Ha minden igaz, tűrhető benzinárak jönnek
Merre mennek az üzemanyagárak?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az elmúlt hetekben csökkent az üzemanyagok ára, de vajon meddig tankolhatunk "olcsón?" Szakembereket kértünk némi jóslásra és helyzetelemzésre.
Így alakultak idén a hazai üzemanyagárak (Ft/l)
Egy évvel ezelőtt ilyenkor egy liter benzin 384, a gázolaj 362 forintba került.
95-ös benzin | gázolaj | |
január 4. | 412 | 434 |
január 11. | 422 | 444 |
január 18. | 426 | 450 |
január 25. | 426 | 445 |
február 1. | 421 | 437 |
február 8. | 418 | 432 |
február 15. | 420 | 435 |
február 22. | 424 | 437 |
február 29. | 424 | 437 |
március 7. | 429 | 434 |
március 14. | 436 | 441 |
március 21. | 441 | 444 |
március 28. | 445 | 442 |
április 4. | 450 | 442 |
április 12. | 450 | 442 |
április 18. | 454 | 442 |
április 25. | 450 | 442 |
május 4. | 440 | 437 |
május 9. | 430 | 431 |
Egy évvel ezelőtt ilyenkor egy liter benzin 384, a gázolaj 362 forintba került.
"Az olajár tekintetében arra számítok, hogy az ár a jelenlegi szintek közelében, talán valamivel azalatt tartózkodik majd, hiszen az iráni félelmek egyelőre elmúltak, a keresleti kilátások pedig gyengültek pár vártnál gyengébb európai, amerikai és kínai makroadat hatására" - fogalmazott az elemző. "Eközben a tartalékszintek magasan vannak, ami nyomás alatt tarthatja az olajárat is. A forint/dollár viszonylatában azonban úgy gondoljuk, hogy miközben a forint az euróhoz képest stabil lehet a jelenlegi szintek közelében (a hiteltárgyalások miatti pozitívumok kapcsán), a dollár erősödhet az euróval szemben (az eurózóna-problémák miatt), vagyis a forint kicsit gyengülhet a dollárhoz képest. Összességében mindezek miatt enyhén tovább csökkenő, majd a 420 forintos szint közelében oldalazó (kilengésekkel persze) árak tűnnek leginkább valószínűnek a nyárra."
Dr. Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint az a kérdés, és ezt nagyon nem tudni, hogy "békeidő" lesz-e a nyáron. "Normális körülmények között a világpiaci olajár valamivel magasabb szokott lenni az amerikai igények megugrása miatt, ebből természetesen nem következik, hogy itthon drágábbak lesznek az üzemanyagok. Ami számít, az az árfolyamok alakulása. Ötszáz forintos ár? Elvben nem lehetetlen, de én inkább az árak további csökkenését várnám – például a forint dollárral szembeni megerősödése miatt."
Magyarországi üzemanyag-forgalom 2012 első negyedévében
(Adatok literben)
Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség
Üzemanyag | 2012 első negyedéve | 2011 első negyedéve | Változás (%) |
RON95 | 260 495080 | 271 758 982 | -4,1 |
RON98 | 1 240 295 | 1 132 915 | 9,5 |
Prémium benzin | 4 880 840 | 5 208 356 | -6,3 |
Benzin összesen | 266 616 215 | 278 100 253 | -4,1 |
Gázolaj | 324 292 579 | 334 282 654 | -3,0 |
Prémium gázolaj | 16 601 161 | 13 259 280 | 25,2 |
Gázolaj összesen | 340 893 740 | 347 541 934 | -1,9 |
Üzemanyag összesen | 607 509 955 | 625 642 187 | -2,9 |
(Adatok literben)
Forrás: Magyar Ásványolaj Szövetség
A Magyar Ásványolaj Szövetség az árakkal nyilván nem, a témával összefüggésben a forgalommal és a minőséggel inkább foglalkozik, így ezekről is kérdeztük a főtitkárt: "EU-s trend, hogy benzinből kevesebb, gázolajból valamelyest több fogy a korábbiakhoz viszonyítva. Ami a hazai helyzetet illeti, reméljük, hogy idén a 95-ös és a dízel is tudja tartani a tavalyi szintet. A Magyarországon kapható üzemanyag minőségéről általánosságban azt tudom elmondani, hogy természetesen megfelel az európai szabványoknak, semmivel sem rosszabb, mint például Ausztriában."
