Jó autó az új i30, de az ára már egyáltalán nem mondható annak
Megjött, s
már teszteltük is az új Hyundai i30-at, nemsokára pedig konszerntestvére, a második generációs
Kia cee'd is debütál. Hogy mi okból olyan nagy szám ez? Azért, mert a koreai kompaktok eladási példányszámukkal - a DataHouse Kft. jelentései alapján - tavaly, de az idei év első három hónapjában is hatodik-hetedik helyen végeztek az alsó-középkategória hazai népszerűségi versenyében. Az
i30 meghajtása után adta magát az ötlet, hogy utánanézzünk, közel azonos, de alapvetően bázis kivitelben mennyibe kerülnek a legkeresettebb modellek.
Az Octavia mellett minősége és csomagtartója szól, csak hát ő is drága
Skoda Octavia,
Ford Focus,
Opel Astra,
Renault Mégane,
Volkswagen Golf, Kia cee'd, Hyundai i30 - 2012 első három hónapjában ez volt a Magyarországon legnagyobb darabszámban értékesített kompaktok sorrendje. Mármint a valóban új modelleké, hiszen különben az Astra H (Classicként) is igen népszerű, összehasonlításunkban azonban kizárólag új típusokat kívántunk vizsgálni. A cee'det még nem vettük be a buliba, az Octaviánál meg nem vettük figyelembe a Tourt - tehát 5 ajtósan, benzines alapmotorral, ESP-vel, 6 légzsákkal, klímával és hifivel mérkőztettük meg a honi bestsellereket.
Igen, ez még nem az a peresgumis-alufelnis, navigációs-ülésfűtéses-tolatókamerás, ergó felettébb gazdag ellátmányú, puccos, túlmotorizált szint (amit például sajnos a tesztautók zöme mutat), szimplán élhető felszereltségű, elérhető árú modellekről van szó.
Amint az első táblázatunkból látszik, 80-100 lóerősek ezek a kocsik, a hatból négynek a motorja szívó négyhengeres, kettőé, a Focusé és a Golfé turbós, előbbi ráadásul csupán háromhengeres. Gyári fogyasztásilag ők ketten és az Astra lehetnek befutók, 6 fokozatú váltót ebben a szegmensben egyedül az i30 ad. Tegyük még hozzá, hogy 100 km/h-s tempóra a Mégane gyorsul a legkevesebb idő alatt (10,9 mp), míg a leglomhább messze az Astra a maga 15,1 mp-es értékével.
Mintha csak különsorrendet akartunk volna állítani... Az ahhoz képest, hogy mekkora, nem túl tágas, ráadásul a lomha Astránál valóban többre taksáljuk az ultramodern technikát is bevető Focust, a Golf pedig etalon. Olyan, amilyen mind szeretne lenni, s annyiba kerülő, amennyit mindenki más is szeretne kérni és kapni kompakt autójáért
Méretügyileg kettő, azaz inkább három adat szembetűnő, az egyik és a másik, hogy az Octavia jóval hosszabb a többieknél, s ennél fogva csomagtartója is kiemelkedő, illetve, hogy az Astra jelentősen nehezebb a riválisainál. Tunyasága ezzel (is) magyarázható, hátsó sorának szűkösségét viszont nem írják le, nem is sugallják a számok, sőt...
És ezzel el is érkeztünk a lényeghez: közel azonos (alap benzines) motorizáltsággal és (normál) felszereltséggel magasan a kategória-etalon Golf a legdrágább, utána bezzeg kisebb meglepetésre az új jövevény i30 következik! Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Focusra komoly akciót hirdetett az importőr, illetve mostanság az Astra is több százezer forinttal jutányosabban szerezhető be listaáránál.
A legnépszerűbb alsóközepesek közül a megújult Mégane a legkedvezőbb árú és ár/értékű - persze a Renault kompaktja sem olcsó, pláne akkor nem, ha korszerű, benzines vagy gázolajos turbómotorral rendeli a kedves ügyfél...
A legolcsóbb a Mégane, amely egyben a legjobb felszereltséggel is büszkélkedik (az elvártakon túl pl. kétzónás automata klíma, fény- és esőszenzor, hátul is elektromos ablak, deréktámaszos vezetőülés, Bluetooth-kihangosító is része az Expression szintnek). Az i30-nál - az 5 év garancián kívül - a széria LED-es nappali menetfény és a Flex Steer kormány lehet a vevőcsalogató. A Focus Champions egyliterese stop-startos, a Mégane-hoz hasonlóan kétzónás digitklímás.
Konklúzió? A koreaiak
tényleg nem viccelnek, s ez az árpolitikájukban is visszaköszön. A Golf kiváló kocsi, de 1 millióval nem biztos, hogy többet ér mondjuk a Mégane-nál. Az Octavia raktere hatalmas, minősége volkswageni, viszont szintén drága. Az pedig csak a csecsemőnek új, hogy házon belüli finanszírozással szinte mindenhol nagyságrendekkel lehet csökkenteni a vételárat, valamint a hiányzó extrákat már-már kötelező kialkudni a valódi vevőket ritkán látó kereskedőktől.
nem rossz az 1-es turbós varrógép motor (kár, h gyenge, kihegyezett,ha nem tolod neki tűrhető a fogyi, ha tolod akkor rossz – ellenben jobban igénybe van véve a kis méret miatt) , nem utolsó sorban szerintem a mazda új skyactive-ja innovatívabb.A súly csökkentésről pedig már nem is beszélek.
Az astra kíváncsi lennék mit gyorsulna 4-5 emberrel (az az egy családdal), ha pl. előzni kellene egy gyorsat közúton.