kúttal, mert a rövid hatótávhoz nagy tartyáltérfogat társul, pl Multipla 164 liternyi térfogat képez 26kg-nyi gázt, amivel kb 450km tehető meg. A multipla még szerencsés is, mert alul van hely, de mi van azokkal az autókkal, ahol csak a csomagtérből vehető el a hely? Zsákutca…. Számoljuk másik oldalról, legyen ismét Multipla, se sokat, se keveset nem eszik, CNG-vel járva: Pesten 345 a CNG kilója, 6X345=2070Ft, az LPG viszont 245Ft, amiből ugyanolyan használati feltételek mellett megeszik 9 litert, 9X245=2205Ft. Ehhez képest a benzin 7.8 liter 100-on, 7.8X 390=3042Ft. Havi 1500 km autóhasználat esetén benzinnel évi 547 ezres, autógázzal évente 396900Ft, CNG-vel 372600Ft az üzemanyag, Számolja ki mindenki, hogy ha 2 évig jár az autóval, és megspórol 350 ezret, arra neki szüksége van-e, vagy megengedheti magának hogy kidobja az ablakon. Véleményem szerint ha csak évi 1x marad 175 ezer, azt a nyaralásra félretett pénzhez téve egészen biztosan messzebbre lehet menni, vagy tovább lehet ott maradni…LPG beszerelés 200-240 ezres, sok helyen lehet tankolni, nem kell mindig rengeteg plusz súlyt cipelni, ja, és keleten 200Ft körül van a gáz, délen 170Ft körül, északon 200Ft körül, nyugaton is 220Ft körül tankolható. Még ott is, ahol a benzin közel 500Ft lenne literenként.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    “Nem csak a Landinak, hanem a többi gyártónak is megvan a sajátja.” Mije? A szegény keveréke? Az elektornikája?
    “így tartályautókban lehet szállítani és a benzinkutakból lehet kimérni, mint a benzint és a gázolajat is”pl marmonkannába, ugye?
    “Az LPG-levegő keverék jó 100 fokkal magasabb hőfokon ég a benzinnél” És ha átugrik a gázolajhoz, ott hogy ég?

    Ez a leggázosabb gázos cikk, amit olvastam az elmúlt 10 évben. Szánalmas, hozzá nem értést és infantilizmust vélek felfedezni a firkász megfogalmazásában.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Mert mondjuk nem is 5-6 litereket fogyasztó autóknál előnyös ez elsősorban?
    Egy 4.2-es A8 megeszik mondjuk 15 liter gázt, ami cirka 3600 forint, benzinből meg enne mondjuk 13 litert, ami kb 5300…
    3600 forintból olyan benzinest tankolhatnál ami max kb 9 litert eszik, tehát nagyjából egy 2 literest, csak épp nem 150 lóerőd meg 4-5-6 hengered van ilyen üzemanyagköltség mellett, hanem egy 300 lovas V8 és fejedelmi kényelem és kellemes morgással. Szerintem az ilyen benzinfalókhoz való leginkább az LPG, nem az ezres swiftbe…
    Minél többet eszik az autó, annál többet tudsz spórolni az LPG-vel, és a teljesítménycsökkenés sem számít semmit, mert nem fog gondot okozni, ha a 300 tagú ménesből mondjuk “csak” 270 van meg…

    • 2019.01.09. at 07:00
      Permalink

      Abszolút egyetértek, kis köbcentit semmi értelme átalakítani. Aki 1000-res Suzukiba tesz, azt nem is értem. Az vegyen rollert, ha már azt az 5-6 literes komoly benzinfogyasztást sem bírja kifizetni. Akinek van mondjuk egy X5-ös V8-asa, 4.400-as motorral és 19 literes fogyasztással, na ott már inkább megéri számolgatni, ráadásul van csomagtartó is. 1000-res Suzuki, meg 1.2-es Skoda, a fillérbaszás netovábbja alapból is…

