Önvezető autó is készül ám hazánkban, ki is próbálhattuk

Ez a kormány még az autóvezetést is elfelejtetné velünk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szakmai bemutatót tartott a hazánkban is fejlesztő és gyártó thyssenkrupp. Már most van olyan autójuk, ami elvezeti magát.


Paradigmaváltás előtt áll az autóipar - hallhattuk a német thyssenkrupp hazai erődemonstrációján. A villanyautók már a nyakunkon vannak, de ezek lassacskán egymással is kommunikálni fognak, több infót fognak tudni befogadni és azonnal értelmezni, mint a legjobb sofőr. Míg napjainkban még annak a jogi környezete nem tisztázott, hogy miként, hol vezethet egy autó önmaga, a jövőben - a forgalom növekedése és az okosautók fejlődése következtében - az lesz a kérdés, hogy egyáltalán meddig és hol lesz az egyáltalán megengedhető, hogy földi halandó saját maga vezesse autóját.
Hirdetés

A hazánkban mintegy 1000 főt alkalmazó, Győrött az Audi számára komplett futóműveket is gyártó, világviszonylatban az autók ötödét kormányművekkel ellátó, budapesti kompetencia-központjában nagyjából 500 főt alkalmazó thyssenkrupp már ma készül a jövőre. A jövő autóinak kormányrendszereit hardver és szoftver tekintetében is részint itthon fejleszti. Már most rendelkezik olyan autóval, ami a saját maga által fejlesztett és gyártott kormányrendszerrel, illetve vezérléssel képes elvezetni önmagát - erről magunk is meggyőződhettünk.
Induljunk azonban a kályhától. Már több mint 15 éves történet a hidraulikus szervokormányok elektronikusra cserélése. Egy nyomatékszenzor észleli, hogy merre forgatjuk a kormányt, s a kívánt irányba rásegít. A kisebb és olcsóbb autóknál elegendő a kormányoszlopra épített, a nagyobbakhoz viszont a jelentősebb erőigény miatt magára a kormányműre szerelik a motort. Utóbbi talán nem kell annyira kompakt legyen, de jobb szigetelést igényel. Mindkét rendszernek megvan az az előnye, hogy akár az ESP jelei alapján, akár egyéb szenzorok által is vezérelhetők. A közeljövő pedig a mechanikus kapcsolat nélküli "steer by wire" rendszereké. Ez tömegcsökkentést hoz, de azt is eredményezi, hogy például a parkolóautomatika már nem fogja előttünk forgatni a kormányt, csak magától leparkolja majd az autót. Aztán már kormánykerék sem lesz az autókban, hanem például csak kérésre, hegyi szerpentin előhúzható irányítószarvak. A teljesen elektronikus kormányok előnye, hogy bármivel vezérelhetők. És ezek már ma működnek. A zsámbéki drivingcamp tesztpályán például GPS koordináták alapján megtanították egy megfelelő vezérléssel felszerelt Ford Fiestával a külső kör nyomvonalát. Ott aztán úgy lehetett autózni, hogy csak a tempót kellett szabályozni a gáz-, illetve a fékpedállal. Ez még egy mechanikus kapcsolattal rendelkező mai rendszer volt, csupán a vezérlést módosították az autóban. Az elektronika tehát nem csak a kerekeket forgató fogaslécet, hanem az azzal fix kapcsolatban álló volánt is mozgatta. A sofőr persze bármikor belenyúlhatott, korrigálhatott, ha így letért a kívánt nyomvonalról, az elektronika arra vitte vissza; akkor is, ha a túl nagy tempó miatt arról lesodródott az autó.
Már elérhető, de szintén thyssenkrupp fejlesztés és gyártás (kormányrendszerével) az irányjelzésre sávot is váltó autó, ezt egy aktuális Mercedes-Benz E-osztályban lehetett kipróbálni. Szintén nem nagy újdonság, de azért állakat ejtő lehet, hogy számítógépes beállításmódosítással bármilyen (elektromos szervóval szerelt) autó kormányjellemzői milyen drasztikusan módosíthatók.