Dr. Wilde a szokásos "külföldön jobb a benzin, többet megyek el vele, kevesebbet fogyaszt és erősebb is az autó" megállapításokra azt feleli, hogy a tévhiteket a földrajzi viszonyok és a közlekedésszervezési különbségek okozzák. Magyarországról tudniillik hazai üzemanyaggal Ausztriába-Németországba "fölfelé" megyünk, ezért jelentősebb a motor étvágya, hazafelé viszont a külföldi benzinnel vagy gázolajjal "lefelé", takarékosabban jövünk. Továbbá - például - Bécsben és környékén kevesebbet kell állni, ezért ugyanaz a sofőr ugyanazzal az autóval, annak tartályában külföldön tankolt üzemanyaggal nem pöfög el annyit fölöslegesen, mint Budapesten vagy környékéről indulva. Összehasonlításképpen mindenkinek azt javasolja, hogy - aki gyakran megy nyugatnak – tankoljon meg közvetlenül a határ egyik oldalán, nézze meg a fogyasztását, aztán legközelebb tankoljon meg a határ másik oldalán, tegye meg ugyanazt az utat, és meglepve fogja tapasztalni, hogy a fogyasztása ugyanannyi volt.
Annyi mindennel átvernek bennünket hogy én már nem is csodálkozom szinte semmin sem.
Egyszerű hétköznapi dolgokban is átverik és lehúzzák a népet.
Ki mérte le a kilós cukrot,lisztet kávét? Persze zacsi nélkül. Vagy az olajat. Vagy a szeszeket,átlag egy literből hiányzik 1 vagy 2 cent. A söröshordókat gyárilag nem rakják tele.1 Liter hivatalból hiányzik belőlük. Az üditők sem egyformán vannak megtöltve.A több kilós mosóporok,a dobozos tejek. Elég ha csak egy multinál végignézünk pontosan mindent ahogyan az ellenőröknek kellene nézniük. De nem szabad nekik a multikat bas.o.atniuk.
Nekünk nem nagyon tünik fel ha az áru akár egy százalékával is de átba..nak,viszont ott ahol irtózatos mennyiségben csinálják igen nagy a haszon azon az egy százalékon is!
Feripapa-Sajnos ebben az országban mindenkit mindennel beültetnek a hintába.De főleg az autós-motoros társadalmat nézik hülyének. A ma velem történt esetet mindenki okulására szeretném nyilvánosságra hozni.Selénia 10-w40-es motorolajat akartam venni,irány az autósbol ahol közli az eladó,igen van 3850-ft/liter. Mondanom sem kell bedurrant az agyam és irány egy másik bolt.Boltos ur nézi a gépében és csodák-csodája közölte a tényt 2300-ft/liter áron van neki az általam keresett olaj literje,azonnal vettem négylitert.Ez csak egy eset a sok közül,érdemes többhelyen is érdeklődni mert pofátlanul átvernek 1500-al akár egy liter olajnál is.Tudom a dumagyurik ezt is kidumálnák,beszerzésihellyel valutaárfolyammal stb. Nem ohajtok politizálni de drága agyoniskolázott politikusaink a felelősek azért is hogy ilyen kereskedők is a pályán vannak.Ebben az országban a munkabéreket kivéve mindent nyugati áron lehet megkapni.Szerintem ez az egyik lgnagyobb baj,foglalkozik vele a német vagy labanc,hogy mennyi az üzemanyag.Az ő és a mi politikusaink jövedelméhez képest jó az ára.Főle a politikus uraknak mert ez a marha nép fizeti a furikázásukat és urizálásukat.lMajd ha ők is minimálbérért tevékenykednének akkor már nem lenne recesszió utolértük volna az uniót bérekben is.De igy csak az ő jövedelmüknek elérhetőek az ilyen magas árak.
Itthon, nem csak a gagyi benzinnel, hanem a gázzal is átbasznak bennünket. Nem az autógázra gondolok, hanem a vezetékesre, de ez, már egy másik történet.
süket duma hogy kifelé felfelé megy hazafelé meg lefelé.és aki messzebb megy arra mi a duma????
Úgy emelik az árakat ahogy akarják, mert nincsen összefogás az országban. Nincsen nép, csak ember. Ha lenne nép, akkor lenne összefogás. Amíg nincsen összefogás, azt csinál a nyugat, amit akar velünk.
[i]Összehasonlításképpen mindenkinek azt javasolja, hogy − aki gyakran megy nyugatnak – tankoljon meg közvetlenül a határ egyik oldalán, nézze meg a fogyasztását, aztán legközelebb tankoljon meg a határ másik oldalán, tegye meg ugyanazt az utat, és meglepve fogja tapasztalni, hogy a fogyasztása ugyanannyi volt.[/i]
Ez így van, de arról nem szól a fáma hogy kinti üzemanyagot tankolva az autó dinamikája növekszik, a dieselek alapjárata egyenletesebbé válik, hidegindítása kedvezőbbé válik.És ez tapasztalat, nem olyan hogy láttam már valakit aki hallott olyanról….
Igaz hogy 2-3 decivel kevesebb fogyasztásra azt mondja az ember hogy lehet a vezetési stílustól is, de ha mégsem akkor mennyivel tankolunk töbet és gazdagítjuk a MOL-t, és az államot ha egy évben csak 10 ezer km-t hajtunk?Az 30 liter/fő/10000km…ezért nagyobb futásnál és több millió autósnál ez a szám akár száz-kétszáz millió literben mérhető…Megéri csalni akár pár decit is!!