Az autó-szépségverseny, ahogy az 1940-es Cadillac Series 62 szemszögéből láthattuk
Jártunk már többféle öregautós rendezvényen. Van ahol kicsit sok a túlrestaurált darab, máshol kevésbé adnak a korhűségre, megint máshol meg direkt az otthoni fúrást-faragást karolják fel. A palettán mindenki megtalálhatja a neki legszimpatikusabbat, de egészen 2014-ig hiányzott egy fajta rendezvény erről skáláról. Voltak nagyon kedves baráti összejövetelek, meg olyan hétvégi programok, ahol az egész család elszórakozhatott. Egészen tavalyig viszont nem volt annyira színvonalas és egyben ingyenes, hazai veteránautós rendezvény, amire neves külföldi gyűjtők is elhozták volna legféltettebb kincseiket. A legjobb mégis az egészben, hogy mindezt egy szuper hangulatos, ingyenesen látogatható és a Balaton partjától alig pár méterre eső liget fáinak árnyékában megtartott eseményen élvezhettük.
A szépségverseny tavalyi győztese, a fantasztikus Jaguar XK120 sportkocsiként is bevált. Az első években alumínium kasztnival és kőrisfa vázon készült, később átálltak a préselt acélra. Dupla vezérműtengelyes motorja több mint 40 évig hajtotta a Jaguarokat. A konkrét példányt, ha úgy adódik, gazdája esőben is használja egy korhű bőrruhában. Az XK-t a vasárnapi csúcsban is láthatták a közlekedők az M7-esen hazafelé
A
Balatonfüred Concours d'Elegance[/url] autó szépségversenyt tavaly alapította az angol autók szerelmese, Valker Viktor. Az esemény fővédnöke felesége, a nemzetközi hírű divattervező, Zoób Kati. A nemzetközi veterános életben ismert Concours d'Elegance versenyek mintájára megszervezett meghívásos verseny garancia a kiállított járművek exkluzivitására és a szakmaiságra. Hogy ne tűnjön úgy, hogy csak vetem itt a betűket, konkrétan földbe gyökerezett a lábam, amikor először megláttam Balatonfüred központjában ezeket az autókat így együtt. A város már másodszorra jó partnere a rendezvények, az idei évben főtámogatóként a BMW Magyarország állt a hazai Concours d'Elegance mellé.
Balatonfüreden a Concours napján kezdődött a vitorlás idény is, így a városközpont egész nap szolgált programmal. A Vitorlás téren a remek színész és egyben eredményes vitorlázó Bujtor István, azaz Ötvös Csöpi szobra figyeli a vizet, a szelet és persze a szőlőhegy lankáit is
Az autós újságíró kollégákkal már a verseny előtti napon, a főszervező vezetésével rápillanthattunk a kiállítandó kocsikra, de ez nem volt elég, hogy felkészüljünk a látványra. Balatonfüred - és ez saját tapasztalat - az elmúlt években drámaian fejlődik. A Vitorlás tér és a Tagore sétány az idei évre érte el végleges, európai színvonalú formáját. A városközpontban álló színpadon áll dobogóra a Kékszalag vitorlásverseny győztese, de most az is az autóké. Egy gyerekeknek szánt, kézi munkával épített, robbanómotorral hajtott kisautó áll a konferanszié mellett. A francia gyártású autócska a BMW 328-ast mintázza, ára több mint tízezer euró.
Az elegáns és egyedi, szürke kasztni egy 1937-es Rolls-Royce 25/30-as típust takar. Motorja sorhatos, 4,5 literes. Összesen 1201 példány épült belőle
Az elegáns külsőségek ellenére a hangulat baráti. Bárki kérdezhet a szervezőktől, és a kiállítóktól és a beszélgetésbe történő belépésnek nem a pénztárca a feltétele, hanem az azonosulás a hangulattal és az öreg autók szeretete. Máshol Magyarországon nemigen lehet ilyen csodákat együtt látni, mint az 1922-es Hispano-Suiza H6B, vagy Bugatti T44-es. A szervezők és a látogatók is elégedettek lehettek a második Balatonfüred Concours d'Elegance-szal. Tervek persze már jövőre is vannak, nagyon drukkolunk, hogy az új hagyomány folytatódhasson.
Három variáció egy témára: a James Bondéra csak jellegében hasonlító Aston Martin DB6, egy nagyon ritka Jensen 541 S és a szintén nem mindennapi Iso Rivolta
A galériában még több képet találnak. A képaláírással kiegészített terjedelmes válogatásban az idei Concours-on látott személyes kedvenceimet sorakoztattam fel, illetve azokat az autókat, amelyeket személy szerint fontosnak, vagy valamiért érdekesnek tartottam. A Concours így nem említett résztvevőitől elnézést kérek. Mentségemre annyit tudok felhozni, hogy volt autó, amiért más körülmények között térden csúszva sírnék, de ebben az igen erős mezőnyben észre sem vettem.