Ami viszont az igazi, drasztikus változást hozó jövő, az a bemutatón szintén megtapasztalható vezeték nélküli kormányzás. Egy kísérleti roadsterbe építettek ilyet. A kormánykerék és az első kerekek semmilyen mechanikus kapcsolatban nem álltak, egy ellenállást adó villanymotor mégis döbbenetesen jó visszajelzést adott a kormánykerékhez. Annak mértéke, de még a kormányzás áttétele is szabadon és másodpercek alatt módosítható. És az elektronika másodpercek törtrésze alatti kormányzási korrekciókra is képes. Ezt bizonyítandó a drivingcamp rántópados, műgyantás pályáján mentünk két tesztkört. Kormányzási korrekció nélkül az ESP sem tudta megfogni az autót, ha nem volt kellően gyors a sofőr reakciója. Az elektronika által adott kormányzási korrekcióval viszont (a kormánykerék mozdítása nélkül) megoldotta az autó a vészhelyzetet. ESP és fékezés nélkül, a legjobb sofőröket is megszégyenítő módon.
Amíg barátkozunk az önvezető autó gondolatával, addig a mind fejlettebb sofőrsegédek tényleg drasztikusan növelhetik a közlekedésbiztonságot, de már most látható, hogy hamar el fog jönni az a kor, amikor úgy változtatunk majd helyet autónkkal, hogy közben inkább olvasunk, dolgozunk, utastársainkkal beszélgetünk, a sofőr pedig maga az autó lesz. Tudja persze a thyssenkrupp is, hogy az önvezető autó bolondbiztos kell legyen. Nem fog tudni kereket cserélni, de az sem lenne jó, ha egyéb műszaki hiba miatt az út szélére kényszerülne leparkolni magát. Ezért nagyjából minden redundáns lesz benne, a kerékcsere kiváltására pedig már napjainkban is itt van a defekttűrő abroncs. Az önvezető autók több villanymotorral várhatók, a több, kerekenként elhelyezett és külön-külön szabályozott villanymotor pedig akár a hagyományos kormányművet is kiválthatják, de nyugalmi helyzetben is tehermentesíthetik azt. A hajtást adó villanymotorok, azaz a nyomatékszabályzás által is forgatott kerekekhez kisebb teljesítményű szervomotor kell, mint a hagyományos kormányműhöz, azaz újabb lehetőséget láthatunk a tömeg- és költségcsökkentésre, amit egyébként a mechanikus kapcsolat nélküli kormányzás is szolgál.
Összességében elmondható, hogy bámulatos a hazai mérnökök munkája. Beszédes, hogy a német thyssenkrupp nem tervezett hazánkba kutatóközpontot, három magyar mérnök keltette fel bennük az érdeklődést, velük indult a mára 500 fős budapesti részleg. Ma a 10-15 év múlva megjelenő autókhoz fejlesztik a kormányműveket, ezért folytak bele az önvezető autók gyártásába is. „Ha valami nem áll rendelkezésre, azt kifejlesztjük mi magunk. Az önvezető autó projektben valójában a jövő autóinak tulajdonságait szerettük volna látni, hogy meg tudjunk felelni a várható piaci igényeknek a kormányrendszerek területén, de az eredmények egyre inkább azt igazolják, hogy van mit keresnünk itt is. Önvezető autót más is készít, viszont a mi rendszerünk már most kompatibilis szériaautókkal, és árában még egy középkategóriás autó számára is elérhető lehet” – mondta el Fitos Csaba, thyssenkrupp Presta Hungary technológiai fejlesztésért felelős vezetője, ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy mind technikai, mind szabályozási oldalról még rengeteg kérdést meg kell válaszolni az önvezető autók szériaszerű megjelenéséig. Talán sokak számára ijesztőek még, az első próba alapján én mégis azt mondom: jó lesz ez nekünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.28. at 01:51
    Permalink

    Remélem, nem lesz elérhető közelségbe nekem, mert összetöröm. Nem a fejlődés ellenzője vagyok, de gyűlölöm a dilettantizmust, a túlzott törtetést, s az emberiség az alapvető boldogulástól, döntésszabadságtól megfosztó technokrata hozzáállást!! EZT IRTANI KELL!!! És fogjuk is.

Vélemény, hozzászólás?