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    Az LPG szerintem döglött ló. Ha már eleve LPG üzemű használt autót vesz valaki az oké de nekiállni három kilóért átalakíttatni az átlag embernek aki 8-12ezret megy egy évben baromira nem éri meg szerintem még hosszú távon sem.
    De ha már gázüzem akkor csakis CNG. Igaz ott meg kúthálózat nincs és amíg az államnak nem éri meg addig nem is lesz. 2020 előtt nem nagyon várom a CNG kutak elterjedését. Egy otthoni privát töltőállomás ami az EU-ban kismillió helyen megszokott látvány engedélyeztetéssel telepítéssel beállítással együtt kulcsrakészen alsó hangon 2,3millió forint. Ehhez jön még a családban található két autó CNG üzemre való átalakítása cca. 700-750ezer. Ez eddig ~3millió forint. 2018-tól ráadásul már jövedéki adót is kivetnek majd a jelenleg jövedéki adó mentes CNG-re. Ja és arról nem is beszélve, hogy egy hajdú bojlereket megszégyenítő méretű gáztartály (vagy 4-6 kisebb) kell a CNG autókhoz feltéve ha nem akarja az ember hetente 2x a kúton kezdeni a napot. Nem jó ez sehogy sem. azzal többet spórol az ember ha átül valami elfogadható fogyasztású benzinesbe és eleve kevesebbet autózik. Ha netán még pluszban beújít mellé egy 2literrel elzümmögő kis robogót is és helyben azzal mászkál a rövid távokon hideg motorral 10litert beverő 1.6benzines random akármi helyett akkor spórol csak igazán. az az igazság, hogy rohadtul el vagyunk kényelmesedve nem kell a budira is kocsival menni, ennyi a nagy titok.

    Összességében egységsugarú user nem pöfögne el lényegesen kevesebb pénzt gázos kocsival mint sima benzinessel mert az ember olyan, hogy ha valami olcsó akkor abból többet akar. Na még elszaladok ide még elszaladok oda, ó hát belefér hiszen csak ennyit meg annyit fogyaszt a kocsi. Aztán ha leül és mondjuk egy éven át fillérre pontosan vezeti az üzemanyagköltséget excel táblán ő lepődne meg rajta a legjobban, hogy alig spórolt valamennyit a gázra átállással mert simán többet használja a kocsit mint annak előtte hiszen úgy is olcsóbb vele járni, belefér. És ez még csak szimplán az üzemanyagköltség a megtérülés még nincs sehol.

  • 2017.10.29. at 00:37
    Permalink

    szó nincs róla, h ellene lennék a környezetbarát LPG üzemnek, de a cikk nem firtatja igazán a megtérülést

    260 ft körüli gáz árral számolva, 8 literes gázfogyasztással: 2080 Ft/100 km
    7 literes benzin fogyasztás 380 ft-tal számolva: 2660 ft/100 km

    tehát az 580 ft/100 km megtakarítás, de abból még le kell számolni a gázüzem többletköltségeit (benzinnel való indulás, gáz szemle, gáz rendszer karbantartás, amit a cikk is ír),
    így marad kb 450 ft/100 km-es megtakarítás, ami mondjuk egy átlagos 300 ezer ft-os átalakítási költséggel számolva 60-70 ezer km-re teszi a gázrendszer megtérülését
    ami sajnos átlagos futás mellett nagyon erősen megkérdőjelezi az egészet, hisz egy először nagyobb összeget igénylő beruházást csinálunk, aminek a megtakarítása, csak később, apránként jelentkezik

    és akkor még nagyon enyhe 1 literes gáz többletfogyasztással számoltunk (vegyük úgy, hogy azt meg kompenzálja a benzin árának hektikussága), de azért a neten lehet találni elégedetlen felhasználókat, akiknek a rossz/elmaradt finomhangolás miatt sokat fogyaszt gázból, és/vagy nem megy rendesen az autó, tehát többlet figyelmet/időt/pénzt is követelhet még.

    a tisztább üzem persze nem forintosítható közvetlenül, de szerintem a dízeleknél emlegetett kb 20 ezer km feletti éves futás kiemelten az LPG-re igaz. ott már belátható időn, 2-3 éven belül visszatermeli a költségét

  • 2018.04.17. at 09:20
    Permalink

    Sziasztok!

