Lehet-e buggyval Dakart nyerni?
Indul a Dakar-rali, több magyarnak szurkolhatunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kezdődik az ötödik dél-amerikai Dakar-rali - nem kevés magyar kalandorral. Egy bajnokesélyes motoros visszalépett, míg az autósoknál Sainz mesterék buggyval vernék a gyári Minit.
Volt egyszer egy Párizs-Dakar, lett belőle mostanára dél-amerikai Dakar-rali, már az ötödik a sorban, de a lényeg, hogy továbbra is ez a legnehezebb és leghosszabb, s persze legkomolyabb presztízsű tereprali-verseny a világon. Újdonság a tavalyi viadalhoz képest, hogy a szervezők megfordították az útvonalat, azaz január 5-én szombaton Peruban, Limában lesz a rajt, s január 20-án vasárnap Chilében, Santiagóban a befutó. A kettő között - Argentínán át - össztávban valamivel több mint 8500 km vár a mezőnyre, ebből a mért szakasz durván a fele.
A szenegáli Rózsaszín-tó ugye már rég nem cél, de az alábbi táblázatban azért érdemes átfutni, miként is változott a sajnos számtalan halálos áldozatot is követelő sivatagi show helyszíne és iránya. Korábban budapesti startról is volt szó, helyette 2008-ban sokkal érdekesebb CER (Central Europe Rally) keretében látogatott hazánkba egy rakás Dakar-sztár. A táblázatban a legnépszerűbb autós kategória abszolút győzteseit is feltüntettük, s még jegyezzük meg, hogy Hubert Auriol és Stéphane Peterhansel is véghezvitte azt a bravúrt, hogy motoron és autóval is meg tudta nyerni az embert és gépet is próbára tevőkicsináló megmérettetést. Női legjobbja is akadt már a versenynek: Jutta Kleinschmidt 2001-ben utasította maga mögé a megannyi férfiút.
A Dakar-ralik útvonala és autós győztesei
Párizs-Dakar | 1979 | Alain Génestier, Joseph Terbiaut (francia) | Range Rover |
1980 | Freddy Kottulinsky, Gerd Löffelmann (svéd, német) | Volkswagen Iltis | |
1981 | René Metge, Bernard Giroux (francia) | Range Rover | |
1982 | Claude Marreau, Bernard Marreau (francia) | Renault 20 | |
1983 | Jacky Ickx, Claude Brasseur (belga, francia) | Mercedes 280 G | |
1984 | René Metge, Dominique Lemoyne (francia) | Porsche 911 | |
1985 | Patrick Zaniroli, Jean Da Silva (francia) | Mitsubishi Pajero | |
1986 | René Metge, Dominique Lemoyne (francia) | Porsche 959 | |
1987 | Ari Vatanen, Bernard Giroux (finn, francia) | Peugeot 205 T16 | |
1988 | Juha Kankkunen, Juha Piironen (finn) | Peugeot 205 T16 | |
1989 | Ari Vatanen, Bruno Berglund (finn, svéd) | Peugeot 405 T16 | |
1990 | Ari Vatanen, Bruno Berglund (finn, svéd) | Peugeot 405 T16 | |
1991 | Ari Vatanen, Bruno Berglund (finn, svéd) | Citroën ZX | |
Párizs-Fokváros | 1992 | Hubert Auriol, Philippe Monnet (francia) | Mitsubishi Pajero |
Párizs-Dakar | 1993 | Bruno Saby, Dominique Seriyes (francia) | Mitsubishi Pajero |
1994 | Pierre Lartigue, Michel Perin (francia) | Citroën ZX | |
Granada-Dakar | 1995 | Pierre Lartigue, Michel Perin (francia) | Citroën ZX |
Granada-Dakar | 1996 | Pierre Lartigue, Michel Perin (francia) | Citroën ZX |
Dakar-Dakar | 1997 | Sinozuka Kendzsiro, Henri Magne (japán, andorrai) | Mitsubishi Pajero |
Párizs-Dakar | 1998 | Jean-Pierre Fontenay, Gilles Picard (francia) | Mitsubishi Pajero |
Granada-Dakar | 1999 | Jean-Louis Schlesser, Philippe Monnet (francia) | Schlesser-Renault Buggy |
Párizs-Kairó | 2000 | Jean-Louis Schlesser, Henri Magne (francia, andorrai) | Schlesser-Renault Buggy |
Párizs-Dakar | 2001 | Jutta Kleinschmidt, Andreas Schulz (német) | Mitsubishi Pajero |
Arras-Dakar | 2002 | Maszuoka Hirosi, Pascal Maimon (japán, francia) | Mitsubishi Pajero |
Marseille-Sharm el Sheikh | 2003 | Maszuoka Hirosi, Andreas Schulz (japán, német) | Mitsubishi Pajero |