Rolls-Royce-ok mind, mégis nagyon különbözőek. Balra a klasszikus Silver Cloud, amivel a márka átlépett az ötvenes évekből a hatvanas évekbe. Ez már az utolsó széria, dupla lámpával és V8-as motorral. Középen egy 1973-as Corniche kabrió, tőle jobbra meg az azonos alapokon nyugvó, de Pininfarina kasztnis, utolsó évjáratú Camargue. Az akkor gyártott legdrágább Rollsból 1975 és 1986 között csak 531 készült
A BMW a rendezvény főtámogatója, így nem csoda, hogy a bajor cég modelljei szép számban jelen voltak. A kis kétajtós sportszedán, a narancs 1502 úgy világít, hogy alig látni tőle a bordó 2800CS kupét, szintén még a cápa érából
Már a rendezvény előtti napon megmutatta az újságíróknak Valker Viktor főszervező ezt a különlegességet. Ez az American LaFrance tűzoltóautó a gyár tipikus terméke volt. Élen jártak, mindig az övék volt a legerősebb. Az 1918-as évjáratú példány motorja 14,5 literes, hathengeres, 100 lóerős. Saját szivattyút tud meghajtani, és akár 80 km/h-val is roboghatott a riasztásra
Kicsiben is szép a világ. A BMW Isetta kabinroller utánfutóján egy hozzá színben és stílusban is passzoló Panni robogót húz
Ők már évek óta, bármilyen autókiállításon szívesen látott vendégek. A W100-as kódú Mercedes 600-as 1965-ös, és 250 lóerős V8-as hajtja. A korszak legnagyobb celebritásai mind ilyennel utaztak a filmsztároktól, a zenészeken és a pápán át a diktátorokig. Mellette meg az idén 60 éves legenda, az 1969-es a Citroën DS20 Pallas
A szervezők jó ízlését mutatja a Tagore sétány és a Vitorlás tér találkozása, azaz Balatonfüred belvárosának berendezése. Balra a hűvös luxusautók, jobbra a tüzes sportkocsik: két Rolls-Royce, illetve egy MGC és egy Fiat 124 Sport Spider
Az Fiat 510-es nagy túrakocsi volt a gyár első hathengeres modellje az első világháború után. Ez a példány 1920-as, a '90-es években került Magyarországra és itthon restaurálták. A kipufogó és a kürt talán a legszebb részletei
Lehetne ez egy utcakép is a harmincas évek Németországából. Az egykoron átlagautónak számító Adler Trumpf Junior és a drága BMW 327-es ma már egyaránt érdekes és értékes
Ez a matuzsálem volt az idei Concours legnagyobb értékű autója. Az érdeklődök akár közel is léphettek az 1922-es Hipano-Suiza H6B-hez, ami megér vagy négymilliárd forintot
Ez a Hispano többszörös díjnyertes, a francia Chapron szerelte ezzel a landaulette karosszériával. Sorhatos motorja, 6,6 literes, a jobb oldali képen látható
A Ford V8 volt Amerika első nagy tömegben gyártott, olcsó V8-asa. Ezzel a típussal menekült Bonnie és Clyde, sőt állítólag még köszönőlevelet is írtak Henry Fordnak a remek autóért. A képen egy 1935-ös évjáratú, 85 lovas V8. A hátuljában kialakítottak még egy plusz lócát a potyautasoknak
Ő egy 1956-os Ford Thunderbird, 4778 köbcentis, V8-as, 193 lóerő motorral. A maga idejében és legfőképpen amerikai mércével ez egy igen potens és kompakt sportkocsinak számított. Már évtizedek óta ikon, nem is csoda, hogy klasszikus lett
Ilyen a Thunderbird hátulja, és így lehet hozzáférni a csomagteréhez
A LaSalle a GM elegáns márkája volt 1927 és 1940 között, a Cadillac és Buick közötti ár- és presztízslukat töltötték be vele. Ennek az 1932-es, termesztésen V8-as 345B-nek az a különlegessége, hogy a Keresztapa című film elején az esküvő jelenetben szerepelt
Ha esetleg nem tetszene a hetvenes évek brit Jensen Interceptorja, akkor menjünk tovább a Ford A modellhez, ami a Óbudai Egyetemé, és a Bánki Donát karon restauráltak
A Bugatti T44-es a Concours második legértékesebb négykerekűje. 1929-es évjárat, sornyolcas, 3 literes, 80 lovas motor, amit kilenc helyen csapágyaztak. 140 km/h végsebességével a korszak egyik legmenőbb luxus-sportkocsija
Zseniális megoldás! 🙂
Ha jól tudom, a galéria 52. képén nem a potyautasoknak szánt ülés van. Az az eredeti anyós ülés. Én úgy tudom, hogy régen a jó modor elvárta, hogy az ifjú udvarló az anyóst is el vigye, nehogy rosszat csináljanak a fiatalok, szóval az anyóst kiültették hátra a hidegbe, szélbe, hogy következőben ne legyen kedve jönni a kocsikázásra… 🙂
Nagyon gyönyörű képek, mennyivel jobb ez rendezvény mint amikor mindenféle keleti tragacsot próbálnak értékként bemutatni. Ezek itt valóban emlékezetes darabok…
Mellesleg Balatonfüred is méltó helyszínt biztosít a rendezvényhez, aki ezt kitalálta annak sikerült egyszerre felhívni a figyelmet Füredre és bemutatni hogy vannak rendes oldtimerek is kishazánkban. …