    Segítséget szeretnék kérni egy Tomasetto Ac Stag 4Qbox-os beszerelésnél, ami egy 1997-es 1,6-os 16 szelepes B Vectrába került 2015-ben. Akkor még kb. 200e fizettem a beszerelésért, de mint kiderült, hibásan van beszerelve 🙁 ,amire most kellett rájönnöm (mert jól bírta a motor a terhelést), miután már túl vagyok egy vezérműszíj szakadáson és kb. 300e költségen. Kiderült, hogy gáz üzem alatt nincs teljesen megszakítva benzin befecskendő.

    Persze, a beszerelő műhely mivel már nincs garancia alatt a készülék, így nem foglalkozik vele, és hogy őszinte legyek már nem is vinném hozzájuk vissza… csak egy példa, hiszen valahányszor voltam náluk az időszakos ellenőrzésen/cseréken, akkor a komputer mindig jelezte a feszültség ingadozást (új akku csere után is), ők meg legyintéssel és kitörléssel meg is van oldva 🙁 .

    Jó és megbízható, garanciális munkát végző szerelő műhelyt keresek Budapesten (esetleg a XIV. kerületben) vagy környékén és ebben kérem a segítségeteket, mert szívesen váltanák szerelőt, hiszen az egész rendszert jó lenne átnézni, relatív rövid időn belül.

    Előre is köszönöm a válaszokat és bármiféle segítséget javaslatot (bővebben szívesen leírom az egész történetet, mert tanulságos 🙁 és igen költséges lecke volt).

  • 2019.02.22. at 14:31
    Permalink

    Sziasztok,

    LPG körkérdés csokrom lenne:

    1. Az autót LPG-sen vetted vagy átalakíttattad?

    2. Mi volt a szempont, ami miatt LPG mellett döntöttél?

    3. Mióta használsz LPG-s autót? Hanyadik LPG-s autód a mostani?

    4. Megbántad-e a döntést, hogy LPG-re cserélted? Ha igen, miért?

    5. Hol tankolsz? (opcionálisan: Shell, MOL, OMW, egyéb: )

    Sokat segítenétek nekem az LPG-s autósok és a motivációk megértésében.

    Előre is köszi!

    E

    • 2019.05.27. at 21:25
      Permalink

      1. Az autót LPG-sen vetted vagy átalakíttattad?
      LPG-vel vettem kettőt is – 2xBMW 530i

      2. Mi volt a szempont, ami miatt LPG mellett döntöttél?
      Külföldön laktam, annak ellenére, hogy szerelek autókat hobbiból, semmi kedvem nem volt szívni egy common rail dízellel, rendes garázs nélkül és ezért döntöttem végül az LPG mellett, előtte sose volt és nem is nagyon tetszett az ötlet, de ez volt az egyetlen alternatíva a normális teljesítmény-alacsony fogyasztáshoz, a kocsit tudatosan válaszottam mert nagy szívó motor van benne bőven van tartalék a mechanikában is

      3. Mióta használsz LPG-s autót? Hanyadik LPG-s autód a mostani?
      5 éve, 2. válószínűleg, ha nem lesz cég autóm és cserélem a mostanit az is az lesz.

      4. Megbántad-e a döntést, hogy LPG-re cserélted? Ha igen, miért?
      Nem egy percig sem, a mai OBD-s rendszerek pontosak, minimális extra fogyasztása van benzinhez képest mindkét autóban kb 0,5l/100km a különbség a benzinhez képest, pedig az egyik automata a másik manual – az egyikben BRC van a másik Landi Renzo, a BRC jobb szerintem, drága de nekem jobban bejön lehet csak jobban van programozva

      5. Hol tankolsz? (opcionálisan: Shell, MOL, OMW, egyéb: )
      Igazából bárhol, ahol éppen járok végig tankoltam többször európát, Mo-t soha sehol nem volt semmi gond én gyakran cserélem mindkét szűrőt 10-15e kmként az olajjal filléres tétel és 10perc az egész művelet.

      +1 a felső kenő rendszer egy idióta találmány, a landis autóban is volt semmi másra nem volt jó mint állandóan beköpte a 2. henger gyertyáját kidobtam belőle azóta semmi gond….
      +2 fogyasztás a benzinnel 2x27km-en/nap 70% normális út 30% falu, automata 10liter/100km gázzal 10,5l; kézi benzinnel 8.5l/100km gázzal 9l/100km (kombik)

Vélemény, hozzászólás?