Clermont-Ferrand-Dakar | 2004 | Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) | Mitsubishi Pajero |
Barcelona-Dakar | 2005 | Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) | Mitsubishi Pajero |
Lisszabon-Dakar | 2006 | Luc Alphand, Gilles Pickard (francia) | Mitsubishi Pajero |
Lisszabon-Dakar | 2007 | Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) | Mitsubishi Pajero |
Buenos Aires-Buenos Aires | 2009 | Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német) | Volkswagen Touareg |
Buenos Aires-Buenos Aires | 2010 | Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol) | Volkswagen Touareg |
Buenos Aires-Buenos Aires | 2011 | Nasser Al-Attiyah, Timo Gottschalk (katari, német) | Volkswagen Touareg |
Mar del Plata-Lima | 2012 | Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia) | Mini All4 Racing |
A 2013-as versenyen 53 nemzet képviselteti magát, a résztvevők száma a versenyzőkkel és az asszisztenciával együtt meghaladja az 1700-at. Magyaroknak szurkolhatunk? Igen, méghozzá nem is kevésnek, hiszen 4 egység is rajthoz áll Limában. A legrutinosabb és a legjobb eredményre esélyes az Antaráról - látszatra - Mokkára váltó, de az Opelhez hű Szalay Balázs, Bunkoczi László páros. Szalay 12. alkalommal indul, 11-szer verekedte magát végig, tavaly volt a legjobb, amikor 20. helyen fejezte be a versenyt. Merész és szép cél a Top10. A mokkásokat az ugyancsak rutinos Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Vörös Ferenc trió kíséri MAN kamionjával.
További két magyar versenyző csapat a Sandlander Dakar Team egy-egy Toyota Land Cruiserében a Sebestyén Sándor, Bognár József kettős, illetve az ő hátvédjükként a Pócsik László, Farkas Nándor, Szaller Zoltán trió. Sebestyénék másodszor próbálnak szerencsét, tavaly nem sikerült, idén cél a cél. A versenyautókat persze szervizkamion is követi. És lesz még egy magyar, Horn Albert a kazah Andrej Cserednyikov navigátoraként. Ami az élmenőket illeti: a motorosoknál a címvédő francia Cyril Despres a toronymagas esélyes, miután legfőbb riválisa, a spanyol Marc Coma sérülés miatt visszalépett. Lehet, hogy megtörik a KTM 2000 óta tartó hegemóniája? Előfordulhat, mert Despres további kihívói közül többen is más márkával nyomulnak, a tavalyi harmadik, portugál Helder Rodrigues például Honda nyergében ül (és áll órákon, napokon át). Az autósoknál gyári csapatként a kiszálló VW-től a stafétát átvevő Mini a favorit az élen Mr. Dakarral, azaz Peterhansellel, a BMW-ket részben Countrymanné átmarketingelő X-Raidre a legijesztőbb fenyegetés a buggyt építtető Al-Attiyah, Sainz duó. Buggyval utoljára 2000-ben győzött Schlesser bácsi, meglátjuk, hogy Nasserék megismételhetik-e a sikerét.
Nem, a spanyol Sainz mester nyilván nem a katari polihisztor, olimpiai érmes sportlövő Al-Attiyah navigátora, hanem mindkettő vezetni fog - közös csapatban újra, mint anno a Volkswagennél. Most biztosan nem ütik-vágják majd egymást, mert Al-Attiyah a főnök, aki a pénzt hozta... Ha versenyképesnek bizonyul a technika, szorulhat a Mini. Az izgalmakról és a látványról még Robby Gordon gondoskodhat a böszme Hummerrel. A quadosoknál a Patronelli-fivérek közül csak Marcos indul, a papírforma alapján vele lesz nagy csatában a szintén yamahás és szintén argentin Tomás Maffei. A kamionosoknál az ivecós címvédő holland Gerard de Rooy alakulatának áll a zászló, de a kamazosok is visszavágnának, plusz a Tatrát sem szabad leírni.
A valós erőviszonyokról hamar képet alkothatunk, mert a résztvevők rögtön a rajt után belecsapnak a lecsóba, nem lesz semmi ismerkedés meg bemelegítés, azonnal kőkemény szakaszok várnak a versenyzőkre.